Vauvaperhe ja masentunut puoliso - mitä tehdä?
Perheessämme taaperoikää lähestyvä vauva ja mielestäni puolisoni kärsii masennuksesta, joka alkoi vauvan syntymän jälkeen. Puolison olo pahentunut niin, ettei kykene enää juuri lainkaan kotitöihin, väsyy herkästi. Puoliso on vetäytynyt, äreä, ilkeilee, ei halua viettää yhteistä aikaa, ei halua seksiä ja istuu töiden jälkeen vain illat koneella. Mielenkiinto kaikkeen on kadonnut, kokee lapsiperhe-elämän kamalana. Ei jaksaisi viettää aikaa vauvankaan kanssa. Kotityöt ja vauvan hoito jääneet liki 100% minulle, puoliso ei ole tähän reagoinut, vaikka olen pyytänyt tasaveroisempaa jakoa. Puoliso ei ole oma itsensä. Puoliso ei ole minkään hoidon piirissä, ei ole diagnoosia eikä masennuslääkitystä.
Tilanne on kestämätön. Ilmapiiri kotona on puolison läsnäollessa todella kurja ja olen liki yksin vastuussa kotitöistä ja lapsesta. Voiko puolisoa painostaa hakeutumaan avun piiriin? Kaipaisin vinkkejä myös, miten jaksaa lapsiperhearkea masentuneen puolison kanssa?
Ap
P.S. Ethän tule kommentoimaan, että itse puolisosi valitsit ja eroa. Kuka tahansa voi sairastua masennukseen ja puolisoni ei ole normaalisti tällainen. Haluan olla puolisoni rinnalla ja toivon, että hän paranisi.
Kommentit (68)
Meillä oli muutama vuosi sitten ihan sama tilanne. Mies teki lopulta oman ratkaisunsa ja muutti pois.
en minäkään jaksais. ihan hirveää ajatella, miten yhdestä parista seksikerrasta mies joutuu isäksi ja usein painostettuna. sinun teksti vaikuttaa siltä, että haluat taas painostaa miestäsi hoitoon. painostitko kentien sen lapsenkin tekemiseen. surullista.
Ainoa neuvo jonka voin antaa, on se että huolehdit lapsesi tarpeista edelleenkin, etkä edes odota toiselta mitään. Autat myös häntä, kun huolehdit kodista sen verran kuin välttämättömäksi katsot ja vauvan kanssa pystyt. Olethan sitä mieltä, ettei hän ole kunnossa.
Ei kuulosta siltä, että rakastaisit häntä... mutta noin velvollisuutena huolehtia omasta perheestä toisenkin puolesta, kun tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli muutama vuosi sitten ihan sama tilanne. Mies teki lopulta oman ratkaisunsa ja muutti pois.
Ratkaisu on aiba molempien, tavalla tai toisella. (Siksi Suonessa ei enää avirikosta.)
Jättäisit vauvan mielestäsi masentuneelle?
Mitä välität, kun et rakasta. Talo?
Taitaa joku katkera mamma vastata viimeisen sivun kommenteista...
Jokavuosi siellä myllyssä on 50 000 aiheetonta ilmoitusta