Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi liikunnan merkitystä laihdutuksessa vähätellään?

Vierailija
04.03.2015 |

Jos tunnin reippaalla kävelylenkillä kuluttaa kaloreita 400, miten tämä olisi huonompi kuin jättää syömättä 400 kaloria päivässä? Eikö olisi järkevämpää ohjeistaa ihmisiä liikkumaan enemmän (ihan jo muistakin terveyssyistä) kuin hokea mantraa "10% liikuntaa, 90% ruokavaliota". Tästä tulee äkkiä se kuva että ihminen laihtuu ja voi paremmin sohvalla nälkiinnyttämällä itseään.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tuo syömisen/ juomisen laita ja  e t e n k i n  määrä?!

Vierailija
2/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan osuus laihtumisessa on pieni. Toki liikunta on hyväksi kunnon, aineenvaihdunnan, mielialan ym. vuoksi. Nekin edistävät laihtumista.

Jos liikunnan osuutta vähätellään laihtumisessa, sitä ei pidä ymmärtää niin, että sohvalle kannattaa jäädä makaamaan.

Mutta toi kaloriajattelu on vähän hölmöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kiinnitä huomiota syömiseen, niin liikunnassa kulutetut kalorit tulee syötyä takaisin. Monella liikunta lisää ruokahalua.

Vierailija
4/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain harva pystyy liikkumaan sellaisia määriä, joilla munkkien, kebabbien, pirtelöiden yms. energiat saa kulutetuksi. Siksi.

Vierailija
5/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla 50/50.

Vierailija
6/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku suurin pudottaja ohjelma antaa ihan väärän kuvan laihduttamisesta, monet lihavat varmaan toteavat että pysyvät mielummin lihavana kuin rääkkäävät itseään sillä tavoin. Kuitenkin VAIN ruokavaliota muuttamalla saisi jo paljon aikaan. En silti tarkoita, etteikö liikunta olisi hyväksi/hyödyksi, ruokavaliolla vain on SUURIN merkitys laihdutuksessa.

Vierailija
7/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan osuus laihduttaessa on 20 %. Loppu 80 % on ruokavalio muutoksia. Asia nyt vain on niin että on helpompi jätää 400 kcal syömättä kuin kuluttaa se.

Vierailija
8/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kannaltani katsottuna ap:n kysymys on hyvinkin oikeutettu. Sillä minulla liikunta auttaa hyvin tehokkaasti säätelemään ruokahalua, ja on siten olennainen osa laihduttamista.

Vierailija
9/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään sano, etteikö ruokavaliolla ole merkitystä ollenkaan. Vaan ihmettelen, miksi niin vahvasti täälläkin ohjeistetaan ettei liikunnalla ole merkitystä. Laihdutus pitää ajatella kuitenkin pidemmälle kuin pussikeittokuurille, ja silloin liikunnalla on suuri merkitys. Liikkuva ihminen on terveempi kropalta ja mieleltään, jaksaa paremmin ja kuluttaa kaloreita levossakin enemmän. Eikä hyvän liikuntasuorituksen jälkeen tule vedettyä pirtelöä ja roskaruokaa.

Vierailija
10/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla ei saa kulutettua kaikkea syömäänsä, ei edes pientä määrää. Mutta kyllä sillä on merkitystä. Silloin kun on liikkumassa, ei istu sohvalla mättämässä herkkuja naamaansa. Eli kyllä sillä on merkitystä laihdutuksen kannalta. Oikeanlaisella liikunnalla ja urheilulla saa aikaan myös sen ettei ole laihaläski.

Vierailija
11/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on tärkeää, mutta ei niin tärkeää, kuin ruokavalio.

Usein tuppaa monilla laihduttajilla, että alkavat himoliikkumaan, sitten ei himotakkaan enää liikkua pidemmän päälle, eivät korjaa ruokavaliotaan ja saavat kaikki kilot takaisin. Sen sijaan, että vaikka liikunta lakkaisi, ei kilot tulisi takaisin, koska ruokavalio on kohdillaan.

Olen aina ollut sitä mieltä, että liikunta kiinteyttää, mutta ei laihduta. 

Ja kun syö oikein, niin ei tarvitse kituuttaa kidutus dietillä kotona. Tuohan vaan tarkottaa, että on vääränlainen dieetti päällä.

Vierailija
12/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:19"]

Minun kannaltani katsottuna ap:n kysymys on hyvinkin oikeutettu. Sillä minulla liikunta auttaa hyvin tehokkaasti säätelemään ruokahalua, ja on siten olennainen osa laihduttamista.

[/quote]

Näinhän se on. Liikunta itsessään ei laihduta, vaan mitä se vaikuttaa ruokahaluun.

Vierailija
13/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:13"]Joku suurin pudottaja ohjelma antaa ihan väärän kuvan laihduttamisesta, monet lihavat varmaan toteavat että pysyvät mielummin lihavana kuin rääkkäävät itseään sillä tavoin. Kuitenkin VAIN ruokavaliota muuttamalla saisi jo paljon aikaan. En silti tarkoita, etteikö liikunta olisi hyväksi/hyödyksi, ruokavaliolla vain on SUURIN merkitys laihdutuksessa.
[/quote]

Aika monet niistä ovat lihoneet takaisin entisiin lukemiin, koska tosielämässä ei ole aikaa eikä energiaa liikkua tuntikausia päivässä hoikkana pysyäkseen. Ruokavalion merkitys on ehdottomasti tärkeämpi pysyvässä painonhallinnassa.

Vierailija
14/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:13"]

Joku suurin pudottaja ohjelma antaa ihan väärän kuvan laihduttamisesta, monet lihavat varmaan toteavat että pysyvät mielummin lihavana kuin rääkkäävät itseään sillä tavoin. Kuitenkin VAIN ruokavaliota muuttamalla saisi jo paljon aikaan. En silti tarkoita, etteikö liikunta olisi hyväksi/hyödyksi, ruokavaliolla vain on SUURIN merkitys laihdutuksessa.

[/quote]

Mielestäni on aika typeriä ihmisiä, jos eivät tajua, että noissa suurin pudottaja ym. ohjelmissa ideana on juuri se, että pudotetaan painoa todella pienessä ajassa ja todella rajusti. Silloin pitää tehdä paljon työtä ja olla todella tiukalla ruokavaliolla. 

Vierailija
15/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liikunta kiinteyttää, mutta ei laihduta"

Jos nyt jätetään anorektikot pois laskuista, kuka haluaa laihtua ilman kiinteytymistä? (jos tarkoitat tällä nyt rasvan muuttumista lihasmassaksi)

Vierailija
16/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä avaus ap, olen ihan samaa mieltä. 

Ajatellaan liikaa siitä ruokavaliota ja samoin laihdutuksessa ainoastaan siihen kilojen tippumiseen vaikka sen lisäksi pitäisi painottaa kropan terveyttä!

Jotenkin ristiriitainen myös lause että laihdutetaan jotta tultaisiin terveemmäksi ja tehdään se pelkällä ruokavaliolla, koska liikunnan merkitys on siinä vähäisempi.

Liikunta on äärimmäisen tärkeä keino terveyttää se keho, niin se vartalo kuin elimetkin. 

On parempi olla liikunnallinen ja hieman ylipainoinen kuin vastaavasti liikkumaton ja laiha.

Vierailija
17/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:26"]

"Liikunta kiinteyttää, mutta ei laihduta" Jos nyt jätetään anorektikot pois laskuista, kuka haluaa laihtua ilman kiinteytymistä? (jos tarkoitat tällä nyt rasvan muuttumista lihasmassaksi)

[/quote]

Minä esimerkiksi. Olen pitkässä projektissa jossa olen pudottomassa painoia 90 kilosta 53 kiloon. Tällä hetkellä olen 77 kilossa. En ole harrastanut ollenkaan liikuntaa enkä aio harrastaa. Minulle riittää että laihdun, ei ole millään kiinteyksillä väliä. 

Vierailija
18/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 10:01"]

Jos tunnin reippaalla kävelylenkillä kuluttaa kaloreita 400, miten tämä olisi huonompi kuin jättää syömättä 400 kaloria päivässä? Eikö olisi järkevämpää ohjeistaa ihmisiä liikkumaan enemmän (ihan jo muistakin terveyssyistä) kuin hokea mantraa "10% liikuntaa, 90% ruokavaliota". Tästä tulee äkkiä se kuva että ihminen laihtuu ja voi paremmin sohvalla nälkiinnyttämällä itseään.

[/quote]

Ongelma on se, että useimmat ei elämäntilanteessan pysty liikkumaan riittävästi että se käytännössä laihduttaisi. Monella kun on työ, kotityöt, lasten harrastuskuskaamiset, kotityöt, ehkä joku oma ei-liikunnallinen harrastus... 

Toinen juttu on, että on minunkaltaisiankikin, jolla liikunta& laihdutus ei sovi yhtään yhteen. Minulla nimittäin liikunnasta lisääntyy ruokahalu, ja jos yritän olla noudattamatta lisääntynyttä ruokahalua että laihtuisin, liikunta alkaa heikottaa valtavasti. En siis pysty olemaan miinuskaloreilla ja liikkumaan kävelyä tehokkaammin. Minä ratkaisinkin paino-ongelmani vasta kun jätin liikunnan kokonaan pois. Sohvaperunana pystyin pitämään 500-800 kcal miinuskaloreita päivässä ilman että oli kovin huono olo tai nälkä, ja laihduin.

Vierailija
19/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta vaikuttaa ruokahaluun - negatiivisesti.

Tosin sanoen, liikunta lisää ruokahalua. Laihdutuksen kannalta tämä on huono asia.

Vierailija
20/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä jotka ovat laihtuneet pelkästään säännöllisen liikunnan aloittamisella. Ruokavalioon ei juuri muutoksia, tosin liikunta vähentää epäterveellisiä mielitekoja. Laihtuminen on tapahtunut hitaasti mutta varmasti, tyyliin 20kg muutaman vuoden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän