Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjä: Minkä ikäisiä teitittelet?

Vierailija
08.03.2015 |

Olen 30v nainen ja minua on jo muutaman vuoden ajan teititelty kaupoissa. Se ihmetyttää minua, ja haluaisinkin nyt kysyä teiltä, kaupassa työskentelevät, että minkä ikäisiä asiakkaita teitittelette? Johtuuko se, että minua teititellään, siitä että myyjä luulee minun olevan yli 60v, vai siitä että on annettu ohje teititellä kaikkia, vai siitä että kuuluu teititellä jos asiakas näyttää vähänkään vanhemmalta kuin myyjä itse? Mistä alkaa teitittelyikä? Itse olen ollut myös myyjänä mutta meillä ei ollut mitään ohjetta tästä, ja teitittelin ainoastaan eläkeläisen näköisiä, en ikinä oman ikäisiäni ihmisiä. En muista, että selvästi minua vanhemmat myyjät olisivat minua teititelleet, ainoastaan ikäiseni tai nuoremman oloiset. Tämä on tärkeä ja olennainen kysymys, joten olisi hauska kuulla vastaus!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän nykyajan asiakaspalvelutyylistä. Ystävällinen ja neutraali "kunnioittava" sävy kertoo minulle asiakaspalvelijan itsekunnioituksesta ja professionaalista asenteesta. Teitittely toki luo pienen välimatkan ihan molemmin puolin, mutta, kuten sanottu, pidän siitä.

Vierailija
22/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:20"]

Minä pidän nykyajan asiakaspalvelutyylistä. Ystävällinen ja neutraali "kunnioittava" sävy kertoo minulle asiakaspalvelijan itsekunnioituksesta ja professionaalista asenteesta. Teitittely toki luo pienen välimatkan ihan molemmin puolin, mutta, kuten sanottu, pidän siitä.

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta: minkä ikäinen olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:20"]

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta: minkä ikäinen olet?

[/quote] 50

Vierailija
24/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hierarkinen teitittely kuuluisi historian romukoppaan ja siitä olisi jo aika päästää irti. Tällaiset pienet tiedostamattomat teot ohjelmoi ajatuksen tasolla ihmisiä näkemään toisensa näennäisesti eri arvoisina. Haluaisin kohdata sen asiakaspalvelijan, kuten kenen tahansa muunkin, samalla tasolla ihmisenä, enkä imelän etäisyyttä ottavan robottifiltterin läpi. 1940-luvulla syntyneille ja sitä vanhemmille se kuitenkin vielä suotakoon, koska ovat vielä vahvasti ehdollistuneita vanhoihin rakenteisiin.

Vierailija
25/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole myyjä, mutta asiakaspalvelija muuten. Teitittelen kaikkia asiakkaita nuorista vanhoihin. Äiti opetti hyvin tarkkaan käyttäytymissäännöt ja ne piti osata. Hän teititteli jopa omaa äitiään. Meillä sentään oli sinunkaupat.

Minä myös osaan teititellä, yksikön kolmas persoona ei ole monikkomuoto.

Teitittely tekee tietynlaisen etäisyyden keskusteluun ja helpottaa molemminpuolisen kunnioituksen säilymistä. Nuoremmat kolleegat ihmettelevät usein konflitktittomuutta palvelussani. Olen neuvonut heitä käyttäytymään kunnioittavasti muita ihmisiä kohtaan. He sanovat etteivät he ala nöyristelemään kenenkään edessä. Lapsiraukat eivät ymmärrä nöyristelyn ja kohteliaisuuden eroa ja pahoittavat mielensä päivittäin, kun tulee joku suurempi vääntö jostain asiasta.

Jos aspa teitittelee, yritän välttää paikkaa tai kyseistä aspaa siitä eteenpäin. Ei varmastikaan tule konflikteja, jos en asiakkaana enää tule takaisin

Vierailija
26/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely tulee meille keskemmältä Eurooppaa ja moni katsoo Eurooppaa ylhäällä olevana auktoriteettina ja "sivistyksenä", mutta voisiko olla niinkin päin, että (muut) eurooppalaiset voisivat oppia myös jotain suomalaisen kulttuurin edistyksellisistä puolista?

Vierailija
27/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen kaikkia asiakkaita vauvasta vaariin.

Vierailija
28/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely tulee meille keskemmältä Eurooppaa ja moni katsoo Eurooppaa ylhäällä olevana auktoriteettina ja "sivistyksenä", mutta voisiko olla niinkin päin, että (muut) eurooppalaiset voisivat oppia myös jotain suomalaisen kulttuurin edistyksellisistä puolista?

Sen sinuttelukulttuurin malli, joka meille tuli 60-luvun lopulta alkaen, on Ruotsissa. Eli keskieurooppalainen voi katsoa suoraan sinne sen sijaan, että katsoisi tänne.

Sekä teitittely- että sinuttelukulttuureissa on molemmissa puolensa. Teitittelykulttuurissa säännöt ovat selkeämmät ja esimerkiksi ihmisten arvoasemia korostetaan kanssakäymisessä enemmän. Sinuttelukulttuurissa taas tulee lakaistuksi maton alle se, että tosiaankin kaikki yhteiskunnassa eivät ole samanarvoisia, vaikka sinuttelukulttuurin lähtökohta onkin juuri samanarvoisuuden osoittaminen.

Aiheesta löytyy kyllä tutkimustietoa, jos se kiinnostaa..

Vierailija
29/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta jo 40v. myyjä ja pidän itse asiakkaana teitittelyä teennäisenä, erityisesti itseäni nuoremmilta myyjiltä. Näistä tulee vaikutelma, että he eivät itse osaa teititellä, vaan tekevät sitä vain mekaanisesti, koska heidän työpaikkansa siihen velvoittaa. Vanhemmilta asiakaspalvelijoilta taas teitittely voi olla ihan paikallaan. Itse en teitittele välttämättä iän mukaan, vaan myös sen mukaan, millainen vaikutelma asiakkaasta tulee. Joillekin asiakkaille kun juuri tuntuu mukavalta ja luontevalta se teitittelyn tuoma kohteliaisuus ja etäisyys ja vastaavasti toiset asiakkaat pitävät teitittelyä etäisyyttä ottavana ja ehkä jopa töykeänä, koska he taas odottavat, että aspa on tuttavallinen heitä kohtaan. Ei joku viisikymppinen raksaukko pidä teitittelyä kohteliaana, uskokaa pois.

Siten hyvin usein teitittelen vanhempia ihmisiä, mutta en kategorisesti, vaan myös sen mukaan, mikä tilanteessa vaikuttaa parhaalta. Kuten sanoin, aivan kaikki eivät pidä teitittelyä kaikkein kohteliaimpana ja huomaavaisimpana.

Teen kyllä myös varmasti teitittelymokia eli väliin tulee sinuttelua ja väliin teitittelyä.

Vierailija
30/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 59v enkä vieläkään ole tottunut teitittelyyn. Nuoruudessa 70-luvulla ei teititelty ketään. Onneksi kaikki eivät teitittele. Miksi ihmisiä pitää siinäkin jakaa luokkiin, kunnioittava toista kohtaan olla muutenkin.

Vierailija
31/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teitittelen ihan vain suoraan sanottuna pärstäkertoimen perusteella. Sinuttelen nuorekkaan näköisiä ja rentoja ihmisiä, teitittelen sitten sellaisia joiden voisi olettaa vetävän herneen nenään, jos ei teitittele.

Mielestäni teitittely ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin ja se kuulostaa todella teennäiseltä ja kylmältä. Tulee mieleen joku luokkayhteiskunta, etenkin kun oletetaan sen aspan olevan aina se teitittelevä osapuoli, koska hän tekee "paskaduunia".

Vierailija
32/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies1985 kirjoitti:

Hierarkinen teitittely kuuluisi historian romukoppaan ja siitä olisi jo aika päästää irti. Tällaiset pienet tiedostamattomat teot ohjelmoi ajatuksen tasolla ihmisiä näkemään toisensa näennäisesti eri arvoisina. Haluaisin kohdata sen asiakaspalvelijan, kuten kenen tahansa muunkin, samalla tasolla ihmisenä, enkä imelän etäisyyttä ottavan robottifiltterin läpi. 1940-luvulla syntyneille ja sitä vanhemmille se kuitenkin vielä suotakoon, koska ovat vielä vahvasti ehdollistuneita vanhoihin rakenteisiin.

Eikö sinusta sitten yhteiskunnassa ole ihmisiä eri asemassa ja pidätkö presidentin teitittelyäkin vain turhana tapana? Presidentti on siis samanarvoinen kuin kaikki muutkin ja eroa ei pidä tehdä millään tavalla, kuten teitittelemällä?

Tai ihan vaikka jos työyhteisössäsi jää joku eläkkeelle ja 40 vuoden työuran jälkeen katsot, että tällainen henkilö ei juhlapuheessa ansaitse mitään arvonantoa?

Vierailija
33/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sinuttelukulttuurin malli, joka meille tuli 60-luvun lopulta alkaen, on Ruotsissa. Eli keskieurooppalainen voi katsoa suoraan sinne sen sijaan, että katsoisi tänne.

Jep. Ja teitittely tuli nykyisen Suomen alueelle 1700-1800-luvuilla. Suomessa ihmisillä on Keski-Eurooppaan suhteutettuna terve luontosuhde ja epämuodollisella kanssakäymisellä toisia kunnioittava kulttuuri. Monet keskieurooppalaiset kaverit on arvostanut juuri näitä ominaisuuksia Suomessa.

Vierailija kirjoitti:

Sekä teitittely- että sinuttelukulttuureissa on molemmissa puolensa. Teitittelykulttuurissa säännöt ovat selkeämmät ja esimerkiksi ihmisten arvoasemia korostetaan kanssakäymisessä enemmän. Sinuttelukulttuurissa taas tulee lakaistuksi maton alle se, että tosiaankin kaikki yhteiskunnassa eivät ole samanarvoisia, vaikka sinuttelukulttuurin lähtökohta onkin juuri samanarvoisuuden osoittaminen.

Veikkaan että nykyinen teitittelyn uusi tuleminen johtuu ainakin osittain nimenomaan yhteiskunnassa taloudellisen eriarvoistumisen ja voiton tavoittelemiseen liittyvien arvojen lisääntymisestä. Pienillä tietoisilla eleillä voi muuttaa näitä ajatusrakenteita. Eli puhutteleeko sitä ihmistä vai pankkitiliä/ikää.

Vierailija kirjoitti:

Jos on linkkejä niin kiinnostaisi tsekata..

Vierailija
34/41 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja teitittely tuli nykyisen Suomen alueelle 1700-1800-luvuilla. Suomessa ihmisillä on Keski-Eurooppaan suhteutettuna terve luontosuhde ja epämuodollisella kanssakäymisellä toisia kunnioittava kulttuuri. Monet keskieurooppalaiset kaverit on arvostanut juuri näitä ominaisuuksia Suomessa.

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että nykyinen teitittelyn uusi tuleminen johtuu ainakin osittain nimenomaan yhteiskunnassa taloudellisen eriarvoistumisen ja voiton tavoittelemiseen liittyvien arvojen lisääntymisestä. Pienillä tietoisilla eleillä voi muuttaa näitä ajatusrakenteita. Eli puhutteleeko sitä ihmistä vai pankkitiliä/ikää.

Vierailija kirjoitti:

Jos on linkkejä niin kiinnostaisi tsekata..

Mäkin arvelen, että tuo teitittelyn uusi nousu johtuu yhteiskunnallisista muutoksista. Että on tietty joukko ihmisiä, joilla vielä sitä ostovoimaa on, joten on taloudellinen intressi teititellä tätä porukkaa. Koska mikäs sen parempaa, kuin antaa ymmärtää, että asiakas on kuin kuningas/kuningatar, joka saa aivan mitä vain haluaa ja siinä paketissa, että asiakasta kohdellaan hienona ihmisenä.

Hanna Lappalainen on tutkinut nimenomaan sinuttelua ja teitittelyä, hänen teostensa kautta löytyy varmasti muutakin tutkimusta yleensä puhuttelusta.

Vierailija
35/41 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua usein luullaan paljon nuoremmaksi mitä olen. Pidetään jopa parikymppisenä vaikka olen paljon yli 30v. Ihan vasta pyydetty papereita alkoholia ostaessa. Minua teititteli tänään kaupassa esimerkiksi noin 50v myyjä. Ja olen usein törmännyt teitittelyyn sen jälkeen kun täytin 35v. En yhtään pidä siitä. Pukeudun siististi ja käyttäydyn asiallisesti ja kohteliaasti. En tiedä johtuuko teitittely siitä? Vaikutan tiukkapipolta vaikka en ole. 😐

Vierailija
36/41 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea-arvoisempaa kuuluu teititellä. Ei se iästä riipu. 

Itse odotan teitittelyä, ja olen samaa ikäluokkaa kuin ap eli 30. 

Vierailija
37/41 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkea-arvoisempaa kuuluu teititellä. Ei se iästä riipu. 

Itse odotan teitittelyä, ja olen samaa ikäluokkaa kuin ap eli 30. 

Nimenomaan. Itse toivoisin minua puhuteltavan samaan tyyliin kuin presidenttiä. Minun tapauksessani se olisi "herra diplomi-insinööri". 

Vierailija
38/41 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaadin myyjältä nöyrää asennetta asiakastaan, eli minua kohtaan ja siihen kuuluu tietysti teitittely.

Vierailija
39/41 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaadin myyjältä nöyrää asennetta asiakastaan, eli minua kohtaan ja siihen kuuluu tietysti teitittely.

Nuolenko varpaasikin?

Vierailija
40/41 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuolenko varpaasikin?

No jos sinä sellaisia palveluja tarjoat niin mikäs siinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän