Miksi helvetissä sairaanhoitajat valittavat 3277€/kk palkasta?!
http://m.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1425365855524.html?ref=mob-traf-hs-articlepage-4
Sehän on ruhtinaallinen korvaus työstä, johon kuka tahansa aikuinen kykenisi ja johon ei vaadita pitkää koulutusta, älyä tai kokemusta. Eikö heillä ole mitään suhteellisuuden tajua?
Kommentit (173)
No sairaanhoitajaksi pääsee opiskelemaan aikalailla kaikki halukkaat. Mutta arvostan sh-työtä, minusta ei olisi yötyöläiseksi millään.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 00:00"]Mistähän Ilta-Sanomat noita palkkatietoja oikein repii? Bussikuskitkin tienaavat IS: n mukaan yli 3000€ :D [/quote]Mun isä on bussikuski ja tienaa noin 3800€/kk
[/quote]
Ajaa vain öitä?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:02"]
No sairaanhoitajaksi pääsee opiskelemaan aikalailla kaikki halukkaat. Mutta arvostan sh-työtä, minusta ei olisi yötyöläiseksi millään.
[/quote]
Sairaanhoitajaksi on erittäin vaikea päästä opiskelemaan. Pääkaupunkiseudulla jokaiseen amk:hon on noin 600-1000 hakijaa per lukukausi ja opiskelijoita otetaan 30-60. Pääsykokeisiin ei pääse edes osallistumaan, jos on tavanomaiset lukiopaperit.
On kyllä yllättävän hyvä palkka sairaanhoitajilla! Terv. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä, jonka palkka ennen verojen vähentämistä 2800 e ja 5 vuoden maisteriopinnot takana
Kyllä se valitus alkaa kohta muillakin aloilla, kun nykyinen suunta on se, että tavallisesta työstä ei enää makseta normaalia palkkaa.
Koska lääkäri tienaa enemmän ja sairaanhoitajat halusi lääkäriksi muttei päässyt.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:02"]
[/quote]
Sairaanhoitajaksi on erittäin vaikea päästä opiskelemaan. Pääkaupunkiseudulla jokaiseen amk:hon on noin 600-1000 hakijaa per lukukausi ja opiskelijoita otetaan 30-60. Pääsykokeisiin ei pääse edes osallistumaan, jos on tavanomaiset lukiopaperit.
[/quote]
Kyllä ainakin itse pääsin ihan tavallisilla lukiopapereilla?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:44"]
On se totta. Lääkäri ei toki vastaa potilaan oikeasta hoidosta, oikeasta disgnoosista, oikeasta lääkityksestä, ole se joka skalpellia pitelee, se joka tekee määräykset ja vastaa niistä. Sairaanhoitaja suorittaa ja toteuttaa, toki konkreettisen työn tekijä ei ymmärrä muuta kuin konkreettisia asioita. Ihmisen hengestä vastaaminen on yhtä kuin elvytystilanne? Teepä töitä pari vuotta, niin ehkä asiat havainnoillistuvat sinulle.
[/quote]
Lääkityksestä on vastuussa viime kädessä se, joka lääkkeen potilaalle antaa. Eli hoitaja.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Toki jos tyrit niin, että annat määrätyn diapamin sijasta metotreksaattia, olet vastuussa virheestäsi. Mutta lääkityksen määrää ja sen tarpeenmukaisuudesta vastaa aina lääkäri. Ja ihan rehellisesti, määrätyn lääkkeen antaminen ei ole avaruustiedettä.
Eihän siinä olisi enää mitään ideaa jos sh:lla ja lekureilla olisi pari tonnia palkassa eroa.
Oon siivooja ja estän sisätiloissa liukstumisia, kompastumisia ja tartuntaepidemioiden leviäimistä päivittäin. Monen terveys, jopa henki riippuu työstäni. Silti palkkani on surkea :(
Te muut ette oo mitään, teette helppoa työtä ja teille maksetaan ihan tyhjästä. Lisäks ootte aika tyhmiä.
Kannattaisi varmaan lukea nuo uutiset paremmin. Tuossakin oli ylemmän amk tutkinnon suorittaneen sairaanhoitajan keskipalkka tuo. Tarkoittaen siis perus sairaanhoitajaopintoja, kolmea vuotta työelämässä jotta voit edes hakea ylempään amk tutkintoon ja sitä työn ohella 1,5 vuotta..olen itse ylemmän amk tutkinnon suorittanut kätilö, mutta en silti saa yli 3000€/kk :D verojen jälkeen jää hieman yli 2000€ käteen
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 00:09"]
Olen töissä kätilönä. Koulutukseen sisältyy myös sairaanhoitajan koulutus. Kesto on 4,5v, 270op. Kuukausipalkka on 2350e, aikalailla tasan. Siihen tulee sitten päälle lisät. Iltalisä on klo.18 jälkeen 20%. Yölisä on 40%. Sunnuntailisä on sen 100%. Siitä sitten laskemaan mitä pitää tehdä, että saa ton yli 3000e kasaan. Kolmivuorotyö on elimistöllä äärimmäisen kuluttavaa. Ja meidän vuorot vaihtuu koko ajan. Ei mitään säännöllisyyttä.
T: Kätilö, jolla ei ole mitään vastuuta. Mitä nyt muutaman hengen tässä pelastanut viime aikoina ja on vitun väsynyt taas yövuoroista ja jälleen kerran päivärytmi ihan sekaisin.
ps. tykkään työstäni silti
[/quote]
Ootko helvetti vittu tosissasi. Mä teen 6h päivää porrassiivoojana, ja saan 2100/kk ilman mitään koulutusta peruskoulun jälkeen. Tässä on jotain todella pahasti pielessä.
Onks hoitajilla semmonen luulo, että muiden ihmisten arvostus mitataan vain palkkapussin paksuudella? Vai miksi ootte puolustuskannalla ja kuvittelette, ettei teitä ja työtänne arvosteta?
Ei täällä kukaan pääse tavallisella työnteolla rikastumaan, koittakaa se nyt rakkaat hoitsut ymmärtää. Ette ole poikkeuksia tässäkää asiassa. Itse ainankin arvostan tekemäänne työtä, mutta tuo teidän kitinä laskee arvostustanne ihmisinä.
Minä olen luullut aina että sh tekee hoitosuynnitelman. Ainakin se pitää koulussa opetella. Miten se oikeen menee? Mutta joka sanoi ettei tarvitse älyä, niin on narsisti, ap kuulosti narsistilta, niin tutun kuulosta....sh ei tee robottimaisesti lääkärin käskystä mitään. Itse joutuu tietämään mikä on vaihtoehtoinen lääke mitä lääkäri määrää, jos läökekaapissa ei olekaan sen nimistä. Vaikuttava aine täytyy tietää. Tai jos joudut vaihtamaan tabletin kapseliin, muuta siinä sitten ilman aivoja. Lue ihmisen kaikki luut ja anatomia, mikrobiologiat ja hoitosuunnitelmien teko sun muut ja kerro miten tentistä pääsee läpi jos ei tarvi aivoja ja muistia?
Lähihoitajakin joutuu lukemaan anatomiaa ja sairauksia, psykologiaa, lääkelaskuja, mutta sh tänä päivänä joutuu tietämään melkewn yhtä paljon kuin lääkäri sillä erotuksella vaan, ettei ole lääkkeitten määräömis lupaa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:47"]
On kyllä yllättävän hyvä palkka sairaanhoitajilla! Terv. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä, jonka palkka ennen verojen vähentämistä 2800 e ja 5 vuoden maisteriopinnot takana
[/quote]
Ensinnäkin, sh amk ei tienaa tuota, ei lähellekään. Peruspalkka vastavalmistuneella kuntasektorilla on 2100€ luokkaa. Minulla 15 vuoden työkokemuksella peruspalkka on 2300 luokkaa. Lisiä tulee vähän, meillä ei juurikaan tarvitse öitä tai viikonloppuja tehdä. Ne lisätkin joku ystävällisesti jo listasi; 20% ilta, 40% lauantai ja 100% sunnuntai. Kuukaudessa tämä on 200-300€. Tästä luonnollisesti pidätetään verot.
Iltasanomien jutussa kyse oli sh YAMK tutkinnon suorittaneista. Kyseinen tutkinto on ylempi korkeakoulututkinto, mihin vaaditaan alemman korkeakoulututkinnon (140op= 3,5v) lisäksi vähintään kolmen vuoden työkokemus sekä täsyipäiväistä opiskelua 90op (1,5-2v). Yhteensä siis 5-6 vuoden opinnot. Työkemuksen lisäksi.
Tämän palstan asiantuntemus on kyllä omaa luokkaansa- siis pahassa.. hyvät naurut tässä saa kun näitä lukee. Kyllä yövuorossa taas. Ja ei, meillä ei ole kiire, ehdimme tällä minun työpaikallani kyllä tekemään kirjallisia sekä istumaan kahvilla. Yövuorossa siis. Mitään vastuuta mistään ei ole, mitä nyt koko rakennuksessa olen ainoa jolla on sairaanhoitajan oikeudet, lupa antaa lääkkeitä jne. Lääkäri löytyy 30 kilometrin päästä.
Hoitosuunnitelman laatiminen kuuluu sairaanhoitajan tehtäviin, lääkäri ei tosiaankaan sitä tee. Lääkäri antaa määräykset. Jotka toisinaan voi olla potilaallekin hengenvaarallisia, mikäli sh ei huomioi määräyksen järjellisyyttä. Lääkäri ei aina määrää edes iv annettavia nesteitä, vaan nestehoito toteutetaan sh määräyksellä, verikoetuloksiin ja potilaan tilaan suhteutettuna. Potilaan tilan tarkkailu ja tarvittavien toimenpiteiden suorittaminen vuodeosastolla on hyvin pitkälti sairaanhoitajan tehtävä. Lääkäriä ei tosiaan päivystysaikana näy. Ja tässä kyseisessä yksikössä ei näy koskaan päivystysaikana, arkisin virka-aikaan saattaa lääkäri ehkä olla talossa (akuuttisairaanhoidon yksiköstä kuitenkin kyse, ei olla vanhainkodissa).
Mutta joo, pitäkää mielipiteenne, kun niin hyvin tiedätte mitä tämä työ missäkin on :) Hoitoalan palkkaus kulkee jälkijunassa, se on fakta. Kuten myös se, että länsinaapurissa ei vastavalmistunutkaan lähtisi tällä palkalla töihin. Erona meillä ja naapurilla on se, että siellä sh:n työtä arvostetaan, palkkauksesta ei synny tällaista porua, lääkäritkin pitää hoitajien puolta, julkisesti. Osastoja suljetaan, koska työntekijöitä ei ole. Kykenevät lähtevät Norjaan/ Britteihin/ Saudeihin töihin, loput vaihtavat alaa työolojen ja palkkauksen vuoksi. Sitä me täällä Suomessakin halutaan?
Mielenkiinnolla seuraan Ruotsin tilannetta. Kunhan siellä tilanne tasaantuu, saattaa olla että lähden sinne töihin. Taas. Täällä kun arvotus on 0, palkkaus kehno ja työolot surkeat.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 00:56"]
Kannattaisi varmaan lukea nuo uutiset paremmin. Tuossakin oli ylemmän amk tutkinnon suorittaneen sairaanhoitajan keskipalkka tuo. Tarkoittaen siis perus sairaanhoitajaopintoja, kolmea vuotta työelämässä jotta voit edes hakea ylempään amk tutkintoon ja sitä työn ohella 1,5 vuotta..olen itse ylemmän amk tutkinnon suorittanut kätilö, mutta en silti saa yli 3000€/kk :D verojen jälkeen jää hieman yli 2000€ käteen
[/quote]
En valittaisi, jos jää hieman yli 2000€ käteen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 03:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 21:47"]
[/quote]
Ensinnäkin, sh amk ei tienaa tuota, ei lähellekään. Peruspalkka vastavalmistuneella kuntasektorilla on 2100€ luokkaa. Minulla 15 vuoden työkokemuksella peruspalkka on 2300 luokkaa. Lisiä tulee vähän, meillä ei juurikaan tarvitse öitä tai viikonloppuja tehdä. Ne lisätkin joku ystävällisesti jo listasi; 20% ilta, 40% lauantai ja 100% sunnuntai. Kuukaudessa tämä on 200-300€. Tästä luonnollisesti pidätetään verot.
Iltasanomien jutussa kyse oli sh YAMK tutkinnon suorittaneista. Kyseinen tutkinto on ylempi korkeakoulututkinto, mihin vaaditaan alemman korkeakoulututkinnon (140op= 3,5v) lisäksi vähintään kolmen vuoden työkokemus sekä täsyipäiväistä opiskelua 90op (1,5-2v). Yhteensä siis 5-6 vuoden opinnot. Työkemuksen lisäksi.
Tämän palstan asiantuntemus on kyllä omaa luokkaansa- siis pahassa.. hyvät naurut tässä saa kun näitä lukee. Kyllä yövuorossa taas. Ja ei, meillä ei ole kiire, ehdimme tällä minun työpaikallani kyllä tekemään kirjallisia sekä istumaan kahvilla. Yövuorossa siis. Mitään vastuuta mistään ei ole, mitä nyt koko rakennuksessa olen ainoa jolla on sairaanhoitajan oikeudet, lupa antaa lääkkeitä jne. Lääkäri löytyy 30 kilometrin päästä.
Hoitosuunnitelman laatiminen kuuluu sairaanhoitajan tehtäviin, lääkäri ei tosiaankaan sitä tee. Lääkäri antaa määräykset. Jotka toisinaan voi olla potilaallekin hengenvaarallisia, mikäli sh ei huomioi määräyksen järjellisyyttä. Lääkäri ei aina määrää edes iv annettavia nesteitä, vaan nestehoito toteutetaan sh määräyksellä, verikoetuloksiin ja potilaan tilaan suhteutettuna. Potilaan tilan tarkkailu ja tarvittavien toimenpiteiden suorittaminen vuodeosastolla on hyvin pitkälti sairaanhoitajan tehtävä. Lääkäriä ei tosiaan päivystysaikana näy. Ja tässä kyseisessä yksikössä ei näy koskaan päivystysaikana, arkisin virka-aikaan saattaa lääkäri ehkä olla talossa (akuuttisairaanhoidon yksiköstä kuitenkin kyse, ei olla vanhainkodissa).
Mutta joo, pitäkää mielipiteenne, kun niin hyvin tiedätte mitä tämä työ missäkin on :) Hoitoalan palkkaus kulkee jälkijunassa, se on fakta. Kuten myös se, että länsinaapurissa ei vastavalmistunutkaan lähtisi tällä palkalla töihin. Erona meillä ja naapurilla on se, että siellä sh:n työtä arvostetaan, palkkauksesta ei synny tällaista porua, lääkäritkin pitää hoitajien puolta, julkisesti. Osastoja suljetaan, koska työntekijöitä ei ole. Kykenevät lähtevät Norjaan/ Britteihin/ Saudeihin töihin, loput vaihtavat alaa työolojen ja palkkauksen vuoksi. Sitä me täällä Suomessakin halutaan?
Mielenkiinnolla seuraan Ruotsin tilannetta. Kunhan siellä tilanne tasaantuu, saattaa olla että lähden sinne töihin. Taas. Täällä kun arvotus on 0, palkkaus kehno ja työolot surkeat.
[/quote]
Ja täällä sitä vaan päntätään pakkoruotsia, senkin ajan voisi käyttää johonkin hyödyllisempään, esim. maailmankielien kuten portugalin, espanjan ja ranskan lukemiseen, kuten perussuomalaiset ovat sanoneet.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 00:06"]
Minulla peruspalkka 2500e/kk. Teen kaksivuorotyötä ja palkka noin 3000e/kk, lomarahoineen 3200e/kk. Kolmivuorotyöllä se voi olla sen 3500e/kk.
[/quote]
Eli hyvä palkka.