Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lopetan liian selittelyn ja turhan puhumisen?

Vierailija
06.03.2015 |

Minulla on ollut taipumus selitellä tekosiani, juontuu todennäköisesti lapsuudesta. Huomaan myös usein sanovani liikaa asioita, minkä vuoksi ihmiset ehkä vierastavat minua. Miten voisin karsia nämä käytöksestäni pois?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kenties itäsuomesta? Siellä suunnalla ihmisten kommunikointiin kuuluu sellainen höpöttelevä selittely, kun taas pohjoisessa ja etelässä se olisi outo. länsisuomea en tunne.

Ei ne kauheasti tykkää, ellet kohtaa toista savolaistatai siellä asunutta.

Vierailija
22/24 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi selittelyn lopettamiseen sen oivaltaminen, että ihmiset tulkitsevat sen heikkoudeksi ja epävarmuudeksi. Mitä enemmän selitin ja perustelin jotain, sitä röyhkeämmiksi monet kävivät. Vaikka joku väittäisikin, että olisi kiinnostunut tietämään perusteita sille, miksi ajattelen tai toimin tietyllä tavalla, niin todellisuudessa aniharva on oikeasti kiinnostunut asiasta. Moni haluaa vaan etsimällä etsiä toisten heikkoja kohtia ja manipuloida muita, jotta tuntisi itse olevansa pätevä ja fiksu tyyppi. Joskus toki voi syntyä mielenkiintoisiakin keskusteluja siitä, mitkä syyt vaikuttavat itse kunkin valintojen taustalla mutta se vaatii avarakatseisuutta ja toimivaa tilannetajua. Tivaajien ja utelijoiden kanssa ei kannata varsinaisesti keskustella vaan kommunikoida mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuossa on se ongelma, että on joutunut lapsuudessa selittelemään asioita hyvinkin tarkasti. Tähän on voinut liittyä myös liiallista utelemista. Voi viedä aikaa, että löytää sen lyhyen selkeän tavan puhua asioista.

Vierailija
24/24 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole minkään sortin traumaa, enkä koe häpeää selittelyistäni.

Miksi sitten selittelen ja perustelen? Siksi että nykyihmiset tuntuvat olevan nykyään niin kertakaikkisen tyhmiä etteivät ymmärrä asioita ilman että se hierotaan niiden naamaan.

Sitten kun tarpeeksi monta kertaa joudut kokemaan esim. että "aha, hän ymmärsi minut väärin ja teki jonkin asian väärin tämän takia, olisi varmaan pitänyt perustella se asia sille." - niin kyllähän se pitkässä juoksussa ja toiston kera alkaa vatutttaa.  

Sitten ihmetellään, laadidaa, mites tässä nyt näin pääsi käymään. Ja minä siihen että: minähän sanoin.

Tässä syntyy sellainen "selittelynkierre".. ;(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän