Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna Tapion koulu, lapsi haluaa sinne?!

Vierailija
08.03.2015 |

Lapseni on saanut päähänsä, että haluaa opiskella yläasteen siellä, sisäoppilaitoksessa. Siis what?

Miten tähän kuuluisi suhtautua? Onko kukaan tietoinen koulusta ja mitä siellä tapahtuu.

Kyseessä on esikoiseni, hyvin koulussamenestyvä, itsenäinen ja herkkä tyttö, joka on aina pitänyt kovasti matkailusta ja halunnut tutustua uusiin asioihin. Mitä mieltä olette, kannattaako edes harkita moista ajatusta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina vähän kummeksunut sitä koulua. Miksi tyttösi haluaa sinne? 

Vierailija
2/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Pirkanmaalla, ja tuntemani lestadiolaiset menivät sinne. Heitä en huonona seurana näe lapsellesi, mutta monella heistä vapaus nousi päähän, mitä ei kotona ollut. Toisaalta eiköhän kenellä tahansa nuorella yhtäkkinen vapaus saata aiheuttaa ongelmia. 

Mitäpä olis tutustumiskäynti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Pirkanmaalla, ja tuntemani lestadiolaiset menivät sinne. Heitä en huonona seurana näe lapsellesi, mutta monella heistä vapaus nousi päähän, mitä ei kotona ollut. Toisaalta eiköhän kenellä tahansa nuorella yhtäkkinen vapaus saata aiheuttaa ongelmia. 

Mitäpä olis tutustumiskäynti?

Vierailija
4/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, mikä tyttöäni siinä kiinnostaa, ilmeisesti asuntolaelämä ja itsenäisyys houkuttaa...

Olen vähän ymmälläni, kun täällä Suomessa ei ole sisäoppilaitoskulttuuria ollenkaan, että millaisista taustoista sinne lähetetään lapsia...toi kun mainittiin lestadiolaisuudesta, varmaan pitää paikkansa varsinkin suuren lapsiluvun vuoksi usein miten...

Mutta, onko täällä ketään, jolla olisi mitään kokemuksia, ystävän lapsia, sukulaisia tai jotain, jotka olisi käynyt kyseisen koulun...

Itse kuulin siitä tyttäreltäni ekaa kertaa...

AP

Vierailija
5/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin myös tietää enemmän...

Vierailija
6/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm minä olin muutamia vuosia takaperin siellä ja aika nopeasti päätin lähteä. Paljon häiriökäyttäytymistä, alkoholia, tupakkaa, osa opettajista on vähän mitä on, ruoka on aivan taivaallista ja monipuolista. Arestia tulee aika helposti ja klo 20:00 telkkari kiinni ja sängyssä pitää olla kymmeneltä ilman valoja hiljaa tai tulee sanktiota. Kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla saa sitten jo valvoa pidempään ja erityisluvalla sai välillä katsoa telkkaria pidempään:) ulkonakaan ei muistaakseni saanut olla kauhean myöhään ja pitkät koulupäivät olivat silloin aika raskaita 8-16 on mielestäni aika rankka noin nuorelle. Putsku eli jonkun sortin puutarhajuttu oli mukavaa se oli aika rentoa meininkiä mutta pupessa täytyy varautua siihen ettei tunneilla saa olla meikkiä tai koruja. tekemistä tuolla Jumalan hylkäämällä laitoksella ei ole ja siitäkin ilosta saa maksaa tonneja. Ja aina kun mainitsen olleeni sisäoppilaitoksessa minun oletetaan olevan häiriökäytöksinen tai että minut olisi pistetty sinne koska vanhempani eivät kykene muka huolehtimaan minusta. Kyllähän se aina loukkaa vähän kun itse sinne halusin ja mitään ongelmia ei ole :) mutta tosiaan kannattaa lapsesi varautua ennakkoluuloihin ja koulun kurinalaiseen toimintaan. Ja anteeksi rivitys ei toimi puhelimella

Vierailija
7/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanasta ja aidosta vastauksestasi! :)

Olipa mukava kuulla aito kommentti. Kauanko olit AnnaTapiossa? Ja jos saan kysyä, miten päätit aikoinaan haluta mennä kouluun? Ja jos vielä voisit kertoa lisää omasta perheestäsi, tyyliin onko teillä iso vai pieni perhe, ja miten vanhempasi suhtautuivat kouluun?

AP

Vierailija
8/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan eräs luokkakaverini meni sinne, oli omasta mielestää vähän "parempi kuin muut".

Kuulemma kusi nousi siellä päähän, mutta en ole tätä tapausta yli vuosikymmeneen missään tavannut niin en tiedä kuinka pahasti...

Vierailija
9/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt Anna Tapion koulun ja tykkäsin. Tästä on kuitenkin jo kauan aikaa, joten en tiedä, millaista siellä on nykyään. Parhaiksi puoliksi laskisin sen, että koulussa on vain motivoituneita opiskelijoita. Keskiarvon ja käytösnumeron pitää olla hyvät, jotta tulee valituksi. Tämä näkyy sitten siinä, että tunneilla on vähemmän häiriköintiä kuin muualla. Lisäksi nuori oppii koulussa itsenäisyyttä, kun ruoat pitää tehdä itse, samoin siivota ja pyykätä. Säännöt ovat tosiaan aika tiukat, eivätkä kaikki niihin sopeudu. Omana aikanani keskeyttämisprosentti oli noin 10, nykyään kuulemma jo 30.

Vierailija
10/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin halunnut sinne mutta oli liian kaukana kun muutettiin :(

Vierailija
11/25 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen niin henkilökohtaisen elämäni kuin työnikin kautta Anna Tapiossa olleita, tällaista olen kuullut:

- nuori itsenäistyy ja ottaa vastuuta

- tiukat säännöt, joiden rikkomisesta sitten myös aika "rajut" rangaistukset (esim. viikonloppuna kotiinlähtöä viivästetään tms.)

- hyvä yhteishenki

- oppii myös käytännön taitoja

- opettajat vähän niin ja näin, osa hyviä, osa täysin luokattomia

- ja sitten päästäänkin siihen ikävimpään osuuteen, eli olen nuorten psykiatrisella töissä ja valitettavasti annatapiolaiset ovat meillä olleet vuosien saatossa aika yliedustettuina (onko se Anna Tapio tässä sitten syy vai seuraus, sitä en osaa sanoa)

Vierailija
12/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:38"]

Tunnen niin henkilökohtaisen elämäni kuin työnikin kautta Anna Tapiossa olleita, tällaista olen kuullut:

- tiukat säännöt, joiden rikkomisesta sitten myös aika "rajut" rangaistukset (esim. viikonloppuna kotiinlähtöä viivästetään tms.)

- hyvä yhteishenki

- ja sitten päästäänkin siihen ikävimpään osuuteen, eli olen nuorten psykiatrisella töissä ja valitettavasti annatapiolaiset ovat meillä olleet vuosien saatossa aika yliedustettuina (onko se Anna Tapio tässä sitten syy vai seuraus, sitä en osaa sanoa)

[/quote]

siis, suostteletko sitä vai et? Ja kiitos kun kerroit mielipiteesi,

AP

Vierailija
13/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakko sanoa, että kyseisen koulun opettajat eivät ole opettajien parhaimmistoa.
Tyttäreni opiskelee ko opinahjossa kuudetta vuotta ja koko se aika on ollut täynnä vastoinkäymisiä.

Vierailija
14/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ex-vl enkä ole koskaan kuullut että kukaan vl olisi ollut tuolla kyseisessä koulussa. Sen sijaan lestadiolaisilla on omia kristillisiä opistoja jotka ovat ikäänkuin sisäoppilaitoksia.
Olin yhdessä niistä ja minut kiusattiin miltei hengiltä.
Menin sinne paniikkihäiriöstä toipuneena ja palasin takaisin vaikean masennuksen, bulimian, ja lukuisien muiden mielenterveysongelmien kanssa.
Vasta näin 7 vuotta tapahtuneesta uskallan käydä julkisilla paikoilla.
Lestadiolaisuudesta erosin muista syistä.
Kannattaa olla varovainen kun laittaa lapsen johonkin missä on erittäin pieni suljettu yhteisö.
Jenkeissäkin kukoistaa oikein järkyttävä kiusaamiskulttuuri sisäoppilaitoksissa.

Vierailija
15/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:38"]Tunnen niin henkilökohtaisen elämäni kuin työnikin kautta Anna Tapiossa olleita, tällaista olen kuullut:

- hyvä yhteishenki

[/quote]
Niinpä, ehkä se liian aikainen itsenäistyminen ei kuitenkaan ole kovin hyvä juttu. Kyllä 13-vuotiaiden kuuluu vielä asua kotona äidin ja isän huolenpidossa eikä itsenäisinä jossain laitoksessa.

Vierailija
16/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:38"]Tunnen niin henkilökohtaisen elämäni kuin työnikin kautta Anna Tapiossa olleita, tällaista olen kuullut:

- hyvä yhteishenki

[/quote]

Luulen, että yliedustus nuorisopsykiatrisella liittyy siihen, että kouluun hakeutuu paljon nuoria, jotka eivät viihdy kotipaikkakunnallaan tai halua lähiyläasteelleen. Tässä taas on usein taustalla esimerkiksi koulukiusaamista, joukkoon sopeutumatonta persoonaa jne. Tokihan nämä ongelmat näkyvät sitten myöhemminkin. En siis usko, että koulun käyminen itsessään aiheuttaa mielenterveysongelmia.

Vierailija
17/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin Anna Tapion koulun kauan sitten, aloittaessani nimi tosin oli Aitoon kotitalouskeskikoulu, ja muuttui ATK:si muistaakseni ollessani kahdeksannella luokalla. Koulun historia on todella mielenkiintoinen. Aitoo on mukava pikkukylä, Aitoon kirkastusjuhlista luultavasti parhaiten tunnettu. Omat kokemukseni sieltä ovat pelkästään positiivisia.

Siihen aikaan ei ollut lestadiolaisia, tai jos oli, kukaan ei sitä millään tavalla tuonut esiin. Tulimme monenlaisista perheistä. Oli diplomaattien lapsia, jotka oli lähetetty edeltä kotimaahan yläasteelle kun vanhempien kotiutuminen maailmalta lähestyi. Lähetystyöntekijöiden lapsia, joiden vanhemmat pitivät tärkeänä, että lapset eivät vieraannu kotimaastaan. Oli avioeroperheiden lapsia, jotka oli lähetetty sisäoppilaitokseen vanhempien välienselvittelyä näkemästä. Mutta suurin osa meistä oli ihan tavallisesta duunarivanhempien perheestä lähtöisin. Suurin osa heistä, jotka tulivat vastentahtoisesti, pelkästään vanhempien päätöksellä kouluun, lopettivat kesken. Ja heitä oli vähän.

Kuri koulussa oli kova, niinkuin joku mainitsikin. Asuntoloita valvoi erittäin tiukka ja pelottava täti-ihminen, joka kuuleman mukaan oli entinen Hämeenlinnan naistenvankilan vartija. Nykyisestä systeemistä en tiedä. Nettisivujen perusteella koulussa on tapahtunut suuria muutoksia, oppilaita on paljon enemmän ja toiminta vaikuttaa jotenkin "järjestäytyneemmältä". Sisäänpääsykin näyttäisi olevan huomattavasti vaikeampaa, pelkkä ilmoittautuminen ei enää riitä. Opettajat tuolloin olivat mielestäni ihan hyviä. Siihen aikaan tosin kaikki ymmärsivät oman osuutensa koulumenestykseen. Ei olisi tullut mieleenkään syyttää huonosti pärjäämisestä opettajia.

Itselleni tuo kolme vuotta oli todella mielenkiintoista ja opettavaista aikaa. Normaalin peruskoulun aineiden lisäksi meillä oli mm. puutarhanhoito- ja maataloustunteja, johon myös sisältyi jokaiselle vuorollaan aamunavetta ennen koulun alkamista ja iltanavetta päivän päätteeksi. Vaikka koulussa oppi omatoimiseksi, emme me siellä heitteillä olleet, eikä kukaan saanut  itsenäisesti elää siinä mielessä, että olisi voinut tekemisistään itse päättää. Kaikki oli tarkkaan ohjattua. Parasta kaikesta taisi kuitenkin olla se sosiaalisuus. Ne kaverit olivat siinä koko ajan, niin hyvässä kuin pahassakin. Rakkaimman ystäväni tapasin Anna Tapion koulussa, ja sielunsiskoni on kulkenut kanssani kaikki nämä vuodet.

Yläasteen lisäksi koulussa suoritetaan nykyään matkailu-, ravitsemis- ja talousalan opintoja. Uskon, että jokainen vanhempi tuntee lapsensa niin, että osaa arvioida, pärjäisikö lapsi tiiviissä kouluyhteisössä ilman vanhempiaan. Päivät tosiaan saattavat venähtää pitkiksikin, koti-ikäväkin välillä yllättää ja matkustaminen koulun ja kodin välillä viikonloppuisin saattaa olla aremmalle haaste sekin.

Sinulle, joka kirjoitit, että opettajat eivät ole parhaimmistoa, ja tyttäresi on opiskellut siellä kuusi vuotta...eipä olisi tyttösikään aivan penaalin terävin kynä, jos olisi yläkoulussa venynyt niin kauan. Anna Tapion koulussa tuo ei mahtaisi onnistua.

Suosittelen koulua läpimästi, sinne voi myös mennä tutustumaan ja miettiä rauhassa, onko se juuri se oma juttu.

Vierailija
18/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin ihan hetken sitä koulua. Itse sinne halusin kovasti. Aika pian kuitenkin tahdoin normaalille yläasteelle. Eniten juuri siksi että päivät olivat pitkiä, kuri tosi tiukkaa ja jos halusi hyviä numeroita olisi pitänyt osallistua illalla vielä ylimääräisiin vapaaehtoisiin juttuihin. Esim uskontopiiriin. Nämä sitten korottivat numeroa. Koin paikan vanhanaikaiseksi ja hyvin ahdistavaksi. Olinkin kyllä herkkä, kiltti ja tunnollinen. Minulle ihan liikaa, mutta joillekkin varmaan sopii.

Vierailija
19/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypäs ap koulun sivuilla ilmoittautumassa tutustumispäivään, ensimmäinen näyttäisi olevan 28.3.

http://www.annatapio.fi/

t.18

Vierailija
20/25 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin tutustumassa siellä vanhempieni kanssa kun piti keksiä mitä teen ala-asteen jälkeen. Vaikutti kyllä ihan fiksulta paikalta, mutta lopulta päädyin menemään "normaalille" yläasteelle koska Anna Tapiossa oli tosiaan aika pitkät koulupäivät ja kova kuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan