Minkä ikäisenä ostit ensimmäisen oman asunnon?
Kuinka pitkän laina-ajan otit?
Itse 23-v, laina-aika 22-v, nyt maksettu 11 vuotta :)
Kommentit (33)
Minä sain kyllä opiskelijana lainan, kun olin vakituisessa osa-aikatyössä.
Ostin asunnon 25-vuotiaana, kun olin varma että opiskelen tutkintoni loppuun Suomessa. Mutta jälkikäteen toki harmittaa etten tehnyt ratkaisua jo 22-vuotiaana opintoja aloittaessani. Asuin jo silloin Helsingissä. Olisin saanut saman asunnon huomattavasti halvemmalla ja lisäksi lainaa olisi ollut enemmän aikaa lyhentää. Olisin nyt jo velaton! Sen sijaan lyhennän nyt lainaani vielä yli 10 vuotta tästä eteenpäin. Aika ison hinnan siis maksan nuoruuden päättämättömyydestä.
Ostin oman talon (miehen kanssa puoliksi) kun olin 25v. Laina-aika oli 15v, maksettu jo. Velkaa oli muistaakseni 300 000 markkaa. Pk-seutu.
30-vuotiaana, heti kun sain vakityöpaikan. Laina-aika taisi olla 18 vuotta, mutta myin kämpän kolme vuotta myöhemmin, kun löysin miehen, ja ostimme yhteisen omakotitalon. Tätä olemme nyt maksaneet neljä vuotta, laina-aika on muistaakseni 20 vuotta.
21, vuonna 1991. Keskellä pahaa lamaa rakennettiin
Lainaa markkoina noin 250 000. Eihän tuohon hintaan enää sais mitään. Laina-aika kymmenen vuotta. Ollaan oltu velattomia pitkään.
Vuonna 2004 24 vuoden iässä. Lainan maksoin 15 vuodessa ja sen jälkeen olen vaihtanut isompaan ja selvinnyt pienillä lainoilla. Nyt tähtäimessä jo omakotitalo.
40 vuotiaana ostin talon. Enkä ottanut lainaa euroakaan.
39 v. Pks. Aiemmin asuin niin halvasti vuokralla, ettei kannattanut. Toki laatukin oli just sitä alinta mahdollista, mut säästy kiva pesämuna käsirahan ja omaosuuden kylkeen.
12-vuotiaana. Sitä ennen ehdin tehdä 10 vuotta 12 tuntisia päiviä. Ei ollut mitään juoksevia kuluja, niin hyvin pystyi säästämään.
19-vuotiaana. aikamoisen tilin olen tehnyt asumalla omassa asunnossa ja vaihtamalla verovapaasti seuraavaan.
Oletteko siis ottaneet asuntolainaa? Itse en halua velkaantua.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 00:21"]
Ostin ensimmäisen kämppäni kun olin 22 vuotias. Myin sen vuosi sitten 15000€ voitolla ja ostin yksin omakotitalon. Laina-aika 17 vuotta. Olen nyt 28v.
[/quote]
Raotan huivia ja nostan hattua;)