Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjä: Minkä ikäisiä teitittelet?

Vierailija
08.03.2015 |

Olen 30v nainen ja minua on jo muutaman vuoden ajan teititelty kaupoissa. Se ihmetyttää minua, ja haluaisinkin nyt kysyä teiltä, kaupassa työskentelevät, että minkä ikäisiä asiakkaita teitittelette? Johtuuko se, että minua teititellään, siitä että myyjä luulee minun olevan yli 60v, vai siitä että on annettu ohje teititellä kaikkia, vai siitä että kuuluu teititellä jos asiakas näyttää vähänkään vanhemmalta kuin myyjä itse? Mistä alkaa teitittelyikä? Itse olen ollut myös myyjänä mutta meillä ei ollut mitään ohjetta tästä, ja teitittelin ainoastaan eläkeläisen näköisiä, en ikinä oman ikäisiäni ihmisiä. En muista, että selvästi minua vanhemmat myyjät olisivat minua teititelleet, ainoastaan ikäiseni tai nuoremman oloiset. Tämä on tärkeä ja olennainen kysymys, joten olisi hauska kuulla vastaus!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

70+. Nykyään on nuorten myyjien keskuudessa vallalla ylimairea asiakaspalvelu, jossa teititellään kaikkia. Niin paitsi vanhuksia. Heitä pitää sinutella, etteivät loukkaannu, kun heitä pidetään vanhoina.

Vierailija
2/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen kaupassa, missä käy paljon vanhempaa asiakaskuntaa, joten välillä teitittely jää tahtomattaan päälle seuraavan henkilön tullessa asiakkaaksi. En usko, että kukaan tahallaan haluaa pahoittaa mieltäsi ja pitää sinua vanhuksena. Ainakaan itse en pidä monia asiakkaitani vanhana tai ylipäätänsä mieti heidän ikäänsä.

Teittely tulee vain luonnostaan ja en ajatttele, että se loukkaisi asiakasta. Olen ajatellut sen olevan kunnioittavampaa asiakasta kohtaan, että puhuu toiselle arvokkaalla sävyllä, mutta ymmärrän toki pointtisi ja taidan yrittää hieman rajoittaa tätä teittelyä. Toivottavasti se onnistuu, mutta kuten sanottu, se vain tulee luonnostaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkaveri tai naapuri alkaisi teititellä, sitä pidettäisiin etäisyyden hakemisena/kettuiluna. Kukaan ei pitäisi kunnioittavana. Suomalaiseen kulttuuriin teitittely ei ole kuulunut sitten 60-luvun. 

Vierailija
4/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on joskus teititelty kaupassa jo 15-vuotiaana. M19

Vierailija
5/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jompi kumpi, mutta sinutelkaa tai teititelkää johdonmukaisesti. Ei niin, että aloitetaan teitittelemällä ja sen jälkeen sinutellaan. Huh

Vierailija
6/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö settiin kuuluisi myös "päivää", jos teitittelee? Outoa, kun sanotaan "moi" ja sitten "olkaa hyvä".

Vierailija
7/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisia ihmisiä, kaikkia yli 20 v.

Vierailija
8/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopassa, ja niin Ranskassa, teitittely on lähtökohta. Pidän siitä. En ole koskaan ymmärtänyt tapaa, joka tunkee iholle sinutellen tuntematonta. Englannissakin epämääräisyys (you, You) pelastaa paljon, tulee tilaa hengittää.

Vierailija
9/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teitittelen henkilöitä, jotka arvioin omien vanhempieni ikäisiksi tai sitä vanhemmiksi. Eli 60+.

Vierailija
10/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä itse olen seuraillut, niin "teitittelevät" kaikenikäisiä. Ei kuitenkaan mitään käsitystä siitä, mitä se teitittely on; "Olkaa hyvät", kun puhuu yhdelle ihmiselle, seuraavassa lauseessa jo jotain: "Tässä sulle vielä kuitti, moi" tms. Jos osaa teititellä, niin ymmärtää että Suomessa teititellään vain vanhoja ihmisiä. Ja jos teitittelee, täytyy osata teititellä. Toisaalta taas esim. sairaaloissa olen nähnyt paljonkin keski-ikäisiä hoitajia jne., joiden ikänsä ja työnsä luonteen takia luulisi osaavan teititellä, mutta ihan surutta sinuttelevat todella vanhojakin ihmisiä. Noissa tilanteissa koen myötähäpeää.

Itse koen melkein loukkauksena teitittelyn, koska en päälle kolmikymppisenä koe olevani sen ikäinen, että kaksikymppisen pitäisi minua teititellä. 

Vierailija
11/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:20"]

Minä pidän nykyajan asiakaspalvelutyylistä. Ystävällinen ja neutraali "kunnioittava" sävy kertoo minulle asiakaspalvelijan itsekunnioituksesta ja professionaalista asenteesta. Teitittely toki luo pienen välimatkan ihan molemmin puolin, mutta, kuten sanottu, pidän siitä.

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta: minkä ikäinen olet?

[/quote] 50

[/quote]

Arvelinkin - mulla on sellainen leikkimielinen teoria, että me kolmekymppiset halutaan vielä pitää kiinni nuoruudestamme ja halutaan, että se kaksikymppinen myyjä pitää meitä ikätovereinaan mieluummin kuin vanhempina ihmisinä, joita kunnioittavasti teititellään. Ja teitittelystä tulee se fiilis, että myyjä oikein korostaa ikäeroa ja sitä, että ei pidä asiakasta enää nuorena ihmisenä. (Vaikka myyjä ei toki varmaankaan asiaa sen kummemmin ajattele.) Sen sijaan neli-viisikymppisestä ylöspäin arvostetaan ja pidetään olennaisena sitä, että palvelu on hyvää ja kunnioittavaa. :) Tietenkään tätä ei voi yleistää koskemaan kaikkia. Ap

Vierailija
12/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely ja herroittelu on aivan helvetin teennäistä.

Vierailija
13/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole myyjä, mutta asiakaspalvelija muuten. Teitittelen kaikkia asiakkaita nuorista vanhoihin. Äiti opetti hyvin tarkkaan käyttäytymissäännöt ja ne piti osata. Hän teititteli jopa omaa äitiään. Meillä sentään oli sinunkaupat.

Minä myös osaan teititellä, yksikön kolmas persoona ei ole monikkomuoto.

Teitittely tekee tietynlaisen etäisyyden keskusteluun ja helpottaa molemminpuolisen kunnioituksen säilymistä. Nuoremmat kolleegat ihmettelevät usein konflitktittomuutta palvelussani. Olen neuvonut heitä käyttäytymään kunnioittavasti muita ihmisiä kohtaan. He sanovat etteivät he ala nöyristelemään kenenkään edessä. Lapsiraukat eivät ymmärrä nöyristelyn ja kohteliaisuuden eroa ja pahoittavat mielensä päivittäin, kun tulee joku suurempi vääntö jostain asiasta.

Vierailija
14/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani olen asiakas, entinen asiakaspalvelija ja myyjä kylläkin. Pidän teitittelystä, ja se tuntuu tänä pävänäkin luontevalta puolin ja toisin. Viimeksi aamulla minua teititeltiin apteekissa, sitä ennen rautakaupassa. Luulisin, että asiakaspalvelijat päätyvät puhuttelutapaan ihmisen olemuksen ja iänkin mukaan.

Olen 44, mutta teitittelyä olen kuullut ehkä kolmekymppisestä alkaen.

Olen ihan samaa mieltä kuin 18: kohteliausuus ja kunnioitus on eri asia kuin nöyristely tai alentuvuus.

Vierailija
15/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:20"]

Minä pidän nykyajan asiakaspalvelutyylistä. Ystävällinen ja neutraali "kunnioittava" sävy kertoo minulle asiakaspalvelijan itsekunnioituksesta ja professionaalista asenteesta. Teitittely toki luo pienen välimatkan ihan molemmin puolin, mutta, kuten sanottu, pidän siitä.

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta: minkä ikäinen olet?

[/quote] 50

[/quote]

Arvelinkin - mulla on sellainen leikkimielinen teoria, että me kolmekymppiset halutaan vielä pitää kiinni nuoruudestamme ja halutaan, että se kaksikymppinen myyjä pitää meitä ikätovereinaan mieluummin kuin vanhempina ihmisinä, joita kunnioittavasti teititellään. Ja teitittelystä tulee se fiilis, että myyjä oikein korostaa ikäeroa ja sitä, että ei pidä asiakasta enää nuorena ihmisenä. (Vaikka myyjä ei toki varmaankaan asiaa sen kummemmin ajattele.) Sen sijaan neli-viisikymppisestä ylöspäin arvostetaan ja pidetään olennaisena sitä, että palvelu on hyvää ja kunnioittavaa. :) Tietenkään tätä ei voi yleistää koskemaan kaikkia. Ap

[/quote] Parikymppisillä on vielä tarve kokea kuuluvansa porukkaan. Kun ikää tulee lisää, kiinnostus vieraisiin ihmisiin (omanikäisiinkin) vähenee, eikä sekään kiinnosta niin paljoa, "mitä toiset minusta ajattelee". Se on omalla tavallaan vapauttavaa. Tottakai olemme erilaisia ihmisiä ja yksilöitä tässäkin asiassa ja kypsymme eri tahtiin koska elämme eri elämiä. 

Vierailija
16/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielstä i kaikkia yli 25-vuotiaita kuuluisi teititellä. Lisäsi olisi hyvä opetella, mikä se teitittelymuoto oikeasi on:

väärin: Herra tasavallan presidentti, olette kävelleet tänään pitkästi ja ottaneet kantaa politiikkaan, mitä ajattelette...

oikein Herra taavalla presidentti, olee kävellyt tänään pitkästi ja ottanut kantaa, mitä ajattelette.

englannin kielen sinuttelu/teitittely ei muuten ole mitenkään epämääräistä, eikä riipu siitä, köytetäänkö isoa vai pientä kirjainta. Sana you, jota nykyään käytetään sekä yksikön että monikon toisessa persoonassa, on AINA teitittelymuoto. Sinuttelumuotoa ei ole olemassakaan - se on nykyään kielestä kadonnut ja vain Raamatussa, katekismuksessa ja joissain shakespearilaisissa näytelmissä säilynyt "thee". Arkikielessä sitä ovat viimeksi käyttäneet kveekarit 1700-luvulla ja jos silloin se oli niin vanhanaikaista, että se oli erottautumiskeino. 

Vierailija
17/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:31"]

Mielstä i kaikkia yli 25-vuotiaita kuuluisi teititellä. Lisäsi olisi hyvä opetella, mikä se teitittelymuoto oikeasi on:

väärin: Herra tasavallan presidentti, olette kävelleet tänään pitkästi ja ottaneet kantaa politiikkaan, mitä ajattelette...

oikein Herra taavalla presidentti, olee kävellyt tänään pitkästi ja ottanut kantaa, mitä ajattelette.

englannin kielen sinuttelu/teitittely ei muuten ole mitenkään epämääräistä, eikä riipu siitä, köytetäänkö isoa vai pientä kirjainta. Sana you, jota nykyään käytetään sekä yksikön että monikon toisessa persoonassa, on AINA teitittelymuoto. Sinuttelumuotoa ei ole olemassakaan - se on nykyään kielestä kadonnut ja vain Raamatussa, katekismuksessa ja joissain shakespearilaisissa näytelmissä säilynyt "thee". Arkikielessä sitä ovat viimeksi käyttäneet kveekarit 1700-luvulla ja jos silloin se oli niin vanhanaikaista, että se oli erottautumiskeino. 

[/quote]

tarkoitin yli 15-vuotiaita.

Vierailija
18/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Te-muotoinen teitittely ei alun perin kuulu suomen kieleen, se on omaksuttu ruotsista. Suomessa on käsittääkseni käytetty hän-muotoa kun on haluttu välttää tuttavallisuutta. Siis tyyliin "Ottaako ruustinna kahvetta". Ja tarkemmin ajatellen, eiköhän tuota "haluaako rouva sovittaa" -puhettä muuten vieläkin kuule?   

Vierailija
19/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:40"]

[/quote] Te-muotoinen teitittely ei alun perin kuulu suomen kieleen, se on omaksuttu ruotsista. Suomessa on käsittääkseni käytetty hän-muotoa kun on haluttu välttää tuttavallisuutta. Siis tyyliin "Ottaako ruustinna kahvetta". Ja tarkemmin ajatellen, eiköhän tuota "haluaako rouva sovittaa" -puhettä muuten vieläkin kuule?   

[/quote]

päinvastoin. Se "stina pesee sitten ruoan jälkeen lattiat" hännittely ei ole alkuperäinen suomen kielen muoto, vaan omaksuttu ruotsista. Teitittely olisi oikea suomenkielinn versi.

Vierailija
20/41 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuitenkaan teitittely ei ole enää tapana, kuten Keski-Euroopassa, joten tuntuu jotenkin tosi teennäiseltä, jos kolmekymppiset teitittelevät toisiaan. Siksi tuo teitittely kaupassa tuntuu niin hassulta ja tulee väkisinkin mieleen, näytänkö myyjän mielestä vanhalta tantalta. Tällä voi olla toki tekemistä tän kolmenkympin kriisin kanssa ;) Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi