Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jokavuotinen yrjötauti pakollinen vieras lapsiperheessä?

Vierailija
05.03.2015 |

Kuinka huono käsihygienia pitää olla, että joka helkkarin vuosi sairastaa yrjötaudin? Pahimmat useampaan kertaan. Sitten kun itse ollaan hälläväliä-meiningillä tarttuvien tautien suhteen, niin kaikki saavat kärsiä. V*****aa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on suht läheisessä kontaktissa virusta sairastavan kanssa, niin kyllä siinä meinaa pettää parempikin vastustuskyky.

Vierailija
22/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alko tulla vasta kun tyttö meni esikouluun. 6veenä eka vatsatauti ja nyt on tokalla, joka vuosi ollut sen jälkeen tammi-maaliskuussa. Tänä vuonna ei vielä. Tyttö ystävystyi eskarissa nykyisen parhaan kaverin kanssa joka kantaa kaikki taudit meille. Siellä ollaan koko ajan kans sairaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei ole aikoihin ollut. Kaikki ottaa päivittäin Rela-tabletin. Tiedä sitten onko se jeesannut.

Vierailija
24/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella hygieeninen ihminen, eikä mulla ole lapsia, ja silti olen saanut vatsataudin muutaman viime vuoden aikana useaan kertaan. No miksi? Joka ikinen kerta on kyseessä ollut joku lapsiperheellinen tartuttaja, joka on tullut itse puolikuntoisena työpaikalle tai jopa kyläpaikkaan tartuttamaan. Siinä ei paljon omien käsien huolellinen peseminen ja muu hyvä hygienia auta, kun saat siinä istuessasi tietää että ahaa, kiva kuulla; vieressäsi istuva henkilö on taudin kourissa tai vielä puolikuntoinen tartuttaja, eikä hän ole viitsinyt olla vastuullinen ja olla riittävän kauan pois muiden seurasta. Sopiva pisara siinä sitten lentää päälle tai kahvikuppiin, niin se on siinä.

Vierailija
25/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei? Meillä oli lapsen ollessa puoli vuotias, niin noro ja senkin toi ihan täysi-ikäinen kaveri, ei lapsivieras. Sen jälkeen ei ole ollut flunssia eikä yrjö- tai ripulitauteja. Lapsi on tällä hetkellä 6v. Sairastelut loppui about samaan aikaan kun ruvettiin pumppaamaan pöntön kansi kiinni.

Vierailija
26/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nykytilannetta tiedä kun omia lapsia ei ole. Mutta mun lapsuudessa se ainakaan ei mikään jokavuotinen ollu. Itse olen teininä ensimmäisen mahatautini sairastanut.

Vierailija
27/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vitun puklutauti? Aikuiset oikeesti nyt.

Vierailija
28/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän lapsilla ole vielä koskaan ollut mahatautia (1 v ja 3 v). Varmaan päiväkotilapsilla ja koululaisilla yleisempää kuin kotona hoidetuilla.

Vierailija
29/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 12:27"]

Juuri tuollaiset pöpökammoiset saavatkin ne pahimmat taudit, kun eivät totuta itseään pöpöihin.

[/quote]

Tässä menee nyt 12. vuosi ilman oksennustautia, ja juu, olen juuri kuvailemasi kaltainen "pöpökammoinen".

Vierailija
30/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole ollut koskaan. Teillä ei taida olla käsihygienia ihan hanskassa tai syötte pilaantunutta ruokaa.

Vierailija
31/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerran vuodessa" ei ole paljon, aika normaalia lapsille varsinkin jos ovat tarhassa tms.

Tuo käsideseistä tai hygieniasta jankuttaminen on aika älytöntä suuntaan ja toiseen. En usko että ylihygieenisyys auttaa, mutta ei se lasten kanssa myöskään pahenna tilannetta, jostakin niitä bakteereita ja viruksia aina tulee. Tauteja nyt vain saa vähän kaikkialta eikä jumal'avita joku lumen syöminen ole listan kärjessä. Eläinten p-kasta voi toki huonolla mäihällä saada loisia tai muuten vakavampia tauteja, mutta ei nyt näitä tavanomaisia rotaviruksia sun muita.

Esim. uimahallin lämpimässä vedessä lilluvat bakteerit ihmisestä toisen limakalvoille paljon varmemmin kuin jostakin metsään sataneesta lumesta.

Meillä lapset tarhassa, toinen on pienestä asti tunkenut suuhunsa kaiken (pienistä kivistä lähtien, nyplää kaikkea ja nuolee sormia), nuorempi ei moista harrasta. Ehkä kerran vuodessa jompikumpi tuo kotiin jonkun mahataudin tai ripulin, yleensä menee melko vähällä vaivalla ohi eikä tuo "järkevämpi" tunnu sen terveemmältä kuin toinen. Melkein päivittäin syödään AB-jogurttia ja yritetään kannustaa normaaliin hygieniaan, muutoin ei erityisesti vältellä bakteereja.

Vierailija
32/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun te ette osaa pestä lastenne ettekä omia käsiänne oikein saatika opettaa sitä!

Vierailija
33/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 12:49"]Olen todella hygieeninen ihminen, eikä mulla ole lapsia, ja silti olen saanut vatsataudin muutaman viime vuoden aikana useaan kertaan. No miksi? Joka ikinen kerta on kyseessä ollut joku lapsiperheellinen tartuttaja, joka on tullut itse puolikuntoisena työpaikalle tai jopa kyläpaikkaan tartuttamaan. Siinä ei paljon omien käsien huolellinen peseminen ja muu hyvä hygienia auta, kun saat siinä istuessasi tietää että ahaa, kiva kuulla; vieressäsi istuva henkilö on taudin kourissa tai vielä puolikuntoinen tartuttaja, eikä hän ole viitsinyt olla vastuullinen ja olla riittävän kauan pois muiden seurasta. Sopiva pisara siinä sitten lentää päälle tai kahvikuppiin, niin se on siinä.
[/quote]
Minäkin olen lapseton, normaalia hygieniaa noudatan, enkä ole kohta kymmeneen vuoteen ollut mahataudissa, flunssastakin vuosia. Kuitenkin tänä aikana olen ollut töissä paikoissa joissa päivän aikana tapaa paljon ihmisiä, sairaitakin. Olisko omalla vastustuskyvylläkin tekemistä asian kanssa siis.

Vierailija
34/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme ulkomailla reilu 3 vuotta ja kertaakaan emme olleet mahataudissa. Tuossa maassa ei edes tiedetty, mikä mahatauti on. Tuttavapiirissämme oli aikuisia, jotka eivät olleet koskaan oksentaneet.

Suomeen muutettuamme meillä on ollut mahatauti joka ikinen kevät. Se iskee maaliskuussa ja niin kävi tänäkin vuonna.

Nim. Yö hereillä oksentelevan taaperon kanssa.

Vierailija
35/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat 8v ja 10v ja vatsatauti on ollut 3krt. Eli joka vuosi ei ole, aina näihin aikoihin vuodesta sitä saa pelätä kun sitä on joka puolella :(

Vierailija
36/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka joutuu pakkohoitoon, pitäisi minun mielestä syyllisen saada myös rangaistus...

Vierailija
37/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:26"]Asuimme ulkomailla reilu 3 vuotta ja kertaakaan emme olleet mahataudissa. Tuossa maassa ei edes tiedetty, mikä mahatauti on. Tuttavapiirissämme oli aikuisia, jotka eivät olleet koskaan oksentaneet.

Suomeen muutettuamme meillä on ollut mahatauti joka ikinen kevät. Se iskee maaliskuussa ja niin kävi tänäkin vuonna.

Nim. Yö hereillä oksentelevan taaperon kanssa.
[/quote]

Toi on oikeesti mielenkiintoista! Mikä meillä Suomessa mättää? Onko muuten meidän naapurimaissa oksutautiongelmaa?

Vierailija
38/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole ollut. Kädet pestään normaalisti vessareissun jälkeen, jos ne on likaantuneet (esim möyritty pihalla) ja ennen ruuanlaittoa, muttei joka kerta kun tullaan kotiin (esim käyty kaupassa). Tiheämmin pestään jos joku kipeänä. Jos mahatauti tulee, on yleensä vaan lapsella joka oksentaa muutaman kerran.
Mahatauteja on harvoin. Lapsen tarhassa oli välillä noroa, meille se tuli kerran ja kesti jokaisella ehkä puoli päivää. Rotaa ei ole ollut koskaan, eikä edes ruokamyrkytystä. Ei syödä mitään maitohappobakteerituotteita, siivousaineet on mietoja. Luulen että meillä on vaan sattunut kaikille hyvä vastustuskyky. Ei me vanhemmat lapsenakaan juuri sairasteltu.

Vierailija
39/39 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalissa kotitaloudessa ei voi olla liian hygieninen. Juuri näiden kulkutautien kohdalla on erityisen tärkeää huolehtia hyvästä käsihygienista, eli kädet pestään AINA kun tullaan ulkoa sisälle, AINA ennen ruokailua ja AINA wc-käynnin jälkeen. Ja oikea tapa on lämmin vesi + reilusti saippuaa + 20 sekuntia hankausta + huuhtelu + HUOLELLINEN kuivaus. Tämä vähentää tautien leviämistä, mutta ei millään tavalla vaikuta esim. allergioiden puhkeamiseen, mistä usein puhutaan "ylihygieniaan" viitaten.

Norovirustartunta antaa vain noin kuukauden immuunisuojan tautia vastaan, että sen sairastamisella ei ole mitään tekemistä vastustuskyvyn vahvistumisen kanssa. Jos näin olisi, niin aikuisethan ei saisi ko. tartuntaa lainkaan.

Meillä ei ole juurikaan sairasteltu, kun käsihygienista pidetään superhyvää huolta. Niin lapset kuin aikuisetkin. Niitä vastustuskyvyn kannalta oleellisia hyviä bakteereja saa muualta ihosta ja ympäristöstä. Suoliston mikrobistoa voi tukea oikealla ravinnolla ja maitohappobakteereilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän