Eväät risteilylle
Ollaan lähdössä Ruotsin risteilylle ja nyt mietitään että tehtäisiin eväät mukaan, koska laivalla on kovin kalliit ravintolat, olisiko hyviä vinkkejä mitä ottaa mukaan ja varsinkin mitä varata sitten paluumatkalle?
Kommentit (99)
Älkää hyvät ihmiset tuoko laivalle niitä retkilevyä/keittimiä!!
Ne on oikeesti suuri tulipaloriski!
Valmistelkaa ne ruokanne sitten siellä hytissä tai kotona jo valmiiksi, En suosittele että menette pyytämään henkilökuntaa pilkkomaan teille esim kotoa tuotua lihapalaa tai leipää..
Ihan jokaiselle laivalle eväitä tuovalle. Kiltit syökää ne eväät siellä hytissä tai jossain muualla kuin ravintoloissa.
Näin toimimalla se on kaikille mukavampaa. Voitte syödä rauhassa ja henkilökunnan ei tarvitse miettiä miten kertoisi kohteliaasti että omien eväiden syönti on kiellettyä (varsinkin ravintolassa).
Jos oikeasti on tiukkaa niin ottakaa mukaan vaikka kuppikeittoja tai nuudeleita. Lämmin vesi maksaa kahvilassa sen 50senttiä joten siihen on kai kuitenkin varaa?
Älkää missään nimessä ottako mukaanne mitään keitintä, paahdinta tms ruoan tekovälinettä.
Yleensä kahvion yhteydessä on mikro jossa voi lämmittää lastenruokia. Tietysti siellä voi vähän salassa käydä lämmittämässä myös itselleen ruokaa, mutta edelleen älkää jääkö syömään sitä ravintolan pöytiin. Eihän maissakaan voi mennä omien eväiden kanssa ravintolaan.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:49"]Kaikki voi huokaista helpotuksesta, sain juuri vanhemmiltani syntymäpäivälahjan etukäteen, 100 € ! Ajattelivat ilmeisesti tulevaa reissuamme, nyt saadaan syödäksemme. ap.
[/quote]
ihanaa, nyt voitte tehdä vaikka mitä matkallanne! hyvää reissua!
Itse en edes ole mitenkään erityisen köyhä, mutta otan usein mukaani esimerkiksi ison kivennäisvesipullon ja hedelmiä. Syynä yksinkertaisesti se että muutama euron puolen litran pullovedestä on ihan sairas hinta, samoin 1-2€ nahistuneesta omenasta. Olen myös kasvissyöjä ja moni kasvisruoka laivalla on vaan yksinkertaisesti pahaa.
Kahden päivän risteilyllä syön omia eväitä lähinnä heti laivaan tultua, illalla laivan raflaan, seuraavana aamuna ja iltapäivällä syön kunnolla Tukholmassa ja lähtöaamuna syön vasta kotona.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:00"]Mee messiin syömään. Etit jonkun henkilökunnasta jos oot sexy. Kyllä ruokaa löytyy.
[/quote]mikä on messi?
"Laivan ruoka on pahaa" ja sitten syödään kolmioleipiä!
Kannattaa ottaa niitä vauvojen purkkiruokia ja hedelmäsoseita evääksi. Niitä voi kätevästi lämmittääkin leikkihuoneessa mikrossa eikä kukaan ihmettele mitään. Siitä vaan hipsittekin omaan hyttiin syömään.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 17:07"]eväät pysyy viileinä kun ottaa muovipussin ja niin pitkän narun että se pussi ylettää laivan kannen laidasta mereen. narun toinen pää kiinni pussiin ja toinen kaiteeseen. pakkaa eväät vesitiiviisti esim minigrip pusseihin.
Mutta varokin ettei naru sotkeennu potkureihin, tulee sanominen.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:23"]
Meillä oli viimeksi laivalla eväinä: hedelmiä, Lidlin karjalanpiirakoita (säilyvät hyvinä pitkään), myslipatukoita, tyhjät vesipullot, tonnikalaa ja valmiiksi pilkottua salaattia, tomaattia, sekä kurkkua. Myös vedenkeitin, omat teet/kahvit ja nuudelit on hyvä idea.
[/quote]
Ok. MItä te saitte tästä laivamatkasta irti? Mikä oli syy lähteä sinne? Mitä teitte laivalla sen jälkeen, kun olitte syöneeet purkkitonnikalat ja tomaatit? Jotenkin olen ihan ällistynyt näistä. Laivalla tekeminen minusta on se syöminen, Mitä ihmettä siellä muuta tekee? Varsinkaan jos mikään ei saa maksaa mitään. Lähtee laivalle oma vedenkeitin laukussa ja syö pikkuisessa hytissä jotain kuppinuudeleita? Sama kuin menisi Itäkeskukseen ihmettelemään kauppoja.
Olen asunut Ruotsissa ja silloin laiva oli toki vain kulkuneuvo ylitettäessä lahden. Olin köyhääkin köyhempi AuPair silloin. Siltikin muistaakseni söin kahvilassa, ilta oli vaan kertakaikkiaan niin tylsä ilman mitään ohjelmaa.
[/quote]
Hytissä voi lukea kirjaa, katsoa televisiota (jos on tv), olla netissä (jos on puhelimessa netti niin toimii Suomen puolella ja yleisissä tiloissa on lisäksi nettiyhteys)
[/quote]
En ymmärrä... miksi sitten vartavasten maksaa siitä risteilystä jos siellä ei tee mitään, kököttää vaan hytissä tekemässä samoja asioita kuin kotona? :D eikö sitten olisi parempi vaan olla kotona?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:02"]"Laivan ruoka on pahaa" ja sitten syödään kolmioleipiä!
[/quote]
Tämä! :D onko tosiaan jonkun käsitys hyvästä ruuasta tosiaan kolmioleipä? Itse olen pääsiäisenä menossa viikkarilla päivä tukholmassa-risteilylle ja ihan innoissani jo tutkailin netistä ennakkoon ala carten ruokalistaa!
:) mä olen niin pihi perusluonteeltani että todellakin otan jtn pientä aina risteilylle evääksi.. Ja mulle ei tosiasnkaan se syöminen tai juominen ole se juttu laivalla, vaan irtiotto arjesta ja tutuista tylsistä ympyröistä.. Laivalla voi käveleskellä katselemassa menoa eri baareissa, ehkä ottaa lasillisen jossakin ja sitten vaikka käydä ihastelemassa kannella merta ja nauttia erilaisesta ympäristöstä... Mä matkustelen suht paljon mutta osaan ottaa ilon irti pienistä ilmaisista/ halvoista jutuista.. On ihan mahtavaa lähteä reissuun vaikka pienellä budjetilla ei ihan kaikkeen reissussa varaa oliskaan :)
Hyvä että saitte sataeuroa! Nyt ei tarvii kuin mennä ekana iltana buffettiin, otat muovipussin mukaan ja täytät sen lihapullilla ja nakeilla ja tunget mekon alle. Saatte siitä paluumatkan eväät.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:00"]Mee messiin syömään. Etit jonkun henkilökunnasta jos oot sexy. Kyllä ruokaa löytyy.
[/quote]mikä on messi?
[/quote]
Messi on laivan työntekijöiden oma ruokala.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:23"]
Meillä oli viimeksi laivalla eväinä: hedelmiä, Lidlin karjalanpiirakoita (säilyvät hyvinä pitkään), myslipatukoita, tyhjät vesipullot, tonnikalaa ja valmiiksi pilkottua salaattia, tomaattia, sekä kurkkua. Myös vedenkeitin, omat teet/kahvit ja nuudelit on hyvä idea.
[/quote]
Ok. MItä te saitte tästä laivamatkasta irti? Mikä oli syy lähteä sinne? Mitä teitte laivalla sen jälkeen, kun olitte syöneeet purkkitonnikalat ja tomaatit? Jotenkin olen ihan ällistynyt näistä. Laivalla tekeminen minusta on se syöminen, Mitä ihmettä siellä muuta tekee? Varsinkaan jos mikään ei saa maksaa mitään. Lähtee laivalle oma vedenkeitin laukussa ja syö pikkuisessa hytissä jotain kuppinuudeleita? Sama kuin menisi Itäkeskukseen ihmettelemään kauppoja.
Olen asunut Ruotsissa ja silloin laiva oli toki vain kulkuneuvo ylitettäessä lahden. Olin köyhääkin köyhempi AuPair silloin. Siltikin muistaakseni söin kahvilassa, ilta oli vaan kertakaikkiaan niin tylsä ilman mitään ohjelmaa.
[/quote]
Me ollaan miehen kanssa menossa ja en vegenä edes saa siitä naurettavan kalliista buffetista muuta irti kun ehkä mättöähkyn jälkkäripyödästä. Ja onhan siellä jotain hyvääki, mutta mielummin käytän 30 eur snackseihin ja drinkkeihin. Buffet olisi viikon ruokarahat yhdestä ateriasta. Me siis vähän juuan ja nautitaan olosta, ei ole tarkotus hytissä kököttää. Mitä vähemmä laivalla menee rahaa, niin sitä enemmän jää lounas- ja metrorahaa Tukholmaan.
Totta kai eväät. Kallista ruoka laivalla.
Jotain vanhentunutta leipäää oranssilla lapulla tms?
Me lainataan aina risteilylle tutuilta sellaista sähkökäyttöistä kylmälaukkua. Siellä säilyy maidot yms. herkät jääkylminä koko risteilyn. Tuo vain matkakassin sisälle niin ei kukaan huomaa. :)
Sellaisia pieniä keittolevyjä saa kirppareilta niin voi hytissä lämmittää ruokaa. Kovin isolle teholle ei kannata napsauttaa, ettei mene hytistä sulake (nimim. kokemusta on).
Astiat voi tiskata pesualtaassa tai ottaa oman vadin mukaan.
Nimim. 11 lapsen äiti