Miten kipeä supistuksen pitää olla että se lasketaan
synnytyssupistukseksi? Nyt on tullut noin klo 16 asti kipeitä supistuksia, joista ainakin 1,5h säännöllisesti 5 min välein riippumatta siitä lepäänkö vai en. Supistukset sattuvat alavatsaan ja kiristävät alavatsaa mutta voin kyllä istua niiden aikana tai jatkaa puuhiani. Vahvuus ehkä keskivahva menkkakipu. Onkohan nämä synnytyssuppareita vai ei?
Kommentit (25)
Mikä on supistusten kesto? Saattavat olla alkuvaiheen synnytyssuppareita, mutta saattavat myös laantua vielä. Oma olotila sekä supistustrn kesto kertovat paljon. Näillä tiedoilla ei ole vielä kiirettä sairaalaan. T. Doula
Jos ei sairaalan ole pitkä matka, en lähtisi vielä. Itse kyllä tiesin kun oli kyse niistä supistuksista, että ei voi enää olla kotona. Kipu pistää nojailemassa pöytään, ei pysty liikkumaan jne. Kaksi synnytystä ja molemmissa samankaltainen alkuvaihe, kesti meikkaamisesta supistuksista pari tuntia noihin kivuliaisiin ja sitten sairaalaan, jossa todettiin että olenkin jo 7cm auki.
Ota gramma panadolia ja katso vaikuttaako se. Harjoittussupparit laantuvat kipulääkkeellä, "oikeat" eivät. Myös harjoitussupparit voivat olla kivuliaita ja säännöllisiä. Itse en ole erottanut niitä synnytyssuppareista kivultaan ja kestoltaan, ainoastaan tuolla että särkylääke joko auttaa (jolloin voi rentoutua, käydä lämpimässä suihkussa ja mennä lepäilemään) tai sitten ei auta (jolloin voi jo alkaa pakkailla sairaalakassia.)
Enkä siis sano, että kaikkien kohdalla näin olisi, mut mun kohdalla näin on ollut.
Mä lähtisin kyllä jo tossa vaiheessa sairaalaan tarkistuttamaan tilanteen. Jos olet eka synnyttäjä niin ei voi tietää kuin nopeasti se vauva syntyy. T. Syöksysynnyttäjä
Kyllä tiiät sitte kun synnytys on käynnissä. Niistä suppareista ei voi erehtyä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 21:28"]
[/quote]
Niin aina sanotaan, silti tuttavani synnytti eteiseen, kun ei enää ehtinyt sairaalalle. Mutta joo, suurin osa sinne taitaa mennä liian ajoissa.
[/quote]
No minä olen kyllä erehtynyt. :D Ekassa synnytyksessä harjoitussupparit olivat helvetillisen kipeitä ja säännöllisiä, ja niistä meni vielä pari päivää siihen että lapsi syntyi. Toisessa supparit eivät sattuneet käytännössä ollenkaan. Lapsi meinasi syntyä sairaalaan tuulikaappiin kun ei mulla ollut minnekään kiire, kaiken varalta vaan olin lähtenyt sairaalaan kun ei ollut oikein muutakaan tekemistä.
On ne suppareita. Soita sairaalaan ja käy näytillä. Itsellä vasta sairaalassa tuli pari kovaa supistusta ja olinkin ihan auki. Että voi se mennä niinkin. Kiire tuli.
Ei ole mikään maailman suurin synti mennä liian ajoissa sairaalaan. :D Siinä saman sairaalan päivystysosastolla todennäköisesti tälläkin hetkellä lappaa sisään henkilökunnalle ennestään tuttua porukkaa, joka on ihan itse kämmännyt itsensä siihen kuntoon, että on (taas) avun tarpeessa, ja jotka vie valtavasti yhteiskunnan resursseja. Siihen verrattuna keskiverto tallaaja saa mennä osastolle näytille vaikka kuukautta ennen laskettua aikaa, eikä se hetkauta henkilökunnan eikä sairaalan resursseja mihinkään suuntaan. Sieltä passitetaan vaan kotiin jos synnytys ei ole vielä kunnolla käynnissä.
[/quote]
Ei välttämättä, mulla auennut tosi hyvin sellasilla napakoilla, muttei todellakaan mitään kestämättömiä... Synntykset alkoi lapsiveden mentyä ja sit tuli noita supistuksia, jotka oli sinne 5 cm ihan hyvin siedettävissä. Ja nopeasti edenny synnytykset. Eikä missään vaiheessa ennen tota mitään tuntuvia harjoitussupistuksia.
Ei kaikki mene saman kaavan mukaan. Tsemppiä ap!!!!!
Tänne olikin tullut vastauksia :) ovat kovenneet, eli ei kestä enää juuri nojailematta pöytiin (+hierontaa/kuumavesipulia). Kesto nyt ehkä 6min välein, 5-7. En ole vielä mennyt sairaalaan mutta kassia pakkailin. Enkä ole soittanut sairaalaan. Panadolia en haluaisi ottaa vielä kun ei ole pakko.
Ensisynnyttäjä olen.
Menehän näytille jo :) Mä avauduin sairaalassa ollessa 8cm tunnissa, joten yksilöllistä on.
Täytynee pikkuhiljaa soitella. Jumppapallonkaan päällä ei ole enää mukava olla. Tuijotan vain tuota supistusväliä, pitäisi olla 5min mutta kun välillä on jopa 7 niin onkohan vielä aikaista.
Ap
Kuinka kauan yksi supistus kestää ?
Pystystkö puhumaan supistuksen aikana ?
Onko tullut verislimaista vuotoa ?
Ei ole liian aikaista soittaa tai lähteä sairaalaan. Terv nopea synnyttäjä.
Mä lähdin sairaalaan kun vedet alkoi tihkumaan. Matkalla alkoi supistelut ja heti aika voimakkaita. Väli oli alusta asti 5min, mutta avautuminen oli hidas. Sairaalaan päästyä olin 2cn auki ja seuraavan 12 tunnin aikana aukesin 2 senttiä lisää vaikka supparit oli helvetillisiä. Sitten puhkaistiin kalvot ja tadaa - 4-10 senttiin 20min ja ponnistamaan. Aivan järkky kokemus ja mitään lääkitystä kipuun en saanut, koska supistusten väli oli loppuun saakka 5min. Eli ei ne siitä välttämättä tiheämmiksi muutu... Tsemiä!
Supistus kestää n. minuutin jos synnytys on käynnissä. Soita sairaalaan. Luulen kyllä , että ei ole vielä tarpeeksi kipeitä kun täältä kyselet.
Sen verran sattuu että kyljellään ei voi olla eikä nukkumaan mennä, mutta seisaaltaan tai jumppapallon päällä kestää kyllä. Pitäisiköhän tässä varautua lähtemään illalla sairaalaan (ja missä vaiheessa kun 5min välein on vielä näin lievää?!)?