Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuopiossa on maan pahimpia huumeongelmia - Hesarin juttu

Vierailija
05.12.2021 |

Entisenä kuopiolaisena hieman yllätyin, vaikka tiesin kyllä että sen leppoisuuden alle kätkeytyy paljon paskaa.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008284593.html

Kommentit (388)

Vierailija
81/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa savolaisena ja nykyisenä Kuopiolaisena aika ikävää lukea täältä tällaista haukkumista. Joka toinen viesti on täysin asiaton, julistetaan miten Kuopio on persereikä ja että tänne ei halua koskaan uudestaan. Miltähän kirjoittajista tuntuisi, jos näin kirjoitettaisiin heidän omasta kotikaupungistaan? Asiallinen kritiikki on aina paikallaan ja keskustelua pitää olla, mutta en ymmärrä mitä tarkoitusta tuollainen haukkuminen ja ilkeydestä iloitseminen palvelee.

Kuopion huumeongelmista mulla ei itsellä ole minkäänlaista käsitystä, koska itse olen täysraitis absolutisti, enkä ole koskaan joutunut minkäänlaisten päihdeporukoiden kanssa tekemisiin. Jännä kuitenkin, että kaikki IRL-elämässä tuntemani, muualta Suomesta kotoisin olevat ihmiset ovat puolestaan aina kehuneet Kuopiota minulle ja sanoneet että on ihana tulla käymään kun Kuopio on niin kiva kaupunki. Etenkin luontoa ja kaupungin kauneutta usein kehutaan. Itsekin olen sitä mieltä että Kuopio on paljon kauniimpi kuin esim. Jyväskylä, jonka keskusta on melkoinen kivikylä. Mutta mielipiteensä kullakin, itse en kuitenkaan käy haukkumaan muita kaupunkeja näin alatyylisesti kuin täällä tuntuu porukka tekevän. Olen alunperin itse kotoisin pienestä savolaiskylästä ja Kuopioon kotiutunut niin hyvin, etten täältä halua ikinä pois. Täällä on hyvä olla.

Olet kotoisin Savosta. Tykkäät edelleen asua Savossa. Mikäpäs siinä, mutta tuo kertoo asiasta kaiken.

Vierailija
82/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja huono juttu. Ennen pyörin noissa porukoissa eikä saatavuus ollut ongelma, ei Tampereella, Vaasassa eikä Rovaniemellä. Kuopion katukuvassa ei näy sen kummemmin pirinistejä kuin Kouvolan, Mikkelin tai Jyväskylänkään. Samalla tavalla päihdeongelmat kasvavat joka puolella. Ja ne ongelmat alkavat ihan muualta eikä niiden tajuamisessa ole edistytty viimeisten vuosikymmenten aikana juuri yhtään.

Terveisiä vaan sinne piispan nuotiolle että kadulle sieltä norsunluutorneistanne ja matalan kynnyksen paikkoja heikoille sekä resursseja hoitoon ja kuntoutukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

H**meongelmat eivät käytännössä näy Kuopion katukuvassa tai normikansalaisten elämässä. Piriä, rivoja ja subuja liikkuu, mutta asian tiimoilta "sattuu ja tapahtuu" eniten tietyissä lähiöissä ja naapurikunnissa. Asiaan liittyy varsinkin tietyillä paikkakunnilla myös etniskansallinen elementti josta artikkelissa kauniisti vaiettiin. 

Kyllä se "etniskansallinen elementti" on tuolla Kuopion suunnalla vielä aika pientä.. kyllä ne on reinikaiset ja miettiset ja korhoset jotka sitä piriä vetää.

Kuopion vankila on täynnä musta laisia. Ne siellä eniten riehuu. Itse tunnen yhen vanginvartijan tuolta, ja on kertonut että tähän ryhmään kuuluvat vangit on kokonaan omassa osastossaan siellä, kun ovat vaarallisia muille vangeille, hakkaavat ym.

Kyllä taitaa linnassa kaikki olla sitä samaa sakkia. En vetäisi enää siinä vaiheessa eroja kun sellin ovi kolahtaa. Itsepä ovat itsensä sinne hommanneet. Ihan sama onko Reinikainen vai Hagert vai Mohamed.

Vierailija
84/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkeepä työ helsingin hihhulit nuama ummessa.

Vierailija
85/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa savolaisena ja nykyisenä Kuopiolaisena aika ikävää lukea täältä tällaista haukkumista. Joka toinen viesti on täysin asiaton, julistetaan miten Kuopio on persereikä ja että tänne ei halua koskaan uudestaan. Miltähän kirjoittajista tuntuisi, jos näin kirjoitettaisiin heidän omasta kotikaupungistaan? Asiallinen kritiikki on aina paikallaan ja keskustelua pitää olla, mutta en ymmärrä mitä tarkoitusta tuollainen haukkuminen ja ilkeydestä iloitseminen palvelee.

Kuopion huumeongelmista mulla ei itsellä ole minkäänlaista käsitystä, koska itse olen täysraitis absolutisti, enkä ole koskaan joutunut minkäänlaisten päihdeporukoiden kanssa tekemisiin. Jännä kuitenkin, että kaikki IRL-elämässä tuntemani, muualta Suomesta kotoisin olevat ihmiset ovat puolestaan aina kehuneet Kuopiota minulle ja sanoneet että on ihana tulla käymään kun Kuopio on niin kiva kaupunki. Etenkin luontoa ja kaupungin kauneutta usein kehutaan. Itsekin olen sitä mieltä että Kuopio on paljon kauniimpi kuin esim. Jyväskylä, jonka keskusta on melkoinen kivikylä. Mutta mielipiteensä kullakin, itse en kuitenkaan käy haukkumaan muita kaupunkeja näin alatyylisesti kuin täällä tuntuu porukka tekevän. Olen alunperin itse kotoisin pienestä savolaiskylästä ja Kuopioon kotiutunut niin hyvin, etten täältä halua ikinä pois. Täällä on hyvä olla.

No itse asun Helsingissä jota jaksetaan haukkua tällä palstalla kunnolla. Milloin viidakkorumpu soi ja veitset heiluu, milloin narkkarit sitä ja hullut tätä ja ylipäänsä miten takapuolesta kaikki helsinkiläiset on. Eihän se tunnu miltään, eli en siitä loukkaannu. Ero on siinä, että kuopiolaiset ottaa kaiken heti itseensä. Näin se on aina ollut ja on näköjään edelleen. 

Näin lahtelaisena en myöskään ymmärrä, että miksi se otetaan niin henkilökohtaisesti jos omaa paikkakuntaa mollataan.

Lahdessa on ongelmansa ja huonot puolensa, eikä ne häviä sillä että lahtelaiset vetäisi herneen nenään jokaisesta piripääkaupunki- ja Suomen Chicago - kommentista. Jos joku kasvotusten omaa kotikaupunkiani haukkuu, kohautan olkapäitäni. Itse tykkään asua täällä ja täällä on paljon hyvää. Tietäjät tietää, Lahdesta ei muille huudella ettei tule liian täyttä ja taika mene piloille ;)

Vierailija
86/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse asun Helsingissä jota jaksetaan haukkua tällä palstalla kunnolla. Milloin viidakkorumpu soi ja veitset heiluu, milloin narkkarit sitä ja hullut tätä ja ylipäänsä miten takapuolesta kaikki helsinkiläiset on. Eihän se tunnu miltään, eli en siitä loukkaannu. Ero on siinä, että kuopiolaiset ottaa kaiken heti itseensä. Näin se on aina ollut ja on näköjään edelleen. 

Näin lahtelaisena en myöskään ymmärrä, että miksi se otetaan niin henkilökohtaisesti jos omaa paikkakuntaa mollataan.

Lahdessa on ongelmansa ja huonot puolensa, eikä ne häviä sillä että lahtelaiset vetäisi herneen nenään jokaisesta piripääkaupunki- ja Suomen Chicago - kommentista. Jos joku kasvotusten omaa kotikaupunkiani haukkuu, kohautan olkapäitäni. Itse tykkään asua täällä ja täällä on paljon hyvää. Tietäjät tietää, Lahdesta ei muille huudella ettei tule liian täyttä ja taika mene piloille ;)

Savolaiset ovat aina oikeassa. Ja jos joku muu menee heitä arvostelemaan, se joku muu on väärässä. Tuo on niin tyypillistä savolaisuutta.

Vierailija
87/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa oli huvittava ja jotenkin kuvaava kontrasti katutason narkkareiden ja sitten jonkun metsästysseuran tyyppien välillä. Nämä elävät kyllä ihan eri maailmoissa ja näkemykset on lapsellisen kaukana toisistaan. Ja sitten se, että kerrottiin miten vaikea kuopiolaisuuteen on päästä sisälle, kun aina kysellään "kenenkäs poikia sitä ollaan". Niin totta. 

Ihmettelin myös, että mitä ne metsästysseuralaiset siinä jutussa teki.

Oli kieltämättä jotenkin huvittavaa, kun lääkkeeksi syrjäytymiseen annettiin, että armeijaa pitäisi tukea sosiaalisin perustein. Että tämä oli ainoa konkreettinen ehdotus, mitä nuo ukot keksivät. Tuo juttu oli mielestäni muuten hyvä ja asiallinen, mutta nuo metsästysseuralaiset olisi kyllä voinut suosiolla jättää pois.

Tämä oli toisaalta huvittavaa, mutta sitten toisaalta aika pelottavaa. Nuohan olivat jotakin kunnan kermaa: piispa, upseeri, lääkäri ja joku iso yrityspamppu, eli kovia veronmaksajia ja varmasti vaikutusvaltaisia tuolla. Ja tuoko on heidän ratkaisunsa ongelmaan? Mielestäni se kertoo että homma on ihan tuuliajolla, eikä mitään konkreettista ratkaisua edes yritetä.

Olisi tullut enemmän sanomista jos olisivat ehdottaneet lopullista ratkaisua narkkiongelmaan.

Vierailija
88/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuus päihdetyössä taitaa kuitenkin olla se, että se vaatii aivan tolkuttoman suuret resurssit tuloksiin verrattuna. "Repsahdukset" ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus, joten vaikuttavuus jää hyvin pieneksi. Senkin jälkeen kun ihminen lopettaa käytön, häneen jääneet päihteidenkäytön jäljet eivät poistu kokonaan eikä töihinpääsy ole todellakaan helppoa enää ikinä. Näistä syistä päihdeväkeä pidetään yleisesti menetettyinä tapauksina joten resurssit keskitetään haittojen minimointiin (muulle yhteiskunnalle, ei heille itselleen). Tämä on ainakin oma näkemykseni asiasta, minulla on lyhyt jakso työkokemusta asian parista vuosia sitten mutta en ole tosiaankaan asiantuntija missään nimessä. Parempi olisi ettei alettaisi käyttää aluperinkään, ehkä resurssit pitäisi suunnata saatavuuden rajoittamiseen esim. poliisityöllä ja ennaltaehkäisyyn jo kouluissa?

Vierailija
89/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja huono juttu. Ennen pyörin noissa porukoissa eikä saatavuus ollut ongelma, ei Tampereella, Vaasassa eikä Rovaniemellä. Kuopion katukuvassa ei näy sen kummemmin pirinistejä kuin Kouvolan, Mikkelin tai Jyväskylänkään. Samalla tavalla päihdeongelmat kasvavat joka puolella. Ja ne ongelmat alkavat ihan muualta eikä niiden tajuamisessa ole edistytty viimeisten vuosikymmenten aikana juuri yhtään.

Terveisiä vaan sinne piispan nuotiolle että kadulle sieltä norsunluutorneistanne ja matalan kynnyksen paikkoja heikoille sekä resursseja hoitoon ja kuntoutukseen.

Piispat ja papit voisi tosiaan jalkautua kaduille, samoin kirkot pitää ovensa auki 24/7. Varsinkin talvella. Paikalla aina joku, jolle jutella. Ja aina etsivän nuortentyön tyypit. Ja muitakin.

Resursseja ennaltaehkäisyyn: päiväkodit ja koulut, nuorisotyö, tukiperheet, ilmaisia harrastuksia, panostus ammatikouluihin. Mahdollisuus katkolle heti kun henkilö sitä haluaa, mielenterveystyö kuntoon.

Ja kaikkein tärkeimpänä: hyväksyvämpi kulttuuri vauvasta vaariin, jolloin tarve hakea hyväksyntää huonosta paikasta vähenisi. Kuulostaa naiivilta, mutta on totta.

Vierailija
90/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nuotiolla istuessa kysyn porukalta, mitä hyväosaiset miehet voisivat tehdä niiden nuorten miesten hyväksi, jotka putoavat hierarkian alimmalle oksalle?

Puhutaan isyydestä ja sukupolvien yhteydestä, ukkien puutteesta. Nuorilla miehillä on hirvittävä isän ja aikuisen kaipuu.

Nuotion äärellä nousee esiin yksi selkeä yhteiskunnallinen uudistus. Nämä miehet kannattavat varusmiespalveluksen tukemista sosiaalisin perustein. Armeijan suorittaminen loppuun on monelle nuorelle niin tärkeä asia, että sitä voisi rahoittaa myös sosiaali- ja terveysministeriö, Jolkkonen ehdottaa"

Näin kujalla nuo metsästysseuran tyypit on todellisuudesta. Armeija parantaa narkkarit ja kaiken syynä on isän puute. Elääkö nuo 50-luvulla? Ei hyvää päivää.. ei ihme ettei asiat koskaan korjaannu.

Tämä. Eivät ymmärrä, että armeijan tehtävä ei ole hoitaa ja parantaa ihmisiä. Siellä opetellaan sotimaan ja tappamaan eikä todellakaan ole mikään kuntoutuslaitos. Huumeongelma ja mielenterveyshäiriöt on räjähtäneet käsiin koko Suomessa, että ei tämä ole vain Kuopion ongelma. Hyvä asia, että välillä tuodaan tätäkin puolta esiin kaupungista ainaisen "hehkuttamisen" sijaan. 

Vierailija
91/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin vuoden Kuopiossa.

En halua enää koskaan edes käydä siellä. Savolaiset ovat vaan oma rotunsa, jotka pitäisi muurilla eristää muusta Suomesta.

Helsingissä et kuitenkaan huomaa sinne muuttaneita savolaisia ja siellä useamman sukupolven ajan muhineita savolaisgeenejä?

Vierailija
92/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tuossa jutussahan monilla oli asiat ihan hyvin. Oli paikka jossa käydä, oli tukiasuntoa ynnä muuta. Kuopiossa ei käsitykseni mukaan ole kovinkaan paljon asunnottomia, kyllä ne kaupungilta kämpän näille löytää. Sitten taas noihin juurisyihin puuttuminen on niin iso homma, että en tiedä pystyykö siihen mikään ulkopuolinen taho, kuten kunta tai valtio. Korvaushoitokin on jo olemassa, eli aineet saa yhteiskunnan laskuun. Jos joku vetää vielä sen päälle, niin eipä siinä hirveästi enää voi. 

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kuopiolaisilla on jotenkin kompleksinen suhtautuminen asioihin ja ovat herkkiä loukkaantumaan. Lisäksi pienessä kaupungissa esimerkiksi yritykset saavat suhteellisen paljon valtaa, mikä saattaa vaikuttaa asioihin.

Vierailija
93/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora lainaus Hesarin artikkelista:

”—-Savolaisuuden koodia on vaikea purkaa.”

Vanha sananlaskukin sanoo: kun savolainen puhuu, vastuu jää kuulijalle.—-.”

Hmm.

Vierailija
94/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

H**meongelmat eivät käytännössä näy Kuopion katukuvassa tai normikansalaisten elämässä. Piriä, rivoja ja subuja liikkuu, mutta asian tiimoilta "sattuu ja tapahtuu" eniten tietyissä lähiöissä ja naapurikunnissa. Asiaan liittyy varsinkin tietyillä paikkakunnilla myös etniskansallinen elementti josta artikkelissa kauniisti vaiettiin. 

Kyllä se "etniskansallinen elementti" on tuolla Kuopion suunnalla vielä aika pientä.. kyllä ne on reinikaiset ja miettiset ja korhoset jotka sitä piriä vetää.

Kuopion vankila on täynnä musta laisia. Ne siellä eniten riehuu. Itse tunnen yhen vanginvartijan tuolta, ja on kertonut että tähän ryhmään kuuluvat vangit on kokonaan omassa osastossaan siellä, kun ovat vaarallisia muille vangeille, hakkaavat ym.

Kyllä taitaa linnassa kaikki olla sitä samaa sakkia. En vetäisi enää siinä vaiheessa eroja kun sellin ovi kolahtaa. Itsepä ovat itsensä sinne hommanneet. Ihan sama onko Reinikainen vai Hagert vai Mohamed.

Eivät ole samaa sakkia vaan segregoivat itsensä tehokkaasti.

Vierailija
95/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kotoisin Savosta. Tykkäät edelleen asua Savossa. Mikäpäs siinä, mutta tuo kertoo asiasta kaiken.

Ja sinä ystävällisesti kommentillasi osoitit, että nykyinen kuopiolainen on oikeassa. Hänen kommenttinsa oli rakentava ja sinun ei.

-Eri

Vierailija
96/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihdetyöntekijäää kirjoitti:

Mitä enemmän näitä ihmisiä hyysätään, sitä enemmän se mahdollistaa päihteen käytön.

Ruokitaan, kannetaan ruokaa eteen ja hoidetaan näiden asiat. Ihmisen pitää ottaa vastuu omasta elämästään.

Et tainnut lukea juttua? Se on aika pitkä, mutta voisi olla sinullekin ihan valaisevaa luettavaa. Kannattaa myös muistaa, että päihdeongelmia ja niiden mekanismeja, hoitoa jne pystytään myös tutkimaan ihan tieteellisesti, eikä sinun ratkaisusi - että ihmisen pitää itse pyristellä omin voimin addiktiosta irti - ole kovin vahvoilla, vaikka joillekin toimiikin. Päihdeongelmaisilla on usein traumoja jo lapsuuden ajoilta ja toisaalta kova päihde-elämä myös aiheuttaa traumoja. Jos ei saa apua mielenterveysongelmiin, koska on myös päihdeongelma, on aika vaikea ihan itsenäisesti parantaa itseltään kumpaakaan näistä.

Luitko sinä sitten juttua? Siinähän nää ongelmaisetkin sanoi että katko on vaan sitä varten että hoidetaan ukko kuntoon jotta voi jatkaa aineiden kanssa läträämistä uusin voimin. Ei siellä kukaan lopeta käyttöään.

Loppujenlopuksi ainoa tapa saada käyttö lopetettua on se, että käyttäjä itse haluaa lopettaa. Siihen asti on aivan turha tuhlata voimavaroja tuon käyttäjän avustamiseen kun siinä avustetaan käytännössä vain aineiden käytön jatkamista. Lisäksi joku itsediagnosoitu adhd ei ole ihan sama kuin todellinen adhd. 

Vierailija
97/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa oli huvittava ja jotenkin kuvaava kontrasti katutason narkkareiden ja sitten jonkun metsästysseuran tyyppien välillä. Nämä elävät kyllä ihan eri maailmoissa ja näkemykset on lapsellisen kaukana toisistaan. Ja sitten se, että kerrottiin miten vaikea kuopiolaisuuteen on päästä sisälle, kun aina kysellään "kenenkäs poikia sitä ollaan". Niin totta. 

Ihmettelin myös, että mitä ne metsästysseuralaiset siinä jutussa teki.

Oli kieltämättä jotenkin huvittavaa, kun lääkkeeksi syrjäytymiseen annettiin, että armeijaa pitäisi tukea sosiaalisin perustein. Että tämä oli ainoa konkreettinen ehdotus, mitä nuo ukot keksivät. Tuo juttu oli mielestäni muuten hyvä ja asiallinen, mutta nuo metsästysseuralaiset olisi kyllä voinut suosiolla jättää pois.

Tämä oli toisaalta huvittavaa, mutta sitten toisaalta aika pelottavaa. Nuohan olivat jotakin kunnan kermaa: piispa, upseeri, lääkäri ja joku iso yrityspamppu, eli kovia veronmaksajia ja varmasti vaikutusvaltaisia tuolla. Ja tuoko on heidän ratkaisunsa ongelmaan? Mielestäni se kertoo että homma on ihan tuuliajolla, eikä mitään konkreettista ratkaisua edes yritetä.

Olisi tullut enemmän sanomista jos olisivat ehdottaneet lopullista ratkaisua narkkiongelmaan.

Siellähän olisi ollut alan miehet valmiina tätä varten: yrityspamppu - logistiikka montulle, upseeri - asian toteutus, lääkäri - asian vahvistaminen ja toteaminen, piispa - siunaus. 

Vähän hyymöriä.

Vierailija
98/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin vuoden Kuopiossa.

En halua enää koskaan edes käydä siellä. Savolaiset ovat vaan oma rotunsa, jotka pitäisi muurilla eristää muusta Suomesta.

Helsingissä et kuitenkaan huomaa sinne muuttaneita savolaisia ja siellä useamman sukupolven ajan muhineita savolaisgeenejä?

Helsinkiläisiä ei oikeasti hirveästi kiinnosta naapurin geeniperimä. 

Vierailija
99/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuus päihdetyössä taitaa kuitenkin olla se, että se vaatii aivan tolkuttoman suuret resurssit tuloksiin verrattuna. "Repsahdukset" ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus, joten vaikuttavuus jää hyvin pieneksi. Senkin jälkeen kun ihminen lopettaa käytön, häneen jääneet päihteidenkäytön jäljet eivät poistu kokonaan eikä töihinpääsy ole todellakaan helppoa enää ikinä. Näistä syistä päihdeväkeä pidetään yleisesti menetettyinä tapauksina joten resurssit keskitetään haittojen minimointiin (muulle yhteiskunnalle, ei heille itselleen). Tämä on ainakin oma näkemykseni asiasta, minulla on lyhyt jakso työkokemusta asian parista vuosia sitten mutta en ole tosiaankaan asiantuntija missään nimessä. Parempi olisi ettei alettaisi käyttää aluperinkään, ehkä resurssit pitäisi suunnata saatavuuden rajoittamiseen esim. poliisityöllä ja ennaltaehkäisyyn jo kouluissa?

Se kouluissa annettu huumevalistus toimii käänteisesti. Kun valehdellaan kannabiksesta niin helposti nuori epäilee että valehdeltiin kaikesta muustakin. Siinä on yksi ennaltaehkäisevän valistuksen todellinen virhe.

Vierailija
100/388 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatavuuden rajoittaminen ei ole onnistunut edes valtioissa, joissa puolisotilaalliset joukot ampuvat huumekauppiaita kaduille. Kysyntään vastataan aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän