Ennakkoperintö vai lahja?
Aion antaa ainoalle lapsenlapselleni 8000 euroa kun hän täyttää 18 vuotta. Omat lapseni ovat vielä elossa (3kpl). Lasketaanko tämä 8000 euroa minkä annan lapsenlapselleni ennakkoperinnöksi vai lahjaksi?
Kommentit (8)
Enny muista mistä summista alkaa mennä veroa, voi olla ettei tosta summasta edes vielä mene... mutta varmuuden vuoksi voi olla järkevää antaa toi summa käteisenä ja parissa osassa, ja neuvoa että joko tallettaa sen myös useammassa osassa tilille tai sitten hankkii sillä jotain isompaa (tai osalla) ja loput tallettaa osissa. Tai miksei pitäs vaikka vuoden pari sitä piirongin laatikossa -vitt_ako niitä rahoja pankkiin kuskaa, kun ei sieltä saa latiakaan korkoa. Siinä mielessä sama pitää rahat kotona ja käyttää niitä sitten sieltä tarpeen mukaan. Näin ei kukaan koskaan kysele että mistäs ton summan oot saanu.
Näin jos teet, niin ei ole mitään väliä miksi sitä lahjotusta kutsut.
Lahjaksi. Tosin tuo summa on sen verran iso, että siitä menee jo lahjavero. Kannattaisi harkita summan pienentämistä 3999 euroon ja antamalla kaksi tuon suuruista erää kolmen vuoden välein.
miksi ihmeessä et avaa lapsen nimellä tiliä, johon hänellä ei ole käyttöoikeutta - ja lahjoitat tilille joka kolmas vuosi 3999e eli summan, jonka saa lahjoittaa verottomana? Ja lapsi saa 18v käyttöoikeuden tiliinsä.
jos sulla on puoliso, niin anna sen antaa toinen 3999€ lahjaksi ja anna itse toinen. Sen 2e voit sujauttaa salaa :).
Miksi tommosen summan kanssa pitää koittaa toimia noin virallisen vaikeasti? Lyö se 8000 tonnia käteen, ja sano että käyttelee siitä tarpeen mukaan sitten käteisenä. Tai jos ei ole vielä vuosiin mitään käyttöä, niin laittelee itse sitten vuosittain muutaman tonnin tililleen "lahjarahaa".
Vai pitääkö sun päästä tekemään jotain verovähennyksiä tai muita kikkailuja, joille täytyy löytyä nimi?
Vai oliks tää ihan sellanen verotusteknillinen teoreettinen kysymys? Että miten homma niinkun lakien ja asetusten hengessä menee?
Mä aion antaa muksuille suurimman osan käteisenä, jota en pysty muuten ujuttamaan ilman veroja. Kyrsii, kun itse jo olen maksanut vanhempien perinnöstä verot, ja he itse maksoivat veroja vähän siitä ja tästä... ja sitten mä en saisi muka ilman veroja antaa rahaa omille lapsilleni. Kaiken normielämiseen tarvittavan aion antaa säännöllisesti käteisenä ja isoina summina.
Lahja.
Anna se ruskeassa kirjekuoressa, niin kukaan ei voi puuttua asiaan.
Kannattaa muistaa myös, tosin ei ehkä tässä tapauksessa tule tarvetta, että kaikissa tilanteissa, joissa esim. lasketaan tarvetta toimeentulotukeen, huomioidaan nämä tilit ja mahdollisesti muissakin tapauksissa näillä voi olla merkitystä lahjansaajan omaisuutena.
Miten mahtaisi toimia tilanne, että rahat ovat tililläsi, jolle on pankkikortti, joka on lapsenlapsella ja hän pystyisi sitä käyttämään eli raha olisi hänellä käytössä, mutta ei hänen nimikssään? Sinne voisit myös laittaa sitä rahaa jo nyt välttääksesi lahjaverot, niin siinäkään mielessä ei tulisi ainakaan rikosta tehtyä!
Tietystikään emme tiedä tilannettasi, onko joistakin syistä tarve näihin rahajärjestelyihin kuin, että rahaa on mistä antaa ja haluat lapsenlapsen hyötyvän siitä!
Tiedäthän että kerran kolmessa vuodessa saat antaa euroa vaille 4 000 euroa ilman mitään veroja? Anna siis lapsenlapsellesi 3 999 euroa 18-vuotislahjaksi. Sitten odotat kolme vuotta ja annat toiset 3 999 euroa 21-vuotislahjaksi. Verottajalle ei tarvitse maksaa lahjaveroa (jota se "ennakkoperintöverokin" muuten on).