Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kampaajat, älkää kysykö ammattia ja yksityiskohtia elämästäni!

Vierailija
03.03.2015 |

Olen käynyt nyt samalla kampaajalla jo vuosia. Olen jutellut niitä näitä, ja työhön olen ollut niin mahdottoman tyytyväinen. Mutta: kampaajani kysyi yllättäen, mitä oikein teenkään työkseni.

Haluan olla kertomatta asioistani, työelämäni keskeytyi sairauden vuoksi, ja jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. Teen eläkkeen lisäksi muuta työtä, osapäiväisesti. Minulle tilanne on raskas, henkilökohtainen ja inhottava, ja työ, mitä teen eläkkeen ohessa ei ole laisinkaan koulutustani vastaava. Teen sitä vain siksi tulorajan puitteissa, että pärjäisin ja saisin vielä viimeisen kymppitonnin asuntovelastani maksettua.

Sairaus, jonka vuoksi jäin työkyvyttömyyseläkkeelle, on hyvin henkilökohtainen, enkä halua siitä enää kenenkään tietävän. Kampaajalla menin paniikkiin, selostin jotain epämääräistä entisestä työstäni ja valehtelin kaikenlaista.

Pliis, kampaajat, älkää kyselkö, vaikka asiakassuhde olisi pitkäkin. Minulle tuli tunne, että en halua mennä enää samalle kampaajalle. Ihana ihminen hän on, ja kampaajana ihan huippu. 

Mutta älkää kysykö, en halua puhua ammattiasioistani. 

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:47"]

Itkupotkuraivari sentään. Kasva aikuiseksi. Ei se kampaaja voi tietää kenellä nyt sattuu olemaan patonki perseessä sen takia että on työkyvyttömyyseläkkeellä. Suurin osa ihmisistä on ok että puhelevat työ jne jutuista myös varsinkin jos on vakio asiakas

[/quote]

Oletko varma? Vai joutuvatkohan kertomaan koska utelet ja eivät painostavan sosiaalisessa tilanteessa kehtaa sanoa että mitä se teille kuuluu (muut parturissa olevat asiakkaat ja työntekijät kuulevat myös keskustelun).

Vierailija
62/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin haluan istua kampaajalla hiljaa ja rentoutua, tai lukea lehteä. Maksavana asiakkaana mulla on tähän oikeus, eikä mitään velvoitetta viihdyttää kampaajaa. Olen yleensä sanonutkin ystävällisesti että väsyttää työpäivän jälkeen niin en oikein jaksa jutella. Tosin useimmiten ei tarvitse sanoa, kyllä ne kampaajat huomaa nopeasti haluaako jutella vai ei :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:10"]

Ihan jos opettelisit avaamaan oman suusi asiallisesti: kuule, sopiiko että ollaan hiljaa vaan, kun olen tänään jotenkin niin väsynyt?

Tai vaikka: minuklla yksityiselämässä kaikenlaista, en nyt oikein välittäisi jutella niistä.

[/quote]

Tai vaikka; kiitos kysymästä, kyllähän minä pärjäilen, kevätkin tulossa ja valo lisääntyy. MItä muuten itsellesi kuuluu, onko lomaa pian tulossa? Ja kampaamosi on niin kaunis, oletko sisustanut jotakin uutta? - Jos olet sosiaalisiin tilanteisiin tottunut, koulutettu, älykäs ihminen, osaat väistää kohteliaan small talkin ja jopa liiallisen utelemisen ystävällisesti ja ohjata keskustelun kysyjään itseensä.

Vierailija
64/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:47"]

Itkupotkuraivari sentään. Kasva aikuiseksi. Ei se kampaaja voi tietää kenellä nyt sattuu olemaan patonki perseessä sen takia että on työkyvyttömyyseläkkeellä. Suurin osa ihmisistä on ok että puhelevat työ jne jutuista myös varsinkin jos on vakio asiakas

[/quote]

Oletko varma? Vai joutuvatkohan kertomaan koska utelet ja eivät painostavan sosiaalisessa tilanteessa kehtaa sanoa että mitä se teille kuuluu (muut parturissa olevat asiakkaat ja työntekijät kuulevat myös keskustelun).
[/quote]

Tässä ksskustelussa

Vierailija
65/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:47"]

[/quote]

[/quote]

Tässä ksskustelussa
[/quote]

Äh... Tässä keskustelussa on jo mainittu useaan otteeseen miten selvitä tästä tilanteesta.

Opetelkaa avaamaan se suu.

Ja sille joka sanoi että kampaajalla käynti on pakko. Ei itseasiassa ole pakko. Voi itse saksia ne hiukset tai pyytää kaveria sen tekemään. Ei toki tule niin muodikasta mutta mikään pakko sielä kampaajalla ei ole käydä. Ja jos ahdistaa joku tietty kampaaja niin vaihda kampaaja joka kerta.

Vierailija
66/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika vaikea minusta on väistellä kysymyksiä, jos ne alkavat suoraan "tulitko suoraan töistä, mitäs työtä sä teet?". Sitten se tenttaus jatkuu missä olet töissä, onko sulla lapsia, onko sulla koiria, missä asut jne. Ei auta vaikka kiusaantuneena jotain jupisee vähäsanaisesti. Vaikka epäsosiaalinen ja yksityiselämäni yksityisenä pitävä ihminen olenkin niin ei mulle ole vaikea keskustella tyyliin: -Onpas harmi kun tuli tämmöinen keli, olisin halunnut käydä vielä luistelemassa, sanoo kampaaja. -Tosiaan, on varmaan kentät sulaneet. Minä en olekaan luistellut sitten kouluvuosien, on tullut käytyä hiihtämässä jäällä viime aikoina, sanoo epäsosiaalinen asiakas. 

Jos kampaaja olisi vuorovaikutuksen ammattilainen, hän voisi jatkaa jaarittelua vaikka suhteutumisesta hiihtoon tai kehua lähiluistinkenttänsä odottaen josko se asiakas alkaa juoruta vapaaehtoisesti elämästään. Mutta ei, pentele siinä jatkokysymys on taatusti, ai jaa missä sä kävit koulun, missä opiskelit, käytkö hiihtämässä miehesi, lesborakastajasi vai naapurin Pentin kanssa.

Vierailija
67/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelisin, että kyseessä on ollut "niitä-näitä"-jutustelu.

Ja tosiaan jos puheenaihe ei innosta, voi kääntää puheen vaikka tuleviin eduskuntavaaleihin tai viimeisimpään naostenlehden muotidieettiin.

Vierailija
68/76 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa oman kokemukseni tältä päivältä. Menin toista kertaa ko. Kampaajalle. Hyvä kun ehdin istahtaa penkille, niin heti alkoi jo utelu. Mitä, missä, milloin. Ei siinä mitään. Kaipaan kyllä sosiaalista vuorovaikutusta, mutta kun koko tunti menee siinä, että olet tilittänyt koko elämäsi ko. Henkilölle osittain vasten tahtoisesti. Lopulta työnjälki oli sen näköistä, että olisin itse tekemällä saanut paremman lopputuloksen. Ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin vaihtaa kampaajaa. Terapia erikseen, kampaajakäynti erikseen - pakko todeta. Vituttaa nää hiukset varmaan koko loppu kuun. Älkää kampaajat udelko liikaa ja yrittäkö terapioida asiakastanne. Terapeutin ammatti on erikseen.

Vierailija
69/76 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:34"]Juuri näin, 24. Todella vaikeata minunkin vuorovaikutus- ja asiakaspalvelun opettajanakin on väistää liian suoraa kysymystä. "Mitä muuten työksesi teetkään". Niin, on ilmoja pidellyt....

Mitä mieltä siinä tapauksessa olet omista vuorovaikutustaidoistasi?

Ei sinun tarvitse käydä elämääsi kuvailemaan, vaan voit todeta olevasi vaikka "toimistotyössä". Sopivan ympärupyöreä vastaus ja sen jälkeen keskustelunaihe johonkin ajankohtaiseen asiaan.

Ja sitten se kampaaja jatkaa keskustelua, että missä toimistossa olet, mikä olet ammatiltasi, mitä teet työssäsi, oletko ollut siellä pitkään, milloin sinulla on loma, mitä teet lomallasi, minne matkustat, matkustatko paljon, matkustatko lentokoneella, misssä päin asut, asutko yksin, hemmotteleeko miesystäväsi sinua, mitä teillä syödään tänään, laittaako miesystäväsi sinulle ruokaa, mikä on lempiruokaasi, laittaako miesystäväsi sitä, miten juhlitte naistenpäivää, missä olet opiskellut, miksi olet opiskellut mitä opiskelit, oletko täältä kotoisin, mistä olet kotoisin, miksi olet muuttanut tänne, aioitko muuttaa täältä pois....

Kokeilin kerran, miten pitkälle tämä kyselytulva jatkuu. Kampaajan kannalta tärkeimpiin kysymyksiin, tarvitseko jotain tuotteita tai haluaisinko varata seuraavan ajan, vastastin ei.

Vierailija
70/76 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kampaaja alkoi kyselemään montako lasta minulla on ja minkä ikäisiä ..

Olin juuri 7kk sitten menettänyt yhden lapseni, joten en todellakaan aikonut avautua herkästä ja kipeästä aiheesta, en ollut tuota ennen edes uskaltanut kampaajalle hemmotteluun ja mihinkään, niin tuli todella kamala tilanne ja paha mieli :/

Kyseessä melko pikkukaupunki että en tiedä tiesikö hän menetyksestäni, jotenkin luulisin että kyllä mutta en voi tietää.

Vierailija
71/76 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä on tällä hetkeä stressiä työ/työttömyys ja opiskelujuttujen kanssa, joista EN todellakaan haluaisi joutua puhua (kuin tilittämään) kampaajalla, jonne muutenkaan ei ole varaa mennä kuin harvakseltaan. Kampaamoon menee rentoutumaan ja siitä itse maksetaan, jotenkin turhauttavaa .

Niin olenkin miettinyt, että olisiko ok jos jo varatessani aikaa sanoisin kampaajalle ystävällisesti, että tykkään kyllä jutella mutta en sitten halua puhua henkilökohtaisista elämäntilanteista ja stressaavista työasioista? 

Miten parhaiten hoitaa tämä juttu niin, että eivät kyselisi henk.koht. elämäntilanteista? 

(Ylipäätään se on ei-fiksua small-talkia, asiakkaan pitäisi tehdä aloite henkilökohtaisempiin asioihin eikä niin, että kampaaja utelee mitä tahansa, varminta on aina yleisemmät aiheet eivätkä henk. koht. asiat. Mutta olen huomannut että on pääsääntö kampaajilla nimenomaan udella henk.koht. tilanteet, jäänyt ikävä fiilinki ja olen koettanut välttää kampaamoita onnistuneesti muutamia vuosia, rentouttavaa tunnelmaa kuitenkin haetaan. )

Miten varmistaa että ei joudu tilityksiin ja uteluihin henk. koht. tilanteista kampaamossa? Mielellään juttelisin kyllä muista yleisimmistä aiheista! :)

Vierailija
72/76 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, ettei kampaajan/kosmetologin kuulu kysellä asiakkaan asioita. On eri asia, jos asiakas itse avautuu ja haluaa keskustella. Itse menen kampaajan tuoliin rentoutumaan ja olen mielummin hiljaa, kun rupean avaamaan yksityiselämääni.

Vierailija
73/76 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko kampaajien suljetuissa someryhmissä asiakkaista psskaa ihan nimillä ? Eipä ole millään muulla ammattiryhmällä noin tarkkaan varjeltua ryhmätoimintaa.

Vierailija
74/76 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko kampaajien suljetuissa someryhmissä asiakkaista psskaa ihan nimillä ? Eipä ole millään muulla ammattiryhmällä noin tarkkaan varjeltua ryhmätoimintaa.

Ei taida olla pokkaa vastata kenelläkään, tästä voimme kai tulkita että hiljaisuus on myöntymisen merkki

Vierailija
75/76 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta, kuulkaas tätä. Kampaamossa kirjoitetaan aina jokaisesta asiakaskäynnistä yksityiskohtainen raportti. Siinä lukee ihan henkilön nimellä tarkka kuvailu koko käynnistä alusta loppuun. Tarkoitus olisi siis kirjoittaa hiusasioita, mutta arvatkaas mitä??? Jotkut älypäät kirjoittelee vaikka mitä asiakkaitten yksityisiä terveystietoja, avioeroasioita, harrastuksia, ammattitietoja tms. sinne raportteihinsa. Kampaamoissa riittäisi työsarkaa jollekin tietoturvatarkastajille. Terveystarkastajasta puhumattakaan. 

Vierailija
76/76 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan käynnit vaihdan parempaan paikkaan, jos kampaaja on turhan lärpättäjä ja juoruaa.