Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maidottomia ja viljattomia aamupalaideoita?

Vierailija
07.03.2015 |

Eli yritän jättää joksikin aikaa ruokavaliosta maito- ja viljatuotteet pois, koska minulla on vatsaoireita, joihin ei ole löytynyt mitään kunnon selitystä. Maidottomat ja viljattomat luonaat ja päivälliset on helppo keksiä, mutta aamiainen tuottaa ongelmia. En ole mikään aamuihminen, ja olen yleensä syönyt aamiaiseksi jogurttia, rahkaa, palan leipää tms. Nyt aamiainen on ollut joku hedelmä, mutta olisi kiva löytää täyttävämpi aamiaisvaihtoehto. Keitetty tai paistettu kananmuna ei oikein uppoa heti aamulla, ja siihenpä omat ideat melkein loppuvatkin.

Onko vinkkejä, mitä viljatonta tai maidotonta voisi aamulla syödä? Soijajogurtit ym. tuntuvat sisältävän paljon sokeria, ja sitä en haluaisi saada ruokavaliooni.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmiä, pähkinöitä, pari kinkkuviipaletta jos paljaaltaan saat alas, että tulis vähän proteiiniakin aamuun jos et kerran munakasta tmv pysty syömään. Tosi hankala kyllä tosiaan keksiä tollasia aamupaloja.

Vierailija
2/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tattaripuuro?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa uusiatuulia.fi blogin reseptiarkistosta vinkkejä. Mä oon tykännyt ainakin kvinoapuurosta ja aamiaismuffineista. Smoothiet ovat myös ihan hyvä aamupalavaihtoehto. Käytä vaikka sokeroimatonta cashew- tai mantelimaitoa nesteenä.

Vierailija
4/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauramaitotuotteet, myös soijamaitotuotteissa on niitä naturellimpia versioita jos niistä enemmän tykkää.
Edellisenä päivänä tehdyt marja- tai hedelmäsalaatit, miksei ihan kasviksetkin. Marja- tai hedelmäsmoothiet pähkinöillä..
Näissähän on itseasiassa ihan rajaton valikoima, jos ei liikaa juurru ajatukseen aamupalasta ja siitä mitä yleensä kuvitellaan sen olevan.

Vierailija
5/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en tiedä mitä viljoja välttelet, mutta esim riisikakku on hyvä alusta voille ja juustolle, vaikkei se nyt niin leipää muistutakkaan.

Vierailija
6/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chiajugurtti tai -vanukas myös ihan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
7/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön linssipuuroa, punaiset linssit on proteiinipitoisia ja miedon makuisia, nälkä pysyy kauan pois ja maustamisen voi hoitaa maun mukaan. Itse maustan perinteisillä intialaismausteilla ja laitan mukaan usein myös porkkanaa ja kukkakaalia, jotka kypsyy myös pehmeiksi linssien kanssa.

Vierailija
8/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tattari ei muistaakseni ole viljaa.

Vierailija
9/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön yleensä jotakin seuraavista:

Kaura-/tms. maidossa liotettuja chia-siemeniä, banaania tai muita hedelmiä.

Kurkkua tai paprikaa puoliksi halkaistuna, päälle rasvaista juustoa ja leikkeleitä.

Banaania/omenaa ja sokeroimatonta maapähkinävoita.

Siemenleipää (4 munaa, psylliumia, auringonkukan-, seesamin-, kurpitsan-, pellavansiemeniä, juustoraastetta, aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiveja, kunnes seos kuin paksua puuroa, leipävuokaan ja uuniin 170C n. 40 minuuttia).

Vierailija
10/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on aikaa, banaanilättyjä, eli 1 kananmuna ja 1 banaani muussataan tasaiseksi ja paistetaan pannulla kuin tavallinen lätty. Hyväääääää! Voi toki tehdä myös edellisenä päivänä.

Vierailija
11/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klementiini, kiiwi ja banaani. Riisikakku leikkeleillä ja kasviksilla. Riisipuuro ja pakastemarjoista keitetty soppa kaveriksi.

Vierailija
12/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:48"]Niin en tiedä mitä viljoja välttelet, mutta esim riisikakku on hyvä alusta voille ja juustolle, vaikkei se nyt niin leipää muistutakkaan.

[/quote]

Voi ja juusto kannattaa jättää väliin, jos maidotonta haluaa. Eli riisikakun päälle sinistä keiju-margariinia ja leikkeleitä.
Alprolta on myös tullut maustamattomia manteli- tai kookosjugurtteja. Tuollaista voi maidotonta ruokavaliota noudattava käyttää. Sekaan vaikka corn flakesia (sellaisia jossa ei mallasuutetta) ja marjoja.

Vierailija
13/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:48"]

Chiajugurtti tai -vanukas myös ihan hyvä vaihtoehto.

[/quote]

Tätä olin tulossa kirjoittamaan, chiasiemeniä ja kasvismaitoa puuroksi/vanukkaaksi ja sekaan hedelmäpaloja tai marjoja. 

Vierailija
14/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni ehdottaa juustoa. Se ei ole maidotonta! Tofu käy.

Vierailija
15/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä vinkeistä! Syön yleensä smoothieta iltapalaksi, laitan siihen hedelmiä, marjoja ja kivennäisvettä, sitten lisäksi jotain siemeniä, soijarouhetta tms. Sitä olen välillä tehnyt isomman annoksen, että jää aamuksikin. Meinaa vaan kyllästyttää se jos liian usein syö vaikka vaihtelua saakin, ja hedelmiä tulee syötyä vähän liikaakin. Jotenkin vierastan kasviksia smoothiessa, joskus olen pinaattia tms laittanut, ettei olisi niin makeaa. Mutta nälkä meinaa iskeä liian nopeaa jos on käytännössä pelkkää hedelmää aamiainen.

Tuo kasvistenpaloja ja päälle leikkelettä kuulostaa hyvältä, aamut ovat minulle niin vaikeita, ettei jaksa alkaa mitään väsäämään, pitäisi tehdä edellisenä iltana valmiiksi. Joskus tein "munakasmuffineja", mutta ne eivät ehkä olleet niin hyviä kuin miltä näyttivät ja menivät vetisiksi nopeasti.

Vierailija
16/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi ja kaura on viljaa. Kauramaitokin taitaa ola nimensä perusteella viljaa.

Vierailija
17/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:59"]

Alprolta on myös tullut maustamattomia manteli- tai kookosjugurtteja. 

[/quote]

Valitettavasti nuo on soijapohjaisia ja kookosta ja mantelia on vain nimeksi.

Vierailija
18/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:02"]

[/quote]

[/quote]

Ok, no onneksi myös soija on maidoton ja viljaton.

Vierailija
19/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

On, mutta ei niin hyväksi ihmiselle.

Vierailija
20/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

On, mutta ei niin hyväksi ihmiselle.

[/quote]

Jepjep. Jos maidotonta ja viljatonta pitää olla, niin soija on aika lailla ykköskorvike.