Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maidottomia ja viljattomia aamupalaideoita?

Vierailija
07.03.2015 |

Eli yritän jättää joksikin aikaa ruokavaliosta maito- ja viljatuotteet pois, koska minulla on vatsaoireita, joihin ei ole löytynyt mitään kunnon selitystä. Maidottomat ja viljattomat luonaat ja päivälliset on helppo keksiä, mutta aamiainen tuottaa ongelmia. En ole mikään aamuihminen, ja olen yleensä syönyt aamiaiseksi jogurttia, rahkaa, palan leipää tms. Nyt aamiainen on ollut joku hedelmä, mutta olisi kiva löytää täyttävämpi aamiaisvaihtoehto. Keitetty tai paistettu kananmuna ei oikein uppoa heti aamulla, ja siihenpä omat ideat melkein loppuvatkin.

Onko vinkkejä, mitä viljatonta tai maidotonta voisi aamulla syödä? Soijajogurtit ym. tuntuvat sisältävän paljon sokeria, ja sitä en haluaisi saada ruokavaliooni.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:52"]

Itse syön yleensä jotakin seuraavista:

Kaura-/tms. maidossa liotettuja chia-siemeniä, banaania tai muita hedelmiä.

Kurkkua tai paprikaa puoliksi halkaistuna, päälle rasvaista juustoa ja leikkeleitä.

Banaania/omenaa ja sokeroimatonta maapähkinävoita.

Siemenleipää (4 munaa, psylliumia, auringonkukan-, seesamin-, kurpitsan-, pellavansiemeniä, juustoraastetta, aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiveja, kunnes seos kuin paksua puuroa, leipävuokaan ja uuniin 170C n. 40 minuuttia).

[/quote]

ai juustoko ei ole maitotuote...

Vierailija
22/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun pakko syödä aamulla. Pärjäät varmasti ilmankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selata karppaajien reseptejä, varsinkin sieltä leipäpuolelta. Itse kokeilin kymmeniä erilaisia leipäreseptejä, jotka tehty siemenistä, riisi tai mantelijauhosta jne. Ei ne toki ihanaa vaaleata pullaleipää voita mutta hyviä nekin.

Vierailija
24/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosmaitoa ja mustikoita. Tosi hyvää! :)

Vierailija
25/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:20"]Onko sun pakko syödä aamulla. Pärjäät varmasti ilmankin.
[/quote]

Päivän tärkein ateria

Vierailija
26/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voit pian palata takaisin helpompaan ja terveelliseen täysjyväviljapohjaiseen aamupalaan kokeilusi jälkeen. On meinaan sen verran hankalan kuuloista.

T: keliaakikko, joka on kateellinen siitä, että jotkut voivat ruokavalioshoppailla

Vierailija
27/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kamalia ehdotuksia. Mun pitäisi myös välttää maito- ja viljatuotteita, mutta kun mitään hyvänmakuista syötävää ei jää jäljelle, niin otan viljattoman ja maidottoman ruokavalion käyttöön vasta kun on pakko.

Ohis

Vierailija
28/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lapion aamulla maustamatonta soijajogurttia, marjoja ja sekaan voi heittää vähän protskujauhettakin. Rainbow'n soijajogurtissa on sokeria sopumäärä: http://www.rainbow.fi/tuotteet/elintarvikkeet/kaura-riisi-ja-soijavalmisteet/rainbow-luomu-soijavalmiste-500-g/.

Vierailija
29/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

salaatti? Jotain proteiinia siihen lisäksi...savukalaa, leikkelettä, eilisen pihvistä siivu....

Vierailija
30/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:24"]

Onneksi voit pian palata takaisin helpompaan ja terveelliseen täysjyväviljapohjaiseen aamupalaan kokeilusi jälkeen. On meinaan sen verran hankalan kuuloista.

T: keliaakikko, joka on kateellinen siitä, että jotkut voivat ruokavalioshoppailla

[/quote]

Minä taas toivoisin, että minulla diagnosoitaisiin keliakia, koska en voi viljaa syödä ilman kolmen vuodokauden vatsakipuja, vuorotellen ripulia ja ummetusta. Totta kai keliakialla on vakavia seurauksia suolistossa, mutta olen monta kertaa käynyt niissä testeissä toivoen diagnoosia, koska ruokavalio kuitenkin pitää koostaa samalla tavalla ja sen lisäksi vielä oireita tulee vaikka viljatkin jättäisi pois. Se, että mitään ei löydy, ja sama rumba jatkuu ja välillä tulee oireita ihan normaaleista ruoka-aineista väsyttää ja turhattaa. Olisi mukava, että viiden vuoden vatsakipujen ja lääkärissä ramppaamisen jälkeen jotain löytäisi, mutta ei.

Ruokavalioshoppailussa olisi mukava, jos edes jokin ruokavalio mahdollistaisi normaalin elämän.

Vierailija
31/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:24"]Onneksi voit pian palata takaisin helpompaan ja terveelliseen täysjyväviljapohjaiseen aamupalaan kokeilusi jälkeen. On meinaan sen verran hankalan kuuloista.

[/quote]

Mä oon tosi pahoillani, että koet tästä katkeruutta. <3 mulla ei ole löytynyt keliakiaa, mutta mun elimistö ei kestä viljoja tai maitoa. Mä silti oon positiivisilla mielin, vaikka olenkin ilman viljoja ja maitoa, koska mun keho voi näin paljon paremmin. Ja mitä paremmin mun keho voi, sitä paremmin mun mieli voi. Kyllä mä ymmärrän, että harmittaa, kun nykyisin kaikki ei tajua gluteenittoman käsitettä ja selittävät "etkö nyt vähän voisi ees maistaa". Mutta niin, toivottavasti pääset tuon kateellisuuden yli, sun keho voi nyt paremmin! <3

Vierailija
32/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:33"]

[/quote]

Minä taas toivoisin, että minulla diagnosoitaisiin keliakia, koska en voi viljaa syödä ilman kolmen vuodokauden vatsakipuja, vuorotellen ripulia ja ummetusta. Totta kai keliakialla on vakavia seurauksia suolistossa, mutta olen monta kertaa käynyt niissä testeissä toivoen diagnoosia, koska ruokavalio kuitenkin pitää koostaa samalla tavalla ja sen lisäksi vielä oireita tulee vaikka viljatkin jättäisi pois. Se, että mitään ei löydy, ja sama rumba jatkuu ja välillä tulee oireita ihan normaaleista ruoka-aineista väsyttää ja turhattaa. Olisi mukava, että viiden vuoden vatsakipujen ja lääkärissä ramppaamisen jälkeen jotain löytäisi, mutta ei.

Ruokavalioshoppailussa olisi mukava, jos edes jokin ruokavalio mahdollistaisi normaalin elämän.

[/quote]

Mitä sä sillä diagnoosilla teet? Etkö ilman sitä voi syödä ruokaa, joka sinulle sopii?

Vierailija
33/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:20"]Onko sun pakko syödä aamulla. Pärjäät varmasti ilmankin. [/quote] Päivän tärkein ateria

[/quote]

Miten niin?

Vierailija
34/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:50"]Mä syön linssipuuroa, punaiset linssit on proteiinipitoisia ja miedon makuisia, nälkä pysyy kauan pois ja maustamisen voi hoitaa maun mukaan. Itse maustan perinteisillä intialaismausteilla ja laitan mukaan usein myös porkkanaa ja kukkakaalia, jotka kypsyy myös pehmeiksi linssien kanssa.
[/quote]

Varmaan hyvää mutta aloittajalla on vatsavaivoja. Linssit ja kukkakaali on tunnettuja pieruruokia.

Vierailija
35/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:36"]

Mitä sä sillä diagnoosilla teet? Etkö ilman sitä voi syödä ruokaa, joka sinulle sopii?
[/quote]

En ole lainattu, mutta diagnoosilla saisi kela-korvauksen ja tieteellisen todisteen sukulaisille ja muille kyselijöille, jotka ihmettelevät miksi oireileva ei syö tiettyjä juttuja.

Vierailija
36/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:36"] Mitä sä sillä diagnoosilla teet? Etkö ilman sitä voi syödä ruokaa, joka sinulle sopii? [/quote] En ole lainattu, mutta diagnoosilla saisi kela-korvauksen ja tieteellisen todisteen sukulaisille ja muille kyselijöille, jotka ihmettelevät miksi oireileva ei syö tiettyjä juttuja.

[/quote]

Juuri näin. Käsittääkseni keliaakikkona niiden viljojen pois jättäminen myös poistaa oireet. Olisi ihanaa, jos omalla kohdallakin asiat olisivat niin yksinkertaisia.

Vierailija
37/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljattomasta ruokavaliosta ei täällä ole kokemuksia, mutta maidottomasti kyllä. Sillä kokemuksella vinkkaisin aamuihin silloin tällöin esim. Urtekramin C-flakes -maissimuroja mantelimaidolla. C-flakesit ovat 100% maissia, eikä niissä ole yhtään sokeriakaan. Myös Alaran gluteeniton mysli on namia, suolaamatonta ja sokeroimatonta, eikä sisällä viljoja. Eli mikäli maissi, hirssi ja riisi ovat ok, suosittelen - näitä meillä syödään muutenkin! :)

Vierailija
38/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon muuttanut jokin aika sitten aamupalani täysin koska ennen söin oikeastaan pelkkiä hiilareita aamulla ja olo oli sen mukainen. Nyt syön kunnolla lihaa ( aina sen mukaan mitä on: kokolihaleikkelettä, broilerin filettä, kalaa välillä), siihen sekaan jotain kasvista mitä kaapista löytyy ja päälle ripottelen reilusti erilaisia pähkinöitä. Aluksi tuntui vähän hankalalta syödä varsinkin lihaa heti aamulla näin reilusti mutta siihen kyllä tottui. Nyt olo on paljon energisempi eikävatsa ole kuin ilmapallo kuten aiemmin paahtoleipäaamupalan jälkeen.

Vierailija
39/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikon ei tarvitse välttää kaikkia viljoja vaan ainoastaan gluteenipitoisia. Onko ap jättänyt aivan kaikki viljatuotteet pois? Jos gluteeniton kelpaisi niin aamupala ei olisi mikään ongelma.

Vierailija
40/42 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro GLUTEENITTOMASTA kaurahiutaleista (olettaen että viljojen karsiminen on nimenomaan gluteenin karsimista). Kaurahan on luontaisesti gluteenitonta ja löytyy merkkejä jotka panostavat tähän. Keitän puuron yleensä makeuttamattomaan mantelimaitoon.