Voiko 2h pöydällä jäähtynyttä ruokaa enää syödä?
Siinä kysymys tulikin.. Broilerpastavuoka unohtui pöydälle uunista jäähtymään reilu kahdeksi tunniksi. Voiko vielä syödä??
Kommentit (28)
Kyllä uskaltaisin vielä syödä. Ja olenkin syönyt pari tuntia huoneenlämmössä seissyttä ruokaa.
Ei missään nimessä. Suoraa roskiin vaan, ruokamyrkytys on jo ovella. P.S. Laitatko yleensä ruuat suoraa uunista tulikuumana jääkaappiin?
Joo. Itse syön jos ruokaa joka unohtunut yöksi pöydälle eikä mitään ongelmaa...Tosin ruokani ei sisällä lihaa.
Ne bakteerit kuolee kun taas lämmität.
Joo, mä usein jäähdytän ruokaa muutaman tunnin ennenku laitan kylmään. Ei ole koskaan tullut mitään.
Yleensä jäähdytän max tunnin huoneenlämmössä, en koskaan näin pitkään. Nyt siis unohtui lasten iltatoimien vuoksi tuohon pöydälle.. Mutta ehkä uskalletaan huomenna vielä syödä! :)
AP
Tietenkin! Onko se ehtinyt edes jäähtyä? Itse en laita ruokaa jääkaappiin ennen kuin kylmänä, paitsi poikkeustilanteissa. Eli jäähtyy pöydällä rauhassa ja sitten vasta jääkaappiin ja syödään ehkä 1-3 päivää. Ei se samantien mene pilalle. omien aivojen käyttö myös sallittu :))
Ei voi syödä. Ne saamarin kotitontut on jo käynyt kusemassa siihen ruokaan jos olet selkäsi kääntänyt, keväisin tuo niiden reviirinmerkkaus lähtee aina ihan lapasesta prkl. Heitä roskiin.
No ei! Juokse karkuun ja kirjoita samalla testamentti!
Meillä on lähes aina ruoka jäähtymässä 2h ennen jääkaappiin laittoa.
Täh. Tuskin vielä edes jäähtyny. Ei kai ruuat heti pilaannu. Kuinka monis juhlis on kermakakkukin pöydäs monta tuntia ja hyvin on juhlaväki hengis seuraavans päivänä.
Kyllä kahden tunnin päästä voi vielä syödä, vaikka ihanne olisikin, että ruoka olisi jo jääkaapissa tuossa vaiheessa.
Minä joskus teen jonkun uuniruuan illalla seuraavaa päivää varten ja jätän sen liedelle viilentymään yöksi. Silti syömme siitä pari päivää.
Hygieniaohjeissa raja on neljätuntia. Eli voi syödä, ei siellä vielä mitään kahdessa tunnissa kasva.
Joo.