Stressaavat lauantaiaukioloajat
Tykkään lauantaisin nukkua pitkään univelkojen takia. Iltapäivällä teen ruokaa, pesen pyykkiä, opiskelen jne. Sitten alan tuijottaa kelloa, että kohta se on jo yli viisi. Kaupassa pitäisi käydä, mutta kohta se menee jo kiinni. Alkostakin olisi kiva hakea viiniä illaksi, mutta kohta sekin menee kiinni. Kauppakin on n. 20 minuutin kävelymatkan päässä.
Lopulta käy niin kuin tänäänkin, etten saa itseäni lähtövalmiiksi ajoissa ja ei huvita lähteä juoksemaan kauppaan ja tehdä ostoksia viidessä minuutissa.
Tosi rasittavaa. Voisivat olla yhdeksään auki joka päivä ja sunnuntaisin kiinni, niin ei tarvitse stressaantua.
Kommentit (61)
Olen asunut maassa, jossa kaupat olivat auki lauantaisin klo 20-21 asti riippuen kaupasta. Sunnuntaisin kaupat olivat kiinni. Alkoholia sai joka paikasta, myös kioskista keskellä yötä. Olin tyytyväinen tähän ja ihmettelen, miten Suomessa on vielä tällainen ikiaikainen käytäntö käytössä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:56"]
Se on myös hassua että marketti on auki sunnuntaina mutta samassa tilassa oleva Alko kiinni, ei mitään järkeä.
[/quote]
On todella hassua.
Vähän asian vierestä mutta miksi virastot, pankit jne on auki vain silloin kun suurin osa on töissä?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:20"]
Mun mielestä kauppa voisi olla la ja su vaikka klo 11-20 auki. Miksi lauantaisin pitäisi päästä jo aamulla kauppaan? Itseäni iltavirkkuna ärsyttää agraarirytmi edelleen vuonna 2015.
[/quote]
Mä olen iltavirkku tai oikeammin yövirkku, mutta ei mulle tuota vaikeuksia käydä kaupassa silloin, kun ne on auki. Kun pitää mennä kauppaan, niin asennoidun sitten niin, että pääsen sinne ajoissa. Jos pitäisi mennä lauantaina (hyvin harvoin joudun käymään, kun ostan viikolla viikon ruuat to-to välille), niin mieluummin menisin heti aamusta ja ottaisin torkut myöhemmin. Voisin vaikka valvoa siihen asti, että kaupat aukeaa ja lähteä käymään. Kaikista parhain suunnitelma MINULLE. En tykkää käydä silloin, kun kauppa on menossa kiinni tai ylipäätään iltaisin ei tulisi käytyä, olen mieluummin kotona tekemässä jotain puuhaa, kun ravaan kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:18"]
Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen myös loisi lisää työpaikkoja, ja lisää senkin kautta kulutusta. Plus, että sitten ihmiset pääsisivät myös kuluttamaan rahaa juuri silloin kun haluavat.
[/quote]
Turisteja ja heidän rahojaan unohtamatta.
[/quote]
Turisteja?? sNehän pyörii työkseen jossain juupajoella.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:15"]Eikä kukaan edelleenkään ole siellä kaupassa 24/7 töissä. Viettää perheen kanssa aikaa sitten ennen töihin lähtöä. Jos kauppojen aukioloajat vapautettaisiin kunnolla viikonloppuja ajatellen, niin lapsethan olisi jo nukkumassa, kun vanhempi tulee iltaduunista kotiin.
Itseäni turhauttaa suuresti, kun Suomi pyörii 8-16 rytmissä. Tai sitten asun väärällä aikavyöhykkeellä.
[/quote]
Niin kapeakatseista taas. Jos toinen osapuoli tekee töitä ma-pe 8-16 ja toinen 14-20 välillä ma-su, niin missäs välissä sitä yhteistä aikaa vietetään, jos lauantait ja sunnuntaitkin ollaan töissä?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:15"]Eikä kukaan edelleenkään ole siellä kaupassa 24/7 töissä. Viettää perheen kanssa aikaa sitten ennen töihin lähtöä. Jos kauppojen aukioloajat vapautettaisiin kunnolla viikonloppuja ajatellen, niin lapsethan olisi jo nukkumassa, kun vanhempi tulee iltaduunista kotiin. Itseäni turhauttaa suuresti, kun Suomi pyörii 8-16 rytmissä. Tai sitten asun väärällä aikavyöhykkeellä. [/quote] Niin kapeakatseista taas. Jos toinen osapuoli tekee töitä ma-pe 8-16 ja toinen 14-20 välillä ma-su, niin missäs välissä sitä yhteistä aikaa vietetään, jos lauantait ja sunnuntaitkin ollaan töissä?
[/quote]
Mutta kun kukaan ei tee duuneja ma-su. Se, että sinulla työaika rajoittuu noihin aikoihin, ei tarkoita sitä, että olet siellä kaupassa joka päivä. Tai jos olet, niin vika taitaa olla jossain muussa kuin vapautetuissa aukioloajoissa. Ja siellä kaupassa on tosiaan muitakin vaihtoehtoja olla töissä, kuin vain ma-su klo. 14-20. Jossain vaiheessa niitä vapaita tulee ja sitten saa olla yhdessä.
Tästä nyt vain halutaan tahallaan tehdä ongelma. Lopettakaa se duunin painaminen, jos noin kauhistuttaa. Paikalle tulee varmasti moni, jotka haluaisivat tehdä mitä työvuoroa vain.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:18"]
Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen myös loisi lisää työpaikkoja, ja lisää senkin kautta kulutusta. Plus, että sitten ihmiset pääsisivät myös kuluttamaan rahaa juuri silloin kun haluavat.
[/quote]
Turisteja ja heidän rahojaan unohtamatta.
[/quote]
Turisteja?? sNehän pyörii työkseen jossain juupajoella.
[/quote]
No jos juupajoen kaikki 50 asukasta elää rytminsä 7-20 välisenä aikana, niin ei kukaan pakota juupajoen k-kauppiasta pitämään oviaan auki yömyöhään saakka. Se, että kauppojen aukioloajat vapautettaisiin, ei tarkoita sitä, että kauppaa olisi pakko pitää koko ajan auki, jos ei koe sitä tarpeelliseksi.
Tässä on kysynnän ja tarjonnan laista kyse.
Väännetään nyt sitten rautalangasta. Yhteisen ajanvieton kannalta se maanantaille ja vaikka torstaille osuva vapaapäivä on aivan turha, kun toinen pääsee kuitenkin vasta klo 16 töistä. Yhteisen ajanvieton kannalta tilanne on taas aivan toinen, jos molemmilla on mahdollisuus olla viikonloppu vapaalla tai että oman pienen myymälän omistava ihminen laittaa putiikkinsa kiinni lauantaina klo 14 ja su kiinni ja lähtee viikonlopun viettoon perheen kanssa! Kyllä huomaa sellaisten ihmisten kommentit, jotka eivät ole päivääkään kaupan alalla työskennelleet tai muussa vuorotyössä!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:05"]
Väännetään nyt sitten rautalangasta. Yhteisen ajanvieton kannalta se maanantaille ja vaikka torstaille osuva vapaapäivä on aivan turha, kun toinen pääsee kuitenkin vasta klo 16 töistä. Yhteisen ajanvieton kannalta tilanne on taas aivan toinen, jos molemmilla on mahdollisuus olla viikonloppu vapaalla tai että oman pienen myymälän omistava ihminen laittaa putiikkinsa kiinni lauantaina klo 14 ja su kiinni ja lähtee viikonlopun viettoon perheen kanssa! Kyllä huomaa sellaisten ihmisten kommentit, jotka eivät ole päivääkään kaupan alalla työskennelleet tai muussa vuorotyössä!
[/quote]
No sitten sinun pitää tehdä ratkaisu työn ja perheen välillä. Niinhän monet muutkin tekee. Ja jos sinä olet yrittäjänä omassa pienessä putiikissasi, niin sinulla on edelleen oikeus sulkea se liikkeesi klo: 14.00 lauantaisin jos haluat, vaikka aukioloajat vapautettaisiin.
Minä yrittäjänä tekisin siinä vaiheessa nimenomaan viikonloppuisin hommia niin paljon, että myynti kasvaisi ja palkkaisin työntekijöitä tekemään viikonloppuja. Silloin pitää asennoitua siihen, että rahaa tehdään silloin, kun asiakkaat käy. Jos taas koet, ettei myynti kasva aukioloajoista huolimatta, niin voit edelleen sulkea sen putiikkisi klo: 14.00.
Eikös yrittämisessä ole nimenomaan yrityksen kasvattamisessa (lue: oman palkkapussin) kyse?
Espanjassa ja monessa muussa maassa ostoskeskuksetkin ovat auki lauantaisin kello 21-22 ja väkeä oli kuin pipoa.... just hyvä näin..Suomi on takapajuinen junttila!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:37"]
Olen asunut maassa, jossa kaupat olivat auki lauantaisin klo 20-21 asti riippuen kaupasta. Sunnuntaisin kaupat olivat kiinni. Alkoholia sai joka paikasta, myös kioskista keskellä yötä. Olin tyytyväinen tähän ja ihmettelen, miten Suomessa on vielä tällainen ikiaikainen käytäntö käytössä.
[/quote]
Sitä maan nimeähän ei mitenkään voi mainita, kun muuten kaikki tunnistaa sinut?
Sitäpaitsi, jos Suomessa ei olisi kaupat lainkaan auki sunnuntaisin, niin voin vakuuttaa, että sitä pidettäisiin ikiaikaisena ja suorastaan rikollisena toimintana.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:37"]
[/quote]
Sitä maan nimeähän ei mitenkään voi mainita, kun muuten kaikki tunnistaa sinut?
Sitäpaitsi, jos Suomessa ei olisi kaupat lainkaan auki sunnuntaisin, niin voin vakuuttaa, että sitä pidettäisiin ikiaikaisena ja suorastaan rikollisena toimintana.
[/quote]
Tämä johtunee siitä, että Suomessa kaupat menevät lauantaisin klo 18 kiinni. Jos ne olisivat normaalisti auki, kaikki ehtisivät kauppaan jo lauantaina ja sunnuntaina voisi kaupat olla kiinni.
Vaikka kaupat olisivat auki 24/7 ei se tarkoita, että yksittäiset työntekijät ovat töissä joka päivä. Varmasti olisi työntekijöitä, jotka tekisivät kaikkia mahdollisia vuoroja ja sitten niitä, jotka haluaisivat tehdä pelkkää päivävuoroa. Järjestelykysymys. Eikä kaikki ihmiset vietä vapaapäiviäänkään 100 % vain oman perheen kesken. Minä teen tällä hetkellä töitä ma-pe klo 7-15 ja mies ma-su klo 8.30-00.00 välillä aamu/iltavuoroja miten sattuu. Nähdään kun nähdään. Joskus ei nähdä moneen päivään. Olen itsekin tehnyt aiemmin 3-vuorotöitä. Joihinkin elämäntilanteisiin vuorotyö sopii ihan hyvin. Joitain töitä voi tehdä missä vuorossa vain, kaikenlaista on tarjolla. Ehkä kauppojen ja muiden kokoontumis/harrastuspaikkojen myöhäinen aukiolo toisi kaupungille monipuolisempaa ihmismassaa myös iltaisin eikä niin, että lauantai-iltaisin ei oikein viitsi ja voi liikkua enää missään, koska silloin liikkeelle lähtevät humalaiset juhlijat. Ja sunnuntaiaamu Helsingin keskustassakin on aivan kuollutta. Ei uskoisi suureksi kaupungiksi, kun ihmisiä ei näy kuin harvakseltaan siellä täällä.
Hassua, kun ikinä näissä ketjuissa yksikään kaupan alan työntekijä ei ikinä kannata niitä pidempiä aukioloja. Siis ne, joiden hommana sitten olisi roikkua siellä tiskin takana lauantaisin iltakymmeneen katselemassa kun muut viettää vapaa-aikaa shoppaillen perheenä.
Jos idea on niin hyvä ja tarpeellinen, niin miksiköhän kukaan palkassa ja työtunneissa hyötyjä ei innostu? Kumma juttu.
Kaikesta saa ongelman, kun yrittää.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 17:37"]Kaikesta saa ongelman, kun yrittää.
[/quote]
Tiedän. Valitan mielelläni vähän kaikesta. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 17:37"]Kaikesta saa ongelman, kun yrittää.
[/quote]
Tiedän. Valitan mielelläni vähän kaikesta. Ap
[/quote]
True av-mamma. Mut ymmärrän kyllä :D
Voihan toki olla kyse ongelmista elämänhallinnassa. Kuitenkin joskus käyn lauantaisin kaupassa ihan ajoissakin. Ärsyttää vain, kun useammin kuin kerran kuussa tulee tällainen lauantai, kun huvittaisi käydä esim. Alkossa, mutta tajuaa sen olevan jo kiinni. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:47"]
Kyllä ap voisi katsoa peiliin. Näin kaupan alalla työskentelevänä voin kertoa, että aika harvoin asiakkaita riittää enää lauantai-illan viimeisille tunneille niin, että kaupan auki pitäminen pidempään olisi kannattavaa. Ja kyllä, kaupan alan työntekijöilläkin on elämä ja perhe odottamassa, ja on erittäin ihanaa päästä kotiin viettämään aikaa heidän kanssaan kerrankin kaikki koolla, eikä istua kaupassa odottelemassa kaltaisiasi minäminä -ihmisiä.
[/quote]
Mun puoliso on myös kaupan alalla, ja voin kertoa, että se on ihan vitun sama onko se kotona klo 19 vai klo 22. Molemmissa tapauksissa ei ehdi enää yhdessä tehdä mitään eikä se jaksakaan.
[/quote]
No, on silti duunia? On puolisolla kuitenkin lomat? Vapaapäiviä? Vai tekeekö duunia 24/7? Voi teitä, nyt tajuan avioerojen määrän- Rahaa pitäisi olla tolkuttomasti, silti ei haluttaisi antaa miehen tehdä töitä? Aika harvassa nuo miljoonamiehet täällä Suomessa. Herätkää nyt, te nuoret naiset! Lopettakaa tuo miehen tuloihin perustuva vinkuminen.