Asunnon tarkastus - töykeää?
Omistan Helsingin keskustasta asunnon, jossa on vuokralla keski-ikäinen pariskunta. Haluaisin "katsastaa" asunnon, sillä en ole sitä koskaan omin silmin nähnyt. Pohjapiirrokset yms paperit olen nähnyt, mutta haluaisin nähdä sen luonnossa. Asunto on ollut nimissäni koko ikäni, sillä sain sen mummiltani, mutta sain tietää siitä vasta noin vuosi sitten. Taloyhtiössä on ulkokuoriremontti 2015-16 ja ajattelin itse muuttaa kyseiseen asuntoon, mutta vasta remontin valmistuttua. Asunto itsessään on remontoitu viimeksi v. 2006 ja aion teettää siellä täyden remontin, jotta saan sen mieleisekseni ennen omaa muuttoani. Onko töykeää, jos ilmoittaisin vuokralaisilleni haluavani nähdä asunnon? En ole häätämässä heitä melkein muutamaan vuoteen, mutta he ovat olleet vuokralaisinani jo 7 vuotta. Pelkään, että he ajattelevat minun lopettavan vuokrasopimuksen ja lähtevän. Haluaisin alkaa tekemään remonttisuunnitelmia ja kartoittamaan mahdollisia kustannuksia, mutta niitä on aika vaikea tehdä ilman asunnon näkemistä :D
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:42"] [quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:31"] Miten voi omistaa jotain tommosta, minkä tuotoista täytyy pääomaveroakin maksaa, ilman että ees tietää omistavansa? Porvoosta päivää. [/quote] Minulla oli tilillä 5000 €. Sain tietää siitä vasta viime vuonna, kun pankista soitti sijoitusneuvoja ja kysyi, aionko sijoittaa ne johonkin. Olen ollut jo kohta 10 vuotta täysikäinen. Ei ollut mitään hajua, että tuollaisia summia oli. Äiti oli näköjään laittanut lapsilisät pankkiin ja "unohti" kertoa. [/quote] Eli olet 28- etkä 20-vuotias? :D [/quote] Ei tainnut olla ap
[/quote]
Joo, ei ollut ap. Tarkoitus oli vain osoittaa, että eipä alaikäinen välttämättä tiedä kaikkea, mitä omistaa, kun en tiennyt minäkään yli 25-vuotiaana mitään noiden rahojen olemassaolosta. Vanhemmat kuitenkin hoitaa alaikäisen raha-asioita. Ja oikeastaan parempi, etteivät tiedä, niin ei tule käytettyä väärin sitä omaisuutta.
T. 31
Jos ap. ei ole saanut vuokrarahoja, niin onkohan mamma kavaltanut rahat itselleen?
Ja onko veroilmoituksen liite vuokratuloista annettu vuosittain vai onko vuokra saatu pimeästi?
Ei ole töykeää. Vuokranantajana sinulla on oikeus tarkastaa asunto, vaikka siellä onkin vuokralaiset. Itse en omasta kiinnostuksestasi asuntoa kohtaan vielä sanoisi mitään. Ne ovat sitten sen ajan murheita kun alat suunnitella muuttoasi.
Ja täällä taas ollaan kitisemässä ja piikittelemäsaä muiden tuloista... Mitä sitten jos joku on vähän rikkaampi?! Säälittävää ruveta hyökkämään tuollain toisia vastaan... Hankkikaa oma elämä ja omat rahanne sen sijaan, että rupeaisitte ilkeään sävyyn mollaamaan toista jolla on vähän enemmän tai pohtimaan missä hänen rahat ovat ja paljonko veroa on maksettu. Tää on tätä suomalaisuutta taas parhaimillaan.
AP, pystyisit ihan hyvin korottamaan vuokraa vielä muutamalla satasella. 1000 euroa / 58 neliöä on todella edullista keskustakämpäksi. Vähintään 1200 euroa pitäisi olla vuokra ja ehkä enemmänkin. Vuokralaiset käyttävät sinua hyväksi kun vuokraavat noin edullisesti. Keskustassa on helppo löytää uusia vuokralaisia ja noissa hintaluokissa ovat ihan luotettavaa väkeä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:06"]
Kyllä äitini huolehti kaikista asuntoon liittyvistä asioista ollessani alaikäinen, asunnon vuokrarahat myös ovat menneet kokonaan eri tilille. Siihen myös sain oikeudet vuosi sitten :) Asunto on vanhassa Helsinkiläisessä kerrostalossa, asunnot ovat suuria ja huonekorkeudetkin huimia. Asunnossa on alko-ovi (jossa on tosin kuulema korkeat, kattoon saakka korkeat ovet) mutta silti se ei muuta asunnon luokitusta, edes kokonsa puolesta :D Asunnon remontin itseäni varten aloitan vasta kunhan asukkaat ovat muuttaneet pois, turha heidän on joutua kärsimään remontista. Ulkokansiremontinkaan takia eivät joudu evakkoon. Ihan rauhassa saavat asustella vielä muutaman vuoden ;) Ap
[/quote]
Alko-ovi :D
Miten ne vuokralaiset suostuvat maksamaan korotettua vuokraa, kun on remontti? Normaalisti vuokraa alennetaan silloin.
Alko-ovi! Siis siellä on joku viinakaappi?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:15"]
Rikkaana ihmisenä (velaton asunto Helsingin keskustassa) voit myös unohtaa hetkeksi omien rahojesi maksimoinnin ja kertoa reilusti hyville vuokralaisillesi että sopimus tulee loppumaan lähivuosina. Ehtivät rauhassa etsiä uuden asunnon ja jättää jäähyväiset pitkäaikaiselle kodilleen.
[/quote]
Taas joku ruikuttava valittaja kateellisena seuraa tilannetta. Huoh.
Taas näitä kultalusikka suussa syntyneitä jotka saa perinnöksi asuntoja Helsingin keskustasta. Hohhoijaa..
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:04"]
[/quote]
Aivan järjettömän kokoinen vieläpä, kattoon saakka olevat isot pariovet :o Ei lopu varastot heti kesken!
Joo varmaan vuokralaisille pirun kiva kärvistellä remontin, josta tulee AINA jotain haittaa, ajan asunnossa ja sitten saakin kuulla, että sieltä tulee häätö. Itse ainakin etsisin jo ennen remonttia uuden asunnon. Olen itse opiskelija ja kyllä noita vuokranantajien ahneita, suoraan sanottuna ksetuksia, on tullut koettua. In koitettu laittaa maksamaan täyttä vuokraa remontin ajan, ei ole kerrottu tulevasta remontista yms. Seuraavan lean kun tuollainen sika tulee eteen, jätän läksiäislahjaksi jonkun jäynän asuntoon , jos ei muuta niin ne katkaravut verhotankoon. En malta odottaa, että valmistun ja saan ostettua sen oman asuntoni..
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:15"]Rikkaana ihmisenä (velaton asunto Helsingin keskustassa) voit myös unohtaa hetkeksi omien rahojesi maksimoinnin ja kertoa reilusti hyville vuokralaisillesi että sopimus tulee loppumaan lähivuosina. Ehtivät rauhassa etsiä uuden asunnon ja jättää jäähyväiset pitkäaikaiselle kodilleen. [/quote] Näinpä [/quote] Voi kuule :D ikää löytyy 20 vuotta ja rikkauksista näin kaupan myyjänä ei ole tietoakaan. Aiheesta toiseen, vuokralaiset ovat olleet todella tyytyväisiä. Asunnon perus yhtiövastike on n. 200€/kk, tällä hetkellä hieman yli 500€, sillä vastiketta nostettiin kun remontti otettiin velaksi taloyhtiölle. Asunto on 58 neliön yksiö, josta ennen pyysin 900 vuokraa, vuoden vaihteessa nostin tonniin. Hyvä vaan pitää vuokralaiset siellä, saa hyvin maksettua korotettua vastiketta kuukausittain. Kun itse muutan, otan lainaa sen verran että saan kuitattua velkani taloyhtiölle, että pääsee maksamaan halvempaa vastiketta :D Soitin vuokralaisilleni ja selitin tilanteeni, vaikutti ymmärtäväiseltä haluuni tarkastaa asunto. Ensi viikolla tiedetään paremmin :) jes! Ap
[/quote]
58 neliön yksiö? Joop, meidän kaksiossa on yks neliö vähemmän :D
[/quote]
Helsingin keskustassa on isoja yksiöitä ja muitakin asuntoja. Olen nähnyt ilmoituksen 150m2 kolmiosta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:04"]
[/quote]
Törmäsin taannoin yhtiöjärjestykseen, jossa erään asunnon huoneistoselitelmä oli 1h+k+alko-ovi. No onhan niitä alkolukkojakin, miksei myös alko-ovea :-D
Minkä ikäinen ap olet?
Niin ja vuokranantajalla on ihan hyvin lupa käydä esim. kerran vuodessa tarkistamassa asunnon kunto. Ota yhteyttä vuokralaisiin ja sovit vain ajan.
Joku tässä kuviossa kyllä haiskahtaa...
Hgissä saa uuden vuokralaisen alta aikayksikön.
Ihme vänkäämistä häätämisestä. Kait omistamaansa asuntoo saa itse muuttaa asumaan, noudattaa vaan irtisanomiasikaa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:39"]Jos ap. ei ole saanut vuokrarahoja, niin onkohan mamma kavaltanut rahat itselleen?
Ja onko veroilmoituksen liite vuokratuloista annettu vuosittain vai onko vuokra saatu pimeästi?
[/quote]
Vuokrarahat on kyllä tilillä :D millä niitä yhtiövastikkeitakaan tässä olisi maksettu vuosien mittaan?
[quote author="melba" time="06.03.2015 klo 20:48"]Minkä ikäinen ap olet?
Niin ja vuokranantajalla on ihan hyvin lupa käydä esim. kerran vuodessa tarkistamassa asunnon kunto. Ota yhteyttä vuokralaisiin ja sovit vain ajan.
Joku tässä kuviossa kyllä haiskahtaa...
[/quote]
20v. olen ja juuri eilen soittelin vuokralaisilleni. Ovat asioineet ennen vanhempieni kanssa ja kuulostivat yllättyneeltä soittaessani, mutta ensi viikolla menen käymään :)
Ap siis täällä!
Ja joku siellä kirjoitteli pimeästä vuokrasta, mutta ihan ovat kyllä kaikki rahat omalla tilillään :D mistäköhän sitä tässä vuosien saatossa olisi yhtiövastikkeet maksettu?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 00:29"]"Taloyhtiössä on ulkokuoriremontti 2015-16 "
Tuskin se taloyhtiön ulkokuoriremontti (julkisivuremontti) nyt vuokralaisia häiritsee ja tuskin tarvitset piirustuksia, koska siitä on päätetty yhtiökokouksessa ja se tehdään mitä kokouksessa on päätetty, etkä näin jälkikäteen voi enää asiaan vaikuttaa.
Periaatteessa taloyhtiö omistaa kiinteistön ja maapohjan. Ja sinä vain (paperiset) osakekirjat.
Tarinasi kuulostaa epäuskottavalta, eikä siinä ole päätä eikä häntää.
[/quote]
Siis mitä? :D eihän se julkisivuremontti haittaakaan asukkaita, miksi haittaisi. Taloyhtiön lähettämässä kirjeessä taisi lukea, että yhden päivän joutuvat olemaan evakossa, kun ikkunat vaihdetaan.
Ja anteeksi vain, mutta piirrustuksilla tarkoitin ihan asuntoni pohjapiirrosta, joka minulta kyllä löytyy jo omasta takaa :D
Ap