...ttu tätä kuittipakkoa
Suunnilleen 2% prosenttia asiakkaista haluaa kuitin, kaikille sitä pitää tarjota. Tämä selvä, ja vaikka paperin tuhlaus ottaa päähän, niin senkin hyväksyn kun en muuta voi. Mutta mikä helvetti siinä on, ettei tarjotusta kuitista voi kieltäytyä sanomalla vain "ei", tai "ei kiitos" tai "en tarvitse". Ei, vaan "ei taida kelvata verotukseen", "saat sen muistoksi" ja muut kuluneet vitsit alkaa jo tulla korvista ulos. Kuvitteletteko asiakkaas olevanne jotenkin kekseliäitä näiden vitsienne kanssa?
Kommentit (44)
Yksi kuititon ostos tai pimeä työkeikka ei ehkä tunnu isolta asialta, mutta harmaa talous vahingoittaa sekä sinua että koko yhteiskuntaa. Teet joka päivä arkisia valintoja, joilla joko tuet tai torjut harmaata taloutta ja laitonta toimintaa...
Miksi nämä kassat aina olettavat, että kaikki toteamukset, mitä heille lausutaan, ovat jotain vitsejä tai letkautuksia? Esim se "ei kelpaa verotukseen" tai " ei voi laskuttaa" ei ole kumpaakaan, ne on ihan normaaleja toteamuksia (varsinkin ihmisille joiden kuppilakuiteista osan SAA laskuttaa tai vähentää verotuksessa).
Mutta ei, suomalainen kassa on pyhä, sille ei saa sanoa kuin kiitos ja senkin lyhyesti ja ytimekkäästi ilman hymyjä tai hidasteluja.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:25"]
Meillä onneksi ei tulostu automaattisesti, kysytään haluaako ja jos niin nappia painamalla tulostuu.
[/quote]
Eikös se kuitti pidä antaa kysymättä?
[/quote]
Pitää antaa. Halusi asiakas sitä tai ei
Meille tuli selkeä ohjeistus siihen, että kuitista ei kysytä vaan se annetaan. Itse teen niin, että joko annan sen vaihtorahojen kanssa tai pidän kuittia ilmassa/ojennettuna ja asiakas joko ottaa sen tai sanoo ei kiitos. Jos asiakas katsoo muualle esim pakatessa, niin sanon lyhyesti ja ytimekkäästi "kuitti" jolloin asiakas havahtuu ottamaan kuitin tai sanooo sen ei kiitos. Erittäin yksinkertaista ja vaikka moni asia mua ärsyttääkin kaupassa työskennellessä, niin ei toi kuittijuttu niin iso asia ole, että siitäkin jaksaisi valittaa. Eikä mua haittaa, jos joku heittää noita kuluneita vitsejään, ei se niin vakavaa ihan oikeasti ole ja ne asiakkaatkin ovat ihan vaan hyväntahtosia :)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:30"]
Miksi nämä kassat aina olettavat, että kaikki toteamukset, mitä heille lausutaan, ovat jotain vitsejä tai letkautuksia? Esim se "ei kelpaa verotukseen" tai " ei voi laskuttaa" ei ole kumpaakaan, ne on ihan normaaleja toteamuksia (varsinkin ihmisille joiden kuppilakuiteista osan SAA laskuttaa tai vähentää verotuksessa).
Mutta ei, suomalainen kassa on pyhä, sille ei saa sanoa kuin kiitos ja senkin lyhyesti ja ytimekkäästi ilman hymyjä tai hidasteluja.
[/quote]
Äänensävystä voi päätellä aika paljon. Kun ihmisten kanssa on jatkuvasti tekemisissä, oppii aika hyvin lukemaan käyttäytymistä, että milloin ollaan tosissaan ja milloin lauotaan "kuolemattomia" vitsejä. Ja ihan oikeasti, kassatyöntekijää ei todennäköisesti kiinnosta pätkääkään, saatko ne munkkikahvisi verotukseen vai et.
Paras on se, kun asiakas vetää kätensä nopeasti pois kassalta, ettei vain saa kuittia kätösiinsä ja hymyilee niin kuin olisi maailman hauskin hupaisan reaktionsa takia. Saatana.
Luulisi, että nuo vitsit alkaisi olemaan sanojienkin suussa jo niin kuluneita, ettei vaan jaksa. En minäkään jaksa samoja asioita toistaa koko aikaa, vaikka kuulija olisikin eri.
Toivottavasti minulle ei tule dementiaa vanhana.
Meillä onneksi ei tulostu automaattisesti, kysytään haluaako ja jos niin nappia painamalla tulostuu.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:25"]
Meillä onneksi ei tulostu automaattisesti, kysytään haluaako ja jos niin nappia painamalla tulostuu.
[/quote]
Eikös se kuitti pidä antaa kysymättä?
Älä vittu tarjoo käsipitkällä sitä kuittia jos maksamisen jälkeen otan askelia jo poispäin, etkö ymmärrä,etten silloin halua sitä? Ojennan kyllä käteni, jos sen haluan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:25"]
Meillä onneksi ei tulostu automaattisesti, kysytään haluaako ja jos niin nappia painamalla tulostuu.
[/quote]
Mutta tämähän on laitonta nykyään..?
Vastahan joku pulju joutui veroviraston syyniin kun kassakone teki heidän mielestään vääränlaisia kuitteja...
Sinulle maksetaan myös siitä, että tarjoat sitä kuittia ja kuuntelet asiakkaita.
Itse teen niin, että jätä käden siihen puolitiehen odottamaan, että kassan ei tarvitse EDES KYSYÄ. Ja vippaan sen sitten pienellä ranneliikkeellä pakkauspäädyn roskikseen. Pieni ele ja niin paljon helpompaa, kuin sanoa kymmenen kertaa päivässä en tartte, en tartte, ei kiitos, ei kiitti, kuin idiootti. Tehdäänkös kaikki samalla tavalla, jookos?
Parempi järjestely olisi että asiakas itse sanoisi kun haluaa kuitin. Maksettuaan voisi pyytää kuittia. Mutta sitten on tietty näitä jotka loukkaantuu jos pitää itse pyytää jotain, koska "sen pitää tulla automaattisesti. Ei olisi turhia roskia lattialla, kadulla, kaupan edessä, roskiksessa, jos se kuitti tulisi vain niille jotka sen oikeasti haluavat. Monet myös ottavat sen mutta käpristävät ja heittävät joko roskikseen tai jossain vaiheessa matkaa maahan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:27"]
Sinulle maksetaan myös siitä, että tarjoat sitä kuittia ja kuuntelet asiakkaita.
[/quote]
Mukakekseliäs vitsailijako se siinä ihan omassa persoonassaan?
Mun työpaikalla kuitti tulostuu aina. Kuitin ojentaminen asiakkaalle tulee automaattisesti. Jos asiakas ei kuittia ota, laitan sen roskiin.
Kaikkiin näihin letkautuksiin en jaksa ottaa enää suuremmin kantaa. "ei taida kelvata verotukseen" vastaan , että tuskin. " Saat sen muistoksi" vastaan kiitos. "vain jos siinä on sun puhelinnumero" laitan kuitin vaan roskiin.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:25"]Meillä onneksi ei tulostu automaattisesti, kysytään haluaako ja jos niin nappia painamalla tulostuu.
[/quote]
Näin ei vaan lain mukaan saa tehdä enää, vaikka olisi kaikinpuolin järkevämpää
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:29"]
Parempi järjestely olisi että asiakas itse sanoisi kun haluaa kuitin. Maksettuaan voisi pyytää kuittia. Mutta sitten on tietty näitä jotka loukkaantuu jos pitää itse pyytää jotain, koska "sen pitää tulla automaattisesti. Ei olisi turhia roskia lattialla, kadulla, kaupan edessä, roskiksessa, jos se kuitti tulisi vain niille jotka sen oikeasti haluavat. Monet myös ottavat sen mutta käpristävät ja heittävät joko roskikseen tai jossain vaiheessa matkaa maahan.
[/quote]
Jep. Ja kun se kuitin antaminen ei oikeasti edes tarkoita, että peli olisi rehellistä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:27"]
Sinulle maksetaan myös siitä, että tarjoat sitä kuittia ja kuuntelet asiakkaita.
[/quote]
Mukakekseliäs vitsailijako se siinä ihan omassa persoonassaan?
[/quote]
Jaha, kassa sitten otti noinkin vähästä nokkiinsa?
Minä en juttele myyjille ennen kuin he aloittavat. Käyn kaupassa niihin aikoihin, kun ei ole jonoja, joten aika moni myyjä supermarketinkin kassalla vaihtaa oma-aloitteisesti muutaman sanan. Ehkä minulla on sellainen olemus, jolle helposti jutellaan, tiedäpä tuota.
Pointtini oli kuitenkin se, että työnantaja maksaa kassalla istujalle siitä, että tämä hoitaa työn asiallisesti ja irvistelemättä. Jokaisessa palkkatyössä on ikävät puolensa, ja jollei millään kestä niitä, löytyy kai sieltä takahuoneesta jotakin hermoille paremmin sopivaa puuhaa? Jotkut ihmiset vain eivät sovellu asiakaspalvelutehtäviin.