Stressaavat lauantaiaukioloajat
Tykkään lauantaisin nukkua pitkään univelkojen takia. Iltapäivällä teen ruokaa, pesen pyykkiä, opiskelen jne. Sitten alan tuijottaa kelloa, että kohta se on jo yli viisi. Kaupassa pitäisi käydä, mutta kohta se menee jo kiinni. Alkostakin olisi kiva hakea viiniä illaksi, mutta kohta sekin menee kiinni. Kauppakin on n. 20 minuutin kävelymatkan päässä.
Lopulta käy niin kuin tänäänkin, etten saa itseäni lähtövalmiiksi ajoissa ja ei huvita lähteä juoksemaan kauppaan ja tehdä ostoksia viidessä minuutissa.
Tosi rasittavaa. Voisivat olla yhdeksään auki joka päivä ja sunnuntaisin kiinni, niin ei tarvitse stressaantua.
Kommentit (61)
Se on myös hassua että marketti on auki sunnuntaina mutta samassa tilassa oleva Alko kiinni, ei mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:47"] Kyllä ap voisi katsoa peiliin. Näin kaupan alalla työskentelevänä voin kertoa, että aika harvoin asiakkaita riittää enää lauantai-illan viimeisille tunneille niin, että kaupan auki pitäminen pidempään olisi kannattavaa. Ja kyllä, kaupan alan työntekijöilläkin on elämä ja perhe odottamassa, ja on erittäin ihanaa päästä kotiin viettämään aikaa heidän kanssaan kerrankin kaikki koolla, eikä istua kaupassa odottelemassa kaltaisiasi minäminä -ihmisiä. [/quote] Et sä siellä tiskin takana 24/7 istu. On sullakin joskus vapaapäiviä ja jopa ihan viikonloppuisin. Mun mielestä on kamalaa, että työntekijälle ei kelpaa työnteko. Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama, teenkö vuoroni lauantai-illalla vai maanantaiaamuna. Tai no lauantai-illasta saa paremmin rahaa omaa taskuun ;) [/quote] No, pääasiassa iltoja ja viikonloppuja tekevänä opiskelijana uskallan olla hieman eri mieltä. Että älä tule paasaamaan minulle työnteosta. Kyllä jos ei saa kaupassa käytyä viikolla 9-21 tai lauantaisin 9-18, niin kyllä vika on ihan itsessä! Ei kaupan alan työntekijätkään ole ympärivuorokautisesti käytettävissä, jotta nämä yksittäiset vetelehtijät pääsevät ostoksille silloin, kun heille itselleen sattuu parhaiten sopimaan!
[/quote]
Mutta sinulle ei siis opiskelijana kelpaisi paremmat ilta- ja viikonloppulisät? Kun saisi parempaa palkkaa, niin silloin voisi pitää niitä vapaapäiviäkin viikonloppuisin ;) Tai jos vaikka tekisi pari viikonloppua tuplavuoroa, niin sen jälkeen saa siunata yhden viikonlopun sille perheen kanssa olemiselle.
Sinun ei myöskään olisi pakko tehdä yhtään sen enempää töitä, vaikka aukioloajat vapautettaisiinkin. Oletkos sitä ajatellut?
Pysy siellä koulun penkillä vain, kun et näköjään osaa laajemmin nähdä tätä asiaa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:47"] Kyllä ap voisi katsoa peiliin. Näin kaupan alalla työskentelevänä voin kertoa, että aika harvoin asiakkaita riittää enää lauantai-illan viimeisille tunneille niin, että kaupan auki pitäminen pidempään olisi kannattavaa. Ja kyllä, kaupan alan työntekijöilläkin on elämä ja perhe odottamassa, ja on erittäin ihanaa päästä kotiin viettämään aikaa heidän kanssaan kerrankin kaikki koolla, eikä istua kaupassa odottelemassa kaltaisiasi minäminä -ihmisiä. [/quote] Et sä siellä tiskin takana 24/7 istu. On sullakin joskus vapaapäiviä ja jopa ihan viikonloppuisin. Mun mielestä on kamalaa, että työntekijälle ei kelpaa työnteko. Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama, teenkö vuoroni lauantai-illalla vai maanantaiaamuna. Tai no lauantai-illasta saa paremmin rahaa omaa taskuun ;) [/quote] No, pääasiassa iltoja ja viikonloppuja tekevänä opiskelijana uskallan olla hieman eri mieltä. Että älä tule paasaamaan minulle työnteosta. Kyllä jos ei saa kaupassa käytyä viikolla 9-21 tai lauantaisin 9-18, niin kyllä vika on ihan itsessä! Ei kaupan alan työntekijätkään ole ympärivuorokautisesti käytettävissä, jotta nämä yksittäiset vetelehtijät pääsevät ostoksille silloin, kun heille itselleen sattuu parhaiten sopimaan!
[/quote]
Mutta sinulle ei siis opiskelijana kelpaisi paremmat ilta- ja viikonloppulisät? Kun saisi parempaa palkkaa, niin silloin voisi pitää niitä vapaapäiviäkin viikonloppuisin ;) Tai jos vaikka tekisi pari viikonloppua tuplavuoroa, niin sen jälkeen saa siunata yhden viikonlopun sille perheen kanssa olemiselle.
Sinun ei myöskään olisi pakko tehdä yhtään sen enempää töitä, vaikka aukioloajat vapautettaisiinkin. Oletkos sitä ajatellut?
Pysy siellä koulun penkillä vain, kun et näköjään osaa laajemmin nähdä tätä asiaa.
[/quote]
Korvaus loppupeleissä noista vuoroista on aika pieni siihen verrattuna, että se kaikki aika on poissa perheeltä.
Ja ilmeisesti olet itse aika optimaalisessa työpaikassa, jos voit ladella pomolle ajat, milloin haluat itse työskennellä. Ei meillä pienessä myymälässä vähillä työntekijöillä ainakaan moinen onnistu.
Niin aion koulun penkillä pysyäkin, että pääsen kaupan alalta vielä jonain päivänä pois. Lämpimästi suosittelen sinullekin sinne koulun penkille menoa uusia näkökulmia hankkimaan!
Olen vähän toisenlaisessa asiakaspalvelutyössä, kuin kaupassa. Siinä mielessä olen kyllä onnellisessa asemassa, että meillä koko työyhteisö saa sovittaa työn ja vapaa-ajan joustavasti toisiinsa tarpeen tullen. Olen myös niinkin onnellisessa asemassa, että työpaikkani kouluttaa ihmisiä, joten minun ei erikseen tarvitse kouluihin lähteä. Ja olen äärimmäisen onnellinen siitä, että saan tehtyä työtä sellaiseen vuorokaudenaikaan, joka on minulle ominaisin, eli iltaisin.
Se on myös mukavaa, että pääsen melkein heti aamusta kauppaan, kun pääsen töistä pois. Paitsi viikonloppuisin, jolloin ne pirun kaupat eivät ole kunnolla auki ;)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 17:36"]
Tykkään lauantaisin nukkua pitkään univelkojen takia. Iltapäivällä teen ruokaa, pesen pyykkiä, opiskelen jne. Sitten alan tuijottaa kelloa, että kohta se on jo yli viisi. Kaupassa pitäisi käydä, mutta kohta se menee jo kiinni. Alkostakin olisi kiva hakea viiniä illaksi, mutta kohta sekin menee kiinni. Kauppakin on n. 20 minuutin kävelymatkan päässä. Lopulta käy niin kuin tänäänkin, etten saa itseäni lähtövalmiiksi ajoissa ja ei huvita lähteä juoksemaan kauppaan ja tehdä ostoksia viidessä minuutissa. Tosi rasittavaa. Voisivat olla yhdeksään auki joka päivä ja sunnuntaisin kiinni, niin ei tarvitse stressaantua.
[/quote]
Se on niin hanurista ettei kaikilla kaupoilla ole kotiinkuljetusta. Samoin alkojen monopoli on ihan sieltä minne aurinko ei paista. Hae ensin ruuat yhdestä ja juomat toisesta. Oispa rikas niin maksaisin jollekkin siitä että käy puolestani kaupoissa.
Mielestäni kaupat ja moni muukin palvelu voisivat olla auki joka päivä aamusta iltaan. Lauantai-ilta ja sunnuntaiaamu ovat kyllä tosi ankeita. Kaikki hiljenee ja kaupungilla alkaa luuhata kännipäitä. Joulu on vuoden ankeuden huipentuma. Silloin kauppojen lisäksi lopetetaan julkinen liikennekin. Kenelle kristinusko ja sen pyhät edes on niin tärkeitä, että pitää maksaa kärsimyslisää siitä, että työskentelee "pyhäpäivinä"?
Eikä kukaan edelleenkään ole siellä kaupassa 24/7 töissä. Viettää perheen kanssa aikaa sitten ennen töihin lähtöä. Jos kauppojen aukioloajat vapautettaisiin kunnolla viikonloppuja ajatellen, niin lapsethan olisi jo nukkumassa, kun vanhempi tulee iltaduunista kotiin.
Itseäni turhauttaa suuresti, kun Suomi pyörii 8-16 rytmissä. Tai sitten asun väärällä aikavyöhykkeellä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:47"]
Kyllä ap voisi katsoa peiliin. Näin kaupan alalla työskentelevänä voin kertoa, että aika harvoin asiakkaita riittää enää lauantai-illan viimeisille tunneille niin, että kaupan auki pitäminen pidempään olisi kannattavaa. Ja kyllä, kaupan alan työntekijöilläkin on elämä ja perhe odottamassa, ja on erittäin ihanaa päästä kotiin viettämään aikaa heidän kanssaan kerrankin kaikki koolla, eikä istua kaupassa odottelemassa kaltaisiasi minäminä -ihmisiä.
[/quote]
Mun puoliso on myös kaupan alalla, ja voin kertoa, että se on ihan vitun sama onko se kotona klo 19 vai klo 22. Molemmissa tapauksissa ei ehdi enää yhdessä tehdä mitään eikä se jaksakaan.
Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen myös loisi lisää työpaikkoja, ja lisää senkin kautta kulutusta. Plus, että sitten ihmiset pääsisivät myös kuluttamaan rahaa juuri silloin kun haluavat.
Mun mielestä kauppa voisi olla la ja su vaikka klo 11-20 auki. Miksi lauantaisin pitäisi päästä jo aamulla kauppaan? Itseäni iltavirkkuna ärsyttää agraarirytmi edelleen vuonna 2015.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:20"]
Mun mielestä kauppa voisi olla la ja su vaikka klo 11-20 auki. Miksi lauantaisin pitäisi päästä jo aamulla kauppaan? Itseäni iltavirkkuna ärsyttää agraarirytmi edelleen vuonna 2015.
[/quote]
Koska juopot ei sais aamukaljojaan heti klo:9.00 aamulla :(
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:47"]
Kyllä ap voisi katsoa peiliin. Näin kaupan alalla työskentelevänä voin kertoa, että aika harvoin asiakkaita riittää enää lauantai-illan viimeisille tunneille niin, että kaupan auki pitäminen pidempään olisi kannattavaa. Ja kyllä, kaupan alan työntekijöilläkin on elämä ja perhe odottamassa, ja on erittäin ihanaa päästä kotiin viettämään aikaa heidän kanssaan kerrankin kaikki koolla, eikä istua kaupassa odottelemassa kaltaisiasi minäminä -ihmisiä.
[/quote]
Et sä siellä tiskin takana 24/7 istu. On sullakin joskus vapaapäiviä ja jopa ihan viikonloppuisin. Mun mielestä on kamalaa, että työntekijälle ei kelpaa työnteko. Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama, teenkö vuoroni lauantai-illalla vai maanantaiaamuna. Tai no lauantai-illasta saa paremmin rahaa omaa taskuun ;)
[/quote]
Oikein. Jokainen valitsee itse työnsä. mutta myönnän, ettei taida tämä skenaario toimia koko Suomessa.
Yksinkertaista: käännä se lauantaipäivän ohjelma päälaelleen eli aloitat käymällä ensin kaupassa ja tekemällä sitten vasta kotihommat. Tuoretavaravalikoimatkin ovat aamupäivällä paremmat kuin vähän ennen sulkemisaikaa. Sulla se on kasvatus valunut kuin vesi hanhen selästä eli mitään ei ole tainnut tarttua ryysyihin.
Itse istuisin mielelläni tiskin takaa vaikka kaikki la- ja su-illat. Lisien ansiosta olisi sitten varaa pitää vapaita viikolla. Ei kukaan pakota tekemään kokoaikaisesti töitä, jos osa-aikasenakin pärjää.
Liike, jossa olen töissä, on niin pieni, että viikonlopputöitä riittää kerran kuussa, ja viikollakin iltavuorot loppuvat puoli kahdeksalta. Jos pääsee töistä puoli kahdeksalta illalla, ei ehdi harrastamaan ennen eikä jälkeen töiden :( Ja juu, meillä suorastaan kilpaillaan viikonloppuvuoroista.
Yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen ehdoilla! Aamuvirkkujen tyrannia on pysäytettävä! Sunnuntaisin kaupat auki klo 14-20!
Heh, mua taas ärsyttää kun kaupat aukeaa sunnuntaisin vasta 12. Sunnuntai olisi hyvä ostospäivä, mutta ei huvita parasta ulkoilu- ja harrastusaikaa uhrata kaupoissa kiertelyyn.
On nuo lauantaiaukioloajat kyllä aivan perseestä. Joka kerta hirveä stressi ja pitää oikein etukäteen suunnitella jos aikoo jotain lauantaina tehd. Ai sait idean järjestää spontaanin illanvieton ystäville lauantai-iltana? No ei käy, ei meillä Suomessa koska kauppojen ja VARSINKIN alkon täytyy olla kiinni kuudelta että ihmiset heräävät aamulla ajoissa kirkkoon.
Ihan tyhmä juttu että suomessa kaupat menee vklp klo 18 kiinni -.- Viikonloppusinhan ne pitäs pitää auki ja saada eloa tänne suomeenki... onks sitä niin hankala muka saada työntekijöitä viikonloppusin kuudesta eteenpäin.. vitut.
Suomi on tylsä maa
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:18"]
Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen myös loisi lisää työpaikkoja, ja lisää senkin kautta kulutusta. Plus, että sitten ihmiset pääsisivät myös kuluttamaan rahaa juuri silloin kun haluavat.
[/quote]
Turisteja ja heidän rahojaan unohtamatta.
Olen aivan samaa mieltä kuin aloittaja. En käy ihan joka päivä kaupoilla mutta olen ilta-ihminen ja lauantaisin jos ei ole menoa tai tule vieraita niin piristyn iltaa kohti ja kävisin mielelläni kaupassa, kirpparilla tms. Mutta ei nehän sulkee kolmelta viimeistään kuudelta. Samaa sanoo puoliso jota kiinnostaa mp-kaupat, sanoi että silloin kun olisi aikaa mennä niihin ovat kiinni. Tästä puhuimme juuri tänään ja tulimme lopputulokseen että kaupoilla menee liian hyvin, ovat auki itseään varten eivät asiakkaita, lauantaisin siis.