Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi liikunnan merkitystä laihdutuksessa vähätellään?

Vierailija
04.03.2015 |

Jos tunnin reippaalla kävelylenkillä kuluttaa kaloreita 400, miten tämä olisi huonompi kuin jättää syömättä 400 kaloria päivässä? Eikö olisi järkevämpää ohjeistaa ihmisiä liikkumaan enemmän (ihan jo muistakin terveyssyistä) kuin hokea mantraa "10% liikuntaa, 90% ruokavaliota". Tästä tulee äkkiä se kuva että ihminen laihtuu ja voi paremmin sohvalla nälkiinnyttämällä itseään.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kolmosta, nelosta ja vitosta. Lisäksi tuntuu, että liikunnan suuri korostaminen laihdutuksessa saa liikunnan roolin vääristymään ja sitä myötä siitä saatavan ilon katoamaan: liikunnasta tulee joko rangaistus (koska olet niin kirotun läski, sinun pitää nyt vetää sata lasissa punttitreeniä kaksi tuntia, ja koska menit syömään sen ylimääräisen suklaapatukan, sinun pitää nyt juosta hikilenkki) tai keino ostaa palkintoja ja pikku myönnytyksiä (jos saat nyt kulutettua oikein monta sataa kaloria, voit ottaa hyvällä omallatunnolla pari irtokarkkia).

Itsekin kannustaisin sekä laihduttajia että kaikkia muitakin liikkumaan, mutta pääpainona ei mielestäni pitäisi olla mahdollisimman suuri kulutus vaan liikunnasta saatava fyysinen ja henkinen hyvä olo.

Vierailija
22/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni toi kaava ei ole yleispätevä ja riippuu täysin lähtötilanteesta. Jos ihmisen ruokavalio koostuu munkeista, pizzoista, limusta ja alkoholista, niin ihan varmasti suurin vaikutus on ruokavaliomuutoksella. Ei siinä yksi 400kcal päivälenkki tunnu missään. Jos taas ruokavalio on edes melkein kunnossa, mutta liikunta nollassa, niin asia on päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:26"]

"Liikunta kiinteyttää, mutta ei laihduta" Jos nyt jätetään anorektikot pois laskuista, kuka haluaa laihtua ilman kiinteytymistä? (jos tarkoitat tällä nyt rasvan muuttumista lihasmassaksi)

[/quote]

Minä esimerkiksi. Olen pitkässä projektissa jossa olen pudottomassa painoia 90 kilosta 53 kiloon. Tällä hetkellä olen 77 kilossa. En ole harrastanut ollenkaan liikuntaa enkä aio harrastaa. Minulle riittää että laihdun, ei ole millään kiinteyksillä väliä. 

[/quote]

Liikunta auttaa nahan kiinteytymisessä. En usko että yhtä iloisena katsot peilistä 53 kiloisena jolla nahkapussit saattaa roikkua pahastikin.

Vierailija
24/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin keskustelussa on syytä muistaa, ettei hoikkuus ja terveys ole samoja asioita. Liikunta parantaa terveyttä, vaikkei se laihduttaisi ja hoikankin kannattaa liikkua. 

Jos liikkeelle lähtee pienestä ylipainosta ja osaa pitää ruokavalionsa kunnossa, niin kyllä liikunnalla tuloksia saa. Ne tulee hitaasti, mutta tämä ei haittaa, jos kyseessä on pysyvä elintaparemontti. 

Mutta useimpien laihduttajien laihtuminen lähtee ruokavaliosta ihan siitä syystä, että ihminen voi minuutissa lappaa naamaansa sen, minkä tunnin lenkillä polttaa - ja jos liikunnan aloittaa nollasta, ei kukaan edes jaksa rehkiä hulluna. Tämä luo helposti harhan, että ylipainolle tekee jotain, jos käy kerran viikossa salilla tai pari kertaa n. tunnin kävelylenkillä, eikä tee mitään muuta (kuin syö yhden pullan palkinnoksi tästä saavutuksesta). 

Parhaiten liikunta toki toimii silloin kun se tuo myös rytmiä päivään. Sohvalla makoilu ja jääkapilla roikkuminen vaihtuu kävelyksi, niin kaloriktin saattaa tippua vain sen takia, että aiksemmin mussuttaminen on ollut ajan vietettä. 

Niin tai näin - terveellinen elämä ja painonhallinta on kokonaisuus. Yhtä kaikille toimivaa ohjetta ei ole - toisaalta kaikkien tulisi syödä terveellisesti ja liikkua säännöllisesti. 

Vierailija
25/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa korostetaan koska se on bisnestä.

Vierailija
26/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en allekirjoita 90-10, 80-20 enkä edes 50-50 suhdetta. Vaan mielestäni laihtuminen, hyvä olo ja hyvä kunto on 100% liikuntaa ja 100% ruokavaliota!

Ruokavalion tärkeys on selvä: olet mitä syöt. Tuore, prosessoimaton ruoka pitää sisäisesti terveenä, suojaa syöviltä ja auttaa kehoa toimimaan niin kuin se on tarkoitettukin.

Mutta liikunta ja hyvä kunto on myös tärkeää: hyvä lihaskunto on yksi selkeimpiä pitkän iän ennustajia. Ihmistä ei ole tarkoitettu rapakuntoiseksi sohvavihannekseksi, vaan ulos liikkumaan, käyttämään lihaksiaan, ja aivojaan, myös vaarallisissa ja haastavissa tilanteissa. Okei nykypäivänä ei enää tarvitse juosta tiikereitä karkuun tai illallista kiinni, mutta sitä kroppamme alitajuisesti kaipaavat. 

Söin mielestäni hyvin mutta olin masentunut kunnes aloitin vieläkin puhtaamman ruokavalion ja liikunnan. Olen aivan kuin uusi ihminen ja kilotkin karisevat. En keskity ulkonäköön vaan siihen mihin pystyn: terve ihminen pystyy juoksemaan, hyppäämään, kiipeämään, kun puhdas ruoka antaa energiaa. Siksi mielestäni 100-100% on se paras ilmaisu :).

Vierailija
27/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 tiivistikin hyvin sen, mistä terveellisissä elämäntavoissa on kyse. Kaikilla olisi kyllä aikaa liikkua, ajanpuute on vain tekosyy. Jos ei varsinaisesti lenkillä/ salilla ehdikään käymään, voi hyötyliikuntaa lisätä vaikka pyöräilemällä työmatkat. Myös pienet liikkumiset päivän mittaan vaikuttavat terveyteen positiivisesti (vrt. tutkimus istumatyön ja seisomatyön välillä), joten mikä tahansa pieni muutos positiiviseen päin voi olla merkittävää. Itse olen kausiliikkuja eli juoksen muulloin, paitsi talvisin, ja se kyllä ehdottomasti näkyy kropassa! Loppukesästä olen aina parhaimmillani, vaikka en ruokavalioon teekään muutoksia, joten kyllä se liikunta myös painoon vaikuttaa. Jos ei tykkää hikiliikunnasta ja rehkimisestä, voi puolen tunnin kävelykin päivittäin lisätä terveyttä. Painoa se ei ehkä tiputa, mutta voi parantaa ryhtiä ja keskikehoa kannattelevia lihaksia, joten vaikutukset näkyvät sitä kautta myös ulospäin.

Vierailija
28/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:21"]

Liikunnalla ei saa kulutettua kaikkea syömäänsä, ei edes pientä määrää. Mutta kyllä sillä on merkitystä. Silloin kun on liikkumassa, ei istu sohvalla mättämässä herkkuja naamaansa. Eli kyllä sillä on merkitystä laihdutuksen kannalta. Oikeanlaisella liikunnalla ja urheilulla saa aikaan myös sen ettei ole laihaläski.

[/quote]

No tuo nyt ei ole kyllä totta. Kyllä jos muutaman sata kcal kuluttaa niin sanoisin sitä kyllä jo pieneksi määräksi.

Vierailija
29/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihduttanut sekä syömisiin panostaen että liikuntaan panostaen.

Aiemmin laihdutin siis suunnilleen sillä kaavalla, että 90% ruokavalio, 10% liikuntaa. Peruskulutukseni on noin 1900kca/pv ja tuolloin söin noin 1200kcal/pv. Kilot tippuivat nopeasti ja tehokkaasti, mutta olin huomattavasti väsyneempi ja ärtyneempi ja tuloksena oli klassinen laihaläski.

Tällä hetkellä laihdutan viimeisiä kiloja pois täysin päinvastaisella kaavalla, eli pienillä kalorivajeilla (syön noin 1700kcal/pv) mutta runsaalla liikunnalla. Grammat tippuvat hyvin hitaasti edelliseen tahtiin verrattuna, mutta kroppa muokkautuu täysin eri tavalla. Vaikka vaaka saattaa näyttää viikonkin lähes samaa lukemaa, vyötärö kapenee ja maha ei pömpötä edes herkuttelun jälkeen kun lihakset on kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä