Kuinka paljon teidän 16-17-vuotiaat pojat tekevät kotitöitä?
Hoitavatko kotiaskareita päivittäin/viikottain/kuukausittain?
Ja tekevätkö käskemättä, vai autopilottina jo?
Kommentit (40)
Ei yhtään, ei asu enää kotona. Joten silloin kun käy en laita siivoamaan.
Pakottakaa ne vätyspoikanne töihin ettei niistä tulee vätysmiehiä. Sellaiset jäävät yksin.
No meillä poika asuu arkipäivät toisella paikkakunnalla mutta viikonloppuisin osallistuu kotitöihin siinä missä muutkin. Ei tämä kuitenkaan mikään hotelli ole. Aika paljon saa patistaa mutta nuristen suostuu kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään, ei asu enää kotona. Joten silloin kun käy en laita siivoamaan.
Tekikö esim.ysiluokalla vielä?
En vaadi poikia tekemään muuta kuin käyttämään vessaharjaa paskantamisen jälkeen.
Olemme perheen kesken sopineet että kotityöt kuuluu tytöille. Pojilla on rankat urheiluharrastukset jotka vie aikaa ja energiaa.
Ei ollenkaan, pojilla ja miehillä on muutenkin niin vaikeaa sekä rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehillä rankkaa?
Ettekö ole huolissanne, millaiset kotityöriidat poikianne odottaa aikanaan kun vaimo alkaa olettaa apuja siivoiluun ja ruuanlaittoon?
Vierailija kirjoitti:
Tämä kysymys ei koske minua, koska vanhinkin pojistani on vasta 13. Mutta heillä ei ole ollenkaan vaikeaa tai rankkaa. Suoriutuvat koulusta hyvin. Vanhin kokkaa toisinaan itsenäisesti, nuorinkin osaa tyhjentää tiskikoneen. Ovat yhdessä vastuussa ns. poikien vessan pesusta. Harjoittelevat pyykinpesua. Haravoivat ja auttavat lumitöissä.
Vierailija kirjoitti:
No meillä poika asuu arkipäivät toisella paikkakunnalla mutta viikonloppuisin osallistuu kotitöihin siinä missä muutkin. Ei tämä kuitenkaan mikään hotelli ole. Aika paljon saa patistaa mutta nuristen suostuu kuitenkin.
Joo, mäkään en tunne ketään aikuistuvaa poikaa jota ei tarvitsisi patistaa kotihommiin. Tytöt ovat sen suhteen itseohjautuvampia.
Meillä on neljä lasta, joista 3 poikaa ja 1 tyttö. Kaikilla samat säännöt: viikkorahan saa, kun tekee neljä kotityötä (pyykkien levitys, astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö, ruuanlaitto, roskien vienti, muutaman huoneen imurointi). Jos kotitöitä ei tee, ei myöskään saa viikkorahaa.
Meillä muut ovat uroita. Ihan ovat 12-vuotiaasta lähtien siivonneet huoneensa, pesseet pyykkinsä ja ovat kaiken huipuksi vielä jokainen minua innokkaampia laittamaan ruokaa, simaa ja leipomaan.
Pojille on ollut luonnollinen asia nähdä isänsä tekevän kotitöitä ja isänsä on vitsaillut, ettei heidän tarvi tyytyä ensimmäiseen vapaaehtoiseen kun osaa ihan itse hoitaa asiallisesti kotihommat.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole huolissanne, millaiset kotityöriidat poikianne odottaa aikanaan kun vaimo alkaa olettaa apuja siivoiluun ja ruuanlaittoon?
Tämä! Poikani olivat 17 Ja 14 kun ero tuli, tyttö 11. Jokainen heistä tajusi jo eroa ennen että kotityöt kuuluivat kaikille. (Exääni se ei koskenut, koska hän yksityisyrittäjänä oli pois kotoa aamuseitsemästä iltaseitsemään, kun taas minulla oli 6-tuntinen työ.)
Olisin ollut häpeissäni jos poikani, pois muuttaessaan, eivät olisi osanneet kotitöitä. Nyt ovat molemmat naimisissa ja toinen heistä tuore isä, tyttö asuu kanssani tilavassa asunnossa ja vielä opiskelee, mutta muuttaa syksyllä poikakaverinsa kanssa yhteen, tulee valmistumaan kesällä.
Meillä kanssa, että viikkorahan tai käyttörahaa saa ainoastaan, kun tietyt viikkoaskaret on tehty.
Näihin kuuluvat:
1. Viikottainen oman huoneen siivous ja lakanoiden vaihto
2. Omien vaatteiden pyykkäys
3. Jokaisella on oma päivä tiskikoneen täytölle ja tyhjentämiselle
4. Kouluhommat tehty viimeistään lauantaina
En ymmärrä perheitä, jotka eivät opeta näitä rutiineja omille lapsilleensa. Ei ihme, että niin monet nuoret on ihan hukassa ensimmäisen asunnon huolehtimisen suhteen, kun tulevat kotoa mistä kukaan ei koskaan opettanut tai vaatinut.
Mulla on 2 poikaa, 10 ja 13-vuotiaat. He siivoavat oman huoneensa, laittavat omat pyykkinsä kaappiin, auttavat siivouksessa, hakevat puita sisälle, talvella tekevät lumitöitä, kesällä puutarhahommia, tyhjäävät tiskikonetta, auttavat ruuanlaitossa jne. Patistella kyllä pitää (varsinkin vanhempaa), mutta ihan hyvin hoitavat hommat.
Kaikki lapset, nyt jo teinejä, tekevät kotitöitä. Pitävät oman huoneensa siistinä, se onnistuu oma-aloitteisest. Koko koti siivotaan vuoroviikoin, ja siihen poikia pitää patistella, mutta tekevät kyllä. Jokainen osaa laittaa ruokaa, siivota keittiön kokkivuoron jälkeen, täyttää ja tyhjentää tiskikoneen, pestä pyykkiä, tehdä pihatöitä. Meillä kaikki tekevät kaikkia töitä, kenelläkään ei ole erivapauksia sukupuolen perusteella.
Mä en tajua tätä, että kotityöt jaetaan sukupuolen mukaan. Meillä on niinpäin, että mies kohtelee tyttöä kuin prinsessaa, hänen ei pitäisi tehdä mitään, mutta pojan täytyy olla koko ajan auttamassa. Olen yrittänyt puhua, mutta vaikea yksin, kun mies jotenkin näkee teinityttömme edelleen pikkulapsena ja pojan taas pienestä pitäen reippaana "miehenä". Omasta mielestäni keveisiin kotitöihin ei ole mitään eroa, onko tyttö vai poika.
Meillä 9 ja 12 vuotiaat pojat täyttää ja tyhjentää tiskikonetta, petaa sänkynsä, imuroi huoneensa ym pientä askaretta. Kesällä ajavat nurmikkoa ja talvella kolaavat lunta. Ihan perus juttuja minusta. Isompi osaa myös tehdä jotain simppeleitä ruokia, mutta harvemmin pyydän tekemään.
Ei yhtään.