...ttu tätä kuittipakkoa
Suunnilleen 2% prosenttia asiakkaista haluaa kuitin, kaikille sitä pitää tarjota. Tämä selvä, ja vaikka paperin tuhlaus ottaa päähän, niin senkin hyväksyn kun en muuta voi. Mutta mikä helvetti siinä on, ettei tarjotusta kuitista voi kieltäytyä sanomalla vain "ei", tai "ei kiitos" tai "en tarvitse". Ei, vaan "ei taida kelvata verotukseen", "saat sen muistoksi" ja muut kuluneet vitsit alkaa jo tulla korvista ulos. Kuvitteletteko asiakkaas olevanne jotenkin kekseliäitä näiden vitsienne kanssa?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:26"]Älä vittu tarjoo käsipitkällä sitä kuittia jos maksamisen jälkeen otan askelia jo poispäin, etkö ymmärrä,etten silloin halua sitä? Ojennan kyllä käteni, jos sen haluan.
[/quote]
Kuules vittu, mistä se kassa voi sen tietää. Ehkä se ostamasi luumumarmeladi on homeessa ja sitten tulet väkyttämään, ettei sulle tarjottu kuittia. Jotkut, niistä 2% asiakkaista, voi kiireessään unohtaa koko kuitin.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:28"]
Itse teen niin, että jätä käden siihen puolitiehen odottamaan, että kassan ei tarvitse EDES KYSYÄ. Ja vippaan sen sitten pienellä ranneliikkeellä pakkauspäädyn roskikseen. Pieni ele ja niin paljon helpompaa, kuin sanoa kymmenen kertaa päivässä en tartte, en tartte, ei kiitos, ei kiitti, kuin idiootti. Tehdäänkös kaikki samalla tavalla, jookos?
[/quote]
Paitsi että kuitteja on pakko tarjota monessa sellaisessakin paikassa, missä ei ole mitään pakkauspäädyn roskista. Kuten esimerkiksi kioskeissa, kahviloissa, ravintoloissa, erilaisissa pikkuliikkeissä...
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:29"]
Parempi järjestely olisi että asiakas itse sanoisi kun haluaa kuitin. Maksettuaan voisi pyytää kuittia. Mutta sitten on tietty näitä jotka loukkaantuu jos pitää itse pyytää jotain, koska "sen pitää tulla automaattisesti. Ei olisi turhia roskia lattialla, kadulla, kaupan edessä, roskiksessa, jos se kuitti tulisi vain niille jotka sen oikeasti haluavat. Monet myös ottavat sen mutta käpristävät ja heittävät joko roskikseen tai jossain vaiheessa matkaa maahan.
[/quote]
Vielä parempi järjestely olisi sellainen, että kuittitulostin käännettäisiin asiakkaaseen käsin, ja hän saisi itse ottaa automaattisesti tulostuvan kuitin siitä jos haluaa.
Otan kuitin kun maksan kortilla, mutta käteisellä maksaessa en ota. Samaa mieltä ap:n kanssa siitä että kassalla voisivat aikuiset ihmiset käyttäytyä ihan asiallisesti ilman mitään vitsailua tai muita kommervenkkejä tai hämminkiä.
Sanon aina kassalla, ennen kuin ehtii edes tarjota kuittia, etten tarvitse - kiitos.
41v m
Ymmärtäkää nyt, mammat! Kirkossakin sopii nauraa, laulaa ja tanssia, mutta kaupan kassalla ollaan vakavasti!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:29"]
Parempi järjestely olisi että asiakas itse sanoisi kun haluaa kuitin. Maksettuaan voisi pyytää kuittia. Mutta sitten on tietty näitä jotka loukkaantuu jos pitää itse pyytää jotain, koska "sen pitää tulla automaattisesti. Ei olisi turhia roskia lattialla, kadulla, kaupan edessä, roskiksessa, jos se kuitti tulisi vain niille jotka sen oikeasti haluavat. Monet myös ottavat sen mutta käpristävät ja heittävät joko roskikseen tai jossain vaiheessa matkaa maahan.
[/quote]
Vielä parempi järjestely olisi sellainen, että kuittitulostin käännettäisiin asiakkaaseen käsin, ja hän saisi itse ottaa automaattisesti tulostuvan kuitin siitä jos haluaa.
[/quote]
Tai sitten sellainen, että luovuttaisiin koko pakosta ja jokainen saisi edelleen itse pyytää kuitin jos haluaa sellaisen.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:37"]Meille tuli selkeä ohjeistus siihen, että kuitista ei kysytä vaan se annetaan. Itse teen niin, että joko annan sen vaihtorahojen kanssa tai pidän kuittia ilmassa/ojennettuna ja asiakas joko ottaa sen tai sanoo ei kiitos. Jos asiakas katsoo muualle esim pakatessa, niin sanon lyhyesti ja ytimekkäästi "kuitti" jolloin asiakas havahtuu ottamaan kuitin tai sanooo sen ei kiitos. Erittäin yksinkertaista ja vaikka moni asia mua ärsyttääkin kaupassa työskennellessä, niin ei toi kuittijuttu niin iso asia ole, että siitäkin jaksaisi valittaa. Eikä mua haittaa, jos joku heittää noita kuluneita vitsejään, ei se niin vakavaa ihan oikeasti ole ja ne asiakkaatkin ovat ihan vaan hyväntahtosia :)
[/quote]
Se on muuten häiritsevää kun lykkäät asiakkaan kouraan kuitin, setelin, kolikoita, ja hän siitä sitten peukalolla vänkää kuitin sormiensa väliin ja sinun täytyy kassana ottaa se takaisin. En nyt ehkä osannut parhaiten tätä sanoiksi muotoilla, mutta itselläni tapahtuu tätä usein ja joka kerta tekee mieli sanoa että MITÄ SE KUITTI SUA HAITTAA?? Itse asiakkaana otan kuitin lähes aina ja viskaan kassan päädyssä roskiin jos siltä tuntuu. :D
Meillä kuitti tulostuu niin hitaasti, että asiakas on jo ulko-ovella kunnes pääsen sitä tarjoamaan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:25"]
Yksi kuititon ostos tai pimeä työkeikka ei ehkä tunnu isolta asialta, mutta harmaa talous vahingoittaa sekä sinua että koko yhteiskuntaa. Teet joka päivä arkisia valintoja, joilla joko tuet tai torjut harmaata taloutta ja laitonta toimintaa...
[/quote]
Rakas ystävä; kyllä nyt lähden siitä, että se siwa hoita velvoittensa verottajalle ilman minuakin. Jos ei hoida, selvitelkööt asian keskenään. Minulle vain se maitopurkki, leivät ja tomaatit, kiitos. Kyllä niistä ne verot maksetaan joka välissä kun raha tililtä toiselle vilahtaa. Saatana tässä vielä jotain syyllisyyttä. Harmaa talous my ass.
Otan aina kuitin että voin tarkistaa onko oikein laskutettu.. Hirmu usein on virheitä' varsinkin pikkukaupoissa. Ärsyttää. Miksei niitä hyllynreunushintoja päivitetä?
Tarkistan kuitin siinä pakatessani, ei vie paljon aikaa. Jos on epäselvyyttä, niin saan hoidettua sen heti kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:53"]
Kassat voisivat sen sijaan lopettaa sen plussa tai ass-kortin kyselyn. Kyllä sen olisin jo näyttänyt, jos sellaista käyttäisin. Mutta joka kerta yksi lähikaupan kassa jaksaa sitä kysyä, vaikka viisitoista vuotta olen siellä käynyt ja tuhat kertaa hänen kanssaan asioinut. Lidlin kassat on mukavia kun eivät kysele turhia.
[/quote]
Ei sitä huvikseen jankata vaan työnantaja pakottaa kysymään. Näistä järjestetään myös pistokokeita välillä, jos et kysy tulee sanomista.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:27"]
Sinulle maksetaan myös siitä, että tarjoat sitä kuittia ja kuuntelet asiakkaita.
[/quote]
Mukakekseliäs vitsailijako se siinä ihan omassa persoonassaan?
[/quote]
Jaha, kassa sitten otti noinkin vähästä nokkiinsa?
Minä en juttele myyjille ennen kuin he aloittavat. Käyn kaupassa niihin aikoihin, kun ei ole jonoja, joten aika moni myyjä supermarketinkin kassalla vaihtaa oma-aloitteisesti muutaman sanan. Ehkä minulla on sellainen olemus, jolle helposti jutellaan, tiedäpä tuota.
Pointtini oli kuitenkin se, että työnantaja maksaa kassalla istujalle siitä, että tämä hoitaa työn asiallisesti ja irvistelemättä. Jokaisessa palkkatyössä on ikävät puolensa, ja jollei millään kestä niitä, löytyy kai sieltä takahuoneesta jotakin hermoille paremmin sopivaa puuhaa? Jotkut ihmiset vain eivät sovellu asiakaspalvelutehtäviin.
[/quote]
Vaikka siellä kassalla ei irvistelisikään ja käyttäytyisi muutenkin kaikin puolin asiallisesti ja ystävällisesti, niin kai sitä vitutustaan saa jossain purkaa? Eikä vitutuksen purkaminen työkavereille tai netissä (tähän tarkoitukseen löytyy muuten useampikin sivusto!) tarkoita, ettei kestäisi työssään.
Täytynee lopettaa sanomasta kassalle mitään, ettei tule heille paha mieli. Jos kerran vituttaa kymmenen tuhatta kertaa sanotut fraasit, todennäköisesti tervehdys ja kiitos ne vasta vitutusta aiheuttavatkin.
Hämmästyttävän moni ei ota isoistakaan ostoksista kuittia! Ihan helposti voi olla vahinkotuplaveloitus jostakin tuotteesta tai alevirhe, itse vilkaisen yleensä. T. Kassa
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:04"]
Kuulen "ei kelpaa verotukseen" ehkä keskimäärin 10krt päivässä (ainakin!!).
Olen ollut nyt 9v työssä jossa osa ajasta ollaan kassalla. Pieni suuntaa antava laskutoimitus kertoo, että olen kuullut lauseen noin 22500 kertaa.
Yleensä se heitetään hauskana vitsinä ja vielä katsotaan myyjää odottavasti, "hah, enkös ollutkin hauska!?". Sori, loppui hauskuus siitä ehkä 10000 kohdalla jo.......
[/quote]
Tuon lauseen kuunteleminen siis kuuluu olennaisena osana sinun työhösi. Ja siitä työnteostahan sinulle maksetaan. Mikä ihme tuossa on niin vaikea ymmärtää? Taidat olla kymmenettä vuottasi väärällä alalla - olisiko syytä päättää juhlavuosi alan vaihtamiseen ihan oman mielenrauhasi vuoksi?
Laitapa sinne kassahihnasi alkuun neonvärinen lappu, jossa pyydät ihmisiä olemaan sanomatta sinulle yhtään ylimääräistä sanaa, koska sinulle tulee siitä paha mieli. Samalla ehdotat sitten, että vuorostasi lupaat olla sanomatta mitään tämäntyylistä ylimääräistä: "keräättekö näitä Marimekon leimoja", "tässä on sitten tämä takuukuitti mukana" ja se ei-ihan-sydämen-pohjasta-vaan-melko-väkinäisesti-tuleva "kiitos ja hyvää päivänjatkoa". Ai niin, mutta niistähän sinulle maksetaan... ;)
[/quote]
Poliisikin saa palkkaa juoppojen kuskaamisesta, eikä varmasti tykkää siitä yhtään sen enempää kuin myyjät noiden latteiden "vitsien" kuuntelemisesta. Kun samat jutut kuulee kymmeniä, satoja ja jopa tuhansia kertoja, niin ei enää jaksa naurattaa. Hyvä aspa pitää vain kasvot peruslukemilla ja antaa asiakkaan kuvitella, että tämä on keksinyt jotain ainutlaatuista.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:28"]
Itse teen niin, että jätä käden siihen puolitiehen odottamaan, että kassan ei tarvitse EDES KYSYÄ. Ja vippaan sen sitten pienellä ranneliikkeellä pakkauspäädyn roskikseen. Pieni ele ja niin paljon helpompaa, kuin sanoa kymmenen kertaa päivässä en tartte, en tartte, ei kiitos, ei kiitti, kuin idiootti. Tehdäänkös kaikki samalla tavalla, jookos?
[/quote]
Et taida oikein osata optimoida kulkemisiasi, yleensä kannattaa vähän yhdistellä menojaan ja hoitaa vaikka parin päivän ostokset samalla kertaa?
Miksi jossain paikoissa "kuitti" on maksukorttilaittteen kuitti? Miksei tarjota kassakoneen kuittia?
Itse tarkistan aina kuitin, koska virheitä kassalla sattuu yllättävän helposti. Sen kerran kun en ollut heti kaupassa tarkistanut, oli veloitettu 6 euroa liikaa.
Minä haluan aina kuitin, kun maksan kortilla. Näin pystyn pitämään silmällä tiliäni, kun seuraan sieltä rahojen vähenemistä. Jos maksan käteisellä, sanon jo rahaa antaessani, että en halua kuittia.
Ehkä ap on niin ihana säihkysilmä, että asiakkaat eivät voi vastustaa kiusausta jäädä rupattelemaan ja yrittävät väkisin piristää vitsailulla ap:n raskasta työpäivää.