Kuopiossa on maan pahimpia huumeongelmia - Hesarin juttu
Entisenä kuopiolaisena hieman yllätyin, vaikka tiesin kyllä että sen leppoisuuden alle kätkeytyy paljon paskaa.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin vuoden Kuopiossa.
En halua enää koskaan edes käydä siellä. Savolaiset ovat vaan oma rotunsa, jotka pitäisi muurilla eristää muusta Suomesta.Rasisti!
Niin olen. Suhtaudun varauksella mm. viidakko- ja aavikkoihmisiin sekä esim. savolaisiin. Kiukuttaako? Mitä ajattelit asialle tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma: mielenterveys- ja päihdeongelmat.
Ratkaisu kaupungin eliitin mukaan: armeija ja isäsuhde.
Ei helevetti.. :D Ne ei ole muuttuneet yhtään mihinkään tuolla. Samat lätinät kuin 30 vuotta sittenkin.
Nuohan nimenomaan toimivat. Suomessa on materiaalisesti asiat todella hyvin verrattuna siihen mitä ne olivat ennen, mutta miesten heikentyessä isäsuhteet ovat heikentyneet johtaen mt-ongelmien yleistymiseen.
Armeija ei ota narkkareita ja sen nuo kunnanisät hyvin tietää. Toki on kiva höpötellä lämpimikseen siellä nuotiolla, mutta tosiasiallisiin ongelmiin niillä lätinöillä ei ole vaikutusta. Toiseksi vaikka narkkarit laitettaisiin armeijaan väkisin, he olisivat siellä ihan sekaisin. Vankilaankin saadaan aineita, miksi ei armeijaan. Isäsuhde tosiaan on hyvä juttu, jos se on terve, mutta noilla on usein useamman sukupolven ongelmia ja se isäsuhde on päinvastoin sairas ja tuhoava. Joten se siitä.
Miten olisi raha ja resurssien lisääminen alan ammattilaisiin? Ei, se ei kunnanisille kelpaa. Kun maksoo liikoo.
Ei yhteiskunta voi vaikuttaa paljoa siihen miten lapset kasvatetaan ja millaisia valintoja ihmiset tekevät.
Ei niin, mutta se voi vaikuttaa siihen miten sen aiheuttamia ongelmia kohdataan ja käsitellään. Jos tarjotaan vaihtoehdoksi jotakin "ei kun lenkille"-meininkiä, johtaa se siihen että nuo alkavat hyökkäillä ohikulkijoiden päälle harhoissaan kun eivät saa oikeaa apua. Jos taas laitetaan hommaan rahaa, hommataan laitospaikkoja ja resursseja, saadaan ongelma pidettyä hallussa paremmin. Vaikka se maksaa.
Kuopiolaiset on saaneet olla aika rauhassa tämän korona-ajankin. Heille on tullut ilmeisesti sellainen ylimielinen harha, että tosiasiat eivät kosketa heitä ja kaikki jatkuu ennallaan kun asiaa ei ajattele. Nyt se kostautuu kun kaupunki kuhisee narkkareita ja resursseja ei ole.
Suunnittelin pitkään takaisinmuuttoa, mutta taidanpa jättää väliin. Ei taida olla onnelaa enää missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin vuoden Kuopiossa.
En halua enää koskaan edes käydä siellä. Savolaiset ovat vaan oma rotunsa, jotka pitäisi muurilla eristää muusta Suomesta.Aika jännä. Minä olen myös savolainen, enkä ole koskaan ymmärtänyt päihteiden käyttöä tai muutakaan epäterveellistä harrastusta.
Ja? Olet silti ärsyttävä persjalka, joka pitäisi sulkea muiden kaltaistensa länkyttäjien kanssa omalle alueelleen.
Onpa savolaisena ja nykyisenä Kuopiolaisena aika ikävää lukea täältä tällaista haukkumista. Joka toinen viesti on täysin asiaton, julistetaan miten Kuopio on persereikä ja että tänne ei halua koskaan uudestaan. Miltähän kirjoittajista tuntuisi, jos näin kirjoitettaisiin heidän omasta kotikaupungistaan? Asiallinen kritiikki on aina paikallaan ja keskustelua pitää olla, mutta en ymmärrä mitä tarkoitusta tuollainen haukkuminen ja ilkeydestä iloitseminen palvelee.
Kuopion huumeongelmista mulla ei itsellä ole minkäänlaista käsitystä, koska itse olen täysraitis absolutisti, enkä ole koskaan joutunut minkäänlaisten päihdeporukoiden kanssa tekemisiin. Jännä kuitenkin, että kaikki IRL-elämässä tuntemani, muualta Suomesta kotoisin olevat ihmiset ovat puolestaan aina kehuneet Kuopiota minulle ja sanoneet että on ihana tulla käymään kun Kuopio on niin kiva kaupunki. Etenkin luontoa ja kaupungin kauneutta usein kehutaan. Itsekin olen sitä mieltä että Kuopio on paljon kauniimpi kuin esim. Jyväskylä, jonka keskusta on melkoinen kivikylä. Mutta mielipiteensä kullakin, itse en kuitenkaan käy haukkumaan muita kaupunkeja näin alatyylisesti kuin täällä tuntuu porukka tekevän. Olen alunperin itse kotoisin pienestä savolaiskylästä ja Kuopioon kotiutunut niin hyvin, etten täältä halua ikinä pois. Täällä on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa oli huvittava ja jotenkin kuvaava kontrasti katutason narkkareiden ja sitten jonkun metsästysseuran tyyppien välillä. Nämä elävät kyllä ihan eri maailmoissa ja näkemykset on lapsellisen kaukana toisistaan. Ja sitten se, että kerrottiin miten vaikea kuopiolaisuuteen on päästä sisälle, kun aina kysellään "kenenkäs poikia sitä ollaan". Niin totta.
Kuopiolaisuuteen kuuluu todellakin tuo ettei pääse töihin ilman suhteita. Itse asuin Kuopiossa vielä 8 vuotta sitten ja muutin juuri työnsaannin mahdottomuuden vuoksi pois. Heti vakituiseen työhön Etelä-Suomessa. Kyllä niitä juoppoja ja narkkareita oli mutta ei tuossa määrin kuin nyt. Tuntuu että päihde- ja mielenterveysongelma on räjähtänyt käsiin siellä. En ymmärrä miten kuitenkin hyvällä kehitysuralla ollut kaupunki on mennyt noina vuosina...
Se harhaluulo että savolaiset olis kieroja ei pidä paikkaansa. Harvalla paikkakunnalla on ns kantasuomalaisia eli ollaan jo aika sekoittuneita. Siten jotkut piirteet perimässä eivät päde.
Tämän sanon useilla paikkakunnilla asuneena. Välillä hki- oulu. Päädyin Kuopioon, opiskeluajan kaupunkiin ja tänne jään. Enkä löydä moitittavaa. Toki jotkut löytävät, mutta luulen, että " löytäjät" tekevät samoja huomioita asuvat missä tahansa. Jos ihmisellä on tarkoituksenhakuinen negatiivisuus, hän arvostelee kaikkea ja kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset ei ole ”leppoisia”. Karjalaiset on. Siksi Lappeenrannassa on yliopisto eikä huumeongelmaan.
Savolaiset on kieroja.
Entisenä Lappeenrantalaisena voin kertoa sinulle että siellä on huumeongelma. Se ei näy keskustassa niin paljoa kun narkit on asutettu kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Onpa savolaisena ja nykyisenä Kuopiolaisena aika ikävää lukea täältä tällaista haukkumista. Joka toinen viesti on täysin asiaton, julistetaan miten Kuopio on persereikä ja että tänne ei halua koskaan uudestaan. Miltähän kirjoittajista tuntuisi, jos näin kirjoitettaisiin heidän omasta kotikaupungistaan? Asiallinen kritiikki on aina paikallaan ja keskustelua pitää olla, mutta en ymmärrä mitä tarkoitusta tuollainen haukkuminen ja ilkeydestä iloitseminen palvelee.
Kuopion huumeongelmista mulla ei itsellä ole minkäänlaista käsitystä, koska itse olen täysraitis absolutisti, enkä ole koskaan joutunut minkäänlaisten päihdeporukoiden kanssa tekemisiin. Jännä kuitenkin, että kaikki IRL-elämässä tuntemani, muualta Suomesta kotoisin olevat ihmiset ovat puolestaan aina kehuneet Kuopiota minulle ja sanoneet että on ihana tulla käymään kun Kuopio on niin kiva kaupunki. Etenkin luontoa ja kaupungin kauneutta usein kehutaan. Itsekin olen sitä mieltä että Kuopio on paljon kauniimpi kuin esim. Jyväskylä, jonka keskusta on melkoinen kivikylä. Mutta mielipiteensä kullakin, itse en kuitenkaan käy haukkumaan muita kaupunkeja näin alatyylisesti kuin täällä tuntuu porukka tekevän. Olen alunperin itse kotoisin pienestä savolaiskylästä ja Kuopioon kotiutunut niin hyvin, etten täältä halua ikinä pois. Täällä on hyvä olla.
Aina yhtä liikuttavaa kun joku tuppukyläläinen menee tolaltaan siitä, että hänen omaa kotikaupunkia haukutaan. Ei espoolaisena hirveästi herätä sääliä, pikemminkin ihmetystä että miten siihen ei ole jo tottunut. Mutta Kuopio on kyllä vastenmielinen paikka, siellä multa tivattiin useaan otteeseen juuri tuota jonkun aiemman kirjoittajan esiin nostamaa ”kenenkäs tyttöjä/poikia sitä ollaan”. No mistä joku saatanan kuopiolainen minun vanhempani tuntisi, kun ovat Tampereelta ja Helsingistä. Jotenkin ällöttävää että on niin sisäsiittoinen meininki, että on mitenkään kannattavaa kysellä jokaiselta uudelta ihmiseltä sukupuuta.
Vierailija kirjoitti:
No itse asun Helsingissä jota jaksetaan haukkua tällä palstalla kunnolla. Milloin viidakkorumpu soi ja veitset heiluu, milloin narkkarit sitä ja hullut tätä ja ylipäänsä miten takapuolesta kaikki helsinkiläiset on. Eihän se tunnu miltään, eli en siitä loukkaannu. Ero on siinä, että kuopiolaiset ottaa kaiken heti itseensä. Näin se on aina ollut ja on näköjään edelleen.
Kiitos Hesari että kerroit tämän puolen asiasta. Paikalliset ei siihen olisi kyenneet koskaan, koska kieltäminen on niin voimakas. Sanotaan Hesarista mitä tahansa, on se edelleen laatulehti jossa on kykyä kunnon journalismiin, eikä sen tarvitse kumarrella paikallisia kunnanpamppuja.
H**meongelmat eivät käytännössä näy Kuopion katukuvassa tai normikansalaisten elämässä. Piriä, rivoja ja subuja liikkuu, mutta asian tiimoilta "sattuu ja tapahtuu" eniten tietyissä lähiöissä ja naapurikunnissa. Asiaan liittyy varsinkin tietyillä paikkakunnilla myös etniskansallinen elementti josta artikkelissa kauniisti vaiettiin.
Todella säälittävää tällainen toisten kotikaupungin haukkuminen ja sitten vielä ilkutaan päälle, jos joku paikkakuntalainen ei sitä arvosta tai ihmettelee käytöstä. Menettekö ulkomaillakin samalla tavalla haukkumaan paikallisille miten paska paikka kyseinen kohde on? Kokeilkaapa joskus matkustaa vaikka Ranskaan ja ruveta siellä mollaamaan Ranskaa tai Pariisia oikein olan takaa, niin huomaatte miten "sisäsiittoisia" ja "lapsellisia" ne ranskalaisetkin ovat ja miten siihen suhtautuvat.
Ei tunnu olevan kauheasti käsitystä normaaleista käytöstavoista, jos sitä ihmettelee tai naureskelee ettei ihmsiet yleensä tykkää kotipaikkansa solvaamisesta. Sen paremmin pikkukylissä kuin metropoleissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Hesari että kerroit tämän puolen asiasta. Paikalliset ei siihen olisi kyenneet koskaan, koska kieltäminen on niin voimakas. Sanotaan Hesarista mitä tahansa, on se edelleen laatulehti jossa on kykyä kunnon journalismiin, eikä sen tarvitse kumarrella paikallisia kunnanpamppuja.
Näin on, kun vain lopettaisivat wokettamisen niin tilaisin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa oli huvittava ja jotenkin kuvaava kontrasti katutason narkkareiden ja sitten jonkun metsästysseuran tyyppien välillä. Nämä elävät kyllä ihan eri maailmoissa ja näkemykset on lapsellisen kaukana toisistaan. Ja sitten se, että kerrottiin miten vaikea kuopiolaisuuteen on päästä sisälle, kun aina kysellään "kenenkäs poikia sitä ollaan". Niin totta.
Ihmettelin myös, että mitä ne metsästysseuralaiset siinä jutussa teki.
Oli kieltämättä jotenkin huvittavaa, kun lääkkeeksi syrjäytymiseen annettiin, että armeijaa pitäisi tukea sosiaalisin perustein. Että tämä oli ainoa konkreettinen ehdotus, mitä nuo ukot keksivät. Tuo juttu oli mielestäni muuten hyvä ja asiallinen, mutta nuo metsästysseuralaiset olisi kyllä voinut suosiolla jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
H**meongelmat eivät käytännössä näy Kuopion katukuvassa tai normikansalaisten elämässä. Piriä, rivoja ja subuja liikkuu, mutta asian tiimoilta "sattuu ja tapahtuu" eniten tietyissä lähiöissä ja naapurikunnissa. Asiaan liittyy varsinkin tietyillä paikkakunnilla myös etniskansallinen elementti josta artikkelissa kauniisti vaiettiin.
Kyllä se "etniskansallinen elementti" on tuolla Kuopion suunnalla vielä aika pientä.. kyllä ne on reinikaiset ja miettiset ja korhoset jotka sitä piriä vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin myös, että mitä ne metsästysseuralaiset siinä jutussa teki.
Oli kieltämättä jotenkin huvittavaa, kun lääkkeeksi syrjäytymiseen annettiin, että armeijaa pitäisi tukea sosiaalisin perustein. Että tämä oli ainoa konkreettinen ehdotus, mitä nuo ukot keksivät. Tuo juttu oli mielestäni muuten hyvä ja asiallinen, mutta nuo metsästysseuralaiset olisi kyllä voinut suosiolla jättää pois.
Tämä oli toisaalta huvittavaa, mutta sitten toisaalta aika pelottavaa. Nuohan olivat jotakin kunnan kermaa: piispa, upseeri, lääkäri ja joku iso yrityspamppu, eli kovia veronmaksajia ja varmasti vaikutusvaltaisia tuolla. Ja tuoko on heidän ratkaisunsa ongelmaan? Mielestäni se kertoo että homma on ihan tuuliajolla, eikä mitään konkreettista ratkaisua edes yritetä.
Päihdetyöntekijäää kirjoitti:
Mitä enemmän näitä ihmisiä hyysätään, sitä enemmän se mahdollistaa päihteen käytön.
Ruokitaan, kannetaan ruokaa eteen ja hoidetaan näiden asiat. Ihmisen pitää ottaa vastuu omasta elämästään.
Et tainnut lukea juttua? Se on aika pitkä, mutta voisi olla sinullekin ihan valaisevaa luettavaa. Kannattaa myös muistaa, että päihdeongelmia ja niiden mekanismeja, hoitoa jne pystytään myös tutkimaan ihan tieteellisesti, eikä sinun ratkaisusi - että ihmisen pitää itse pyristellä omin voimin addiktiosta irti - ole kovin vahvoilla, vaikka joillekin toimiikin. Päihdeongelmaisilla on usein traumoja jo lapsuuden ajoilta ja toisaalta kova päihde-elämä myös aiheuttaa traumoja. Jos ei saa apua mielenterveysongelmiin, koska on myös päihdeongelma, on aika vaikea ihan itsenäisesti parantaa itseltään kumpaakaan näistä.
Ongelman ydin on siinä, että huono-osaisuus periytyy, ja päihteidenkäytttö saattaa olla koko lähisuvun ongelma. (Ihan yleisesti, en tarkoita nyt Kuopiota tmv. yksittäistä kaupunkia)
Voi olla tilanne missä nelikymppiset isovanhemmat narkkaavat/ryyppäävät, samoin kun heidän parikymppinen lapsensa, jolloin hänen lapsensa ei koskaan edes näe ns. normaalia elämää, ellei häntä sijoiteta pois.
Ennen suvuissa oli ehkä se yksi tai kaksi "juoppoa" joten lapset näkivät myös normaalia elämää esim. "mummolassa" mutta nykyään se eriytyminen on selkeämpää, on "hyvät" ja "huonot" perheet ja alueet jne.
En ole missään nimessä poistamassa tukia, mutta jokin muutos KOKO JÄRJESTELMÄÄN pitäisi tehdä, koska nykyinen ei toimi.
Päihdeongelmainen ei useinkaan kykene töihin, mutta tällä hetkellä tilanne on se, että työn saaminen useinkaan ei "parantaisi" elämää. Tarkoitan sitä (usein jo monisukupolvista) ajatusta sitä että "sossu maksaa". Ja rehellisesti on sanottava, ettei se työ (käytännössä jokin pienipalkkainen) "tuo mitään" taloudellisesti, vaan saattaa jopa pienentään tuloja/tehdä elämästä vaikeata (lappujen täyttelyt jne. jos osa-aikaista) jolloin moni on tilanteessa että on "ihan sama" menna rairai kun TOIVOA paremmasta ei ole.
Toisekseen kannattaisin sitä, että ne pahimmat narkkarit saisivat huumeensa valtion piikkiin MAKSUTTA. Esim. hoitoloita joissa olisi oma huone ja vapaasti tarjolla lääkärin kanssa katsotut aineet. Noilla toimilla yhteiskunta säästää, on ihan hölmöläisten hommaa antaa rikollisten pyörittää kauppaa --> velkoja, väkivaltaa, erilaisia ryöstöjä ja varkauksia, lapsille myymistä oman käytön rahoittamiseksi, läheisten huoli päihdeongelmaisesta missä hän on/milloin joku tulee ovelle uhkailemaan hänen veloistaan jne. jne.
Ja sitten joku iloisesti hymyilevä "bisnesmies jonka valikoimaan nyt vaan kuukuu huumeet" käärii isot summat muiden kärsimyksellä, joka vaikuttaa meihin KAIKKIIN (esim. alkaen automurroista aina koulujen lähelle lapsille tarjottaviin huumeisiin)
Ei yhteiskunta voi vaikuttaa paljoa siihen miten lapset kasvatetaan ja millaisia valintoja ihmiset tekevät.