Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?
Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.
Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.
Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.
Kommentit (1433)
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä, jos pitää jostain trendistä? Näkee vaikka jossain ohjelmassa jotain, mistä tykkää paljon ja hankkii sen kotiinsa ja se siellä sitten tuottaa iloa?
Tämä. Ja esim paljon matkustavilla näkyy esim bohoa kotona jos tykätään balista ja vietetään siellä pitkiä aikoja. Rimakattokin on kaunis, tuo lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt olemassa joku sääntö siihenkin, missä ne kirjat pitää olla? Ja mitä talonpoikaiskaapeissa täytyy oikeaoppisesti pitää?
Jos näin luulet, niin se on kyllä sitten ihan sinun oma luulosi.
Mä ihmettelen tuota, että nykyään pitää aivan mahdottoman paljon tilaa ja erilaisia ratkaisuja, että arki toimii. Voi tietysti olla, että olen tyytyväinen, koska en paremmasta tiedä. Pitää olla valtavia eteishalleja ja silti erikseen arkieteiset sun muut ja keittiössä valtava määrä toimintoja.
Asutaan vuonna 1984 rakennetussa omakotitalossa. Meidän lapset ovat 1v, 3v ja 9v. Meillä on vain yksi vessa ja sekään ei ole koskaan ollut ongelma. Varmasti tekisin nyt kaksi vessaa, jos esim rakentaisin. Yhdellä ollaan pärjätty silti ihan ok. Kodinhoitohuonetta ei ole. Kylpyhuoneessa on pyykkikone, pyykkinaru, pyykkikaappi, iso lavuaari ja yksi säilytyskaappi. Jokaiselle lapselle on oma huone. Keittiö on rempattu joskus 1999 ja sieltä löytyy kaikki mitä tarvitsee. Laskutilaa on runsaasti. Ei ole integroitua mikroa tai pomppuovia, mutta hyvin pärjätään. Mun mielestä meidän koti on arkea ajatellen todella toimiva ja en kaipaa erityisesti mitään. Arkieteisiä ei ole, vaan tuulikaappi. Eikä meidän eteinen tai tuulikaappi ole koskaan mitenkään sotkuinen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein kamalin sisustustrendi on se, että esimerkiksi kirjahyllyjä ei enää ole, ja jos on, niin ei siellä ainakaan kirjoja ole.
Ehkä semmoinen sivistyneen, kulttuurikodin merkkien puuttuminen on yksi kamalimmista sisustustrendeistä. Missä on kirjat, lautapelit, piano, muut soittimet. Piilossako?
Meillä on kirjahylly, jossa lasiovet suojaavat tavaroita pölyltä. Hyllyssä on kirjoja, viinilaseja, sekä koriste-esineitä.
Emme nyt kuitenkaan mitään kulttuurikotia edusta.
Vierailija kirjoitti:
Takka maksaa monta tonnia, joten ymmärrän kyllä miksi se jätetään pois.
vs. hyödyt kun mietitään lämmityskustannuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein kamalin sisustustrendi on se, että esimerkiksi kirjahyllyjä ei enää ole, ja jos on, niin ei siellä ainakaan kirjoja ole.
Ehkä semmoinen sivistyneen, kulttuurikodin merkkien puuttuminen on yksi kamalimmista sisustustrendeistä. Missä on kirjat, lautapelit, piano, muut soittimet. Piilossako?
Kirjat luetaan ja kuunnellaan sähköisenä, ns. vanhanaikainen avoin kirjahylly on ruma ja kerää pölyä eikä sinne edes kaikki kirjat mahtuisi mitä haluan lukea. Musikaalinen en ole joten ei soittimia. Lautapelit on tv-tason kaapissa siistinä pinona, niitä ei ole montaa.
Mun mielestä kirjat ja kirjahyllyt ovat kauniita. 😄
Itse kerään alaani ja harrastukseeni liittyvää kirjallisuutta. Pienen kaupunkimme kirjastosta valikoima on suppea ja vähän aikaansa jäljessäkin tältä osin. Toki kirjastoon voisi toivoa tilattavaksi uudempia teoksia, mutta haluan ne omaan kirjahyllyyni. Silloin pystyn tarpeen tullen kaivamaan kirjan tai kirjat esille heti. Netistä sitten täydentävää tietoa, muiden kokemuksia ja inspiraatioita kuvien muodossa.
Instagramissa näkyvä diy-koti:
Sohvapöytä kyhätty viidessä minuutissa itse kasaan vanerista ja pöytien pinnat päällystetty marmorikuvioidulla d-c-fixillä, pöydillä lilan värisiä kierrekynttilöitä ja tissimaljakossa K-Marketista hankitut Krysanteemit pätkittyinä. Seinällä tietenkin Desenion julistetaulut.
Ja sisustushan vaihtuu ja muuttuu monta kertaa vuodessa; kaikki vaan uusiks.
Asunto on kuin valkea laatikko.
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskaappi...voi herranen aika. Kuullostaakin jo aivan liian ärsyttävälle. Muroille ja mokkamasterille ikioma alttari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin jengi tarvitsee keittiössä valtavia jätteiden lajittelupisteitä? Mua ainakin ällöttää kasata keittiön laatikko täyteen roskaa ja jätettä. Mikäli tulee pelti- tai lasiroskaa, niin vien ne samantien ulos roskiin niille kuuluviin astioihin. Biojätesanko on keittiön vetolaatikon sisällä, mutta en mä halua niitäkään siellä montaa päivää hauduttaa, vaan vien kompostoriin. Patterit, lamput yms ei paljon tilaa vie ja niitä mahtuu kyllä keräämäänkin vähän. Roskapussin nakkaan roskiin kun on täynnä. Joskus nakkaan kuistille ja ekana ulos menevä vie sen roskiin asti. Limsapulloja yms kasaan autotalliin ja sieltä sitten joskus palautetaan kauppaan. Mikäli pahvia tms tulee enemmän, niin litistän ne auton takaluukuun ja seuraavalla kauppareissulla keräykseen.
Ei ole vaiva eikä mikään. Asun tosin omakotitalossa ja ymmärrän, että esim kerrostalossa ei ihan näin helposti homma käy.
Läheskään kaikilla ei ole ulkona mahdollisuutta lajitella niitä lasi, muovi & metalli jätettä kierrätysastioihin. Meillä lähimpään pisteeseen on reilu 5 km. Eli kotona on säilytettävä näitä pakkauksia niin, että saa järkevän erän kerättyä. Kaupoareissulla ne sitten käydään viemässä.
Asutko omakotitalossa?
Ei meilläkään siis kukaan tyhjää kuin ison sekajäteroskiksen. Meillä on roskakatos ja siellä omat pienehköt roskakorit lasille, metallille jne kun täyttyvät, niin viedään ne itse keräykseen. Kovin usein ei tarvitse kyllä viedä.
Minusta on vaan kätevämpää lajitella ja säilyttää lasi, metalli ja muovijutut ihan keittiössä missä tämä jäte pääasiassa syntyykin. Minulla on näiden keräysastiat yhdessä kaapissa.
Kaikki joka on vähänkään modernia. Miksi kodin pitää olla valkoinen tai musta laatikko, joka muistuttaa hotellihuonetta tai toimistoa...
Jo aikaisemmin mainittu aamiaiskaappi on kyllä kaiken hölmöyden huipentuma!
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen tuota, että nykyään pitää aivan mahdottoman paljon tilaa ja erilaisia ratkaisuja, että arki toimii. Voi tietysti olla, että olen tyytyväinen, koska en paremmasta tiedä. Pitää olla valtavia eteishalleja ja silti erikseen arkieteiset sun muut ja keittiössä valtava määrä toimintoja.
Asutaan vuonna 1984 rakennetussa omakotitalossa. Meidän lapset ovat 1v, 3v ja 9v. Meillä on vain yksi vessa ja sekään ei ole koskaan ollut ongelma. Varmasti tekisin nyt kaksi vessaa, jos esim rakentaisin. Yhdellä ollaan pärjätty silti ihan ok. Kodinhoitohuonetta ei ole. Kylpyhuoneessa on pyykkikone, pyykkinaru, pyykkikaappi, iso lavuaari ja yksi säilytyskaappi. Jokaiselle lapselle on oma huone. Keittiö on rempattu joskus 1999 ja sieltä löytyy kaikki mitä tarvitsee. Laskutilaa on runsaasti. Ei ole integroitua mikroa tai pomppuovia, mutta hyvin pärjätään. Mun mielestä meidän koti on arkea ajatellen todella toimiva ja en kaipaa erityisesti mitään. Arkieteisiä ei ole, vaan tuulikaappi. Eikä meidän eteinen tai tuulikaappi ole koskaan mitenkään sotkuinen.
80-luvun talot ovatkin käytännöllisiä. Oman kokemukseni mukaan niissä on yleensä kaksi uloskäyntiä, joista toinen toimii samalla ns. nykytermein arkieteisenä (pukuhuone, takkahuone, khh tai tekninen tila, jonka kautta pääsee viemään lasten vaatteet pesuhuoneeseen kuivumaan), eikö teillä ole tällaista?
Teidän koti kuulostaa tosiaan toimivalta, mutta toista vessaa voi tulla ikävä, kun lapset ovat teinejä, ja kaikki lähdössä samaan aikaan kouluun (ja te töihin). Kokemuksella... 😉
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset ovat noin pieniä kaikki varmaan sujuikin vielä. Ainakin vain yksi vessa on sitten ongelma kun lapset ovat teinejä.
Kertakäyttökulttuuri, mm tämä boho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takka maksaa monta tonnia, joten ymmärrän kyllä miksi se jätetään pois.
vs. hyödyt kun mietitään lämmityskustannuksia?
No kuka semmoisia miettii? Rahat mieluummin ulkoporealtaaseen ja Artekiin, niin näyttää somessa paljon paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Instagramissa näkyvä diy-koti:
Sohvapöytä kyhätty viidessä minuutissa itse kasaan vanerista ja pöytien pinnat päällystetty marmorikuvioidulla d-c-fixillä, pöydillä lilan värisiä kierrekynttilöitä ja tissimaljakossa K-Marketista hankitut Krysanteemit pätkittyinä. Seinällä tietenkin Desenion julistetaulut.Ja sisustushan vaihtuu ja muuttuu monta kertaa vuodessa; kaikki vaan uusiks.
Tuttu näky varsinkin 15-20 vuotiaiden tyttöjen ja nuorten naisten kohdalla.
Eikä siinä mitään pahaa ole, ei tuon ikäisellä paljoa ole karttunut tärkeitä, muutosta muuttoon seuraavia huonekaluja ja muuta omaisuutta, saatika omaa makua. Mennään ja tehdään niinkuin kaikki muutkin.
Sen sijaan jos tätä tapahtuu aikuisilla ihmisillä niin tilanne on toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset ovat noin pieniä kaikki varmaan sujuikin vielä. Ainakin vain yksi vessa on sitten ongelma kun lapset ovat teinejä.
Meillä on yksi vessa ja lapset 13v ja 17v. Ei ongelmaa. Siis ihan käsi sydämellä: koskaan ei ole ollut tilannetta, että se toinen vessa olisi oikeasti ollut todella tarpeellinen. Toki mun lapset ovat poikia. Vessassa ei vietetä yhtään ylimääräistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvun talot ovatkin käytännöllisiä. Oman kokemukseni mukaan niissä on yleensä kaksi uloskäyntiä, joista toinen toimii samalla ns. nykytermein arkieteisenä (pukuhuone, takkahuone, khh tai tekninen tila, jonka kautta pääsee viemään lasten vaatteet pesuhuoneeseen kuivumaan), eikö teillä ole tällaista?
Teidän koti kuulostaa tosiaan toimivalta, mutta toista vessaa voi tulla ikävä, kun lapset ovat teinejä, ja kaikki lähdössä samaan aikaan kouluun (ja te töihin). Kokemuksella... 😉
Meillä on toinen sisäänkäynti suoraan kylppäriin. Toki meillä on isot autotallit, jossa mies voi pukea ja riisua työvaatteet. Autotallissa on myös paljon harrastuskamoja, kaikkien kumpparit silloin, kun kelit eivät vaadi käyttämään lähes joka päivä.
Mitään teknistä tilaa meillä ei ole. Meillä on sähkölämmitys ja ilmalämpöpumppu. Takka on aivan valtava ja sitä muuria jatkuu yksi seinä kokonaan ja vähän toiselle puolelle. Puusauna myös. Eikä meidän sähkölasku ole itseasiassa juurikaan suurempi, kuin mun siskon 2013 rakennetussa maalämpötalossa.
En tykkää: Beige, greige tai vaalean puun värinen keittiö.
Ällötys suorastaan: Rimakatto, avonaulakko
En ymmärrä: nykyajan omakotitalot ovat halvan näköisiä mustia laatikoita