Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten huonosti pitää perheessä olla asiat

Vierailija
08.03.2015 |

.., että annetaan kakaroiden PUOLI SEITSEMÄSTÄ LÄHTIEN KIRKUA KAKSI TUNTIA TAUKOAMATTA KERROSTALOSSA SUNNUNTAIAAMUNA ??????????????

Herätys tänään klo 6:21 naapurien kakaroiden takia. Tätä jatkunut kaksi viikkoa, eli niin kauan kuin ovat nyt yläkerrassa asuneet. Heräävät (arkena ja viikonloppuna) heti kuuden jälkeen, ja kaksi tuntia huutoa, tavaroiden paiskomista, kiljumista, kirkumista, itkemistä. Sama jatkuu pitkin päivää. Illalla viidestä seitsemään kiljumista, itkemistä, kirkumista ...

Mun hermot ei kestä enää!! :´(

Onko tää lastensuojeluilmoituksen paikka, vai onko tuo nyt sitä normaalia auvoista perhearkea, josta kaikki haaveilee ??? Onko tuo tuon perheen edun mukaista ???

Kommentit (231)

Vierailija
101/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:18"]Mun mies luultavasti iskisi nyrkillä leukaan naapuria joka tulee huutamaan ovelle metelistä. Hänestä lapsien pitää ja saa voida huutaa niin paljon kuin haluaa. Jos muita ei miellytä niin korvatulpat korviin. 

Mies juuri tokaisi sohvalta että vittuako ne meille tulee urputtamaan, mehän tässä eniten kärsitään metelistä ja ne kärsii seinän takaa. Desibelsit ovat meillä kovemmat eikä meitä haittaa. Ai jai. Nyt se hakkaa säkkiä. Tatuoidut käsivarret vain viuhuu säkkiä kohti, oijoi nyt iskee painavia alakoukkuja vyötärön korkuudelle. Säkki oikein nytkähtelee voimakkaiden iskujen johdosta. Toivottavasti ei tule taas alas katosta. Oho esikoisemme tuli hakkaamaan säkkiä isänsä kanssa. Tuosta pojasta kasvaa kovaluu.
[/quote]

Voi luoja mitä idiootteja. Muuttakaa pois ihmisten ilmoilta, älkää asuko kerrostalossa. Oletko oikeasti niin vajaamielinen, ettet huomaa miten typerän vaikutelman tämä kirjoitus antaa sinusta ja perheestäsi? :-o pelottavaa

Vierailija
102/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 09:46"]  Puolustaisitko myös päivisin mölyäviä nistejä? [/quote] Tottakai jos he ei riko sääntöjä. Minä pidän vaan säännöistä kiinni, en tulkitse tunteilla. [/quote] Eli et osaa lukea. Kerrostalossa ei saa mölytä koskaan, eikä hiljaisuuden aikaan ole suotava kuulua myöskään niitä normaaleja elämisen ääniä kuten imurointia tai pesukonetta.

[/quote]

Täällähän mammat toitottaa välillä oikein kuorossa kun pesevät klo. 1.00-3.00 pyykkiä. Ei nistit mölyä, ne on hijaista porukkaa ja harvemmin he imuroivatkin.
[/quote]

Omakotitalossa jokainen voi pestä pyykkiään vaikka aamuviideltä. Se on eri asia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:33"]

[/quote]

Kyllä niissä keskusteluissa on mainittu nimenomaan kerros-tai rivitalo. Enkai muuten olisi edes maininnut.

Vierailija
104/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:18"]

Mun mies luultavasti iskisi nyrkillä leukaan naapuria joka tulee huutamaan ovelle metelistä. Hänestä lapsien pitää ja saa voida huutaa niin paljon kuin haluaa. Jos muita ei miellytä niin korvatulpat korviin. 

Mies juuri tokaisi sohvalta että vittuako ne meille tulee urputtamaan, mehän tässä eniten kärsitään metelistä ja ne kärsii seinän takaa. Desibelsit ovat meillä kovemmat eikä meitä haittaa. Ai jai. Nyt se hakkaa säkkiä. Tatuoidut käsivarret vain viuhuu säkkiä kohti, oijoi nyt iskee painavia alakoukkuja vyötärön korkuudelle. Säkki oikein nytkähtelee voimakkaiden iskujen johdosta. Toivottavasti ei tule taas alas katosta. Oho esikoisemme tuli hakkaamaan säkkiä isänsä kanssa. Tuosta pojasta kasvaa kovaluu.

[/quote]

Tämä on se syy "munattomuuteeni" ja miksi olen niin "nyhverö" etten mene oven taakse, vaan laitoin asian eteenpäin isännöitsijän kautta.

-ap

Vierailija
105/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:28"]

Huutaa ihan joka aamu noin kauan? Etkö ap käy itse töissä? 

[/quote]

Kaikkien työaika ei ole ma-pe klo 8-16.

-ap
[/quote]

Älä välitä näistä kommenteista, monet elävät siinä uskossa, että ainoa oikea työ on tehtaalla liukuhihnan ääressä. Internetistä ja etätöistä eivät ole kuulleetkaan

Vierailija
106/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:28"]

[/quote]

Ap. on työtön ja työttömän pitää saada nukkua, että jaksaa olla työtön.

Vierailija
107/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:33"]

[/quote]

Kyllä niissä keskusteluissa on mainittu nimenomaan kerros-tai rivitalo. Enkai muuten olisi edes maininnut.
[/quote]

Ehkä heillä on pesutupa pommisuojassa? Omassa asunnossa ei ole ok pestä pyykkiä yöllä. Kellarista ei ainakaan meidän talossa kuulu yhtään mitään ylös. Asun itse ensimmäisessä kerroksessa lähes suoraan pesutuvsn yläpuolella

Vierailija
108/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:28"]

Mitä te niille naapureille pauhaamaan. Kauniisti voi sanoa, että kun täällä tuppaa kuulumaan äänet niin herkästi niin olisi upeaa jos ottaisivat toisinaan hieman rauhallisemmin. 

Kyllä valitukset kuuluu rakennuttajille! Miksi tehdään niin heikkoja pahviseiniä joiden onteloiden kautta äänet kantaa ja kauas.

Ei vaan itkemiselle voi mitään aina, eikä se tarkoita, että äiti JA ISÄ tekisi mitään varsinaisesti pieleen.

Eri asia jos lapset huutaisi jotain mikä antaisi viitteitä pahoinpitelystä tms. Ja mitäs ap sitten tykkäisit jos siellä alkaisi vielä vanhemmatkin kailoomaan lapsille säännöistä kun ei oma ääni muute kuulu yli?

Kyllä yleensä odotetaan tilanteen rauhoittumista ja sitten keskustellaan lasten kanssa tavoista, säännöistä jne. Tosin joku 2v. ei kamalasti sellaisista viis veisaa jos harmittaa.

Lapsi voi raivota myös sairauden vuoksi mikä ei näy ulospäin. Voi olla adhd, asperger...mitä vaan. Meillä sai yksi tytöistä ja saa yhä valtaisia raivareita, koska sokeriarvot on pielessä. Hän on 1 tyypin diabeetikko.

Siihen ei paljoa lastensuojelut auttaisi. Olen joskus tuntenut mummojen tuomitsevat katseet bussissa kun olen antanut kiljuvalle lapselle suklaan tai pillimehun palkaksi...muut kun ei näe, että hänellä on hypot vaan luulee, että lellin kiljuvaa mukulaa muuten vain.

Taidat ap liikaa keskisttyä sinäkin muiden elämään.

[/quote]

Tiedän mistä puhun. Mun yläkerrassa on kaksospojat, jotka möykkää ihan tahalleen kans ja ihan joka aamu. TOSIN möly alkaa minuutilleen tai pari ennen kun hiljaisuus päättyy eli ei vaan voi valittaa. Paiskovat patteria, kilkuttavat leluja ja menevät jollain mopoilla ym. Tässä erona vaan se, että nuo pojat on jo koulussa!

Toisinaan kun isä on paikalla niin hän huutaa kun hyeena. Kiitän jok ikinen kerta siitä, että olen sinkku eikä mun tartte kuunnella sellaista omassa kodissani. Yhden kerran meinasin jo soittaa jonnekin kun riitelivät niin, että heidän muksut heräsi ja oli jo yö. Heräsin riitaan siis itsekin ja mun nuorin tyttö samoin. Se oli aika pelottavaa kuunneltavaa.

Se ukko tuntuu olevan aina kännissä kun on siellä...ehkä on reissuhommassa. Sitten nainen nalkuttaa takaisin. Täällä kuulee tahtomattaan sanatkin. Onnellista perhe-elämää. Väitän, että mun: yksinhuoltajan lapset voivat meidän taloudessa 10 kertaa paremmin kun yläkerran väkisin koossa pidetty ydinperheen lapset. 

Ne lapset meuhkaa aina rapussakin ja niille on jotkut naapurit laittaneet lappua rappuun välillä. Painavat hissin joka kerrokseen ja juoksevat siellä huvikseen.

Minä haen uutta asuntoa parhaillaan. Kerrostalosta sitäkin, mutta omistusasuntoa, joten sopii toivoa, että niissä pidettäisiin enemmän yhtä ihan kaikessa ja yhteisöllisyys näkyisi toisten huomioon ottamisena. :)

Vierailija
109/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kantasuomalaisia?????? Lapsille toimintaa aamusta alkaen. Kaikille i podit handuun ja jos se ei riitä niin pleikka nelonen kuvioihin.

Vierailija
110/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 09:46"]  Puolustaisitko myös päivisin mölyäviä nistejä? [/quote] Tottakai jos he ei riko sääntöjä. Minä pidän vaan säännöistä kiinni, en tulkitse tunteilla. [/quote] Eli et osaa lukea. Kerrostalossa ei saa mölytä koskaan, eikä hiljaisuuden aikaan ole suotava kuulua myöskään niitä normaaleja elämisen ääniä kuten imurointia tai pesukonetta.

[/quote] hiljaisuus alkaa 22.00, ei enää pesukoneen ääniä eikä vanhempien tappeluita. Tapelkaa ennen 22.00 ja sitten vaikka laiha sopu. Lapsilta pelikoneet, i podit ja padit pois, pesu, kaurapuuroa ja sitten untenmaille, sitä ennen lukea satuja. Päivällä ollaan ulkoiltu pariin otteeseen ainakin 2 tuntia kerrallaan. Kotiruoka kunniaan, limut sun muut roskat huitsin nevadaan.

Vierailija
111/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:46"]

Ovatko kantasuomalaisia?????? 

[/quote]

En ota kantaa, koska mielestäni sillä ei ole merkitystä.

-ap

Vierailija
112/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 12:41"]

Ehkä heillä on pesutupa pommisuojassa? Omassa asunnossa ei ole ok pestä pyykkiä yöllä. Kellarista ei ainakaan meidän talossa kuulu yhtään mitään ylös. Asun itse ensimmäisessä kerroksessa lähes suoraan pesutuvsn yläpuolella

[/quote]

Kyllä niissä keskusteluissa on tullut selväksi, että ihan omassa asunnossa. Eikai niitä nyt montaa ole ollut, mutta joidenkin mielestä se ei kuulemma kuulu toisten asuntoon. Tosin taloissakin on eroja, vanhat muuratut kerrostalot on ihan eri asia kun nämä uudet elementti-palapeli talot.

Vierailija
113/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu (mies) meni kerran valittamaan ryyppyporukan ovelle, että nyt se meteli saa loppua. Sieltä tuli joku vahva ukko ja veti tätä minun tuttua turpaan. Se asia jäi siihen ja meteli jatkui, tuttu itsekin ryyppymiehiä tosin silloin selvinpäin, mutta ei se mitään poliiseja viitsinyt soittaa.

Vierailija
114/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ihmettele, että meteli toistuu aina samaan aikaan. Vanhemmilla on siis todennäköisesti keinoja rajoittaa metelöintiä. Voisiko olla esim. että vanhemmat itse nukkuvat ja lapsi kiukuttelee tylsistymistään? Tällaisessa tapauksessa olisin ehdottomasti mennyt ovelle juttelemaan. Valituksen tekeminen suoraan isännöitsijälle on takuuvarma keino saada toinen osapuoli suuttumaan. Eli jos oikeasti haluaisit muutosta (etkä vaan valittaa), yrittäisit edes keskustella asiasta rakentavasti.

Vierailija
115/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei osannut arvioida lapsen/lasten ikää, mutta totesi että kuuluu juoksuääniä. 1v lapsi osaa jo juosta, huutaa ja kirkua. Sen ikäistä ei kuitenkaan vielä useinkaan kiinnosta lastenohjelmat. Meillä esim vanhempi lapsi olisi jo kaksivuotiaana tuijottanut tuntitolkulla haltioituneena Myyrä-piirrettyjä - jos olisi annettu. Nuorempi taas vasta nyt nelivuotiaana jaksaa katsoa vaikkapa kokonaisen piirretyn elokuvan kerralla alusta loppuun. Ja kyse ei ole mistään ADHDstä, vaan siitä ettei häntä kiinnosta. Poika leikkii mieluummin. Muutenkin ajatus siitä, että parivuotias istutetaan aamuisin pariksi tunniksi pupeltamaan jotain sokerimuroja ei ole kovin kannatettava.

Esitit toisena vaihtoehtona uimahalliin menemisen. Esim täällä jkl:ssä uimahalli aukeaa viikonloppuisin klo 10.

Sitten oli ajatus että voisi mennä isovanhempien luo. No meillä isovanhemmat asuvat muutaman kilometrin päässä, kerrostalossa. Eläkeläisinä nukkuvat makoisasti ainakin kahdeksaan saakka, keittävät aamupuuron ja -kahvin ja lukevat sanomalehden. Miksi ihmeessä kukaan haluaisi terrorisoida toisten rauhallista aamua? Ja entäs heidän naapurinsa?

Perimmäisenä pointtina tässä ehkä on se, että on kohtuutonta olettaa että ihmiset lähtevät OMASTA KODISTAAN evakkoon kenties ainoina vapaa-aamuinaan. Heillä on oikeus olla kotonaan. Ymmärrän että ap:n tilanne on sietämätön, mutta jotenkin kiteyttää minusta kerrostaloasumisen ihanuuden. On kamalaa yrittää elää niin, ettei vaan vahingossakaan loukkaa tai häiritse ketään.

Itse olen elänyt lapsuudesta 24-vuotiaaksi saakka kerrostalossa. Ja todella kasvatettu siihen, että kotona ollaan kuin kusi sukassa. Sisällä ei saanut juosta, jos joskus piti kiireesti siirtyä huoneesta toiseen piti juosta varpaillaan. Kaikkihan tietävät miten kanta-astujat kerrostalossa on suunnilleen s**tanasta seuraavia. Meillä ei saanut yöllä vetää vessaakaan jos kävi vain pissalla, ettei naapurit herää.

Nyt ollaan asuttu 10 vuotta omakotitalossa, ja tänne on syntynyt meidän kaksi lasta. Täytyy sanoa, että ahdistaa käydä vanhempieni luona kylässä kun siellä edelleen on se sama elämisen mentaliteetti.  Hyssytellään jos lapset nauravat (keskellä päivää!) tai vaikka kaatavat palikkatornin. "Aijaijai kun kuuluu kolinaa alakerran Kaukolle"!!! Sehän nyt onkin ihan kamalaa, jos alakerran vanha jurmu joutuu kaksi kertaa vuodessa kuulemaan katon läpi lapsen naurua!

Ja sanottakoon vielä, että olen omat lapseni kasvattanut niin ettei kylässä juosta. Eikä huudeta. Kotona meillä joskus ääni nousee, ja voi että miten nautin siitä!!!! :D On i-ha-naa kun voidaan laulaa ja nauraa kotona just niin paljon kuin huvittaa, illalla lapset voi huutaa yläkerrasta vielä hyvät yöt perään kun laskeudun portaita alakertaan. Voin käydä iltavuoron jälkeen hyvällä omallatunnolla suihkussa (naapuri valitti illan pikasuihkuistani, koska säännöissä oli ettei vettä lasketa klo 22 jälkeen), ja katsoa illalla miehen kanssa TV:tä äänillä (ei kovalla toki) toisin kuin kerrostalossa jossa meidän tv oli naapurin makuuhuoneen seinää vasten ja äänet kuului miesparan sänkyyn kuin olisi ollut meidän olohuoneessa. No onneksi on kuulokkeet keksitty, katsottiin sitten tv:tä niiden kanssa.

Lyhykäisyydessään ap:n naapureiden meteli ei todella kuulosta normaalilta. Meilläkin lapset herää klo 6, mutta ovat onneksi herätessään hyväntuulisia eivätkä sen tyylisiä että juoksisivat ja riehuisivat heti aamutuimaan. Touhuavat omiaan, leikkivät legoilla, piirtävät ja katselevat lastenohjelmia. Mutta se että ratkaisuksi ehdotetaan poistumista omasta kodista klo 7 viikonloppuaamuisin jolloin talvella on vielä pimeää ja kylmää, eikä mikään paikka auki, saa minulla niskavillat pystyyn. Jokaisella on kuitenkin oikeus olla kotonaan.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 08:54"]Laitoin aamulla viestin isännöitsijälle. Mahtavatko ottaa sitä minään? Kuulen jo päässäni "lapsista lähtee ääntä, se on normaalia kerrostaloelämisen ääntä".   Minut on kasvatettu kerrostalossa. Naapurirauhaa piti kunnioittaa, ei saanut VARSINKAAN viikonloppuaamusin metelöidä ennen kymmentä. Nuo herää ENNEN PUOLTA SEITSEMÄÄ EIKÄ VÄLITÄ MITÄÄN.  -ap [/quote]Mitä sinulle tehtiin jos vaikka pudotit jotain ennen kymmentä? Lyötiin?

[/quote]

Annettiin kulhollinen muroja ja laitettiin tom & jerry päälle telkkarista. Vietiin uimahalliin. Lähdettiin käymään isovanhemmillani. Kerronko enemmän?

-ap

[/quote]

Vierailija
116/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 08:59"]

Minkä ikäinen/ikäiset kyseessä? Meidän 1,5v poika herää 6-7 aikaan, huutaa ja kiljuu heti herättyään. Uhma ilmeisesti menossa, kaikki on huonosti. Tänään itki puoli tuntia heti aamuseitsemälaamuseitsemältä, koska kielsin laittamasta mikron tyhjiltään päälle. Sori naapurit, vinkkejä otetaan vastaan :(

[/quote]

Onko tämä jotain vapaakasvatusta, jos lapset itkee, kun eivät saa hajottaa mikroa. Jos ei koskaan ole mitään kielletty, niin siitä tulee varmaan vakavia traumoja jos kieltää hyppäämästä parvekkeelta pää edellä maahan.

Vierailija
117/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ap pakko kysyä, että asuuko tämä kyseinen perhe malmilla?

Vierailija
118/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 08:59"]

Minkä ikäinen/ikäiset kyseessä? Meidän 1,5v poika herää 6-7 aikaan, huutaa ja kiljuu heti herättyään. Uhma ilmeisesti menossa, kaikki on huonosti. Tänään itki puoli tuntia heti aamuseitsemälaamuseitsemältä, koska kielsin laittamasta mikron tyhjiltään päälle. Sori naapurit, vinkkejä otetaan vastaan :(

[/quote]

Onko tämä jotain vapaakasvatusta, jos lapset itkee, kun eivät saa hajottaa mikroa. Jos ei koskaan ole mitään kielletty, niin siitä tulee varmaan vakavia traumoja jos kieltää hyppäämästä parvekkeelta pää edellä maahan.
[/quote]
Ei vaan tuo on uhmaa. Täysin normaalia käyttäytymistä, jota lähes kaikki lapset "harrastavat" jossain vaiheessa. Veikkaan, että myös sinä olet näin tehnyt joskus. Pointti onkin, että periski ei anneta kun näin käy --> lapsi oppii, että möykkkämällä EI saa tahtoa periksi.

Vierailija
119/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:13"]

Nyt on ap pakko kysyä, että asuuko tämä kyseinen perhe malmilla?

[/quote]

Ei, valitettavasti.

-ap

Vierailija
120/231 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi kerrostalossa lastensa kanssa asuva, joka joutui naapurinsa terrorisoimaksi. Olen vieläpä ihan kunnollinen vanhempi jopa virallisesti.
.
Lapsemme heräsivät joka aamu n klo 7:30 - 8:00. Isompi oli keksinyt miekkaleikit, pienempi rakenteli mielellään legoilla. Aamuisin lapset täynnä energiaa ääni meinasi välillä kohota ja kohosikin. Kuului leikkiin kuuluvia huudahduksia, välillä legotorni sortui, tai itkua, kun sisarus riisti jonkin lelun toiselta jne. Samoin juoksupyrähdyksiä, kun innostuttiin jahtamaan. Kiljunnan säestämänä toisinaan. Joka ainoa kerta kehotin pitämään pienempää ääntä ja välillä komensin rauhallisen tekemisen pariin jne. Ei se vaan mene kuulkaa niin. Alle kouluikäinen, mutta etenkin joku 1-5 v on niin, niin pieni, että ei sille mene kaaliin/ ei muista/ innostus ottaa vallan. Ulkoilimme pari kertaa päivässä.
.
No, naapurimme sai sitten päähänsä, että ei ole normaalia, on todella häiritsevää ja lasten olisi suurinpiirtein pitänyt olla ihan hipi hiljaa. Emme päässeet sopuun ja lopulta minä itse sanoin, että ole hyvä ja ota yhteyttä isännöitsijään. Hän otti ja isännöitsijä ilmoitti ykskantaan, että lapsien leikkiäänet, itku ja huudahdukset ovat nimen omaan normaalia elämisen ääntä. Tämä ei ole mikään taloyhtiökohtainen juttu (omia sääntöjä voi olla, mutta jos ne ovat ristiriidassa lain kanssa, ei voi tulla seurauksia), vaan Suomen laki. Hiljaisuuden aikaan meiltä ei ääntä kuulunut. Ei ollut perusteita huomautukselle.
.
Naapuri sai siitä sitten kimmokkeen tähän, mitä täälläkin on ehdotettu, eli alkoi huudattaa musiikkia kohtuuttoman lujalla useita tunteja päivässä. Joku pani lapun ala-aulaan, jossa uhkasi ilmoittaa melusta isännöitsijälle. En tiedä, johtuiko siitä, mutta päivänä muutamana minuun otettiin yhteyttä lastensuojelusta. Sanoivat, että naapurilla huoli lapsien kasvuolosuhteista. Voi yhden kerran, sanon minä. No, sossut tulivat meille, seurasivat päivärutiiniamme useana päivänä ja lopulta sanoivat seuraavaa : Olen toiminut niin, kuten hyvä, pitkäjänteinen vanhempi. Vaikka naapuri kuinka haluaisi maata puoleen päivään, ei lapsilla ole mitään velvollisuutta askarrella/ piirtää/ katsoa telkkaria/ muuten istua kuin kusi sukassa aamun tunteina. Edes päiväkodissa ei askarrella pitkään kerrallaan, koska pieni lapsi ei JAKSA. Hyvää vanhemmuutta ei ole uhkailla lapsia, karjua heille tai jollakin peloteylivallalla hiljentää. Olin sossujen mukaan juuri, kuten pitää, eli pitkäjänteinen ja johdonmukainen. Se ja aika yhdessä kasvattaa lapsen täyspäiseksi. Lapsi on ihminen, jonka ei tarvitse oman, normaalin elämisensä takia lähteä aamulla seitsemältä ulos siksi aikaa, että naapurin aamuntorkku pääsee ylös tai muuta vastaavaa. Tämä oli siis sossujen kanta asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän