vihaan sanaa "laihaläski"
Milloin on alettu puhua laihoista laihaläskeinä? Ennen ihmiset olivat vaan hoikkia. Nyt on suorastaan syntiä jos lihasrajat eivät näy. Just luin yhestä keskustelusta kommentin "se että on laiha ei tarkoita ettei olisi läskiä" Siis apua! Oon aina kuvitellu, että naisen kropassa pitää myös olla sitä läskiä ihan jo hormooni ym. toiminnan takia. Miksi kaikkien pitää olla lihaksikkaita alhaisella rasvaprosentilla? Toki todella alhainen lihasmassa on epäterveellistä ja vanhemmiten jopa vaarallista, mutta nykyään ei saa olla ns. normaali. Pitää olla piukat selluliitittomat pakarat, sekä vatsoista ja käsivarsista piirtyä lihakset esille.
T. Normaalipainoinen (174/70 eli bmi n. 22-23, rasva% 25)
Kommentit (61)
Laihaläski on henkilö jonka painoindeksi ei viittaa ylipainoon tai vaikeaan ylipainoon mutta lihasmassan suhde rasvan määrään on aivan liian alhainen. Ei tätä termiä ole kehitetty naisten kiusaksi, ihan yhtä hyvin mieskin voi olla normaalipainoinen mutta lihakseton ja pehmeä lössykkä. Näin voi käydä kun laihduttaa lihaksensa pois kituilemalla tai syö pitkään kartellen lihaksistoa ja elimistöä ylläpitäviä ruoka-aineita esimerkisi suosien tyhjiä kaloreita.
Läski on rasvaa. Jos on rasvaa, silloin on läski vaikka ei painaisikaan 150-kiloa. Koettakaa päästä siitä yli, ja hyväksyä itsenne. Hoikka on muinainen määritelmä, joka ei oikeastaan kerro kehonkoostumuksesta tai terveydestä mitään. Laihaläski näyttää naiselliselta vain vaatteet päällä - laihuuden takia ei juurikaan ole rintoja tai takapuolta kuten rehevillä tai urheilullisella, pelkkä löllyvä maha ja tikkujalat ja -kädet. Saahan jokainen tietysti näyttää miltä haluaa mutta en oikein ymmärrä miksi sitten valittaa. Nykyään kaikki tieto ja treenit ovat vapaasti kaikkien saatavilla, joten laihaläskeys on täysin oma valinta. Minä ei ainakaan halua näyttää kehitysmaan lapselta vaan mieluummin otan pyöreät pakarat ja olkapäät ilman sitä hytkyvää mahaa. Suhteellisen alhainen rasvaprosentti, kuitenkin normaalin rajoilla, on ihmisen keholle luontainen ja kaunis tila. Rasvan kertyminen normaalin ylärajoille on täysin ok raskauden ja imetyksen aikana, muina aikoina on sitten hyllyvä laihaläski.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 08:53"]Laihaläski on henkilö jonka painoindeksi ei viittaa ylipainoon tai vaikeaan ylipainoon mutta lihasmassan suhde rasvan määrään on aivan liian alhainen. Ei tätä termiä ole kehitetty naisten kiusaksi, ihan yhtä hyvin mieskin voi olla normaalipainoinen mutta lihakseton ja pehmeä lössykkä. Näin voi käydä kun laihduttaa lihaksensa pois kituilemalla tai syö pitkään kartellen lihaksistoa ja elimistöä ylläpitäviä ruoka-aineita esimerkisi suosien tyhjiä kaloreita.
[/quote]
Amen. En tajua, miten tästäkin saadaan joku av-ongelma. Totuuden kieltämistä väittää, ettei laihaläskejä muka ole. On niitä, kaikki peruskoulut ja toisen asteen koulut pullollaan. Löysiä ja pehmeitä tyttöjä ja poikia jotka syövät hamppareita ja juovat es, eikä tietenkään liiku ikinä koska "se on niin rankkaa." Jopa koululiikunnasta luistetaan. Näistä tulee sitten usein aikuisena niitä läskejä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 08:53"]
Laihaläski on henkilö jonka painoindeksi ei viittaa ylipainoon tai vaikeaan ylipainoon mutta lihasmassan suhde rasvan määrään on aivan liian alhainen. Ei tätä termiä ole kehitetty naisten kiusaksi, ihan yhtä hyvin mieskin voi olla normaalipainoinen mutta lihakseton ja pehmeä lössykkä. Näin voi käydä kun laihduttaa lihaksensa pois kituilemalla tai syö pitkään kartellen lihaksistoa ja elimistöä ylläpitäviä ruoka-aineita esimerkisi suosien tyhjiä kaloreita.
[/quote]Ai, eikö sen laihaläskin tarvitsekaan olla laiha. Vai onko kaikki paitsi ylipaino nykyään laihaa.
Mä luulin olevani laihaläski, koska olen normaalipainon alarajalla mutta en liiku tai treenaa yhtään. Kuvittelin, että kaikki mitä mulla on luiden yms. lisäksi on läskiä, ei lihasta, koska en todellakaan ole mikään timmi, kaukana siitä. Mutta yllätys yllätys: kehonmittauksen tuloksena oli, että mun rasvaprosenttini on todella alhainen. MITÄ mussa sitten on toi löysä? :DDDD Onko meille rasvattomille "laihaläskeille" vielä jokin oma nimitys?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:25"]
Mä luulin olevani laihaläski, koska olen normaalipainon alarajalla mutta en liiku tai treenaa yhtään. Kuvittelin, että kaikki mitä mulla on luiden yms. lisäksi on läskiä, ei lihasta, koska en todellakaan ole mikään timmi, kaukana siitä. Mutta yllätys yllätys: kehonmittauksen tuloksena oli, että mun rasvaprosenttini on todella alhainen. MITÄ mussa sitten on toi löysä? :DDDD Onko meille rasvattomille "laihaläskeille" vielä jokin oma nimitys?
[/quote]Mulla kanssa rasva% 21,5, lihasprosentti 32 (just tarkistin). Oonko laihaläski vai en? t.42
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 09:25"]
[/quote]
Et ole mikään laihaläski, ainoastaan löysä.
Ompa hassua kun ihmiset eivät ymmärrä aloitusta/lue kommentteja välistä..
Siis minä ymmärrän, että on olemassa laihoja ihmisiä, jotka voivat olla huonossa kunnossa. Eivät liiku ja syövät huonosti =paino on alhainen, mutta muodostuu siitä rasvasta. Tän alotuksen tarkotus oli ihmetellä miksi normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia kutsutaan laihaläskeiksi? Se että on hoikka, ei tarkoita, että on rasvaton. Vaikka ois laiha on ympärillä kuitenkin jonkunnäköinen rasvakerros eli jos luut ei törrötä on nainen ns. pehmeä, muttei missään nimessä läski. Myös näitä naisia kutsutaan usein laihaläskeiksi. On siis kolme naistyyppiä ylipainoinen, laihaläski, fitness... Tätä en ymmärrä. Ei siis saa olla enää hoikka, ilman näkyviä lihaksia
AP
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:06"]
Ompa hassua kun ihmiset eivät ymmärrä aloitusta/lue kommentteja välistä.. Siis minä ymmärrän, että on olemassa laihoja ihmisiä, jotka voivat olla huonossa kunnossa. Eivät liiku ja syövät huonosti =paino on alhainen, mutta muodostuu siitä rasvasta. Tän alotuksen tarkotus oli ihmetellä miksi normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia kutsutaan laihaläskeiksi? Se että on hoikka, ei tarkoita, että on rasvaton. Vaikka ois laiha on ympärillä kuitenkin jonkunnäköinen rasvakerros eli jos luut ei törrötä on nainen ns. pehmeä, muttei missään nimessä läski. Myös näitä naisia kutsutaan usein laihaläskeiksi. On siis kolme naistyyppiä ylipainoinen, laihaläski, fitness... Tätä en ymmärrä. Ei siis saa olla enää hoikka, ilman näkyviä lihaksia AP
[/quote]
Hyvin hyvin hyvin harvalla ihmisellä on sellainen ruumiinrakenne..
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:35"]
Se on vaan oikeiden läskien keksimä sana, kun ovat kateellisia hoikille.
[/quote]
En jaksa uskoa tähän, sillä useimmiten hoikat ihmiset käyttävät tuota nimitystä itsestään. Tai sitten treenatut toisista ihmisistä. En ole koskaan kuullut lihavan ihmisen nimittelevän ketään laihaläskiksi.
Ompa hassua kun ihmiset eivät ymmärrä aloitusta/lue kommentteja välistä.. Siis minä ymmärrän, että on olemassa laihoja ihmisiä, jotka voivat olla huonossa kunnossa. Eivät liiku ja syövät huonosti =paino on alhainen, mutta muodostuu siitä rasvasta. Tän alotuksen tarkotus oli ihmetellä miksi normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia kutsutaan laihaläskeiksi? Se että on hoikka, ei tarkoita, että on rasvaton. Vaikka ois laiha on ympärillä kuitenkin jonkunnäköinen rasvakerros eli jos luut ei törrötä on nainen ns. pehmeä, muttei missään nimessä läski. Myös näitä naisia kutsutaan usein laihaläskeiksi. On siis kolme naistyyppiä ylipainoinen, laihaläski, fitness... Tätä en ymmärrä. Ei siis saa olla enää hoikka, ilman näkyviä lihaksia AP
[/quote]
ARGH. Miksi et lue koko ketjua ennenkuin kommentoit? Kukaan, ei kukaan ole väittänyt normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia laihaläskeiksi!!!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:06"]
[/quote]
ARGH. Miksi et lue koko ketjua ennenkuin kommentoit? Kukaan, ei kukaan ole väittänyt normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia laihaläskeiksi!!!
[/quote]
No ilmeisesti sinäkään et lukenut. Moni on tullut kertomaan, että laihaläskejä ovat laihat lihaksettomat naiset, vaikka aloituksessa puhuttiin normaaleista hoikista naisista (normaali=syö keskiverrosti eli hyvin välillä herkutellen, liikkuu keskiverrosti muutaman kerran viikossa).
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:06"]
[/quote]
Hyvin hyvin hyvin harvalla ihmisellä on sellainen ruumiinrakenne..
[/quote]
Suurimmalla osasta hoikista/normaalipainoisista on sellainen ruumiinrakenne. Eli rasva% 18-25, mutta lihakset eivät pullistele kehosta. Lihasrajat eivät piirry käsiin ja vatsaan, vaikka sitä rasvaa ei ole kuin pieni kerros.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:48"]
[/quote]
[/quote]
Nimenomaa niin on. Täällä on paljon aloituksia, joissa jopa alipainoiset kamppailee sen kanssa, että on laihaläski.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:06"]
[/quote]
[/quote]
Ei tässä ketjussa, mutta arkipuheessa, muissa keskusteluissa ym. kuulee puhuttavan normaaleista hoikista naisista laihaläskeinä. Jos lihakset ei näy, vaikka on laiha =laihaläski, vaikka kyse on normaalista naisesta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:06"] Ompa hassua kun ihmiset eivät ymmärrä aloitusta/lue kommentteja välistä.. Siis minä ymmärrän, että on olemassa laihoja ihmisiä, jotka voivat olla huonossa kunnossa. Eivät liiku ja syövät huonosti =paino on alhainen, mutta muodostuu siitä rasvasta. Tän alotuksen tarkotus oli ihmetellä miksi normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia kutsutaan laihaläskeiksi? Se että on hoikka, ei tarkoita, että on rasvaton. Vaikka ois laiha on ympärillä kuitenkin jonkunnäköinen rasvakerros eli jos luut ei törrötä on nainen ns. pehmeä, muttei missään nimessä läski. Myös näitä naisia kutsutaan usein laihaläskeiksi. On siis kolme naistyyppiä ylipainoinen, laihaläski, fitness... Tätä en ymmärrä. Ei siis saa olla enää hoikka, ilman näkyviä lihaksia AP [/quote] ARGH. Miksi et lue koko ketjua ennenkuin kommentoit? Kukaan, ei kukaan ole väittänyt normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia laihaläskeiksi!!! [/quote] Ei tässä ketjussa, mutta arkipuheessa, muissa keskusteluissa ym. kuulee puhuttavan normaaleista hoikista naisista laihaläskeinä. Jos lihakset ei näy, vaikka on laiha =laihaläski, vaikka kyse on normaalista naisesta.
[/quote]
Höpöhöpö, en minä ainakaan ole kuullut. Mutta jos tosiaan sinä olet kuullut tuollaista puhetta, niin ymmärräthän sen, että nämä puhujat eivät tiedä mistä puhuvat, joten ei kannata heidän höpötyksiään ottaa todesta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:06"] Ompa hassua kun ihmiset eivät ymmärrä aloitusta/lue kommentteja välistä.. Siis minä ymmärrän, että on olemassa laihoja ihmisiä, jotka voivat olla huonossa kunnossa. Eivät liiku ja syövät huonosti =paino on alhainen, mutta muodostuu siitä rasvasta. Tän alotuksen tarkotus oli ihmetellä miksi normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia kutsutaan laihaläskeiksi? Se että on hoikka, ei tarkoita, että on rasvaton. Vaikka ois laiha on ympärillä kuitenkin jonkunnäköinen rasvakerros eli jos luut ei törrötä on nainen ns. pehmeä, muttei missään nimessä läski. Myös näitä naisia kutsutaan usein laihaläskeiksi. On siis kolme naistyyppiä ylipainoinen, laihaläski, fitness... Tätä en ymmärrä. Ei siis saa olla enää hoikka, ilman näkyviä lihaksia AP [/quote] ARGH. Miksi et lue koko ketjua ennenkuin kommentoit? Kukaan, ei kukaan ole väittänyt normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia laihaläskeiksi!!! [/quote] No ilmeisesti sinäkään et lukenut. Moni on tullut kertomaan, että laihaläskejä ovat laihat lihaksettomat naiset, vaikka aloituksessa puhuttiin normaaleista hoikista naisista (normaali=syö keskiverrosti eli hyvin välillä herkutellen, liikkuu keskiverrosti muutaman kerran viikossa).
[/quote]
Nä tämä siksi, että aloittaja luuli virheellisesti, että tavalliset hoikat naiset olisivat laihaläskejä. ja tämä luulo ilmeisesti siksi, että joku on joskus omaa tietämättömyyttään hänelle niin väittänyt. Tähän ketjuun on moni kommentoinut vain saadakseen AP:n väärän käsityksen korjattua.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 10:06"] Ompa hassua kun ihmiset eivät ymmärrä aloitusta/lue kommentteja välistä.. Siis minä ymmärrän, että on olemassa laihoja ihmisiä, jotka voivat olla huonossa kunnossa. Eivät liiku ja syövät huonosti =paino on alhainen, mutta muodostuu siitä rasvasta. Tän alotuksen tarkotus oli ihmetellä miksi normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia kutsutaan laihaläskeiksi? Se että on hoikka, ei tarkoita, että on rasvaton. Vaikka ois laiha on ympärillä kuitenkin jonkunnäköinen rasvakerros eli jos luut ei törrötä on nainen ns. pehmeä, muttei missään nimessä läski. Myös näitä naisia kutsutaan usein laihaläskeiksi. On siis kolme naistyyppiä ylipainoinen, laihaläski, fitness... Tätä en ymmärrä. Ei siis saa olla enää hoikka, ilman näkyviä lihaksia AP [/quote] ARGH. Miksi et lue koko ketjua ennenkuin kommentoit? Kukaan, ei kukaan ole väittänyt normaalipainoisia (terveitä, elämäntavoiltaan kunnollisia) naisia laihaläskeiksi!!! [/quote] No ilmeisesti sinäkään et lukenut. Moni on tullut kertomaan, että laihaläskejä ovat laihat lihaksettomat naiset, vaikka aloituksessa puhuttiin normaaleista hoikista naisista (normaali=syö keskiverrosti eli hyvin välillä herkutellen, liikkuu keskiverrosti muutaman kerran viikossa).
[/quote]
Nä tämä siksi, että aloittaja luuli virheellisesti, että tavalliset hoikat naiset olisivat laihaläskejä. ja tämä luulo ilmeisesti siksi, että joku on joskus omaa tietämättömyyttään hänelle niin väittänyt. Tähän ketjuun on moni kommentoinut vain saadakseen AP:n väärän käsityksen korjattua.
[/quote]
En ole muistanut kirjoittaa AP:ta kommenttien loppuun, joten minun vikani on jos ette ole tajunnut pointtiani. Kommentoin johonkin väliin, että ymmärrän, että on olemassa hoikkia naisia, jotka eivät välttämättä liiku ja joiden ruokailutottumukset ovat huono. Painoa ei ole paljoa, mutta se muodostuu rasvasta. Ryhti voi olla huono, jaksaminen hankalaa ja kunto alhainen. Heitä on alunperin kutsuttu laihaläskeiksi. Kuitenkin nykyään kuulee puhuttavan aivan tavallisista hoikista naisista laihaläskeinä. Jos et ole erittäin kireä, lihasrajat eivät näy, mutta olet kuitenkin hoikka, olet laihaläski. Minä en siis henkilökohtaisesti ajattele näin, vaan yleinen puhetapa tuntuu olevan tämä.
AP
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 20:05"]Mä veikkaan että tuolla termillä viitataan sellaisesti ulkoisesti hoikkaan/normaali painoiseen ihmiseen jolla on kuitenkin sitä sisäistä rasvaa, eli rasvaa kertynyt mm maksan, sydämen ja muiden sisuskalujen ympärille, muistaakseni tuon näkee oliko ultraäänellä, magneettikuvauksella tms
Ja tuo sisäinen rasva on paljon hengenvaarallisempaa kun ulkoinen rasva. Eli siis jos on normaalipainoinen ihminen jolla sisäistä rasvaa paljon tai ylipainoinen ihminen jolla ei sisäistä rasvaa, niin tällä ensimmäisellä suurempi todennäköisyys sairastua mm sydän- ja verisuonitauteihin kun jälkimmäisellä.
[/quote]
n usko tuolla viitattavan sisäiseen rasvaan vaan juuri laihaan naiseen ilman näkyviä lihaksia. Vaikka ois laiha on ympärillä kuitenkin jonkunnäköinen rasvakerros eli jos luut ei törrötä on nainen ns. pehmeä, muttei missään nimessä läski. Tämähän on sitten väärin: huono laiska nainen, joka ei laihuudesta huolimatta ole "terve, timmi, fit", vaan paheksuttu laihaläski
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 23:30"]Mustakin varmaan puhutaan laihaläskinä. Olen näin nelikymppisenä hoikassa kunnossa, mutta todellakin nelikymppisen näköinen. Reidet, vatsa, eivätkä rinnat ole kiinteät. Harrastan lenkkeilyä ja ratsastusta. Salilla olen käynyt kokeilemassa ja jumpissa myös, ne eivät ole minun juttuni. Olen normaalissa kunnossa, mutta lihaksia ei tavallista arki- ja hyvinvointiliikuntaa harrastavaa enempää ole.
[/quote]
Ja sanomani piti, etten ymmärrä tätä laihaläskitermiä. 20 vuotta sitten olin samanlainen, mutta parikymppisen kropalla. Olin silloin vain hoikka ja nuori, en laihaläski
[/quote]
Silloin olitkin kiinteämpi ja sulla oli enemmän lihasmassaa. Ikääntyessä lihasmassa katoaa ja korvautuu läskillä. Timmistä ja jäntevästä tulee pehmeä.