Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi helvetissä sairaanhoitajat valittavat 3277€/kk palkasta?!

Vierailija
03.03.2015 |

http://m.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1425365855524.html?ref=mob-traf-hs-articlepage-4
Sehän on ruhtinaallinen korvaus työstä, johon kuka tahansa aikuinen kykenisi ja johon ei vaadita pitkää koulutusta, älyä tai kokemusta. Eikö heillä ole mitään suhteellisuuden tajua?

Kommentit (173)

Vierailija
161/173 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 08:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 00:00"]Mistähän Ilta-Sanomat noita palkkatietoja oikein repii? Bussikuskitkin tienaavat IS: n mukaan yli 3000€ :D

Mun isä on bussikuski ja tienaa noin 3800€/kk

Ajaa vain öitä?

Ei tarvitse ajaa vain öitä, ihan normaali vuorotyö riittää. Minun vuositulot viime vuonna 47000e. Pelkkä peruspalkka näillä vuosilla (kaikki lisät) on 2700e/kk, kk-keskiansio on n. 3800e. Ei päivääkään ylitöitä. Suomen korkeimmat kuljetusalan palkat on HSL:n liikennettä ajavilla kuljettajilla.

19-vuotias lapseni ajaa ensimmäistä vuotta ja kk-tulobrutto 2900e.

Vierailija
162/173 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, yli 3000€ tulee jos vero% on pieni ja painat jokaisen pyhän, illan, ja yön töissä.

Aloittaja tarkoitti tuolla kyllä bruttoa, ei nettoa. Jos sulle siis yli 3000.- jä käteen, niin se alkaa olemaan jo 4500.- - 5000.- euron brutto.

Palkat ilmoitetaan aina bruttoina, koska ihmisillä on eri vähennyksien takia sitten eri pidätysprosentteja, niin brutto on yksiselitteisen selkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/173 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, yli 3000€ tulee jos vero% on pieni ja painat jokaisen pyhän, illan, ja yön töissä.

Hoitsu ei tajua edes bruttopalkan ja nettopalkan eroa :D

Muruseni. Palkkavertailuissa käytetään AINA bruttopalkkaa. Se on se summa rahaa, joka sinulle työsopimuksen mukaan maksetaan. Siinä on mukana ne ne pyhät, illat ja yöt kyllä.

Sitten siitä sun bruttopalkasta maksat verot, jotka määräytyvät sun henkilökohtaisen veroprosenttisi mukaan ja teillä voi vaikka naapurihoitsun kanssa olla ihan erilaiset veroprosentit jos hänellä vaikka on erilaisia vähennyksiä.

Tätä kutsutaan nettopalkaksi ja se on se raha, joka sulle "tulee". Suomalaisten keskipalkan (eli siis sen bruttopalkan josta ei vielä ole vähennetty veroja) ollessa n. 3000 € hyvin, hyvin, harvalle "tulee" se 3000 € noin niinkuin tilille, koska mitä suurempi bruttopalkka, sitä enemmän veroja.

Eipä ihme että hoitajat valittavat "huonosta" palkastaan, jos yleisemminkin luullaan näissä lehtijutuissa tarkoitettavan palkkojen vertailussa olevan sitä käteen tulevaa rahaa.

Vierailija
164/173 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kätilönä. Koulutukseen sisältyy myös sairaanhoitajan koulutus. Kesto on 4,5v, 270op. Kuukausipalkka on 2350e, aikalailla tasan. Siihen tulee sitten päälle lisät. Iltalisä on klo.18 jälkeen 20%. Yölisä on 40%. Sunnuntailisä on sen 100%. Siitä sitten laskemaan mitä pitää tehdä, että saa ton yli 3000e kasaan. Kolmivuorotyö on elimistöllä äärimmäisen kuluttavaa. Ja meidän vuorot vaihtuu koko ajan. Ei mitään säännöllisyyttä.

T: Kätilö, jolla ei ole mitään vastuuta. Mitä nyt muutaman hengen tässä pelastanut viime aikoina ja on vitun väsynyt taas yövuoroista ja jälleen kerran päivärytmi ihan sekaisin.

ps. tykkään työstäni silti

Kätilön työssä vastuu onkin vähän toista luokkaa kun sh:lla yleensä.

Kv-tesin mukaan pyhätunnit 100% alkavat jo lauantaina klo 18 jälkeen.

Vierailija
165/173 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä huippuammattilaiset siellä päivystyksissä jättävät ihmiset heitteille, eivät tiedä miksi ihminen on tullut, eivät tervehdi ja tiuskivat jos potilas kysyy jotakin. Lukekaa viime päivien uutiset :)

Vierailija
166/173 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siinä jo potilasturvallisuuskin vaarannu, jos sairaanhoitaja tekee viikonloppuna kaksi peräkkäistä 8.00-24.00 vuoroa? Ihminen alkaa olla jo muutaman promillen humalassa väsymyksestä? Varsinkin kun työtä on painettu siihen asti ilman vapaita jo monta päivää?

Vierailija
167/173 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tällaiset ketjut ovat jokseenkin turhia, en edes tiedä miksi kirjoitan edes tänne..

Olen sairaanhoitaja ja 27 vuotta työkokemusta takana. Päivystyksestä ja leikkausosastolta. Työ on vuorotyötä ja jo fyysisestikin raskasta. Olen urani huipulla ja peruspalkkani on n. 2600e/kk  brutto. Vuorolisät vaihtelevat, mutta aika tavallinen kuukauden lisä on n. 200 e.

Joten en ehkä kadehtisi tätä palkkaa.

Toinen asia on se, että nyt kun julkisuudessa on ollut paljon kohua hoitajien tylystä käytöksestä. Niin omalta kohdaltani voin ainakin sanoa, että olen aina kohdellut asiakkaita/potilaita ystävällisesti ja empaattisesti.

Uskokaa tai älkää, mutta olen itse pahoittanut mieleni monesti kun asiakas/potilas on ollut minua kohtaan epäkunnioittava ja ivallinen. Tai on yrittänyt fyysisesti käydä käsiksi.  Kerran olen joutunut ensiavussa juoksemaan jopa yöllä ulos, kun asiakas on alkanut mielipuolisesti riehumaan.

Ei ne lehtien "totuudet" ole ainoa totuus. Se olisi hyvä muistaa. Vaitiolovelvollisuuden takia hoitohenkilökunta ei voi edes puolustautua kaikkia väitteitä vastaan.

Vierailija
168/173 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:46"]
http://m.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1425365855524.html?ref=mob-traf-hs-articlepage-4 Sehän on ruhtinaallinen korvaus työstä, johon kuka tahansa aikuinen kykenisi ja johon ei vaadita pitkää koulutusta, älyä tai kokemusta. Eikö heillä ole mitään suhteellisuuden tajua?

Sohvalla makaava persläpi kuvittelee siis kykenevänsä tuohon työhön. Hinaa siideriperseesi ylös ja ei kun hommiin. Varsinkin jollei älyä vaadita, homma on kuin tehty sinulle.

Köyhä paskassa duunissa paskalla palkalla itkijä vinkuu muille. Vooooi onko s ulla paha olo? Löydä joku jota asia kiinnostaa.

Vierailija
169/173 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://m.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1425365855524.html?ref=mob-traf-hs-articlepage-4

Sehän on ruhtinaallinen korvaus työstä, johon kuka tahansa aikuinen kykenisi ja johon ei vaadita pitkää koulutusta, älyä tai kokemusta. Eikö heillä ole mitään suhteellisuuden tajua?

Pyydäpä sairastuessasi vähäkokemuksinen hoitaja ja pienempi sairaalalasku. 

Koulutuksen pituus 3,5 v. verrattuna vaikka 6 v. on aika epärelevantti verrattuna ihmisen loppuelämään.

Vierailija
170/173 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairaanhoitaja.

Mutta ei tulis mieleenkään mennä haukkumaan ja aliarvioimaan kenenkään muun ammattia.

Voin itse vuorotyöläisenä sanoa, että vaikka palkka on muiden silmissä loistava. Niin kukaan ei ota koskaan huomioon epäsäännöllisen työn kuormitusta kropalle. ja puhumattakaan oman elämän suunnittelusta ja hallinnasta.

Mutta jos se kauteus niin kovasti painaa, niin ap voi ihan vapaasti hakea opiskelemaan sairaanhoitajaksi, ja käydä itse toteamassa onko se palkka hyvä verrattuna työn kuormittavuuteen.

Vierailija
171/173 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisät saa vain, jos tekee vuorotyötä. Ikälisät saa, jos on tehnyt riittävän kauan töitä ansaitakseen ne.

Vierailija
172/173 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aivopesu on totta. Lisäksi palkkaus ei tekniikan alalla jakaudu osaamisen ja tekemisen mukaan vaan sen mukaan millainen päällikön mielistelijä olet.

Ollessani lähihoitajan työssä ei kukaan hoitajista kaivannut oikeasti lisää palkkaa, vaan kaikki sanoivat, etenkin kahden keskisissä keskusteluissa, että olisi hyvä kun olisi sijaisia riittävästi ja että yleensäkin olisi väkeä riittävästi. Tällä en tarkoita niitä paikkoja missä istutaan näppäilemässä kännykkää taukotuvassa. Näitä näppäilypaikkoja on niin tekniikan alalla kuin hoitopuolellakin. Ja monella muulla.

Lisäksi poliitikoistamme mm. Matti Vanhanen syyllistää hoitajia kestävyysvajeesta, jonka lupaili aikoinaan Jyrki Katainen. Näkee hyvin sen poliittisen hyvä veli verkoston.

Vierailija
173/173 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi verrataan muihin tutkintoihin ja palkkoihin? Pitäisikö kaikilla yliopistosta valmistuneilla olla sama palkka? Lääkärit, papit, diplomi-insinöörit, kääntäjät, opettajat, terveydenhoitajat, puheterapeutit, psykologit, tietojenkäsittelijät, kauppatieteiden maisterit... Kaikki samalle viivalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan