Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Jätä laukkusi/reppusi kassalle" -kyltit

Vierailija
09.03.2015 |

Mitä mieltä olette noista kylteistä? Minusta on epämiellyttävää, että rehellisetkin asiakkaat joutuvat automaattisen epäilyksen alle. Toinen ärsyttävä asia on se, että monet eivät kyseisiä kehotuksia noudata eivätkä myyjät kuitenkaan sano heille siitä mitään - itse ainakin hämmennyn tästä ja en ole varma onko kehotus ihan vain muodon vuoksi laitettu vai pitäisikö minun oikeasti mennä kauhean kiireen keskellä sinne tunkemaan omaa laukkuani.

Näitä siis näkee esim. joillain kirppareilla ja pienissä kaupoissa.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jättää jos paikalla ei ole mitään vartiointia
T. Äiti jonka lapselta varastettiin reppu

Vierailija
42/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä jätä minnekään laukkuani, ellei se ole absoluuttinen kielto. Siis ettei pääse sisälle, jos ei jätä laukkuaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on repussa 2500e arvoinen työläppäri ja ipad sekä työhön liittyviä luottamuksellisia papereita. En todellakaan päästä sitä silmistäni.

Vierailija
44/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 17:13"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 14:38"]

Kassa halusi tonkia laukkuni Lahden Citymarketissa. Sanoin ettei siellä ole mitään sinne kuulumatonta ja olin todella hämmästynyt pyynnöstä. Kassa kohotti ääntä ja alkoi rähisemään. Ajattelin että pääsen nopeammin jatkamaan jos annan kassan kaivaa laukkuni. Niin hän tekikin eikä edes pyytänyt anteeksi kun sieltä laukusta ei löytynyt mitään sinne kuulumatonta. Sen jälkeen olen karttanut K-ryhmän kauppoja kuin ruttoa. On älytöntä että minä todistan ensin kauppaketjun jäsenyyteni etukortilla ja pankkikortilla ja sitten minua aletaan haukkumaan varkaaksi.

Jos lähtisin varkaisiin en todellakaan ottaisi mukaan mitään missä olisi minun nimeäni tai muita henkilökohtaisia tietoja. Tuli mieleen sekin että onko Plussa-järjestelmään kirjoitettu jotain tyyliin potentiaalinen varas koska olen vähäruokainen ja minulla menee vähän rahaa ruokaan. Ovat vissiin päätelleet että varastan loput?

[/quote]

Ehkä ne vaan joskus tekevät pistokokeita. Eli avaisin laukun, niin ettei tarvitse tuhlata molempien aikaa.

Itse en koskaan ole jättänyt laukkua minnekään, koska en halua, että minun kamojani varastetaan.

[/quote]

Vain poliisilla on oikeus tarkistaa laukun sisältö. Ei kassoilla, eikä edes vartijoilla. Mä odottaisin poliisia kiltisti tuollaisen natsikassan kanssa. Siinä sitten ihmettelis. Vaatisin myös anteeksipyynnön. Tuohan on julkinen nöyryytys.

Ihmisten pitäisi olla paremmin perillä oikeuksistaan. Eikä suostua mihin vaan sen takia, että helpolla pääsee.

[/quote]

Ja mitä sinä hyödyt tästä? Tuossa skenaariossa vain sinä nolaat itsesi, vaikka luuletkin esiintyväsi asiakkaiden sankarina ilkeää kassatyttöä kohtaan.

Lopettakaa varastelu, niin voi kauppakin luottaa taas asiakkaisiinsa.

[/quote]

Voin harkita ihmisten nöyryytyksestä tyydytystä himoitsevan kapitalistisian uhriksi joutumista siinä vaiheessa jos tähän suuntautuneissa kaupoissa oikeasti hinnat olisivat alhaisempia.
[/quote]
Kassa ei ole kapitalistisika.

Vierailija
45/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi mihinkään kassalle tms.
Jos olisi vaikkapa paljon kannettavaa niin voisin jättää osan maksuttomaan lukolliseen säilytyslokeroon ihan tasan sen takia että helpottaisin omaa asioimistani kaupassa, en sen takia että joku kassahenkilö voi olla helpottuneempi etten varasta.
Lisäksi jos joku alkaisi vaatia näyttämään kassin sisällön ja kun on puhtaat jauhot pussissa vaatisin kyllä selityksen miksi moinen julkinen nöyryytys. Myös anteeksipyyntö voisi olla paikallaan.

Totta on että tavaroita varastellaan, mutta liialla kyttäämisellä myös karkoitetaan pois niitä maksavia asiakkaita, eikä heitä kannata turhaa nolata.

Vierailija
46/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina tulkinnut nuo "näytäthän laukkusi" kyltit niin että ovat tavallaan oikeutus myyjille pyytää avaamaan se laukku jos epäilevät varkautta.

Olen noita joissain kaupoissa nähnyt, mutta KOSKAAN en ole törmännyt siihen että myyjät vaatisivat jokaista avaamaan laukkunsa. Lähes kaikki menevät kassalle eivätkä avaa laukkuaan (näin minäkin toimin), joskus joku satunnanen näyttää laukkunsa  (jolloin myyjä hieman vilkaisee ja kiittää asiakasta).

Ulkomailla olen törmännyt sihen että laukkuja teipataan, en muista enää oliko Puolassa vai Saksassa vai missä, mutta ostarilla sellaiseen "Sokoksen kaltaiseen" (eli ruokaa ja astioita ja vähän vaatteita ja meikkejä  jne-) tyyppiseen kauppaan mennessä vartijat kemuttivat KAIKKIEN asiakkaiden muovikassit ja pussit sisään mennessä. Käsilaukkuihin ei koskettu, mutta ns. kauppakassit kaikki menivä kelmuun.

Ja ylipäätään ulkomailla on vartijoita PALJON enemmän mitä Suomessa. Käytännössä joka liikkeellä on omansa, tai jos ei ole, niin käytävillä on vartijoita "muutaman metrin välein". En pidä tuota lainkaan pahana asiana, on asiakkaanakin turvallisempi olo , kun tietää että jos joku varas nappaa käsilaukun tmv. niin apu on ihan lähellä (vert. Suomi jossa vartija hälytetään ties mistä kilometrien takaa...) Varmaan myös myyjillä helpompaa kun ei tarvitse varkaita kytätä vaan voi olla vaan myyjänä.

Vierailija
47/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:49"]

Kyllä on salattavaa, vaikkei olisikaan rikollinen. En minä ainakaan näytä jollekin myyjälle yksityisiä tavaroitani. Eikä hänellä ole oikeus niitä katsoa.

[/quote]

Ei olekaan. Jos sinua epäillään, etkä anna myyjän katsoa laukkua, niin kutsutaan poliisit hoitamaan ko. asia.

Lakatkaa varastelemasta, niin luottamus asiakkaisiinkin kasvaa.

[/quote]

Jospa tähän keskusteluun tulisi nyt joku kassa kertomaan kuinka paljon suomalaiset varastelevat? Millä perusteella joku valitaan tarkastettavaksi?

Vierailija
48/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä pienehkössä Intersportissa oli ainakin vielä muutama vuosi sitten sovituskopeilla lappu, että "jätäthän laukkusi kopin ulkopuolelle". En sitten tiedä, onko tarkoituksena pyytää myyjä vartioimaan kassia vai mitä, mutta itse ainakin olen sen verran jaloillani äänestänyt, etten siellä liiemmin ole asioinut tämän lapun näkemisen jälkeen. Kerran taisin hupparin ostaa, sitä kun pystyi sovittamaan ihan liikkeen puolella. 

Vierailija
49/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin kassat niitä laukkuja pyytävät näyttämään siksi pidänkin vajaa-älysinä niitä jotka vaativat poliisia paikalle ja sitten vasta näyttävät laukkunsa ja jos siellä ei olekaan mitään niin voi jeesus mikä valitus ja poru.

mua on pyydetty kerran näyttämään ja iloisesti vastasin että tottakai, näytin laukun ja sain hymyn ja kiitoksen.

Vierailija
50/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaupungissani oli kaksi musiikkiliikettä, joista toisessa gestapoupseerin innolla vahdittiin kaiken lompakkoa isomman ovelle jättämistä ja toisessa ei. Arvatkaa kumpi liike on suljettu ja kumpi muuttanut isompiin tiloihin.

Vierailija
51/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:57"]

Aika harvoin kassat niitä laukkuja pyytävät näyttämään siksi pidänkin vajaa-älysinä niitä jotka vaativat poliisia paikalle ja sitten vasta näyttävät laukkunsa ja jos siellä ei olekaan mitään niin voi jeesus mikä valitus ja poru. mua on pyydetty kerran näyttämään ja iloisesti vastasin että tottakai, näytin laukun ja sain hymyn ja kiitoksen.

[/quote]

No en minäkään noita asiakkaita ymmärrä jotka vaativat sen poliisin paikalle kassinsa avaamista varten. Siihen kassan pyyntöön voi myös todeta "en näytä", jättää ostoksensa kassalle ja jatkaa matkaansa. Ainoastaan mikäli vartija on sut tavannut verekseltään varastamasta, pelkkä epäilys ei riitä vaan pitää olla nähnyt tilanne, se voi sut ottaa kiinni ja viedä johonkin takahuoneeseen odottelemaan sitä poliisia. Mikäli vartija sut ottaa pelkän epäilyksen perusteella kiinni ja et ole mitään varastanut niin se vartija siinä kusessa on, ei se asiakas.

Vierailija
52/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jaksanut välittää, kun ei ketään kiinnosta kuitenkaan. En tosin ole hirveästi edes nähnyt näitä kylttejä enää missään. Jos näkisin, niin en siltikään välittäisi. Jos kokevat tarpeelliseksi tarkastaa laukkuni, niin sitten poliisit paikalle.

Vierailija
53/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 17:53"]Tämä on joku suomalainen ongelma. Esim. Wienissä asiakkaat lakkasivat ihan pokkana ostoksia omaan kassiin tä reppuun jo hyllyillä. Sitten esittivät kassin sisällön kassalla. Suomessa jo tyhjä kassi aiheuttaa järkytyksen, vaikka pitäisi olla maailman rehellisin kansa. [/quote] Pöh, olen minäkin tehnyt noin suomessa eikä ollut mitään ongelmaa. Joissain maissa on käytäntönä esim. se, että kauppakeskuksessa ostosten jälkeen myyjä teippaa/nitoo ostoskassin kiinni, jottei sinne voi enää seuraavassa kaupassa latoa tavaraa. Että ihan luottavaisesti oman kokemukseni mukaan suomessa suhtaudutaan asiakkaisiin. Itse olen nähnyt noita aloittajan mainitsemia kylttejä, mutta harvapa niitä tuntuu noudattamaan. Eikä kukaan ole koskaan vaatinut jättämään kassia tai laukkua kassalle.

[/quote]

toivottavasti tuollaisissa maissa/kaupoissa on sitten ilmaiset muovipussit tms kassalla! Itse en meinaan koskaan osta kaupasta muovikassia vaan juurikin tulen omien pussien kanssa kauppaan. Jos olen käynyt vaatekaupoilla ja on muovipussia kertynyt, niin laitan vaatteet yhteen ja loppuihin tulee sitten kaupassa ruokaa. Joskus mukana taas kangaskassi tms. Ja kotona ne muovikassit menee roskapusseiksi lopulta sitten. Jos kaikki teipataan päästä varpaisiin, niin eipä tule roskapusseja eikä ostokset mahdu mihinkään. Samanten laukku kyllä kärsii jos aina vedetään jotkut jesarit päälle, yhtään kalliimpaan laukkuun eivät varmasti koskisi.

Vierailija
54/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä käytiin festareiden lähellä olevassa ruokakaupassa, jonka eteisessä seisoi vartija. Vartijan ohi ei päässyt ennen kuin oli jättänyt repun aulaan. (jostain syystä kielto ei koskenut esimerkiksi isoja laukkuja, pelkästään reppuja?) kaveri joutui jättämään reppunsa eteiseen monen kymmenen repun joukkoon, koska vartija ei uskonut vaikka sanottiin, ettei hänellä ole mitään perustetta takavarikoida reppuja. Siinä sitten mentiin kiireesti kauppaan ja pois, koska repussa oli arvotavaraa jota ei uskaltanut festarialueelle jättää ilman valvontaa.

Ärsytti kyllä aika paljon silloin.

Vierailija
55/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 14:25"]

Tietenkään ei ole laitonta pyytää avaamaan kauppakassia tai reppua. Pyytää saa. Tällaiset pyynnöt kannattaa kuitenkin jättää omaan arvoonsa. 

[/quote]

Selitäs nyt vielä miksi minun kannattaa jättää pyyntö omaan arvoonsa. Miten se on kysymys kannattamisesta minun vinkkelistäni katsottuna?

Vierailija
56/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:28"]

En ole jaksanut välittää, kun ei ketään kiinnosta kuitenkaan. En tosin ole hirveästi edes nähnyt näitä kylttejä enää missään. Jos näkisin, niin en siltikään välittäisi. Jos kokevat tarpeelliseksi tarkastaa laukkuni, niin sitten poliisit paikalle.

[/quote]

Sinun turhaan paikalle juoksuttamasi poliisi ei ole muualla estämässä lähestymiskiellon saanutta terrorisoimasta ex-puolisoaan.

Vierailija
57/57 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kassatäti pölli multa yhden bissen. Oltiin lähdössä illan viettoon ja yksi olut ei mahtunut kundikaverin laukkuun niin otin sen omaani. Kuittia ei tietystikkään ollut enää. Kassalla olin maksamassa naposteltaviani ja kassatäti huomasin tuon yhden bissen laukkuni pohjalla, kutsui vartian ja vaati ottaa pullon pois laukusta. Ujona ja häkeltyneenä vaan tokaisin etten edes mennyt juomaosastolle. (Juomat kun oli jo ostettu) Muut tutut olivat jo lähteneet ulos kaupasta. Odotin siinä hetken ja sanoin että kattokaa vaikka kameroista ja lähdin pois.  Varas kassatäti!!!