Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä helvetillä maksan vuokran ja kaiken elämisen?

Vierailija
09.03.2015 |

Oon siis 18v ja mun pitäis muuttaa toiseen paikkaan opiskelemaan, mutta kukaan ei auta mua tässä yhtään. (vaikka on samaa mieltä että mun pitää muuttaa). Niin millä maksan kaiken? Ei kai niillä tuillakaan kaikkea pysty maksamaan? Ja en saa rahaa mistään.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Oulussa töihin todellakin vaan "mennään", jos siis puhelinmyyntityö kelpaa. Useita firmoja, jotka ottavat suunnilleen kaikki hakijat töihin. Tosin Se työ on sellaista paskaa surkealla paikalla että en ihmettele miksei kaikki sinne hae.

Vierailija
42/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:37"]

Oon siis 18v ja mun pitäis muuttaa toiseen paikkaan opiskelemaan, mutta kukaan ei auta mua tässä yhtään. (vaikka on samaa mieltä että mun pitää muuttaa). Niin millä maksan kaiken? Ei kai niillä tuillakaan kaikkea pysty maksamaan? Ja en saa rahaa mistään.

[/quote]

Taidat alkaa ihan eri tavalla arvostamaan vanhempiasi, kun nyt pitää itse elättää itsensä  :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen järjestelmä on sellainen, että se ei kehoita opiskelemaan. Sossun elätit elävät opiskelijoita leveämmin. Se on valitettava tosiasia.

Vierailija
44/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:38"]

Menet töihin kuten muutkin opistekelijat.

[/quote]

Suomessa ei vuonna 2015 niin vaan "mennä" töihin.
[/quote]
Paska puhetta! Kyllä niitä työpaikkoja riittää, joita kukaan ei halua! Suurin osa on juuri niitä opiskelijoille sopivia osa-aika töitä ja heitä varten räätälöityjä!

Vierailija
45/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta saat opintotukea ja lainaa. Sillä rahalla eläminen maksetaan. Haet solukämppää ja mahdollisimman edullista sellaista. Opintotukihakemus kelaan ja solukämppähakemus sitten sinne kaupunkiin mihin olet muuttamassa.

Vierailija
46/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:35"]

Ainakin Oulussa töihin todellakin vaan "mennään", jos siis puhelinmyyntityö kelpaa. Useita firmoja, jotka ottavat suunnilleen kaikki hakijat töihin. Tosin Se työ on sellaista paskaa surkealla paikalla että en ihmettele miksei kaikki sinne hae.

[/quote]

Tällaisia nyt edes lasketa. On tullut kokeiltua ja 30h/viikko kuukauden ajan soittelua, käteen sain 200 €.

Vierailija
47/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:00"]

Opintoraha+asumislisä ovat yhteensä noin 500 euroa kuussa. Laina on noin 400 euroa kuussa. 900 eurolla tulee jo hyvin toimeen, kun ei tarvitse maksaa kuin opiskeluyksiön/solun vuokra, yhden ihmisen ruuat ja kännykkälasku, mahdollisesti myös bussilippu. Raha riittää näihin hyvin, koska saat opiskelija-alennuksia (myös joistain ruokakaupoista).

Jos et ole kiinnostunut ottamaan vuosittain 4000 euroa lainaa, teet kesätöitä. Niillä palkoilla pystyt korvaamaan lukuvuoden aikaisen lainaosuuden ja elämään kesälläkin. Varsinkin yliopisto-opiskelijalla on lyhyet lukuvuodet, syyskuun alusta vappuun, joten tienaamisaika on pitkä. Mäkkärille, rappusiivoojaksi ja mainostenjakajaksi pääsee ihan taatusti, jos ei muuta keksi.

[/quote]

Juu ja nettilasku. Kotivakuutuskin yleensä edellytys vuokra-asunnolle. Vesilasku. Riippuen kaupungista, ei välttämättä saa heti opiskelija-asuntoa vaan joutuu muuta kautta vuokraamaan ja tällöin vuokrakin yleensä kalliimpi. Opiskelija-alennuksetkin tosi monessa paikassa ovat usein vain joku 10%, se ei vielä kovin paljon ole. Ja alasta riippuen, voi olla myös jotain pakollisia kirjoja, joita pitäisi hommata. Kaikille ei millään riitä kirjastosta niitä. 

[/quote]

Lisäisin edelliseen vielä sen, että ota yhteyttä asuinkaupunkisi nuorisotyöhön, joka on keskittynyt juuri nuorten asioiden ohjaamiseen - esim. Kelalta osaavat ohjata toimintaan. Kirkot diakoniatyöneen, Pelastusarmeija ja monet muut yhteiskristilliset seurakunnat esim. Vapaakirkko tai Helluntaiseurakunnasta saa ruoka-apua, ohjausta eri toimijoihin, joista apua tulee ja saa, kunhan otat itse ensimmäisen askeleen ja hakeudut apua hakemaan.

Olet selvästi älykäs kun pohdit miten selviytyä haasteista - meille monille niin itsestäänselvyys on perheen ja suvun tuki ja turva- tunnistat tilanteesi ja tunnustat että hirvittää ja pelottaakin tulevaisuus. Nyt vain töppöstä toisen eteen ja kokeile, älä pelkää saati luovuta, usko vain, sinä selviät kyllä!

Vierailija
48/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:00"]Opintoraha+asumislisä ovat yhteensä noin 500 euroa kuussa. Laina on noin 400 euroa kuussa. 900 eurolla tulee jo hyvin toimeen, kun ei tarvitse maksaa kuin opiskeluyksiön/solun vuokra, yhden ihmisen ruuat ja kännykkälasku, mahdollisesti myös bussilippu. Raha riittää näihin hyvin, koska saat opiskelija-alennuksia (myös joistain ruokakaupoista). Jos et ole kiinnostunut ottamaan vuosittain 4000 euroa lainaa, teet kesätöitä. Niillä palkoilla pystyt korvaamaan lukuvuoden aikaisen lainaosuuden ja elämään kesälläkin. Varsinkin yliopisto-opiskelijalla on lyhyet lukuvuodet, syyskuun alusta vappuun, joten tienaamisaika on pitkä. Mäkkärille, rappusiivoojaksi ja mainostenjakajaksi pääsee ihan taatusti, jos ei muuta keksi. [/quote] Jos opiskelija tienaa kesätöissä liikaa, hänen loppuvuoden tukensa jäädytetään ja pahimmassa tapauksessa joutuu maksamaan alkuvuoden tuet takaisin. Tämähän tässä onkin mahdoton yhtälö, kun tuet (varsinkin jos on alle 20 ja vanhempien tulot vaikuttaa) eivät yksinkertaisesti riitä elämiseen mutta kesälläkään ei saa tehdä rahaa syksyn varalle säästöön, sillä muuten ne vähäisetkin tuet lopetetaan.

[/quote]

Tuskin rappusiivouksella niin paljon pääsee tienaamaan, että pitää ruveta maksamaan tukia takaisin. Varsinkin kun ne on tienattu aikana, jolloin ei nosta tukia.

Vierailija
49/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha+asumislisä ovat yhteensä noin 500 euroa kuussa. Laina on noin 400 euroa kuussa. 900 eurolla tulee jo hyvin toimeen, kun ei tarvitse maksaa kuin opiskeluyksiön/solun vuokra, yhden ihmisen ruuat ja kännykkälasku, mahdollisesti myös bussilippu. Raha riittää näihin hyvin, koska saat opiskelija-alennuksia (myös joistain ruokakaupoista).

Jos et ole kiinnostunut ottamaan vuosittain 4000 euroa lainaa, teet kesätöitä. Niillä palkoilla pystyt korvaamaan lukuvuoden aikaisen lainaosuuden ja elämään kesälläkin. Varsinkin yliopisto-opiskelijalla on lyhyet lukuvuodet, syyskuun alusta vappuun, joten tienaamisaika on pitkä. Mäkkärille, rappusiivoojaksi ja mainostenjakajaksi pääsee ihan taatusti, jos ei muuta keksi.

[/quote]

Juu ja nettilasku. Kotivakuutuskin yleensä edellytys vuokra-asunnolle. Vesilasku. Riippuen kaupungista, ei välttämättä saa heti opiskelija-asuntoa vaan joutuu muuta kautta vuokraamaan ja tällöin vuokrakin yleensä kalliimpi. Opiskelija-alennuksetkin tosi monessa paikassa ovat usein vain joku 10%, se ei vielä kovin paljon ole. Ja alasta riippuen, voi olla myös jotain pakollisia kirjoja, joita pitäisi hommata. Kaikille ei millään riitä kirjastosta niitä. 

[/quote]

Netti, vesi ja sähkö kuuluvat useimpien opiskelija-asuntojen vuokraan. Minä kuuluin opintojeni ajan vanhempieni kotivakuutukseen - eikä minulta koskaan kysytty missään, onko minulla vakuutus. Itse opiskelin 7 vuotta ja aina löysin kirjan kirjastosta, ei tarvinnut ensimmäistäkään ostaa.

Seurakunnillakin on huokeita vuokra-asuntoja opiskelijoille. Kannattaisiko liittyä kirkkoon?

Vierailija
50/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:04"]Oletko hyvännäköinen? Ala myymään itseäsi.

T: Mies
[/quote]

Hyvin tyypillinen kommentti mieheltä.

Vierailija
51/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:39"]Ennenkin on opintolainalla opiskeltu. Ei yhteiskunnan tehtävä ole niitä menoja maksaa. Joten eikun pankkiin hattukourassa lainaa anomaan. Ja sitten haet lisäksi viikolopuille ja illoiksi töitä.Vaikka lehdenjakoa tai mitä nyt vähänkin on saatavilla. Ihan normaali setti. Niin on kautta aikain opiskelut maksettu.
[/quote]

Älä usko tätä! Ei ole pakko olla hattua kourassa että saa lainaa! Voit mennä verkkopankkiin ylimielinen virne kasvoillasi ja saat silti lainaa!
[/quote]

Kannattaa sammuttaa webbikamera kuitenkin varmuuden vuoksi :D
[/quote]

No se kannattaa tehdä xd

Vierailija
52/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat yh:ksi, niin pääset kutistamaan valtion rahapussia noin 3500 eurolla kuukaudessa.Tekemättä mitään.

Vierailija
53/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa opiskelu on ilmaista, koska täällä ei ole lukukausimaksuja...

Vierailija
54/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on velvollisuus tukea opiskeluasi taloudellisesti, vaikka olet jo 18-vuotias.

Vierailija
55/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:33"]

Milläköhän mamujen lapset opiskelee? Ottaako nekin opintolainaa? Olis mukava tietää 

[/quote] 

Taitaapi mamujen lapsilla olla paremmat oltavat kun suomalaisten. Eikös ne saa ajokortinkin ilmaiseksi 

Vierailija
56/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 17:25"]Suomessa opiskelu on ilmaista, koska täällä ei ole lukukausimaksuja...
[/quote]
Silti pitää myös elää.

Vierailija
57/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki + asumislisä + opintolaina. Ja tarvittaessa toimeentulotuki. Tai palkkatuloja jos saat tai jaksat tehdä töitä. Tsemppiä! 

t. Kahden opiskelevan nuoren äiti

Vierailija
58/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä opiskelet ja mihin kaupunkiin olet muuttamassa, mutta itse opiskelin Helsingin yliopistossa aikanaan ilman vanhempien tukea. Asuin HOAS:in solussa, sain opintotukea ja asumislisää. Viikonloppuisin ja lomilla kävin töissä. Uskoisin että ruokakaupasta saa lähes aina töitä kyllä. Solun vuokran ja vaatimattoman elämisen pystyi silloin kattamaan noilla.

Vierailija
59/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:55"]

[/quote]

[/quote]

Netti, vesi ja sähkö kuuluvat useimpien opiskelija-asuntojen vuokraan. Minä kuuluin opintojeni ajan vanhempieni kotivakuutukseen - eikä minulta koskaan kysytty missään, onko minulla vakuutus. Itse opiskelin 7 vuotta ja aina löysin kirjan kirjastosta, ei tarvinnut ensimmäistäkään ostaa.

Seurakunnillakin on huokeita vuokra-asuntoja opiskelijoille. Kannattaisiko liittyä kirkkoon?

[/quote]

Juu, mutta jos asuu muualla, kuin opiskelija-asunnossa, ei välttämättä kuulu. Ainakaan netti ja sähkö. Ja minun on kahdessa viimeisimmässä vuokra-asunnossani pitänyt esittää todistus kotivakuutuksesta. Niin on monella ystävällänikin.

Vierailija
60/63 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitin ja isän kuuluu auttaa taloudellisesti, että nuori voi keskittyä opuskelemiseen ja juhlintaan. Töitä ehtii tehdä sen 40-vuotta sitten opiskelujen jälkeen.
Vanhempien velvollisuus jos lapsia hankkivat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme