Anna Tapion koulu, lapsi haluaa sinne?!
Lapseni on saanut päähänsä, että haluaa opiskella yläasteen siellä, sisäoppilaitoksessa. Siis what?
Miten tähän kuuluisi suhtautua? Onko kukaan tietoinen koulusta ja mitä siellä tapahtuu.
Kyseessä on esikoiseni, hyvin koulussamenestyvä, itsenäinen ja herkkä tyttö, joka on aina pitänyt kovasti matkailusta ja halunnut tutustua uusiin asioihin. Mitä mieltä olette, kannattaako edes harkita moista ajatusta?
Kommentit (25)
Minä kävin myös ATK:n aikanaan. Nyt aikuisena fiilikset ovat aika jakautuneet koulun suhteen. Toisaalta voin rehellisesti sanoa että nuo olivat elämäni jos ei parhaita vuosia niin ainakin aika lähelle :) Sain koko elämän kestäviä ystäviä, jotka ovat minulle kuin toinen perhe. Toisaalta irtaannuin siitä ensimmäisestä perheestä todella aikaisin ja paluu kotiin lukion ajaksi tuntui todella pahalta. En kokenut enää yläasteen loppuajasta kuuluvani lapsuuden perheeseen vaikka tästä näkövinkkelistä olin vielä lapsi.
Tuollaista uskontokerho pakkoa, josta joku ylempänä puhui ei kyllä meidän aikana ollut. Mutta sen allekirjoitan että silloinkin osa opettajista oli luokattoman huonoja. Vastuunkantoa ja työnteko asennetta tuolta kyllä tarttui matkaan reilulla kädellä. Minä en kokenut kuria kovin tiukkana, mutta se varmaan johtui siitä että oli ns. kiltti tyttö, eikä meitä niin paljon kytätty. Sääntöjä pystyi aika huoletta rikkomaan ja ei ne seuraukset kiinnijäämisestä nyt niin isoja olleet. Tässä kyllä tosiaan pärstäkerroin varmaan vaikutti aika paljon.
Ihan rehellisesti en tiedä päästäisinkö omaa lastani. On yläasteelle menevä vielä kuitenkin todella pieni itsenäistymään ja irtautumaan perheestä. Lisäksi tuossa on tuurilla tosi iso merkitys. Parhaassa tapauksessa yläaste tuolla on aivan mahtavaa aikaa, mutta jos asiat eivät syystä tai toisesta suju niin sitten ollaankin siellä toisessa ääripäässä. Ainakin painottaisin lapselle sitä että keskeyttää voi ja hampaat irvessä ei tarvitse jatkaa jos tuntuu pahalta. Toki mulla on vielä aikaa tätä asiaa miettiä kun omat on vielä pieniä, enkä tiedä innostuisivatko muutenkaan.
Mene ihmeessä tutustumaan! Koulu on uskonnollisesti ja puoluepoliittiisesti riippumaton, enkä oikein jaksa uskoa että se olisi omista ajoistani muuttunut miksikään lestadiolaisten paikaksi tai muuksikaan outolinnuksi. Suomessa harvinaisuus, osalle täysin tuntematon, mutta mielenkiintoinen vaihtoehto. Sopii monille, mutta ei ollenkaan kaikille. Itse tykkäsin aikanaan :).
Tuli mieleen, että onkohan ap:n tyttö lukenut joitain sellaisia kirjoja, joissa "sankaritar" käy sisäoppilaitosta? Itse nuorena luin niitä ja haaveilin sellaisesta elämästä.
Olen kuullut Anna Tapion koulusta pelkkää hyvää
Itse olen myös kyseisen koulun käynyt. Tykkäsin kyllä ja siitä oli hyötyä sen jälkeisissä opinnoissa. 8 tunnin koulupäivä ei tuntunut pitkältä tai puuduttavalta koska siellä on päivät jaettu niin että 4 tuntia on teoriaa ja 4 tuntia käytäntöä. Ei siellä koko päivää siis nenä kirjan välissä istuta.
On myös aikanaan omilleen siirtyminen paljon helpompaa.
Anna tapio on toisaalta kuin mikä tahansa muukin yläaste, samanlaisia nuoria siellä on kun muissakin kouluissa vaikka tietty jokainen hakija haastatellaan, varmistetaan että nuori tulee kouluun omasta tahdostaan jne.
Mutta iso plussa siitä että siellä oppii niin mielettömän paljon enemmän kuin tavallisella yläasteella ja ruoka on paljon parempaa. Oppii niin tunneilla kuin vapaa-ajallakin, sosiaaliset taidot kasvaa asuntola elämän myötä koska vastaan tulee tilanteita joita tavallisessa koulussa ei tule.
Kyllä minä suosittelisin kokeilemaan jos mahdollisuus on, ainahan sieltä pääsee pois jos ei tunnukaan omalta jutulta. Ei se mikään vankila ole. :)