Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teettekö rosollin jouluna itse vai ostatteko valmiina?

Vierailija
03.12.2021 |

Miten on?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty rosolli on hyvää! Keitän porkkanat (höyrykeittimessä) juuri kypsiksi ja jäähdytän ne. Sitten punajuuria, omenaa, suolakurkkua ja sipulia. Lisäksi rosollikerma: kuohukermaa vatkattuna, punajuurilientä, vähän etikkaa, sokeria, suolaa.

Vierailija
22/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan rosollia yli kaiken. 

ketä kiinnostaa? pitikö vaan avata ketju tajuamatta otsikkoa??

No ketä kiinnostaa, tekevätkö jotkut rosollin itse vai ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jouluruoassa on hienoa ja ihanaa juuri se, että ne on niitä vanhoja juhlaruokia, joita syötiin kun ei ollut muuta. Ja monessa on vaikutteita meidän muustakin historiasta, kuten juuri rosollit ja piparkakut yms. mikä on hauskaa. Tykkään siitäkin, että suvuissa on eri perinteitä joulun ruokajutuista ja että rsim. alsten myötä niitä tulee uusia. Arvostan ja koen yhteyttä ja arvostusta esi-isiin ja olen kiitollinen siitä, että saa olla kylläinen ja meille se on arkipäivää eikä vain joulun ihme. Ennen oli toisin.

Vierailija
24/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lakkaa varmaan koskaan ihmettelemästä näitä suomalaisia jouluruokia. Ne kun periytyvät kaikki ajalta, kun keskellä talvea oli Suomessa saatavilla vain ja ainoastaan juureksia ja sieltä "siirtomaatavarakaupasta"  kalliilla ostettuja kuivattuja luumuja ja riisipussi. Ja se pihan perällä ollut possuparka.  Näistä sitten piti loihtia kasaan se "juhla-ateria". Eli riisipuuro. Luumukiisseli. Joulutortut (vain vehnäjauhoja, voita ja luumumarmeladi). Porkkanalaatikko porkkanasta ja riisistä. Lanttulaatikko. Perunalaatikko. Se possuparan pakara. Rosolli punajuuresta, porkkanasta  ja ehkä joku sillinpala siihen. Ja siinä koko komeus. Tätä sitten syödään "juhlaruokana" aikana kun kaupan hyllyt notkuvat mitä ihmeellisimpiä, ihanimpia ja herkullisimpia ruokia, joko valmiina tai itse tehden. En ymmärrä. 

Minä taas arvostan kovin, että oman maan antimista on osattu valmistaa herkullisia ruokia.

Esim. laatikot ovat todella hyviä hyvin tehtyinä. Se kaupan halvin tarjouslaatikko ei ihan yllä samaan. Perinteiset suomalaiset jouluruoat ovat lisäksi aika kevyitä, joten jouluruoka ei myöskään lihota! Voita ja kermaa ei perinteisissä resepteissä käytetä ylettömästi.

Kaikissa maissa arvostetaan omaan kulttuuriin kuuluvaa perinneruokaa. Jos ei siitä pidä sitä ei tarvitse syödä. Mutta ei sitä tarvitse mollata, että toiset osaavat (tehdä siitä herkullista) ja nauttivat.

Vierailija
25/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan pienen rasian kaupasta koska meidän perheessä minä olen ainoa joka sitä syö.

Vierailija
26/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, tulee mieleen, että joku emäntä pilkkoo jotain punajuuria kuutioiksi hiki hatussa ja sitten joulupöydässä kukaan ei syö niitä. Rosolli on aika kauheaa...

Meillä siitä tykätään ja siksi pilkon mielelläni. Joskus olen ostanut myös valmiina paikallisen kotikeittiön tekemänä.

Lapsellista sanoa että joku asia on kauheaa jos itse ei pidä siitä.

Vierailija
27/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli sitä tänä jouluna on joulupöydässämme tarjolla, teen sen ehdottomasti itse. Sen valmistaminen ei edes ole työlästä, kun on kunnon veitsi ja kunnon leikkuualusta. Eikä sitä kilokaupalla tarvitse tehdä, sen verran että yhdeksi kerraksi riittää.

Seuraavana päivänä on tarjolla sitten toisenlaista salaattia. Tämä suomalainen tapa syödä samoja jouluruokia kolme päivää peräkkäin on kamala, eihän ne maistu varsinkaan kolmantena päivänä enää kenellekään.

Vierailija
28/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan purkki suolakurkku kuutioita ja punajuuri lohkoja. Niitä voi kätevästi käyttää kauemmin ja ajaa asian

Vierailija
29/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lakkaa varmaan koskaan ihmettelemästä näitä suomalaisia

jouluruokia. Ne kun periytyvät kaikki ajalta, kun keskellä talvea oli Suomessa saatavilla vain ja ainoastaan juureksia ja sieltä "siirtomaatavarakaupasta"  kalliilla ostettuja kuivattuja luumuja ja riisipussi. Ja se pihan perällä ollut possuparka.  Näistä sitten piti loihtia kasaan se "juhla-ateria". Eli riisipuuro. Luumukiisseli. Joulutortut (vain vehnäjauhoja, voita ja luumumarmeladi). Porkkanalaatikko porkkanasta ja riisistä. Lanttulaatikko. Perunalaatikko. Se possuparan pakara. Rosolli punajuuresta, porkkanasta  ja ehkä joku sillinpala siihen. Ja siinä koko komeus. Tätä sitten syödään "juhlaruokana" aikana kun kaupan hyllyt notkuvat mitä ihmeellisimpiä, ihanimpia ja herkullisimpia ruokia, joko valmiina tai itse tehden. En ymmärrä. 

Minä ihmettelen sitä miten aina mollataan niitä omia lähtökohtia ja perinteitä. Kukin laittaa joulupöytäänsä mitä itse haluaa, sinäkin varmasti. Meillä tykätään rosollista ja laatikoista, siksi niitä on joka joulu tarjolla.

Vierailija
30/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen rosollin itse, sillä siten siitä saan just sellaista kun haluan. Minun rosollissa pitää olla paljon omenaa ja suolakurkkua, sillit syödään muualla kuin rosollissa. Tykkään, että ainekset on pilkottu hyvin pieniksi ja kaupan rosolleissa palat on liian isoja. Rosollia ei voi ikinä tehdä niin paljon etteikö se loppuisi kesken, kun koko perhe tykkää siitä.

Vierailija
31/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Saarioisen rosolliaineet, eli sen rasian jossa valmiiksi pilkottuna punajuuret, porkkanat ym. omissa lokeroissaan ja asetan tarjolle "raitoina" eli en sekoita sitä valmiiksi.

Vierailija
32/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jouluruokia. Ne kun periytyvät kaikki ajalta, kun keskellä talvea oli Suomessa saatavilla vain ja ainoastaan juureksia ja sieltä "siirtomaatavarakaupasta"  kalliilla ostettuja kuivattuja luumuja ja riisipussi. Ja se pihan perällä ollut possuparka.  Näistä sitten piti loihtia kasaan se "juhla-ateria". Eli riisipuuro. Luumukiisseli. Joulutortut (vain vehnäjauhoja, voita ja luumumarmeladi). Porkkanalaatikko porkkanasta ja riisistä. Lanttulaatikko. Perunalaatikko. Se possuparan pakara. Rosolli punajuuresta, porkkanasta  ja ehkä joku sillinpala siihen. Ja siinä koko komeus. Tätä sitten syödään "juhlaruokana" aikana kun kaupan hyllyt notkuvat mitä ihmeellisimpiä, ihanimpia ja herkullisimpia ruokia, joko valmiina tai itse tehden. En ymmärrä. 

Minä ihmettelen sitä miten aina mollataan niitä omia lähtökohtia ja perinteitä. Kukin laittaa joulupöytäänsä mitä itse haluaa, sinäkin varmasti. Meillä tykätään rosollista ja laatikoista, siksi niitä on joka joulu tarjolla.

Niinpä. Mahtavatko skotit yökkäillä ihan porukalla omille perinneruoileen kuten haggikselle? Tai ylipäätään kukaan muu kansakunta kuin suomalaiset?

Vierailija
33/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen. Meillä rosolliin tulee punajuuria, porkkanaa, punasipulia, suolakurkkua ja omenaa. On hyvää!

Vierailija
34/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiina. Ei sitä syö ku minun äiti niin 1 pieni rasia riittää. Hänelle sitä pittää aina kuitenkin olla.

Vierailija
35/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee enkä osta enää rosollia, kun se jää aina syömättä

Vierailija
36/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tekemässä/pakkaamassa, muutama tuhat rasiaa vilistää silmissä. Töistä ostan halvalla muutaman rasian kotiin.

Vierailija
37/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta valmista. Sitä syödään niin minimaalisen vähän, ettei kannata tehdä itse. Tykkään kyllä kokata ja leipoa, mutta kohdistan aikani ja energiani niihin ruokalajeihin, joissa on suurempi menekki. ;)

Vierailija
38/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun tein vielä ylipäätään jouluruokia, tein kyllä rosollin itse. Pystyin säätelemään salaatin määrää, ja onhan se itse tehty parempaa.

Nykyään herkuttelemme miehen kanssa jolupöydässä ihan muilla kuin perinneruoilla. Joku vuosi sitten tuli joku mitta aivan täyteen jouluruokia. Johan niitä on lähes 50 vuotta tullutkin syötyä.

Vierailija
39/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vähän mitä rosollia meillä syödään , pilkon itse. Keitettyä kuutioitua porkkanaa , etikkapunajuuria, maustekurkkua , omenaa,  sipulina = pieneksi hakattua purjoa = miellyttävämmän makuista.Kukin tyylillään ja makujensa mukaan.

Vierailija
40/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mahtavatko skotit yökkäillä ihan porukalla omille perinneruoileen kuten haggikselle? Tai ylipäätään kukaan muu kansakunta kuin suomalaiset?

Ei ne skotit sille haggikselle yökkäile. Se on nykyisin kuriositeetti sielläkin. Olin kerran juhlapäivällisillä, jossa haggista tarjottiin ensimmäiseksi alkuruuaksi ihan pikkuruinen annos, sen jälkeen siirryttiin varsinaiseen menuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi