Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kaverit syövät jääkaappimme tyhjäksi!!

Vierailija
13.09.2006 |

Onko ketään muita joita ärsyttää koko kylän lasten ruokkiminen?? Saan siis joka päivä tarjota omien lasten (3kpl) lisäksi aamupalaa ja välipalaa myös heidän kavereilleen ja meinaa pikkasen nyppiä.. Tuo ruokakaan kun tänä päivänä ei todellakaan ole ilmaista..

Kaverit ilmestyvät ovellemme jo aamuvarhain, kun omat vanhemmat lähtevät töihin ja ovat nälkäisiä, koska kotona ei ole syöty aamupalaa. Pakkohan lapsille on aamupalaa antaa, ettei tarvitse nälässä kouluun lähteä. Sama juttu toistuu sitten koulun jälkeen, eli meille välipalalle, jonka jälkeen tekevät läksyt ,jotka minä sitten kaikilta tarkistan ja neuvon.. Kyllästyttää olla tälläinen aamu- ja iltapäivähoitaja kaikille lapsille. Enkä todellakaan ole sitä mieltä etteikö lasten kaverit olisi meille tervetulleita, ja silloin tällöin myös syömäänkin, mutta tämä säännönmukaisuus ottaa päähän. Eikö nykyään lasten vanhemmat välitä ja kysele ollenkaan mitä lapset puuhailevat ja syövät, ja missä???

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta vaan ruokkiminen. Anna aamuisin ruokaa vain omalle lapsellesi. Kyllä muut lapset oppivat nopeasti syömään kotona jos on nälkä. Meilläkin on usein lapseni kavereita aamulla kun minulla on mahdollisuus joustaa työajoista ja ei ne ekaluokkalaiset halua olla yksin kotona aamuisin. Mutta ruokaa en anna.

Iltapäivisin vanhin lapseni ja hänen kaverinsa ovat kotona keskenään: saavat syödä meillä välipalaa koska ovat välillä kavereiden luona ja saavat sieltä välipalaa. Mutta en ruokisi jatkuvasti samoja lapsia

Vierailija
2/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eivät syö kotona aamulla.. mitäs jos avaisit sanaisen arkkusi noitten lasten vanhemmille, jos toi tosiaan on säännöllistä. sanot vaan, että ovatko huomanneet, että lapsensa eivät syö aamulla ennen kouluun lähtöä mitään. Tai perusta noille penskoille ap+ip -kerho johon sitten vanhemmat taloudellisesti osallistuvat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei onnistuis tuommoinen

Vierailija
4/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa aamulla, että tulkaa vasta sitten kun aamupala on syöty eli että tahdotte syödä aamupalan perheen kesken. Iltapäivällä voit ehdottaa, että menevät kotiin välipalalle ja tulevat sitten takaisin.

Ei sinun todellakaan ole pakko ruokkia kavereita.

Vierailija
5/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuuntele mitä ne vastaavat.

Vierailija
6/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat vaan aamulla jos nälkäänsä valittavat että kannattaisi syödä kotona aamupala. Ilmoitat myös, että lapsesi ei saa tuoda kavereita kotiin suoraan koulusta vaan kavereiden kanssa voi mennä leikkimään vasta kun läksyt on tehty ja välipala syöty.

Älä ole nössö!

Vierailija
7/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vielä yksityinen pph. Jotkut siis maksavat minulle tästä ja toiset yrittävät hyötyä. Minä en tarjoa näille jotka eivät maksa muutakuin näkkäriä. Jos muuta haluavat niin menkööt kotiinsa syömään.

Vierailija
8/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten vanhempien kans. Hienoahan se on kun noin huolehdit heistä, teikäläisiä varmaan harvassa. Mutta onhan lapsilla koti, vanhemmat ja vanhemmilla vastuu lastensa syömiset ja läksyt.

Vierailija
9/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä lisännyt. Aloin kutsua ruokapöytään vain oman perheen ja pyysin vieraita odottamaan lasten huoneissa sen aikaa. Aika pian nuo oppivat menemään kotiin ruoka-aikana.

Toisinaan saatamme nimenomaan kutsua jonkun kylään syömään, mutta enää ei kymmenen penskaa syöksy ruokapöytään joka päivä useampaan otteeseen.

Vierailija
10/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja puhuu muiden lasten vanhempien kanssa - jos kerran on niin, että " hoidat" heitä, ja se sopii sinulle - voitha sopia vanhempien kanssa jostain korvauksesta. Olkoon se sitten lastenhoitoapu, silloin kun sinä sitä tarvitset, tai ruoka (omenia, vihanneksia, leivoksia yms) tai sitten ihan rahallinen korvaus.

Minä tarjoan aina kaverille - mutta meillä ei kovin säännöllisesti käykään kukaan lasten kaveristä (hyvin vaihteleva porukka, kun meillä on 5 lasta). Toisaalta, kun huomaan, että esim. tyttömme tulee jatkuvasti naapurilta meille iltapallalle ja kertoo, että on jo syönyt S:n luona, teen niin, että annan itstetehdystä pullista, leivistä, sämpylöistä yms kaverille mukaan. Ja soitan ja kiitän lapsen puolesta, että on saanut syödä siellä, missä nyt käykin.

Muutenkin pidän yhteyttää kaikkiin lasten kavereiden vanhempiin - ihan periaatteesta.

ps

äidinkieleni ei ole suomea, älkä ihmeltelkö kirjoutstyylini

Vierailija
11/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis käytännössä en juurikaan tunne näiden kavereiden vanhempia, kuin pintapuolisesti. Ehkä huono selitys, mutta tuntuisi hullulta soittaa tälläisen asia takia kyseisille vanhemmille.

ap

Vierailija
12/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua ei häiritse se, että ovat teillä, niin pyydä, että vanhemmat laittaa eväät mukaan. Jos ovat teillä joka päivä, niin sovi vanhempien kanssa, että voivat tulla vaikka kaks kertaa viikossa tai mikä susta onkin sopiva määrä. Tosta aamusta sanoisin lapsille itselleen, että teille ei voi tulla aamulla kylään. Tosi kiva, että viitit huolehtia vieraidenkin lasten läksyistä!

Turha on tosiaan ihmetellä, miksi lapset tarvii nykyään niin paljon mielialalääkkeitä, eivät pärjää koulussa ilman erityisopetusta - ihan järkyttävästi noussut erityisopetuksen tarve viime vuosina peruskoulussa - jne., jos vanhemmat on tätä luokkaa. Kuka niitä lapsia tukee ja opastaa, jos vanhemmat ei viitti edes aamupalasta huolehtia. Kyllähän kouluikäisen pitäis osata ottaa jotain jääkaapista joo, mutta ei niiltä voi olettaa, että aina huolehtivat omat syömisensä jne.

Alko pistää ihan vihaks taas, kun miettii millaisia " vanhempia" on Suomi pullollaan. Kyllä yhteiskunta hoitaa - tarha, koulu, erityisopet, psykologit, terapeutit. Kunhan vaan vanhempien ei tarvi nähä mitään vaivaa järjestelläkseen elämäänsä niin, että lapsista voitas pitää asianmukasesti huolta....

Vierailija
13/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pyytää että niiden vanhemmat osallistuvat kustannuksiin. mun mielestä on hyvä että lapsilla on paikka minne mennä, ja pidemmän päälle se voi olla myös omien lapsien turvallisuuskysymys, että tietää missä ne on ja missä liikkuvat.

Vierailija
14/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun loputtua vasta välipalan jälkeen. Ja sille kaverille voi sanoa suoraan, että menee kotia syömään välipalaa. ovien ei tarvi olla koko ajan auki kavereiile, vaan perheellä saa olla omaa aikaa.

Vierailija
15/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan ovat jo koululaisia, joten ymmärtävät puhetta. Kun kerrot lapsille jotka aamulla valittavat nälkäänsä että syö kotona aamupalaa ennenkuin tulet meille, tai ilmoitat että teille saa tulla iltapäivällä sitten kun teidän lapsi on tehnyt läksynsä, se kyllä menee perille.

Asian voi hoitaa ystävällisesti eikä siitä tartte tehdä numeroa. Kunhan itse ymmärrät että tässä on nyt kyse ihan omista valinnoistasi, että itse olet alkanut ap- ja ip-hoitajaksi. Itse sen voit myös lopettaa. Lapset tai heidän vanhempansa eivät ole sua tuohon tilanteeseen ajaneet.

Vierailija
16/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tehty kodin säännöt, joissa otetaan kantaa myös vieraiden lasten ruokailuun. Sääntö on, etä yllätysvieraita ei kutsuta lainkaan perheen ruokapöytään. Yökyläilyt ja muut aikuisten kesken sovitut jutut ovat poikkeuksia. Samoin on sovittu, että yhtenä päivänä viikossa tyttären kaverit kokoontuvat koulun jälkeen meille matkalla harrastukseen ja saavat ottaa välipala, vaikkei olisi edes aikuista kotona. Tämä on koululaisten helppo ymmärtää, kun säännöt ovat oikein printattuina eteisen ilmoitustaululla.

Vierailija
17/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tyttöni kaverikin jäi viime vuonna luokalleen, joten mielelläni minä häntä neuvon läksyissä, koska tiedän että vaikeeta on, ja kotoota ei paljon apuja tipu. Samoin tiedän että samainen tyttö joutuisi olemaan paljon yksin kotona aamuisin ja iltapäivisin, joten sen suhteen haluan auttaa häntä yksinäisyydessä. Toisten lasten osalta luulen että asia saattaa olla vaan vanhempien ajattelemattomuutta, mutta luulen että mulla alkaisi hälytyskellot soimaan jos kotijääkaapista ei koskaan häviäisi mitään aamu- tai välipalaruokia. Toisaalta olen tosi onnellinen että tällä järjestelyllä tiedän ainakin missä omat tenevani ovat ja kenen kanssa..

ap

Vierailija
18/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän koululainen osaa aamupalaa ottaa vaikkei sitä kukaan aikuinen olekaan tarjoilemassa, hyvänen aika.

Vierailija
19/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmille. Kyllä koululaiset osaavat kotona ottaa tai pyytää ruokaa, jos heillä on nälkä, osaavathan he tehdä sen silloinkin, kun ovat teillä kylässä. On vaan niin paljon kivempi syödä jossain, jossa laitetaan hyvää ruokaa pöytään, kuten teillä. Jos kaverien vanhemmat eivät ruoka-asioista huolehdi, tuskin muuttavat tapojaan vaikka soittaisitkin heille. Saat vain hankalan akan maineen.

Homma ratkeaa sillä, että lakkaat tarjoamasta ruokaa kavereille paitsi poikkeustapauksissa. Sanot vaan, että menevät lapsenne huoneeseen odottamaan siksi aikaa, kun teidän perhe syö. Ja voitte myös luoda perheeseen sellaisen säännön, että ennen aamupalaa ei tule vieraita kylään. Se on ihan normaalia kotirauhan kunnioittamista, ei nipotusta.

Vierailija
20/33 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkuin tulet meille. Olettavat varmaan että koska niitä aamu- ja välipaloja tarjoilet, teet sen vapaaehtoisesti niinkuin nyt aikuisen ihmisen olettaisi toimivan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi