Mikä on palkkataso jonka alapuolella työstä tulee ”kannattamatonta”
Eli vaikkapa esimerkiksi eläke ei nouse takuueläkkeen yli tai töissäkäynniin kustannukset vievät työstä mielekkyyden.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut että mun olisi saatava palkkaa nettona 2800 euroa kuukaudessa jotta kannattaisi mennä ansiotyöhön. Alle sen en persettäni penkistä nosta.
Ja minä olen itse naisena elättänyt itseni 20 vuotta pienemmällä palkalla kuin tuo.
-AMK-tutkinto-
Entäs sitten?
Juuri tässä ketjussa nähty asenne oli syynä minun Suomeen verojen maksamisen loppumisen takana. Vein osaamiseni ja tuloni muualle. Suosittelen muillekin nettomaksajille.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tässä ketjussa nähty asenne oli syynä minun Suomeen verojen maksamisen loppumisen takana. Vein osaamiseni ja tuloni muualle. Suosittelen muillekin nettomaksajille.
Tarviitko nenäliinan?
Vierailija kirjoitti:
Wanha kunnon Atlas Shrugged strategia. Tässäkin on se ongelma että se ei tapahdu kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka käyvät töissä maksavat muiden sohvailut.
Miettikääpä tätä, mikä motivoi sossun ja työkkärin tätejä ja setiä????????? Huippupalkka ja bonuksena iloiset ja ahkerat asiakkaat?
Ajattelemisen aihetta sinne sohville kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä tätä, mikä motivoi sossun ja työkkärin tätejä ja setiä????????? Huippupalkka ja bonuksena iloiset ja ahkerat asiakkaat?
Eivät osaa tehdä mitään oikeita töitä joten heille on rakennettu tällaisia työttömien holhoushommia.
Kyllähän se 5 keur pitäisi kuussa saada.
En itsekään saa ja ihan riistoahan tämä on käydä tähän hintaan töissä. Tekemässä rahaa jollekin muulle. Mutta minkäs teet kun yhteiskunta on järjestäytynyt näin ja valta on kapitalisteilla, jotka ovat saaneet tuotantovälineet perintöinä yms.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se 5 keur pitäisi kuussa saada.
En itsekään saa ja ihan riistoahan tämä on käydä tähän hintaan töissä. Tekemässä rahaa jollekin muulle. Mutta minkäs teet kun yhteiskunta on järjestäytynyt näin ja valta on kapitalisteilla, jotka ovat saaneet tuotantovälineet perintöinä yms.
Perus Vasemmistoliittolainen taas äänessä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa tehdä mitään oikeita töitä joten heille on rakennettu tällaisia työttömien holhoushommia.
Eivät silti makaa sohvilla sun elätettävinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat kalliimpia elätettäviä. Valitettavasti tarpeetonta työtä.
Itellä nyt netto 1450e kuussa 37,25h/vko tunneilla ja alle sen ei kannata mennä, koska työmatka on vähintään 15km suuntaansa ja siihen on oltava auto julkisen liikenteen puutteesta. Mutta jos ois 40h/vko ja yhtä raskasta kuin edellinen duunipaikka, niin alle 1800e netto en suostuisi myymään vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla tarpeetonta, ikävä kyllä näitä viestejäkin lukiessa sen huomaa, ettei itsensä elättäminen ole itsestään selvä ajatus hyvin suurelle osalle 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla tarpeetonta, ikävä kyllä näitä viestejäkin lukiessa sen huomaa, ettei itsensä elättäminen ole itsestään selvä ajatus hyvin suurelle osalle 🤣
Kyllä, moraali on mennyt aikoja sitten mutta hallitukset ja pankkiirit ovat siihen osasyyllisiä. Kun rahanarvo romahtaa jatkuvasti itsestään niin mitä järkeä on säästää? Ja jos saman saa tekemättäkin niin mitä logiikkaa on tehdä töitä? Siinäpä se, moraali ei yksinään nykyään kanna koska arvot ovat pitkään olleet että kaikki käy eikä mitään saa kritisoida. Näillä sitten mennään valitettavasti kohti huonompaa tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, moraali on mennyt aikoja sitten mutta hallitukset ja pankkiirit ovat siihen osasyyllisiä. Kun rahanarvo romahtaa jatkuvasti itsestään niin mitä järkeä on säästää? Ja jos saman saa tekemättäkin niin mitä logiikkaa on tehdä töitä? Siinäpä se, moraali ei yksinään nykyään kanna koska arvot ovat pitkään olleet että kaikki käy eikä mitään saa kritisoida. Näillä sitten mennään valitettavasti kohti huonompaa tulevaisuutta.
Juuri näin. "saman saa tekemättäkin" ja siinä on se virhe👌
Mä oon yksinasuva, auton omistava elintarviketyöntekijä n. 1700-1800e/kk nettopalkalla ja tämä on se raja. Tästä ei voi enää huonontua tai muuten pitää melkeenpä autosta luopua ja alkaa jotain koulua tms. katselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut että mun olisi saatava palkkaa nettona 2800 euroa kuukaudessa jotta kannattaisi mennä ansiotyöhön. Alle sen en persettäni penkistä nosta.
Miten niin 2800 nettona? Et ainakaan tukia voi noin paljoa saada, ja jos saat ansidonnnaista, niin sekin herkku loppuu aikanaan.
Eri kommentoija, mutta ajattelepa asiaa näin: Jos saat sata euroa enemmän käteen kun menet töihin niin onko se oikeasti sen menetetyn vapaa-ajan arvoista? No eipä ole ei, tuon takia korkeat tuet laskevat työn suhteellista kannattavuutta enemmän kuin mitä äkkiä ajattelisi. Esim. ihan hypoteettinen tilanne: Jos saisit 2000e tukia ja pääsisit töihin jossa tienaat 3000e brutto, niin nettona et verojen ja maksujen jälkeen kuitenkaan saisi tuhatta euroa enempää vaan erotus olisi joitain satoja. Onko tämä summa sitten niin suuri että luovut viidestä lomapäivästä per viikko? Hullu maa tämä Suomi nykyään.
No huh huh mitä tukia! Saan tasan työmarkkinatuen enkä mitään muuta joten menisin riemusta kiljuen töihin jos saisin vaikka nettona 1200€,sekin olisi jo tuplasti se minkä nyt saan. Ikävä kyllä työkyvytöntä ei vaan kukaan palkkaa. Täytyy varmaan erota jos tuloni lisääntyisivät noin paljon.
Korkean tuloverotuksen maassa kysymyksen pitäisi olla pikemmin minkä palkkatason yläpuolella työstä tulee kannattamatonta. Itselläni palkkatulon yläraja on 1040 e/kk kokonaistulojeni ollessa tukineen 3000 e/kk. Ansiotulosta en veroa maksa käytännössä lainkaan. Yli tuon tulorajan menetän opintotuen ja hyvin pian myös asumistuen ja mikäli palkkatulolla pyrkisin maksamaan niiden osuuden itse, olisi veroprosentti jo "tavanomaisella" tasolla. Ei kannata lapsen kanssa yksin asuvan aikuisen asua omistusasunnossa eikä tehdä juurikaan ansiotuloa tässä maassa vaikka edellytyksiä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin 2800 nettona? Et ainakaan tukia voi noin paljoa saada, ja jos saat ansidonnnaista, niin sekin herkku loppuu aikanaan.
Eri kommentoija, mutta ajattelepa asiaa näin: Jos saat sata euroa enemmän käteen kun menet töihin niin onko se oikeasti sen menetetyn vapaa-ajan arvoista? No eipä ole ei, tuon takia korkeat tuet laskevat työn suhteellista kannattavuutta enemmän kuin mitä äkkiä ajattelisi. Esim. ihan hypoteettinen tilanne: Jos saisit 2000e tukia ja pääsisit töihin jossa tienaat 3000e brutto, niin nettona et verojen ja maksujen jälkeen kuitenkaan saisi tuhatta euroa enempää vaan erotus olisi joitain satoja. Onko tämä summa sitten niin suuri että luovut viidestä lomapäivästä per viikko? Hullu maa tämä Suomi nykyään.
Tuet eivät ole korkeita. Asumistuki nostaa niitä, mutta sitähän ei ihminen itse edes näe ts. ei jää käyttöön.
Ja minä olen itse naisena elättänyt itseni 20 vuotta pienemmällä palkalla kuin tuo.
-AMK-tutkinto-