Mies: kuinka tärkeää sinulle on olla isä?
Oletko jo isä, haluatko ehdottomasti tulla isäksi, onko se yksi rooli muiden joukossa tai tärkein asia maailmassa, vai oletko suorastaan isyyttä vastaan?
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:57"]
Jos mietit kuinka nopeasti viimeiset kymmenen vuotta elämästäsi on mennyt, ja kuinka nopeasti seuraavat kymmenen vuotta tulevat menemään, huomaat että kohta saat ajatella enemmän itseäsi. [/quote]
Aika kauheaa, jos 10 vuotta elämästä menee ihan hujauksessa!! Kyllä 10 vuotta on hemmetin pitkä aika.
Olen nyt 35 ja edellisen kymmenen vuoden aikana olen ehtinyt vaikka mitä - saada ekan oman alan työpaikan, valmistua, muuttaa eri kaupunkiin, erota ja seurustella ja ostaa pari asuntoa ja erota taas, löytää elämäni rakkauden ja hyvän työn, tutustua moniin ihaniin ihmisiin, löytää monta uutta harrastusta jne jne jne. Jos mulla olisi elämässä jokin epämieluisa aspekti ja joku yrittäisi lohduttaa sanomalla "odotapa kymmenen vuotta", niin masentuisin varmasti. Seuraavan kymmenen vuoden aikana ehdin varmaankin vaihtaa työpaikkaa, muuttaa ainakin pari kertaa, matkustella uusille mantereille, ehkä opiskella uuden tutkinnon, toivottavasti mennä naimisiin jne jne.
Ihan kamalaa, jos joku kokee että 10 vuotta menee hujauksessa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 08:55"]
Ihan kamalaa, jos joku kokee että 10 vuotta menee hujauksessa.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Kiirehtiminen kuolemaa kohti ei minusta kuulosta hyvältä tavoitteelta. Olen pikemminkin koettanut nautiskella kaikista nautiskelemisen arvoisista hetkistä niin, että elämä tuntuisi pidemmältä. Toisaalta kyllä monet vanhemmat näyttävätkin siltä, että ovat ikääntyneet nopeasti. Lapsettomilla on tapana säilyä nuorekkaampina pidempään. -2
Väärä paikka kysellä, tällä palstalla tuskin normi isät palloilee, kyllä he ovat ihan jossain muualla!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:38"]
Saan paskamyrskyn aikaan mutta puhun omasta ja muutaman muun isäkaverini puolesta: isyys on tylsää. Oma vaimoni ottaa äitiyden tosissaan ja hän on hyvä siinä, mutta itseäni ei vain jaksa kiinnostaa. Juu, onhan se kiva kun poika menestyy lätkässä mutta vanhempainillat, syöttöhetket, lapsiperhereissut, uhmakohtaukset, lelukasat, lasten kiljuminen ilosta tai muusta, koulumenestyksen seuraaminen, tarkat rutiinit, allergiat, harrastuksiin kuskaus, rahan menetys jne Jne. ovat aivan helvetin vastenmielisiä ja tunnen pilanneeni elämäni kun hankin lapsia. En kadu lapsiani, mutta jos olisin nähnyt elämäni ennen kuin tein ratkaisun hankkia kaksi lastani vaimoni kanssa, olisin valinnut toisin. Lapseton elämä sopi minulle ja haikailen alitajunnassani sinne takaisin vaikka tietysti tiedän että se on mahdotonta ja väärin.
[/quote]
Just ton takia en halua lapsia. Jaksaisin lapsia ehkä tunnin päivässä eli minusta olisi tullut hyvä isä... Valitettavasti naisena se äitiyden rooli on niin raskas ja täysivaltainen etten voisi kuvitella alkavani tuohon.
Sullehan on ihan mahdollista ottaa ero ja alkaa etäisäksi. Saat elämän ja ne pennut.
[/quote]"alkaa etäisäksi" ja jättää vastuu toiselle kannattavaksi. Ja lapset käytännössä isättömäksi. Ei hyvä. Pikkulapsi aika on hetkessä ohi ja lapset maailmalla. Sitten sitä omaa aikaa taas riittää. Lapsista kannattaa nauttia silloin kun he ovat pieniä. Se aika on häviävän pieni osa ihmisen elämää.
[/quote]
Elämässä pitää miettiä mitä haluaa eikä uhrautua. Etäisä voi olla parempi kuin isä, joka on paikalla mutta ei läsnä...
[/quote]Ainahan sitä on parempi kun ei tarvii kokoajan jaksaa. Mutta lapsia kohtaan se ei ehkä ole oikein. Olisin minäkin varmaan parempi vanhempi jos hoitaisin lapsia vaan sillointällöin viikonloppuisin. Joku muu kantaisi vastuun lasten arjesta.Voit kyllä uhrautua muutaman vuoden elämästäsi jos olet lapset hankkinut. Ei se arki kenellekkään aina herkkua ole. Ja miksi sen äidin pitäisi jaksaa kantaa sinunkin osasi vastuusta kun sinä luistaisit helpompaan elämään? Ei se äideillekään aina helppoa ole, mutta vastuunsa on aikuisen ihmisen kannettava. Nykymiehillä tuppaa tuo vastuunkantaminen omista tekemisistä unohtua. Ei haluta "uhrata" muutamaa vuotta omiin lapsiin jotka on maailmaan saatettu, vaan tuupataan vastuu toisille.
Olen kolminkertainen isä ja tulin isäksi yli 20 vuotta sitten. Kyllä se on minulle aika iso juttu ja minulle oli jo nuorena itsestään selvää että hankin lapsia.
t. mies 44v
Elämässä pitää miettiä mitä haluaa eikä uhrautua. Etäisä voi olla parempi kuin isä, joka on paikalla mutta ei läsnä...
[/quote]
Kyllä se läsnäolo on kaiken a sekä o ja sitä etäisä ei ole kuin satunnaisesti.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 20:33"]
Saan paskamyrskyn aikaan mutta puhun omasta ja muutaman muun isäkaverini puolesta: isyys on tylsää. Oma vaimoni ottaa äitiyden tosissaan ja hän on hyvä siinä, mutta itseäni ei vain jaksa kiinnostaa. Juu, onhan se kiva kun poika menestyy lätkässä mutta vanhempainillat, syöttöhetket, lapsiperhereissut, uhmakohtaukset, lelukasat, lasten kiljuminen ilosta tai muusta, koulumenestyksen seuraaminen, tarkat rutiinit, allergiat, harrastuksiin kuskaus, rahan menetys jne Jne. ovat aivan helvetin vastenmielisiä ja tunnen pilanneeni elämäni kun hankin lapsia. En kadu lapsiani, mutta jos olisin nähnyt elämäni ennen kuin tein ratkaisun hankkia kaksi lastani vaimoni kanssa, olisin valinnut toisin. Lapseton elämä sopi minulle ja haikailen alitajunnassani sinne takaisin vaikka tietysti tiedän että se on mahdotonta ja väärin.
[/quote]
Just ton takia en halua lapsia. Jaksaisin lapsia ehkä tunnin päivässä eli minusta olisi tullut hyvä isä... Valitettavasti naisena se äitiyden rooli on niin raskas ja täysivaltainen etten voisi kuvitella alkavani tuohon.
Sullehan on ihan mahdollista ottaa ero ja alkaa etäisäksi. Saat elämän ja ne pennut.
[/quote]"alkaa etäisäksi" ja jättää vastuu toiselle kannattavaksi. Ja lapset käytännössä isättömäksi. Ei hyvä. Pikkulapsi aika on hetkessä ohi ja lapset maailmalla. Sitten sitä omaa aikaa taas riittää. Lapsista kannattaa nauttia silloin kun he ovat pieniä. Se aika on häviävän pieni osa ihmisen elämää.
[/quote]
[/quote]Se pitää miettiä jo ennenkuin tekee lapsia. Sitten ei enää mietitä haluaako olla isä, kun lapsi on maailmassa. Oletko kuullut ehkäisystä?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 00:16"]
Konservatiivisilla aloilla kuten rahoitus ja juridiikka on kyllä paljon miehhiä, joille perhe on uskottavuuskysymys.
[/quote]
Joo, ja tästä ei saisi varmaan puhua, mutta monilla riippuu ylennyskin siitä, onko ne ekassa avioliitossa, onko niillä lapsia.
Monet yritykset eivät ylennä eronneita miehiä, ja suosivat perheellisiä miehiä.
Sen takia tietyillä aloilla menestystä haluavat miehet menevät naimisiin ja tekevät lapsia ns. sopivan oloisen naisen kanssa.
Henk.kohtaisesti mun mielestä epäreilua, mutta tavallaan ymmärrettävää, koska se kertoo tietynlaisesta vakaudesta.
[/quote]
Aika monella miehellä elämä lähtee eron jälkeen alamäkeen. Juuri eronneen miehen on lähes mahdotonta saada mm. vuokra-asuntoa.
[/quote]
Onko sulle muukin arki tylsää? Jäikö aikuiseksi kasvaminen vähän kesken? Työnteko ei nappaa tms?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:09"]
Onko sulle muukin arki tylsää? Jäikö aikuiseksi kasvaminen vähän kesken? Työnteko ei nappaa tms?
[/quote]
Sinustako ei ole mahdollista kokea työtään, harrastuksiaan ja ihmissuhteitaan mielenkiintoisksi ja tyydyttäväiksi ja samaan aikaan pitää isyyttä tylsänä? -2
Vai alamäkeen? :D onhan se kamalaa, kun saa ikioman asunnon, kukaan ei huuda ja kiukuttele siellä. Ei tartte katella vaimon naamaa joka viimeiset vuodet aina norsunvitulla. Saa pillua ekaa kertaa pariin vuoteen ja fiilis on kuin vankilasta vapautuneella. On ihan kivaa olla isä ja seurata lapsen kehittymistä. Kaduttaa, että mimmosen naisen kanssa sen tein. Heti kun lapsi syntyi, olin pelkkä elättäjä ja vaimoni pelkkä äiti. Koskea ei saanut. Mikä perhe semmonen on, jossa aikuisilla ei ole enää parisuhdetta. Kasvatetaan vaan lasta saman katon alla. Etäisänä oleminen ei ole vastuun pakoilua. Lapsi on mun luona joka toinen viikko. Olishan se kiva olla lähi isä. Viettäisin yhtä paljon aikaa lapsen kanssa, kuin nytkin, mutta saisin kaikki tuet lapsesta ja frigidiltä eksältä vielä elarit pälle. Mut eihän se nyt sovi eksälle.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 18:37"]
Minulle on hyvin tärkeää, etten ole isä. En näe mitään ideaa siinä, että uhraisin valtavasti aikaa, rahaa ja energiaa johonkin niin tyhjänpäiväiseen.
[/quote]
Harmittaako sua koskaan, etteivät vanhempasi soveltaneet samaa ajattelutapaa sinuun? =)
[/quote]
En ymmärrä, mitä tarkoitat. Vanhempanihan nimenomaan uhrasivat aikaa, rahaa ja energiaa meihin lapsiin. Minä teen kuitenkin itse omat elämääni koskevat päätökset. En ole matkinut vanhempiani kouluttautumisessa, ammatinvalinnassa, asumismuodossa tai harrastuksissa, enkä koe tarvetta matkia heitä tässäkään asiassa. Vanhempieni valinnat eivät kuulu minulle sen enempää kuin omat valintani kuuluvat heille. -2
[/quote]
Se on ihan ok, että toimit elämässäsi toisin kuin vanhempasi. Sinulla on siihen täysi oikeus, mutta jos pidät lapsia yksiselitteisesti "tyhjänpäiväisinä", paljastat maailmankatsomuksesi kieroutuneisuuden ja myös ristiriitaisuuden.
Loogisempaa olisi ollut vastata esim: "En halua lapsia, koska haluan käyttää kaiken aikani, rahani ja energiani itseeni."
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 18:37"]
Minulle on hyvin tärkeää, etten ole isä. En näe mitään ideaa siinä, että uhraisin valtavasti aikaa, rahaa ja energiaa johonkin niin tyhjänpäiväiseen.
[/quote]
Harmittaako sua koskaan, etteivät vanhempasi soveltaneet samaa ajattelutapaa sinuun? =)
[/quote]
En ymmärrä, mitä tarkoitat. Vanhempanihan nimenomaan uhrasivat aikaa, rahaa ja energiaa meihin lapsiin. Minä teen kuitenkin itse omat elämääni koskevat päätökset. En ole matkinut vanhempiani kouluttautumisessa, ammatinvalinnassa, asumismuodossa tai harrastuksissa, enkä koe tarvetta matkia heitä tässäkään asiassa. Vanhempieni valinnat eivät kuulu minulle sen enempää kuin omat valintani kuuluvat heille. -2
[/quote]
Se on ihan ok, että toimit elämässäsi toisin kuin vanhempasi. Sinulla on siihen täysi oikeus, mutta jos pidät lapsia yksiselitteisesti "tyhjänpäiväisinä", paljastat maailmankatsomuksesi kieroutuneisuuden ja myös ristiriitaisuuden.
Loogisempaa olisi ollut vastata esim: "En halua lapsia, koska haluan käyttää kaiken aikani, rahani ja energiani itseeni."
[/quote]
Sinun kannattaisi lukea muiden viestejä vähän tarkemmin. En sanonut pitäväni lapsia tyhjänpäivisinä. Heillä on sama ihmisarvo kuin aikuisillakin. Lisääntymistä ja vanhemmuutta pidän sen sijaan todella tyhjänpäiväisenä tapana käyttää elämänsä. En arvosta sellaista ollenkaan.
Tuo jälkimmäinen virke ei pitäisi minun kohdallani paikkaansa, koska käytän aikaani, rahaani ja energiaani mielelläni myös esimerkiksi puolisooni, ystäviini, vapaaehtoistyöhön ja tärkeiksi katsomiini hyväntekeväisyyskohteisiin. -2
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:19"]
[/quote]
En harrasta jääkiekkoa, se on ihan tyhjänpäiväistä.
En opiskellut kauppatieteitä, se on ihan tyhjänpäiväistä.
En kuuntele rock musiikkia, se on ihan tyhjänpäiväistä.
En hanki lapsia, koska se on ihan tyhjänpäiväistä.
Miksi vain jälkimmäisen kommentin sanominen aiheuttaa hirveän ryöpyn? Eihän kukaan tivaa jääkiekkoakaan tyhjänpäiväiseksi sanovalta, että "miten voit sanoa noin, jääkiekko on pelastanut monta lasta syrjäytymiseltä ja tuonut Suomelle hyvää mainosta, miksi et vain sano että olet laiska ja haluat maata sohvalla katsomassa elokuvia sen sijaan että pelaisit jääkiekkoa"? Eikö ole itsestäänselvää että jokaiseen kommenttiin sisältyy "se on tyhjänpäiväistä minulle".
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 18:09"]
Oletko jo isä, haluatko ehdottomasti tulla isäksi, onko se yksi rooli muiden joukossa tai tärkein asia maailmassa, vai oletko suorastaan isyyttä vastaan?
[/quote]
En ole isä, en halua isäksi, se ei ole tärkein asia maailmassa, en ole isyyttä vastaan.
Isyys on monille isille oman itsensä korostamista, sen näkemistä, kuinka omat geenit jatkavat olemassaoloaan. Kyseessä on useimmiten täysin itsekäs asia. Sama koskee tietysti myös äitiyttä.
En sitä silti mitenkään paheksu. Melkein kaikki ihmisen valinnat ovat itsekkäitä, oma lapsi on ennen kaikkea täydellisen itsekäs teko. Ei sinänsä väärä mutta ei ole mitään syytä tuntea moraalista ylemmyyttä, jos on oman lapsen halunnut omia geenejään jatkamaan.
Mieheni vastaus: tärkeintä elämässä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:36"]
[/quote]
Siis hänelle oli tärkeintä maailmassa tulla isäksi, vai lapset ovat nyt synnyttyään hänelle tärkeintä elämässä? Nuo kun ovat aivan eri asioita. Moni sellainenkin mies, joka on huijattu tai painostettu isäksi, pitää lopulta isyyttä elämänsä tärkeimpänä asiana.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:36"]
[/quote]
Siis hänelle oli tärkeintä maailmassa tulla isäksi, vai lapset ovat nyt synnyttyään hänelle tärkeintä elämässä? Nuo kun ovat aivan eri asioita. Moni sellainenkin mies, joka on huijattu tai painostettu isäksi, pitää lopulta isyyttä elämänsä tärkeimpänä asiana.
[/quote]
Mieheni halusi lapsen niin kuin kuka tahansa normaali ihminen. Nyt kun lapsemme on kaksivuotias, lapsi on miehelleni tärkeintä elämässä.
[/quote]
Näin juuri. Tuo ensin maailmaan uusi ihminen, joka ei koskaan pyytänyt syntyä. Pilaa sitten tän ihmisen elämä kertomalla hänelle, ettei hänellä ole mitään merkitystä edes omalle isälleen. Pistä lapsi maksamaan siitä ettet itse viitsi kantaa vastuuta. Kukaan lapsi ei ole ansainnut sitä, että saa isäkseen itsekeskeisen kusipään.
On parempi aivan kaikille olla lapseton kuin huono vanhempi, mut jos on jo lapset tehnyt, niin siinä ei enää aidosti voi valita, koska silloin vaatii lapselta enemmän kuin itseltään.