Asunnon tarkastus - töykeää?
Omistan Helsingin keskustasta asunnon, jossa on vuokralla keski-ikäinen pariskunta. Haluaisin "katsastaa" asunnon, sillä en ole sitä koskaan omin silmin nähnyt. Pohjapiirrokset yms paperit olen nähnyt, mutta haluaisin nähdä sen luonnossa. Asunto on ollut nimissäni koko ikäni, sillä sain sen mummiltani, mutta sain tietää siitä vasta noin vuosi sitten. Taloyhtiössä on ulkokuoriremontti 2015-16 ja ajattelin itse muuttaa kyseiseen asuntoon, mutta vasta remontin valmistuttua. Asunto itsessään on remontoitu viimeksi v. 2006 ja aion teettää siellä täyden remontin, jotta saan sen mieleisekseni ennen omaa muuttoani. Onko töykeää, jos ilmoittaisin vuokralaisilleni haluavani nähdä asunnon? En ole häätämässä heitä melkein muutamaan vuoteen, mutta he ovat olleet vuokralaisinani jo 7 vuotta. Pelkään, että he ajattelevat minun lopettavan vuokrasopimuksen ja lähtevän. Haluaisin alkaa tekemään remonttisuunnitelmia ja kartoittamaan mahdollisia kustannuksia, mutta niitä on aika vaikea tehdä ilman asunnon näkemistä :D
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:31"]
Miten voi omistaa jotain tommosta, minkä tuotoista täytyy pääomaveroakin maksaa, ilman että ees tietää omistavansa? Porvoosta päivää.
[/quote]
Minulla oli tilillä 5000 €. Sain tietää siitä vasta viime vuonna, kun pankista soitti sijoitusneuvoja ja kysyi, aionko sijoittaa ne johonkin. Olen ollut jo kohta 10 vuotta täysikäinen. Ei ollut mitään hajua, että tuollaisia summia oli. Äiti oli näköjään laittanut lapsilisät pankkiin ja "unohti" kertoa.
Kuka haluaa asua asunnossa, jota remontoidaan ja remontin valmistuttua joutuu lähtemään pois.
Miten voi omistaa jotain tommosta, minkä tuotoista täytyy pääomaveroakin maksaa, ilman että ees tietää omistavansa? Porvoosta päivää.
[/quote]
Jos alaikäinen perii, niin maistraattiin joudutaan tekemään vuosittaiset ilmoitukset lapsen rahoista. Yleensä nuo veroilmoitukset huolehtivat lapsen vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 02:01"]
Et ole töykeä mikäli teet asian hienovaraisesti suunnitelmasi mukaan. Kysy hyvissä ajoin, milloin heille sopii näyttää asuntoa.
[/quote]
Ja olisi se hyvä hyvissä ajoin kertoa vuokralasille noista häätösuunnitelmistakin.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:15"]Rikkaana ihmisenä (velaton asunto Helsingin keskustassa) voit myös unohtaa hetkeksi omien rahojesi maksimoinnin ja kertoa reilusti hyville vuokralaisillesi että sopimus tulee loppumaan lähivuosina. Ehtivät rauhassa etsiä uuden asunnon ja jättää jäähyväiset pitkäaikaiselle kodilleen.
[/quote]
Näinpä
[/quote]
Voi kuule :D ikää löytyy 20 vuotta ja rikkauksista näin kaupan myyjänä ei ole tietoakaan.
Aiheesta toiseen, vuokralaiset ovat olleet todella tyytyväisiä. Asunnon perus yhtiövastike on n. 200€/kk, tällä hetkellä hieman yli 500€, sillä vastiketta nostettiin kun remontti otettiin velaksi taloyhtiölle. Asunto on 58 neliön yksiö, josta ennen pyysin 900 vuokraa, vuoden vaihteessa nostin tonniin.
Hyvä vaan pitää vuokralaiset siellä, saa hyvin maksettua korotettua vastiketta kuukausittain. Kun itse muutan, otan lainaa sen verran että saan kuitattua velkani taloyhtiölle, että pääsee maksamaan halvempaa vastiketta :D
Soitin vuokralaisilleni ja selitin tilanteeni, vaikutti ymmärtäväiseltä haluuni tarkastaa asunto. Ensi viikolla tiedetään paremmin :) jes!
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:40"]
No olethan sinä häätämässä heidät ja sinun pitää antaa heille, kun noin pitkiä vuokralaisia ovat, se 6kk aikaa löytää uusi asunto.
Voit mennä tosiaan tarkistamaan asunnon kunnon, mutta muista antaa heille päivämäärä, jolloin aiot ottaa asunnon haltuusi ja milloin aiot tehdä sinne sen rempan, koska silloinhan heidän ei tarvitse siellä asua tai maksa sinulle vuokraa.
[/quote]Irtisanominen on eri asia kuin häätö
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:57"]
Siinä on se vaara, että yhteydenottosi herättää heissä levottomuutta, jonka seurauksena alkavat etsiä uutta asuntoa ja muuttavat pois. Sitten joutuisit etsimään uuden vuokralaisen.
[/quote]Tämä vaara pienenee, kun teet tarkastuksen vain tuohon remonttiin liittyen, etkä vihjaa muuttosuunnitelmistasi vielä mitään.
[/quote]
Ja vedät sitten viimeisenä laillisesti mahdollisena aikana nopeasti mayon jalkojen alta pois. H...tin sikamaista käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 01:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:57"] Siinä on se vaara, että yhteydenottosi herättää heissä levottomuutta, jonka seurauksena alkavat etsiä uutta asuntoa ja muuttavat pois. Sitten joutuisit etsimään uuden vuokralaisen. [/quote]Tämä vaara pienenee, kun teet tarkastuksen vain tuohon remonttiin liittyen, etkä vihjaa muuttosuunnitelmistasi vielä mitään. [/quote] Ja vedät sitten viimeisenä laillisesti mahdollisena aikana nopeasti mayon jalkojen alta pois. H...tin sikamaista käytöstä.
[/quote]
"It's nothing personal, it's just business!" pätee hyvin tässäkin. Totta kai vuokranantaja pyrkii maksimoimaan tuottonsa! Irtosanomisajat ovat kyllä sen verran pitkiä ettei se ole mitään maton alta vetämistä nähnytkään!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:58"]
Omistan Helsingin keskustasta asunnon, jossa on vuokralla keski-ikäinen pariskunta. Haluaisin "katsastaa" asunnon, sillä en ole sitä koskaan omin silmin nähnyt. Pohjapiirrokset yms paperit olen nähnyt, mutta haluaisin nähdä sen luonnossa. Asunto on ollut nimissäni koko ikäni, sillä sain sen mummiltani, mutta sain tietää siitä vasta noin vuosi sitten. Taloyhtiössä on ulkokuoriremontti 2015-16 ja ajattelin itse muuttaa kyseiseen asuntoon, mutta vasta remontin valmistuttua. Asunto itsessään on remontoitu viimeksi v. 2006 ja aion teettää siellä täyden remontin, jotta saan sen mieleisekseni ennen omaa muuttoani. Onko töykeää, jos ilmoittaisin vuokralaisilleni haluavani nähdä asunnon? En ole häätämässä heitä melkein muutamaan vuoteen, mutta he ovat olleet vuokralaisinani jo 7 vuotta. Pelkään, että he ajattelevat minun lopettavan vuokrasopimuksen ja lähtevän. Haluaisin alkaa tekemään remonttisuunnitelmia ja kartoittamaan mahdollisia kustannuksia, mutta niitä on aika vaikea tehdä ilman asunnon näkemistä :D
[/quote]
paperilla ilmoitus ajankohdasta, ja tarkentavana lisänoottina "jos ei ajankohta sovi, pyydän ottamaan yhteyttä". näin niin ei tuu yllärinä
Ilmoitus pitää tehdä kirjallisesti.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:15"]Rikkaana ihmisenä (velaton asunto Helsingin keskustassa) voit myös unohtaa hetkeksi omien rahojesi maksimoinnin ja kertoa reilusti hyville vuokralaisillesi että sopimus tulee loppumaan lähivuosina. Ehtivät rauhassa etsiä uuden asunnon ja jättää jäähyväiset pitkäaikaiselle kodilleen. [/quote] Näinpä [/quote] Voi kuule :D ikää löytyy 20 vuotta ja rikkauksista näin kaupan myyjänä ei ole tietoakaan. Aiheesta toiseen, vuokralaiset ovat olleet todella tyytyväisiä. Asunnon perus yhtiövastike on n. 200€/kk, tällä hetkellä hieman yli 500€, sillä vastiketta nostettiin kun remontti otettiin velaksi taloyhtiölle. Asunto on 58 neliön yksiö, josta ennen pyysin 900 vuokraa, vuoden vaihteessa nostin tonniin. Hyvä vaan pitää vuokralaiset siellä, saa hyvin maksettua korotettua vastiketta kuukausittain. Kun itse muutan, otan lainaa sen verran että saan kuitattua velkani taloyhtiölle, että pääsee maksamaan halvempaa vastiketta :D Soitin vuokralaisilleni ja selitin tilanteeni, vaikutti ymmärtäväiseltä haluuni tarkastaa asunto. Ensi viikolla tiedetään paremmin :) jes! Ap
[/quote]
Olet varakas jos sinulla on Helsingin keskustassa 58-neliöinen (lähes) velaton asunto ja vielä 20-vuotiaana.
Sait tietää vuosi sitten koko asunnosta ja sulla on ollut siellä vuokralaiset 7 vuotta, mitä mä en nyt tässä ymmärrä???
Kyllä äitini huolehti kaikista asuntoon liittyvistä asioista ollessani alaikäinen, asunnon vuokrarahat myös ovat menneet kokonaan eri tilille. Siihen myös sain oikeudet vuosi sitten :)
Asunto on vanhassa Helsinkiläisessä kerrostalossa, asunnot ovat suuria ja huonekorkeudetkin huimia. Asunnossa on alko-ovi (jossa on tosin kuulema korkeat, kattoon saakka korkeat ovet) mutta silti se ei muuta asunnon luokitusta, edes kokonsa puolesta :D
Asunnon remontin itseäni varten aloitan vasta kunhan asukkaat ovat muuttaneet pois, turha heidän on joutua kärsimään remontista. Ulkokansiremontinkaan takia eivät joudu evakkoon. Ihan rauhassa saavat asustella vielä muutaman vuoden ;)
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:42"]
[/quote]
Minulla oli tilillä 5000 €. Sain tietää siitä vasta viime vuonna, kun pankista soitti sijoitusneuvoja ja kysyi, aionko sijoittaa ne johonkin. Olen ollut jo kohta 10 vuotta täysikäinen. Ei ollut mitään hajua, että tuollaisia summia oli. Äiti oli näköjään laittanut lapsilisät pankkiin ja "unohti" kertoa.
[/quote]
Eli olet 28- etkä 20-vuotias? :D
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
Eli olet 28- etkä 20-vuotias? :D
[/quote]
Ei tainnut olla ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:06"]
Kyllä äitini huolehti kaikista asuntoon liittyvistä asioista ollessani alaikäinen, asunnon vuokrarahat myös ovat menneet kokonaan eri tilille. Siihen myös sain oikeudet vuosi sitten :) Asunto on vanhassa Helsinkiläisessä kerrostalossa, asunnot ovat suuria ja huonekorkeudetkin huimia. Asunnossa on alko-ovi (jossa on tosin kuulema korkeat, kattoon saakka korkeat ovet) mutta silti se ei muuta asunnon luokitusta, edes kokonsa puolesta :D Asunnon remontin itseäni varten aloitan vasta kunhan asukkaat ovat muuttaneet pois, turha heidän on joutua kärsimään remontista. Ulkokansiremontinkaan takia eivät joudu evakkoon. Ihan rauhassa saavat asustella vielä muutaman vuoden ;) Ap
[/quote]
Mäki haluan alko-oven :D Meneeks se suoraan Handeliin? Ei tarvii kulkea kassan kautta?
-ohis-
Miksi vuokralaiseni EIVÄT maksaisi normaalia vuokraa ulkokansiremontin aikana? Mielestäni maalaaminen ja rappaaminen ei aiheuta ihmeempiä meluhaittoja yms muita sellaisia :D oman remontin teen, kunhan vuokralaiset ovat muuttaneet pois, haluan asunnon täysin tyhjänä. Remontin saa nopeammin alta pois ja kaikki on täysin uutta vain minua varten ;)
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 12:25"]
Ja täällä taas ollaan kitisemässä ja piikittelemäsaä muiden tuloista... Mitä sitten jos joku on vähän rikkaampi?! Säälittävää ruveta hyökkämään tuollain toisia vastaan... Hankkikaa oma elämä ja omat rahanne sen sijaan, että rupeaisitte ilkeään sävyyn mollaamaan toista jolla on vähän enemmän tai pohtimaan missä hänen rahat ovat ja paljonko veroa on maksettu. Tää on tätä suomalaisuutta taas parhaimillaan.
[/quote]
Mua vaan naurattaa ihminen, joka väittää, ettei ole varakas, vaikka omistaa arvokkaan asunnon ja saa siitä vuokratuloja. Varakkuus tarkoittaa sitä, että on jotakin arvokasta omaisuutta. Ei se palkan suuruus tai ikä siihen vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 12:15"]Rikkaana ihmisenä (velaton asunto Helsingin keskustassa) voit myös unohtaa hetkeksi omien rahojesi maksimoinnin ja kertoa reilusti hyville vuokralaisillesi että sopimus tulee loppumaan lähivuosina. Ehtivät rauhassa etsiä uuden asunnon ja jättää jäähyväiset pitkäaikaiselle kodilleen. [/quote] Näinpä [/quote] Voi kuule :D ikää löytyy 20 vuotta ja rikkauksista näin kaupan myyjänä ei ole tietoakaan. Aiheesta toiseen, vuokralaiset ovat olleet todella tyytyväisiä. Asunnon perus yhtiövastike on n. 200€/kk, tällä hetkellä hieman yli 500€, sillä vastiketta nostettiin kun remontti otettiin velaksi taloyhtiölle. Asunto on 58 neliön yksiö, josta ennen pyysin 900 vuokraa, vuoden vaihteessa nostin tonniin. Hyvä vaan pitää vuokralaiset siellä, saa hyvin maksettua korotettua vastiketta kuukausittain. Kun itse muutan, otan lainaa sen verran että saan kuitattua velkani taloyhtiölle, että pääsee maksamaan halvempaa vastiketta :D Soitin vuokralaisilleni ja selitin tilanteeni, vaikutti ymmärtäväiseltä haluuni tarkastaa asunto. Ensi viikolla tiedetään paremmin :) jes! Ap
[/quote]
58 neliön yksiö? Joop, meidän kaksiossa on yks neliö vähemmän :D