Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kampaajat, älkää kysykö ammattia ja yksityiskohtia elämästäni!

Vierailija
03.03.2015 |

Olen käynyt nyt samalla kampaajalla jo vuosia. Olen jutellut niitä näitä, ja työhön olen ollut niin mahdottoman tyytyväinen. Mutta: kampaajani kysyi yllättäen, mitä oikein teenkään työkseni.

Haluan olla kertomatta asioistani, työelämäni keskeytyi sairauden vuoksi, ja jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. Teen eläkkeen lisäksi muuta työtä, osapäiväisesti. Minulle tilanne on raskas, henkilökohtainen ja inhottava, ja työ, mitä teen eläkkeen ohessa ei ole laisinkaan koulutustani vastaava. Teen sitä vain siksi tulorajan puitteissa, että pärjäisin ja saisin vielä viimeisen kymppitonnin asuntovelastani maksettua.

Sairaus, jonka vuoksi jäin työkyvyttömyyseläkkeelle, on hyvin henkilökohtainen, enkä halua siitä enää kenenkään tietävän. Kampaajalla menin paniikkiin, selostin jotain epämääräistä entisestä työstäni ja valehtelin kaikenlaista.

Pliis, kampaajat, älkää kyselkö, vaikka asiakassuhde olisi pitkäkin. Minulle tuli tunne, että en halua mennä enää samalle kampaajalle. Ihana ihminen hän on, ja kampaajana ihan huippu. 

Mutta älkää kysykö, en halua puhua ammattiasioistani. 

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajat tekevät vain työtänsä. He yrittävät olla mukavia ja kiinnostuneita asiakkaasta. Ymmärrän, jos aletaan kysellä jotain todella henkilökohtaista. Multa on kysytty opiskelenko, missä asun, missä opiskelen, millon valmistun yms. Ei nää asiat ole mulle, eikä monelle muullekaan tuntemalleni ongelmia kertoa. Ihan perusjutustelua, mä juttelen ja vastailen ihan mielelläni. Esimerkiksi muistan erityisen hyvin, kun olin vanhojen tansseja varten kampaajalla. Juteltiin vaikka mitä siinä kolmessa tunnissa ja tuli tosi hyvä mieli!

Mutta joo, ei kampaajat pahaa tarkoita, jos juttelevat. Monet kyllä huomaavat, jos asiakas ei jaksa puhua. Harvoin kampaaja muistaa edes päivän päätteeksi, että mitäs nyt se Pirkko-Maija tekikään työkseen. Älkää jaksako loukkaantua kaikesta ja ottaa itseenne noin pienestä jutusta. Jos oman ammatin kertominen tuottaa niin suuria vaikeuksia ja se koetaan lähes yksityisyyden loukkauksena, niin ehkä kannattaa hankkia joku tuttu kampaajaksi tai leikata itse. Jos on sairas tai työtön, eikä halua puhua siitä, voi vastata joko ympäripyöreästi tai heittää pienen valkoisen valheen.

Vierailija
42/76 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:47"]Itkupotkuraivari sentään. Kasva aikuiseksi. Ei se kampaaja voi tietää kenellä nyt sattuu olemaan patonki perseessä sen takia että on työkyvyttömyyseläkkeellä. Suurin osa ihmisistä on ok että puhelevat työ jne jutuista myös varsinkin jos on vakio asiakas
[/quote]

Kuinkas sinä, vitun pakkososiaalistaja, suhtaudut, jos asiakas sanoo, ettei välittäisi puhua työstään? Arvatenkin alat pumpata informaatiota väkisin, sellaisia juoruämmiähän kampaajat ovat, kaikkien asiat kertovat tuntemattomille. Kokemusta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ensimmäistä kertaa uuden parturin tuoliin niin ei menny kauaa kun alkoi utelu. Onko lapsia? Kun vastasin ettei ole niin jatkokysymys oli että onko oma valinta? Oli ensimmäinen ja viimenen kerta sen horon tuolissa.

Vierailija
44/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkupotkuraivari sentään. Kasva aikuiseksi. Ei se kampaaja voi tietää kenellä nyt sattuu olemaan patonki perseessä sen takia että on työkyvyttömyyseläkkeellä. Suurin osa ihmisistä on ok että puhelevat työ jne jutuista myös varsinkin jos on vakio asiakas

Vierailija
45/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kommentoit, 2. Mutta kannattaisiko sinunkin opetella pilkkujen ja pisteiden käyttö. Ja ne surullisenkuuluisat yhdys sanat. :)

Yritän tässä kasvaa aikuiseksi, riisun nämä itkupotkuraivarihousut tässä samalla. Ja perseessäni ei ole tällä hetkellä mitään. Harmi sinänsä. 

Vierailija
46/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olet ollut kyseisen kampaajan asiakkaana?

Vierailija
47/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin käymästä vakikampaajallani kun hän kysyi "ohimennen" sukulaisestani, joka oli paikallisesti tunnettu. Kysymys oli sen luonteinen, että paljastui kampaajan tehneen jo taustatyötä ties keiden kanssa.

Vierailija
48/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans ymmärrä miksi kampaajat on aina niin pirun uteliaita. Kaikki pitää kertoa koulutuksesta lasten nimiin. ärsyttää jo etukäteen tämä kampaajakäynneissä!

Vierailija
49/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin sanoa samaa pankkivirkailijalle. Viimeksi reilun vartin aikana ehti kysellä mm. työpaikan, lapset ja asuinpaikasta vaikka mitä. Vastailin ympäripyöreitä. En tahdo, että pankissa tiedetään kaikki henkilökohtaiset asiani sen lisäksi, että näkevät kaikki raha-asiani. 

Kuuluu tietysti työnkuvaan udella paljon, jotta tietää kaupatako lainaa vai rahastoja :/

Vierailija
50/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:54"]Mä en kans ymmärrä miksi kampaajat on aina niin pirun uteliaita. Kaikki pitää kertoa koulutuksesta lasten nimiin. ärsyttää jo etukäteen tämä kampaajakäynneissä!
[/quote]

Kyse ei ole uteliaisuudesta vaan siitä, että yritetään jutella päivän ratoksi asiakkaiden kanssa. Inhottavampi se hiljaisuus on ja aika pitkäksi kävisi päivä. Ongelma ei ole kampaaja vaan norsun vitulla naama rullalla olevat asiakkaat

Vierailija
51/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:54"]Mä en kans ymmärrä miksi kampaajat on aina niin pirun uteliaita. Kaikki pitää kertoa koulutuksesta lasten nimiin. ärsyttää jo etukäteen tämä kampaajakäynneissä!
[/quote]

Kyse ei ole uteliaisuudesta vaan siitä, että yritetään jutella päivän ratoksi asiakkaiden kanssa. Inhottavampi se hiljaisuus on ja aika pitkäksi kävisi päivä. Ongelma ei ole kampaaja vaan norsun vitulla naama rullalla olevat asiakkaat
[/quote]

Kyllä useimmat kampaajat voisivat opetella käytöstapoja ja hienotunteisuutta. Itse olen ystävällinen ja nöyrä asiakas. Vastaan kun kysytään ja juttelen kun toinen juttelee. Mutta usein kampaajat tuntuvat järjestään takakireiltä piilovittuilijoilta. Liekö sitten ärsyttää kun käy ilmi että opiskelen yliopistossa (en tuo sitä itse esille mutta lähes jokainen kampaaja utelee).

Vierailija
52/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:55"]Minä voisin sanoa samaa pankkivirkailijalle. Viimeksi reilun vartin aikana ehti kysellä mm. työpaikan, lapset ja asuinpaikasta vaikka mitä. Vastailin ympäripyöreitä. En tahdo, että pankissa tiedetään kaikki henkilökohtaiset asiani sen lisäksi, että näkevät kaikki raha-asiani. 

Kuuluu tietysti työnkuvaan udella paljon, jotta tietää kaupatako lainaa vai rahastoja :/
[/quote]

Halooo!!! Tottakai siellä kysellään. Ei ne nyt kenelle tahansa esimerkiksi lainaa anna!

Vierailija
53/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hgissä en ole tämmöiseen törmännyt.

Vierailija
54/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:54"]Mä en kans ymmärrä miksi kampaajat on aina niin pirun uteliaita. Kaikki pitää kertoa koulutuksesta lasten nimiin. ärsyttää jo etukäteen tämä kampaajakäynneissä! [/quote] Kyse ei ole uteliaisuudesta vaan siitä, että yritetään jutella päivän ratoksi asiakkaiden kanssa. Inhottavampi se hiljaisuus on ja aika pitkäksi kävisi päivä. Ongelma ei ole kampaaja vaan norsun vitulla naama rullalla olevat asiakkaat [/quote] Kyllä useimmat kampaajat voisivat opetella käytöstapoja ja hienotunteisuutta. Itse olen ystävällinen ja nöyrä asiakas. Vastaan kun kysytään ja juttelen kun toinen juttelee. Mutta usein kampaajat tuntuvat järjestään takakireiltä piilovittuilijoilta. Liekö sitten ärsyttää kun käy ilmi että opiskelen yliopistossa (en tuo sitä itse esille mutta lähes jokainen kampaaja utelee).

[/quote]

Melkein tekisi mieleni kysyä, että onkohan kyseessä oma asenteesi, jos koet että vallan järjestään kampaajat haluavat piilov-tuilla sinulle koulutuksesta. :) 

Vierailija
55/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miehelläni on selkeä mielipide kampaajista, tai hänen kohdallaan siis partureista. Hän hyväksyy parturin niin kauan, kun puhutaan hiustenleikkuusta ja siitä, mitä se maksaa. Hän vaihtaa parturia heti, kun parturi alkaa leperrellä syksyn punaisista lehdistä tai kysellä mieheni yksityisasioista, joihin hän lukee minut ja työnsä. Autoista hän saattaa sanoa muutaman sanan ja musiikista, mutta useimmiten yhteistä keskustelupohjaa ei parturin kanssa näistä ole. Nyt hän on jo monta vuotta käynyt eräällä maahanmuuttajaparturilla, koska tämä ei höpötä turhia, kun kielitaito ei kovin kummoinen hepulla ole, ja leikkuun hintakin on miehestäni sopiva.

Minä taas olen puheliasta sorttia, ja kampaajani kanssa meille on reilussa 12 vuodessa kehkeytynyt aikamoinen ystävyyssuhde, vaikka vain muutaman kerran vuodessa toisemme näemmekin. Olisi kamala paukku muuttaa johonkin toiseen kaupunkiin, kun en tätä kampaajaani saisi kumminkaan mukaani. :D

Vierailija
56/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen kampaajani haukkuu edellisiä asiakkaitaan minulle! Varmaan mua sitten mun jälkeen saapuville. Miksihän en kerro sille mitään muuta kuin valheita?

Vierailija
57/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:54"]Mä en kans ymmärrä miksi kampaajat on aina niin pirun uteliaita. Kaikki pitää kertoa koulutuksesta lasten nimiin. ärsyttää jo etukäteen tämä kampaajakäynneissä! [/quote] Kyse ei ole uteliaisuudesta vaan siitä, että yritetään jutella päivän ratoksi asiakkaiden kanssa. Inhottavampi se hiljaisuus on ja aika pitkäksi kävisi päivä. Ongelma ei ole kampaaja vaan norsun vitulla naama rullalla olevat asiakkaat [/quote] Kyllä useimmat kampaajat voisivat opetella käytöstapoja ja hienotunteisuutta. Itse olen ystävällinen ja nöyrä asiakas. Vastaan kun kysytään ja juttelen kun toinen juttelee. Mutta usein kampaajat tuntuvat järjestään takakireiltä piilovittuilijoilta. Liekö sitten ärsyttää kun käy ilmi että opiskelen yliopistossa (en tuo sitä itse esille mutta lähes jokainen kampaaja utelee).

[/quote]

Melkein tekisi mieleni kysyä, että onkohan kyseessä oma asenteesi, jos koet että vallan järjestään kampaajat haluavat piilov-tuilla sinulle koulutuksesta. :) 
[/quote]

En minä väitä että se tuo asia on. Mutta jostain syystä lähden useimmiten kampaajalta kotiin vähän pahoilla mielin, herkkänä ihmisenä. Johtuen ehkä siitä "kuulustelusta". Tämän takia en ome vakiokampaajaa löytänyt, kun kaikissa tuntuu olevan joku naama norsunvitulla-käytös tai ikävä piirre, joka pilaa käynnin. :( Vai onko ne siksi peitellysti tylyjä, että käyn harvoin kampaajalla ja opiskelijana värjään hiuksia itse?

Vierailija
58/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä: en todellakaan ole ollut koskaan naama rutulla kampaajalla. Ja kampaajallakäynti on myöskin jo sinänsä kiusallista, toinen ihminen koskettelee ja näkee ihmisen niin rumana kuin kukaan muu. Tukka törröttää sinne ja tänne. Jos olet kampaaja, 8, sinun on ymmärrettävä, että joku asiakas haluaa olla oikeasti hiljaa. Joku haluaa päästä pakollisesta itsensähuoltosessiosta äkkiä pois. 

Kampaajallakäynti on pakko, kampaajan kanssa keskustelu ei ole pakollista. Asiakaspalvelutilanteessa asiakas tekee aloitteen keskusteluun. Moni haluaa vaan istua hiljaa. 

Olen opettanut asiakaspalvelua. Se, että asiakas näyttää tympeältä, ei välttämättä ole sitä. Monelle ihmiselle kampaajallakäynti on ehkä hengähdys vuorovaikutusmassasta työelämässä tai kotona. Ja monelle, kuten minulle, pieni pakko. 

Vierailija
59/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 19:00"]

[/quote]

Miksi oletat että yliopisto-opintosi ärsyttävät heitä? Kertoo enemmän sinusta kuin kampaajasta jos tuo on ensimmäinen johtopäätöksesi. Kaikki eivät halua yliopistoon ja se on yhteiskunnan kannalta erittäin tervettä ja toivottavaa.

Vierailija
60/76 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jos opettelisit avaamaan oman suusi asiallisesti: kuule, sopiiko että ollaan hiljaa vaan, kun olen tänään jotenkin niin väsynyt?

Tai vaikka: minuklla yksityiselämässä kaikenlaista, en nyt oikein välittäisi jutella niistä.