Nyt oikeasti tsempataan työttömiä
kerrotaan tietämiämme vapaita paikkoja ja rohkaistaan hakemaan niihin. Haukkuminen ei auta mitään eikä ketään.
Kommentit (5)
Ei tsempit auta kun on pitkäaikaistyötön. Kukaan ei tule ikinä palkkaamaan. Jos ei työttömäksi jäätyään saa nopeasti töitä vaan työttömyys ehtii vähänkään pitkittyä, se oli siinä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:34"]
Ei tsempit auta kun on pitkäaikaistyötön. Kukaan ei tule ikinä palkkaamaan. Jos ei työttömäksi jäätyään saa nopeasti töitä vaan työttömyys ehtii vähänkään pitkittyä, se oli siinä.
[/quote]
No minä kyllä tiedän useammankin entisen pitkäaikaistyöttömän, joka on saanut töitä. Taksikuski - vaihtoi alaa täysin, toimistovirkailija valtiolla, pääsi näytettyään kyntensä työllistämistukitöissä, lähihoitaja; hän myös vaihtoi alaa, insinöörejä, sekä alan vaihtajia että nuorena kouluttatuneita. Kaikkia siis toki yhdistää se, että heillä on jotain kokemusta ja ammatti tai useampia.
3 vuotta olen hakenut aktiivisesti kouluun ja töihin ja ikinä ei pääse edes haastatteluun. Taipääsin hetkeksi kouluun,josta minut potkittiin ulos koska jouduin olemaan 2 kk aikana 3 vkoa pois, sillä lapseni sairasti silloin paljon. Muita hoitajia ei ole.
Haen siis vaan töitä ja käytän aikani sillä välin kotiäitinä olemiseen.
Ei missään tapauksessa kannata aliarvioida omia kykyjään eikä varsinkaan hakea vaatimattomia paikkoja. Niihin kun on se sata hakijaa, suurin osa päteviä.
Sen sijaan kannattaa hakea vaativampia, sellaisia joihin ei oikeastaan riitä pätevyys eikä kokemus. Vaikka nyt esimerkiksi niin runsaasti avoimena oleviin kunnanjohtajan paikkoihin. Eikä tämä ole edes vitsi.
No en hae itsekään, mutta jos olisin joskus jatkanut ns. valitsemallani uralla suoraan ylöspäin, ehkä hakisin. Oma kokemus on se, että haastatteluunkin kutsutaan niihin paikkoihin, joita itse epäilen. Mutta kun ei niihin oikein riitä päteviä, kykeneviä eikä edes tuttuja hakijoita.
En ole saanut pysyvää paikkaa, kiitos vaan kysymästä. Sen verran niitä on kuitenkin riittänyt, että huomennakin tulee ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Ammattia olen jo tässä pariinkin kertaan vaihtanut ja kouluttautunut. En minä oikeastaan tiedä, ovatko nämä työttömyyspäivät paljon sen antoisampia näin maisterina kuin mitä ne olivat ennen opistoinsinöörinä.
Ei kannata väheksyä mitään hakukanavaa. Netti nykyaikana toimii ja sen merkitys vain kasvaa, ne jotka väittävät muuta, ovat jämähtäneet 20 vuoden takaiseen aikaan.
Nimimerkillä netti-CV poiki haastattelukutsun ja työpaikan.
Sinä olet hyvä. Mieti, ovatko kaikki työn saaneet täydellisiä. Eivät, siispä joku kerta on sinun vuorosi. Mene peiliin eteen ja sano itsellesi: olen hyvä, työnantajienkin vika jos eivät sitä huomaa. Mutta kyllä joku kerta joku huomaa.
-ex-työtön.