älkää ottako ystäväksi mt-ongelmaisia
Vaikeuksia voi tulla. Ei välttämättä mutta erityisesti silloin jos tällä toisella ei ole ketään muuta ystävää!
Tämä ystäväni vääntää ja vääntää asioita ja nyt en ihmettele sitä että sukulaiset välttää sitä!
Kommentit (31)
Häh? Tiesitkö että mt-ongelmat on hyvin yleisiä ja voit tuntea montakin ihmistä joilla on niitä mutta eivät puhu niistä! Tosi lapsellista!
Kaikkia mt-tapauksia pitää vältellä kuin ruttoa ja mielellään kukaan ei saisi olla sellaisen kaveri.
Älkääkä etenkään vaimoksi/tyttöystäväksi :X
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:12"]Älkääkä etenkään vaimoksi/tyttöystäväksi :X
[/quote] jaaha. Onneksi voin ottaa mieheksi ;)
Riippuu mt-ongelmasta, niitä on paljon erilaisia. Mutta mitään hyviä kokemuksia ei ole itselläni ollut.
toivon ystäväksi sellaista joka jaksaa
veljelläni oli masennus. Ja sehän on mt-omgelma. Yksinkö olisi pitäny jättää?2
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:12"]Älkääkä etenkään vaimoksi/tyttöystäväksi :X
[/quote]
Juu ja narsistia mieheksi
Joo. Näin on. Älkää olko kavereita mt-ongelmaisille, kehareille, läskeille, vanhuksille, somaleille.... jne. Anteeksi nyt vain AP, mutta oletko tosissasi??? Mikä sua vaivaa?
Ap taitaa itse selvä narsisti tai hänellä on ainakin narsistisia piirteitä: Narsistit nimenomaan syyttävät helposti toisia ihmisiä mt-ongelmaisiksi...
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:03"]
Vaikeuksia voi tulla. Ei välttämättä mutta erityisesti silloin jos tällä toisella ei ole ketään muuta ystävää! Tämä ystäväni vääntää ja vääntää asioita ja nyt en ihmettele sitä että sukulaiset välttää sitä!
[/quote]
Tiedätkös, juuri nämä asenteet aiheuttavat (ja pahentavat) niitä mt-ongelmia -> syrjäytymistä -> katkeroitumista -> esimerkiksi kouluampumisia.
Näin karkeasti yksinkertaistettuna.
Ihan hyvä elämänohje tuo. Ongelmia ei kannata tehdä itselleen. Samoin, kannattaa ottaa välimatkaa vanhoihin ihmisiin. Jossain vaiheessa alkaa se nakitus ja se ei oo kiva.
Itse jätin parhaan ystäväni, kun hän paljasti omaavansa mielenterveysongelman.
Mikään ei ole ihanampaa kuin ystävä, jolla on samanlaisia mt-ongelmia kuin itsellään.
Jos omat voimavarat riittää, niin mikäs siinä, ystävystykää vaan. Itse en vaan jaksa. Mikä velvollisuus minulla on kestää vuodatusta ja veivaamista. Muussa elämässä kuormaa ihan tarpeeksi. Kaikkein läheimmät ihmiset toki erikseen.
Hirveen terveeltä kuulostaa tuo ""älä ota ystäväks""-tyyli.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 23:39"]
Jos omat voimavarat riittää, niin mikäs siinä, ystävystykää vaan. Itse en vaan jaksa. Mikä velvollisuus minulla on kestää vuodatusta ja veivaamista. Muussa elämässä kuormaa ihan tarpeeksi. Kaikkein läheimmät ihmiset toki erikseen.
[/quote]
Ei tietenkään tarvitse olla ystävä kenenkään kanssa, jos ei tahdo tai kykene. Mutta ap kehottaa välttämään kaikkia ihmisiä, joilla on mielenterveysongelmia, jättämään heidät yksin ja karttamaan heitä pelkästään sen vuoksi. Ja kun mielenterveysongelmia on niin paljon erilaisia, suurinta osaa ei ulospäin edes voi havaita.
Minulla on mt ongelma. (Bipolaarinen häiriö + masennus). Oikealla lääkityksellä ja terapialla sitä ei edes huomaa. Olen äiti ja puoliso, käyn kokopäivätyössä ja minulla on laaja ja ihana ystäväpiiri. Ymmärrän että hoitamattomana sairauteni on hirveä mutta hoidettuna sen kanssa voin elää hyvin :)
Ookei?