Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi työssä käyvä työnhakija on "parempi" kuin työtön työnhakija?

Vierailija
03.03.2015 |

luulisi, että työttömällä on usein kovempi motivaatio päästä töihin kuin vaihtajalla, jolla on jo työpaikka. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jo kelvannut työmarkkinoille

Vierailija
2/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo työnantajalle että hän on vastuun tuntoinen ja hoitaa asiansa. Työtön voi olla niin monesta syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että parisuhteessa oleva mieskin on parempi kuin sinkkumies. Hänet on jo todettu etukäteen jonkun muun toimesta päteväksi tehtävään.

Vierailija
4/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvä ainakin tietää, mitä on olla töissä. Työttömästä sitä ei aina voi tietää. Työssäkäyvälle ei tarvitse selittää kaikkea aakkosista lakaen, siis esim. että työhön tullaan tietyllä kellonlyömällä ja sieltä lähdetään vasta, kun työaika täyttyy tai että ilman syytä ei saa olla pois töistä jne. Pitkään työttömänä ollut ei välttämättä enää sopeudu työelämään.

Vierailija
5/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:42"]Se kertoo työnantajalle että hän on vastuun tuntoinen ja hoitaa asiansa. Työtön voi olla niin monesta syystä.
[/quote]tähän

Vierailija
6/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap itse ymmärrä miksi...

Vierailija
7/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntovelkainen työtön voi kiilata töissä olevan ohi. On joskus osannut jonkun asian hoitaa ja on luultavasti erittäin motivoitunut tekemään jotain eurojensa eteen.

Vierailija
8/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö on? Kiva kuulla, kun hain juuri uutta työtä ja märehdin tässä, että ehkä kaupunki mielummin palkkaa työttömän kuin minut, koska olen jo vakituisessa työssä muualla.

Vierailija
9/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:49"]Asuntovelkainen työtön voi kiilata töissä olevan ohi. On joskus osannut jonkun asian hoitaa ja on luultavasti erittäin motivoitunut tekemään jotain eurojensa eteen.
[/quote]Niin mutta kun sitä ei voi tietää.

Vierailija
10/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työllisenä työnhakijana olen päässyt moniin työhaastatteluihin ja vaihtanut työpaikkoja vaikka hakijoita ollut yli 200. Työssäkäyvä on kuitenkin ns. paremmassa asemassa, sillä työttömästä ei tiedä miksi on työtön, onko jokin vialla kun ei ole työpaikkaa jne

Vierailija
11/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:51"]

Itse työllisenä työnhakijana olen päässyt moniin työhaastatteluihin ja vaihtanut työpaikkoja vaikka hakijoita ollut yli 200. Työssäkäyvä on kuitenkin ns. paremmassa asemassa, sillä työttömästä ei tiedä miksi on työtön, onko jokin vialla kun ei ole työpaikkaa jne

[/quote]

Useinhan se menee just näin, mutta muistanpa kerran työhaastattelussa asian olleen täysin päinvastoin. Olin siis työpaikkaa vaihtamassa ja haastattelussa kysyttiin että jos minut valitaan, aionko etsiä seuraavaa työpaikkaa samanaikaisesti kun työskentelen heillä :D 

Vierailija
12/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:49"]Asuntovelkainen työtön voi kiilata töissä olevan ohi. On joskus osannut jonkun asian hoitaa ja on luultavasti erittäin motivoitunut tekemään jotain eurojensa eteen. [/quote]Niin mutta kun sitä ei voi tietää.

[/quote]

Ei tosiaan voi, jos kristallipallo on huollossa samana päivänä kun hakija ei itse tilannettaan kerro. Mitä pienempi organisaatio niin sitä enemmän hakijan elämäntilanne noin yleisesti kiinnostaa sitä joka päätöksiä tekee. Asiaa ei ole pakko esittää niin että kämppä lähtee jos et palkkaa.

Vierailija
13/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:54"]

[/quote]

Useinhan se menee just näin, mutta muistanpa kerran työhaastattelussa asian olleen täysin päinvastoin. Olin siis työpaikkaa vaihtamassa ja haastattelussa kysyttiin että jos minut valitaan, aionko etsiä seuraavaa työpaikkaa samanaikaisesti kun työskentelen heillä :D 

[/quote]

Voihan ne tuota kysyä, mutta ei se silti tarkoita, että palkkaisivat mieluummin työttömän.

Ap:n kysymykseen: yritykset pyrkivät luonnollisesti minimoimaan riskinsä, ja työllinen hakija on pienempi riski kuin työtön. Tai ainakin nähdään pienempänä riskinä, mikä on sama asia lopputuloksen kannalta.

Vierailija
14/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:50"]

Näinkö on? Kiva kuulla, kun hain juuri uutta työtä ja märehdin tässä, että ehkä kaupunki mielummin palkkaa työttömän kuin minut, koska olen jo vakituisessa työssä muualla.

[/quote]

Kaupungilla saattaa olla myös työllisyyspoliittisia syitä palkata. Riippuu ihan duunista. Ruohonjuurihommissa voi painaa erilaiset tuet mitä työtön voi tuoda tullessaan.

Vierailija
15/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja työssäolevan motivaatio on todennäköisesti aidompi sitä kyseistä työpaikkaa kohti. Työttömän motivaatio on saada työ kuin työ.

Vierailija
16/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt samaa. Eikö uudella työnantajalle voi tulla mieleen, että miksi tyyppi hakee uusia töitä, jos kerran on jo töitä? Että mitäs jos se sitten alkaa tässä uudessakin paikassa etsiä heti parempia hommia? Kyllähän työttömälläkin työnhakijalla voi olla vaikka kuinka työkokemusta ja työttömyyden syy voi olla sellainen, ettei se johdu hänestä itsestään (esim. tuotannollisista syistä iritisanominen tai määräaikainen työsuhde). Työttömällä luulisi myös työhalujen olevan kovemmat.

Vierailija
17/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:40"]

luulisi, että työttömällä on usein kovempi motivaatio päästä töihin kuin vaihtajalla, jolla on jo työpaikka. 

[/quote]

Mutta se työttömän motivaatio voi olla myös täysin nollassa. Työkkäri vaan pakottanut hakemaan avoinna olevaa työpaikkaa, joka ei työtöntä kiinnosta palaneen puupennin vertaa. Useimmiten työpaikkaa vaihdetaan, kun halutaan uusia haasteita, päästä etenemään uralla, halutaan enemmän/vähemmän työmatkoja jne. Ei olla nk pakkoraossa eli että joku paikka - ihan mikä tahansa - on pakko saada.

Vierailija
18/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:42"]Se kertoo työnantajalle että hän on vastuun tuntoinen ja hoitaa asiansa. Työtön voi olla niin monesta syystä.
[/quote]

Jos on 10-15 vuotta ollut töissä ilman työttömyyksiä ja nyt suhdanteiden takia ilman töitä, niin on varmaan tosi huono kandidaatti?

Vierailija
19/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:40"]

[/quote]

Mutta se työttömän motivaatio voi olla myös täysin nollassa. Työkkäri vaan pakottanut hakemaan avoinna olevaa työpaikkaa, joka ei työtöntä kiinnosta palaneen puupennin vertaa. Useimmiten työpaikkaa vaihdetaan, kun halutaan uusia haasteita, päästä etenemään uralla, halutaan enemmän/vähemmän työmatkoja jne. Ei olla nk pakkoraossa eli että joku paikka - ihan mikä tahansa - on pakko saada.

[/quote]

Työttömien enemmistö ei ole siinä tilanteessa, että työkkäri pakottaisi hakemaan paikkoja. Siihen vaaditaan jo pidempiaikainen työttömyys.  Ja monet näistä pakotetuista hauista tunnistaa jo siitä, että vaikuttaa siltä, ettei hakija ole ihan tosissaan...

Mutta rekrytoijastahan nämä mielipiteet riippuvat ja varmasti alallakin on merkitystä. Jotkut voivat nähdä työnvaihtajat tuuliviireinä, toiset taas elämässään eteenpäin pyrkivinä ja pärjäävinä ihmisinä.

Vierailija
20/23 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sillä ennestään töissä olevalla paitsi rutiini töissä käymiseen (herää aamulla, hoitaa annetut tehtävät ja kysyy jos ei osaa jne) myös usein muiden töissäkäyvien kanssa samalle kartalle mahtuva sosioekonominen status.

Kaikki nämä nopeuttaa sopeutumista joukkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä