Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi mun pitäisi hävetä että puhun suomenruotsia?

Vierailija
03.03.2015 |

En tajua tätä. Häpeättekö te suomenkieliset omaa murrettanne? Ei mustakaan vaikka oulun murre kuulosta hyvältä, mutta mitä sitten? Ymmärrän oulua puhuvia ja minusta kielen moninaisuus on rikkaus. Aina ruotsissa käydessäni olen suomenruotsilla pärjännyt, eikä kukaan ole koskaan nauranut mulle? Tai mitään muutakaan. Kysynyt ehkä et olenko suomesta! Ei mun tarvii esittää puhuvani riikinruotsia, en tajua miks se ois muka hienompi tai parempi tapa puhua.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna minä häpeisin !

Vierailija
2/9 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kukaan ei ymmärrä möngerrystänne :D Turhaa ylpeillä taidokkaalla ruotsinkielellään, jos et saa sillä mitään muuta kuin outoa katselmusta Tukolmassa. Käytä sitä "ruotsiasi" ihan rauhassa siellä pikkukylässänne, siellä sua ymmärretään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä hävetä tarvihekkaan. Ruotsinkieli ja suomenruotsinkieli on kaksi eri kieltä kokonaan. Tosin niin lähellä toisiaan että ei ole ymmärtämisvaikeuksia.

Vierailija
4/9 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsia ymmärretään ympäri Ruotsia jopa paremmin, kuin joitan heidän omia murteitaan, ja sillä pärjää jopa Tanskassa ja Norjassa jos voin ymmärtää heidän puhumaansa kieltä. Näin olen itse tullut toimeen, eräs jonka äidinkieli on suomi, mutta perheessä puhutaan myös ruotsia.

Vierailija
5/9 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hävetä jos puhuu omaa äidinkieltään. Mutta se on sitten eri asia kun ei puhuta oikeasti mitään kieltä. Puhutaan sekasin suomi ja suomenruotsi. Se kuulostaa jo kamalalta.

Pitäisi puhua sitten joko suomea, suomenruotsia tai ruotsia.

Vierailija
6/9 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä tarvitse hävetä, vaikka se onkin rakenteiltaan liian yksinkertainen vakavasti otettavaksi ja kuulostaa puulla päähän kolautetun lapsen jokeltelulta. Jotkut vain puhuvat sillä lailla.

Vierailija
7/9 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:37"]

Ei tarvitse hävetä jos puhuu omaa äidinkieltään. Mutta se on sitten eri asia kun ei puhuta oikeasti mitään kieltä. Puhutaan sekasin suomi ja suomenruotsi. Se kuulostaa jo kamalalta.

Pitäisi puhua sitten joko suomea, suomenruotsia tai ruotsia.

[/quote]

Juuri näin. Suomi, ruotsi ja suomenruotsi ovat OK, mutta usein kuultava sekakieli on kamalaa. Måste köra lite kova för de här etupää ravista som helvete om jag kör nån kaheksankymppi.

Vierailija
8/9 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse hävetä pikku kieltäsi mutta älä nyt herranjestas pakota kaikkia lukemaan sitä

Vierailija
9/9 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hävetä. Sen sijaan voit hävetä sitä, että 5% vähemmistö pakottaa enemmistön opettelemaan kyseistä globaalimmalla mittakaavalla kovin hyödytöntä kieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä