Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kaverit syövät jääkaappimme tyhjäksi!!

Vierailija
13.09.2006 |

Onko ketään muita joita ärsyttää koko kylän lasten ruokkiminen?? Saan siis joka päivä tarjota omien lasten (3kpl) lisäksi aamupalaa ja välipalaa myös heidän kavereilleen ja meinaa pikkasen nyppiä.. Tuo ruokakaan kun tänä päivänä ei todellakaan ole ilmaista..

Kaverit ilmestyvät ovellemme jo aamuvarhain, kun omat vanhemmat lähtevät töihin ja ovat nälkäisiä, koska kotona ei ole syöty aamupalaa. Pakkohan lapsille on aamupalaa antaa, ettei tarvitse nälässä kouluun lähteä. Sama juttu toistuu sitten koulun jälkeen, eli meille välipalalle, jonka jälkeen tekevät läksyt ,jotka minä sitten kaikilta tarkistan ja neuvon.. Kyllästyttää olla tälläinen aamu- ja iltapäivähoitaja kaikille lapsille. Enkä todellakaan ole sitä mieltä etteikö lasten kaverit olisi meille tervetulleita, ja silloin tällöin myös syömäänkin, mutta tämä säännönmukaisuus ottaa päähän. Eikö nykyään lasten vanhemmat välitä ja kysele ollenkaan mitä lapset puuhailevat ja syövät, ja missä???

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa voi olla vaikeaa?

Vierailija
22/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiahan on aivan yksinkertainen. Et anna heille ruokaa. Hyvänen aika, eihän sinun vastuullasi ole ruokkia toisten lapsia ennen kun he menevät kouluun! Miksi ihmeessä olet sortunut tuollaiseen toimintaan. Sinä olet aikuinen ja piste.

Jos teille tulee aamulla vieraita, niin sanot vaan, että he odottelee lasten huoneessa kun omat lapsesi syövät vielä aamupalaa. Ja koulun jälkeen pyydät heitä käymään ensin kotonaan.

Toisaalta koska tilanne on jo se, mikä on niin sinun on syytä ystävällisesti vaan selittää heille ensi kerralla, että tästä lähtien vieraat syövät aamu- ja välipalansa kotonaan. Että he ovat yhtä tervetulleita kuin aina, mutta jokainen lapsi syö itse kotonaan ruuat. Piste.

Lycka till!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kavereille, että " sovitaanko, ettette syö meillä" . Siinä on sellainen syyllistävä maku. Minusta ap on itse aikuisena ensisijaisessa vastuussa tilanteesta. Lapset kyllä osaa ja saa pyytää, aikuinen pistää rajat ja tässä tapauksessa oman kotinsa rajat. Niiden luominen ei ole lasten kavereiden vastuulla.

Vierailija
24/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan vaan olla niin " häiriintynyt ihminen" , että välitän myös muidenkin kuin omien lasten hyvinvoinnista. Ilmeisesti taitaa olla katoavaa kansan perinnettä... Toi pullapussi-idea on ihana, on varmaan kiva saada " tuliais pullat tai sämpylät" vierailevan lapsen mukana!

Vierailija
25/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että mielelläsi tarjoat koululaisille turvapaikan sen sijaan että olisivat yksin. Minä ainakin arvostan tuollasta ajatusta :) vaikka tosiaan se taitaa olla sitä katoavaa kansanperinnettä. Oma napa menee edellä useimmilla, huomaahan sen muistakin av:n ketjuista.

Toivottavasti sait jotain hyvää vinkkiä aiemmista vastauksista, itsellä lapset vielä niin pieniä ettei kokemuksia ole.

Vierailija
26/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun identiteetillesi on ilmeisesti tärkeää helliä itsestäsi sellaista uskomusta, että olet parempi vanhempi kuin kaikkien lastesi kavereiden vanhemmat. Olet HYVÄ IHMINEN, joka tarjoaa viimeisen paitansakin päältään lapsille, jotka sitä pyytävät. Kun niillä surkuilla on niin kurjat kodit niin kyllä sun pitää uhrautua.

Jos tämä todella on sinulle niinä tärkeää niin ylläpidä ihmeessä uskomustasi! Mutta älä samaan aikaan marise siitä.

Vierailija
27/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoki ja auta sitten äläkä valita.

Mutta jos tilanne häiritsee, niin pistä rajat. Voit kyllä olla henkisenä tukena ja tärkeä aikuinen lapsen kavereille, vaikket heitä ruokkisikaan. Ja toisaalta ruokkimalla et kuitenkaan heitä voi pelastaa.

Ensisijainen vastuu lapsista on aina omilla vanhemmilla. Ja tuskin nuo lapsen kaverit mitään sosiaalitapauksia kuitenkaan ovat, ainakaan kaikki. Vaikka huolenpidon taso ei olisikaan samaa luokkaa kuin teillä, heidän elämänsä voi silti olla ihan hyvää.

Vierailija
28/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat huolehtia niiden muiden lasten hyvinvoinnista ruokkimalla niitä (vaikka en tajua miten ne huonommin voisivat vaikka söisivät kotonaan sen aamu- ja välipalan), niin sitten ruokit ja olet tyytyväinen. Käsitin kuitenkin ettet haluaisi ruokkia? SINÄ ITSE PÄÄTÄT miten toimit. Koeta kuitenkin ensin päättää mitä haluat, huolehtia niistä toisten lapsista vai et?

Vierailija:

Taidan vaan olla niin " häiriintynyt ihminen" , että välitän myös muidenkin kuin omien lasten hyvinvoinnista.

Vierailija
29/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaan torpedoi ne toteamalla että hän kerta kaikkiaan pysty tekemään asialle mitään. Sellainen ärsyttää. Me vastaamme hyvässä uskossa, että ehkä autamme ap:tä neuvoillamme, mutta hän asettuu yläpuolellemme ihmettelemään, kuinka hyvä ja jalo ihminen hän onkaan kun ei vaan voi noudattaa neuvojamme. Sellainen turhauttaa todella.

Jokainen, joka kysyy neuvoja valmiina ottamaan niitä vastaan, saa palstalla asiallisen vastaanoton. Mutta yllättävän paljon täällä on selittelijöitä, jotka haluavat vain itseään mielisteleviä vastauksia. Jokaisen uuden näkökulman he selittävät pois, ja lause alkaa aina samoin: mutta kun...

Ap:täkin olisi ilmeisesti pitänyt sääliä ja ihailla: Voi kauheaa, mutta kylläpä oletkin kurjassa tilanteessa oman hyväsydämisyytesi takia - eikä asialle todellakaan voi mitään! Olenpa kade, että en ole yhtä jalo! Mutta kun meillä olikin tilanteeseen parannusehdotuksia niin sehän olikin paha asia.

Vierailija
30/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tulevat siis paremman aamupalan toivossa teille. MInä ottaisin asian puheeksi vanhempien kanssa, tai vaikka laittaisin kirjekuoren lapsien mukaan jossa yhteystietoni

Vierailija
31/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen silloin tällöin tarjonnut ruuan tai jotain pientä.

Omallä tytöllä oli jossain vaiheessa tapana, tuoda kaverit meidän jääkaapille, avas jääkaapin oven ja kysy " mitä te haluutte" ?

Mä tein sille stopin hyvin pian, ja selitin että, minkä takia.

En mä vihanen ollut enkä mitään, itsehän olin opettanut, että on kohteliasta tarjota kaverillekin. Mutta ärsyttäväähän se oli.

Vierailija
32/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkaan et haluaisi ruokkia niitä lapsia jatkuvasti vaan toivot, että lasten vanhemmat tajuaisivat panna stopin tilanteelle. Silloin sun ei tarvitsisi itse kieltäytyä eikä sun kuvasi itsestäsi hyväsydämisenä ja jalona saisi säröä.

Vierailija
33/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät näe lasta ihmisenä. Pieni koululainen on vielä täysin lapsi. Hänen vanhempansa eivät välttämättä tiedä mitä hän tekee, kun lähtevät itse töihin.

Minusta olisi asiallista ottaa aihe esiin vanhempien kanssa. Pienet koululaiset eivät vielä itse ymmärrä tätä tilannetta.

Käsittämättömän kylmiä ja itsekkäitä vastauksia!

Meillä äitiyslomalla ollessani oli esikoisen kaveri käytännössä koko ekan luokan koulun jälkeen ja söi välipalan. Tuo yksi lapsi lisää välipalalla ei rasittanut, mutta isompi lauma aamuin illoin tuntuisi jo eriasialta.

Tälläkin pojalla äiti teki pitkään töitä, ja tiedän entuudestaan talossamme asuneilta pikkukoululaisilta, että iltapäivä yksin oli pitkä.

Ajattelin asian silloin näin, että tämä ei meitä rassannut, kiva kun pojalla oli kaveri ja saivat apua minulta, kotona kun olin. Ajattelin myös tämän kantavan hedelmää, ehkä joskus tilanteen ollessa toisin päin minun lapsistani joku voi olla avun tarpeessa ja joku toinen häntä auttaa jossain tilanteessa.

Uskon, että nämä vastaajat ovat pienten lasten äitejä, jotka eivät ymmärrä koululaisten olevan vielä lapsia! Lapset kaipaavat tukea ja seuraa. Ja usein töihin lähdetään, ennen kuin lapsi menee kouluun. Joten tuota yksinään oloa on sekä aamulla että illalla.

Kiva, että löytyy välittäviä ihmisiä, jotka eivät ole oman napansa ympärillä pyörijöitä. Eikä asia ole mustavalkoinen. Ihan aiheellista keskustella näiden lapsien vanhempien kanssa asiasta.

Ilmoita vaikka, että tiesittekö, että lapsenne ovat meillä aamuisin ja iltapäivisin. Olen tarjonnut heille aamupalan ja välipalan. Nyt kuitenkin tuo jatkuva tarjoaminen ei ole tarkoitus. Eli jos vanhemmat ja lapset sopisivat lapsiensa aamusyömisistä ja välipalasta.

Tietysti muotoilu asiassa kannattaa. Toivottavasti vastassa on fiksumpia aikuisia kun tänne vastanneissa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän