Kassamyyjät, tykkäättekö tai huomaatteko jos asiakas...
...asettelee tuotteet hihnalle valmiiksi niin että viivakoodi osoittaa viivakoodinlukijaan päin? Teen itse usein huvikseni näin. :D
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:12"]
Eipä ole meidän Prismassa taikka Cittarissa tuommoista. Pussit löytyy vain hedelmäosastolta.
[/quote]
Tästä tulikin mieleenin että meidän Prismassa pussitelineet on siellä heviosaston keskellä, miksi hiivatissa? Reunastahan minä sinne osastolle saavun. Olisi kätevää ottaa pussi ensimäisenä käteen ja suunnata siitä sitten pussittamaan appelsiineja. Nyt pitää käydä ensin keskeltä hakemassa pussi ja palata sitten takaisin päin. Paljolti tästä pussionelmasta johtuen heiviosastolla on kestoruuhka kun ihmiset seilaa edestakaisin kärryineen ahtaissa väleissä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:09"] Mä kääntelen kans. En tiedä onko siitä paljon apua. Samoin pikkujugurtit tai vanukkaat pussitan itse hyllyn luona jo muovipussiin ja sanon kassalla "näitä molempia on 5" tms.. Kerran yksi kassa sanoi, että olipa ihanan fiksusti laitettu!! Silloin oli Valion jugurtit 19snt S-marketissa ja varmaan purkkiröykkiöitä mennyt kassalta jonkin verran. [/quote] Tämä saattaa itse asiassa hidastaa kun pitää pussin läpi etsiä ja skannata koodit sekä tarkistaa että kaikki on tosissaan sitä samaa tuotetta. [/quote] No itseasiassa mä teen vielä niin, että pakkaan pussiin vain max kahta laatua ja otan molempia yhdet pussista skannattaviksi hihnalle, loput pussista on helposti tarkistettavissa kun ei tumppaa liian täyteen. 2 [/quote] Hidastaa tuo kuitenkin. Ja ärsyttää. Ja hankaloittaa muutenkin, kun ne särkyvät jugurtit pitää laittaa sivuun, ettei muut ostokset niitä murskaa, niin onhan se kiva taiteilla sen löysän pussin kans. Antakaa meidän vaan tehdä työmme. [/quote] Okei sitten. Ei yritetä auttaa. Missään. 2
[/quote]
Ja nyt sitten heittäydytään marttyyriksi, kun sinun apuasi ei pelkästään ylistettykään ;) Ottaa se koville huomata, että vaikka tarkoituksesi miten hyvä olisi, ei se silti välttämättä kassan työtä helpotakaan.
Viivakoodien kääntäminen ei varsinaisesti helpota tai nopeuta kassan työtä, paitsi jos kyseessä on alotteleva kassa jolta koodien sijainnit ovat vielä hukassa. Suosittelen tämän takia koodien kääntämistä varsinkin hulluilla päivillä kun kassat ovat selvästi kokemattomia ruuhka-apulaisia.
Kiitos kuitenkin teille kaikille jotka kaupassa asioidessanne mietitte miten voitte helpottaa kassahenkilön työtä. <3 Vaikka se ei oikeasti olisikaan suuri apu, pienikin ele piristää päivää paljon:-) Olette ihania.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:00"]
Sitä tosin ihmettelen, että jos ostan vaikka 5prk jogurttia x ja 5prk jugurttia y, niin miksi kaikki pitää piipata erikseen? Pari kassaa on sentään tajunnut, että työ nopetuu, kun laskee purkkien määrät ja kirjoittaa määrän kassaan, niin ei tarvitse erikseen piippailla tuotteita. Lyhentää ja säästää myös kassanauhaa kiitettävästi.
Ja tästä tulikin mieleen, että kuinka isoja ne kauppojen kassanauhat on? Kuinka usein niitä joutuu vaihtamaan?
[/quote]
Kun itse olin Prisman kassalla, meillä tuli yhdessä vaiheessa ohjeistus että kaikki pitää piipata erikseen. Noissa määrissä oli ilmeisesti tullut paljon virheitä jotka näkyi sitten saldoissa, joten luotettavampaa oli vaan laittaa kaikki erikseen. Eli ei välttämättä johdu kassan fiksuudesta :--)
Kuittirullan pituutta en kyllä muista mutta kiireisen vuoron aikana sen joutui ehkä kerran vaihtamaan.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:18"]
Kannattaa vähän käydä kouluja, niin ei tarvi siellä koiranhommassa ihmetellä, miten päin purkkeja käännellään.
Ai niin... koirat tekevät tärkeitä hommia puolustusvoimissa, pelastustehtävissä, tullissa, sokeainavustajina jne.
Eli aika huono vertaus!
[/quote]
Suurin osa tuntemistani kassatyöläisistä rahoittaa noilla töillä kouluaan (yliopisto), eli sun ostoksia saattaa skannailla vaikka tuleva pomosi ;--)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:44"]
Kun itse olin Prisman kassalla, meillä tuli yhdessä vaiheessa ohjeistus että kaikki pitää piipata erikseen. Noissa määrissä oli ilmeisesti tullut paljon virheitä jotka näkyi sitten saldoissa, joten luotettavampaa oli vaan laittaa kaikki erikseen. Eli ei välttämättä johdu kassan fiksuudesta :--)
Kuittirullan pituutta en kyllä muista mutta kiireisen vuoron aikana sen joutui ehkä kerran vaihtamaan.
[/quote]
Okei, no tuo selittää paljon :)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:19"]
Sitten nro 2 kysyy vielä, että MIKSI purkkihyllyjen lähettyvillä on muovipusseja purkkien pakkaamiseksi, jos niitä ei saisi käyttää kun arvon kassarouvien työ hidastuu...?
[/quote]
Ensinnäkin, tuskin monessakaan kaupassa maitohyllyjen luona mitään pusseja on. Omiin silmiini ei ole vielä kertaakaan sellaista osunut. Toiseksikin, kaikkia ratkaisuja ei kaupoissakaan tehdä kassojen työtä helpottaakseen vaan asiakastyytyväisyyden vuoksi. Ehkä tuossa sinun käyttämässäsi kaupassa asiakkaat ovat toivoneet pusseja maitotuotehyllyllekin? Kolmanneksi, kuka ihme sinua on kieltänyt niitä pusseja käyttämästä?? Sen kun käytät, mutta älä vedä palkokasvia sieraimeen siitä, jollei se kassan kannalta helpoin mahdollinen ratkaisu olekaan.
Ne piipataan erikseen, koska virheet minimoituu sillä toimintatavalla ja se vie aikaa huomattavasti vähemmän kuin virheiden korjaaminen jälkikäteen.
Muutoinkaan ei myyjä voi luottaa siihen kun asiakas sanoo "näitä on viisi" koska tarkoitus on että tuotteet piipataan kassahihnalta ja myyjä varmistaa että määrä ja laatu on oikea. Myyjä ei mitenkään voi tietää mitä sinne pussiin on tyrkätty ja montako. Osa jopa huijaa tahallisesti ja joskus tapahtuu vain inhimillisiä laskuvirheitä tai harhaoletuksia. Siksi myyjä on myyjä ja asiakas on asiakas ja näiden välisten roolien ei tulisi sekoittua.
Itse sanoisin että jos on halua nopeuttaa kassalla oloa, niin laita kaikki tuotteet hihnalle fiksusti, käytä maalaisjärkeä toiminnassa ja ilmaise itseäsi selkeästi.
Näin on todennäköisintä että molemmat osapuolet hyötyvät siitä ja virheiden määrä pienenee. :)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:22"]
Mä usein pakkaan valmiiks mun ostokset siellä hyllyjen välissä muovipusseihin. Sit kassalla nostan ne vaan hihnalle, ja luettelen mitä kaikkea tänään tuli neljään kassiin ostettua. Joistakin tuotteista lähtee helpommin se viivakooditarra irti, niin mää revin ne valmiiksi ja sanon että tää oli nyt siitä ja siitä tuotteesta ja niitä oli muistaakseni kolme tai viis.
Muutkin vois omaksua tämmösiä toimintaa tehostavia tapoja.
[/quote]
Käytän itsepalvelu kassaa. Olen oppinut jo käteväksi siinä. en tarvitse henkilökunnan apua ja hoidan nopeasti homman.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:24"]
Kiva, että huomioit kassamyyjän!
Monet eivät tajua kassamyyjän työstä yhtään mitään, eivät ajattele. Esim. asiakas ostaa silityslaudan ja laittaa sen ensimmäiseksi kassahihnalle ja laudan päälle latoo kaikki muut ostoksensa (maidot, viilit, tiskiaineet jne). Miten asiakas kuvittelee, että silityslauta otetaan hihnalta kun hihna ei liiku ja kaikki muut ostokset ovat siinä päällä? Ja kun tästä ihan ystävällisesti sanoo, niin silloin aletaan huutaa, miten kassamyyjä ei osaa työtään ja on epäystävällinen. Huoh.
[/quote]
Joo ja kivaa on myös se että ennen ostoksia heitetään pari muovipussia hihnalle ja päälle aletaan latoa maitoja, limsoja, käsipainoja ja tiiliskiviä. Sitten kun kassa alkaa skannaamaan päällimmäisiä tuotteita mennään sinne pakkauspäähän närkästynyt ilme kasvoilla huutelemaan että "antaisitko sen muovipussin eka". Joo toki, venaa kun siirrän nämä 20 kiloa tästä päältä.
Monesti asiakkaan tavaroiden pyörittely ja sihtaus vie turhaa aikaa, ja samassa ajassa olisi vedetty kolminkertainen määrä tuotteita, kun homma olisi jätetty myyjälle.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:09"] Mä kääntelen kans. En tiedä onko siitä paljon apua. Samoin pikkujugurtit tai vanukkaat pussitan itse hyllyn luona jo muovipussiin ja sanon kassalla "näitä molempia on 5" tms.. Kerran yksi kassa sanoi, että olipa ihanan fiksusti laitettu!! Silloin oli Valion jugurtit 19snt S-marketissa ja varmaan purkkiröykkiöitä mennyt kassalta jonkin verran. [/quote] Tämä saattaa itse asiassa hidastaa kun pitää pussin läpi etsiä ja skannata koodit sekä tarkistaa että kaikki on tosissaan sitä samaa tuotetta. [/quote] No itseasiassa mä teen vielä niin, että pakkaan pussiin vain max kahta laatua ja otan molempia yhdet pussista skannattaviksi hihnalle, loput pussista on helposti tarkistettavissa kun ei tumppaa liian täyteen. 2
[/quote]
Onpa vaikeeta tuo kaupassa käynti.
Mä en kääntele ostoksia, myyjä varmasti löytää koodit nopeammin kuin minä. Ostokset ladon hinalle niin, että painavat tai rikkoutumattomat ensin ja viimeiseksi herkemmin rikki menevät, helpompi pakata kassiinkin kun tulevat siinä järjestyksessä. Jos ostoksissa on joku iso tavara (silityslauta, pyykkikori, koiranruokasäkki...) niin en laita hihnalle, vaan nostan niitä viimeiseksi niin että myyjä saa piipata koodin ja laitan takaisin kärryyn.
En missään nimessä ajattele että se olis asiakkaan tehtävä, mutta itelleni ainakin tulee aina tosi hyvä mieli ja extrahymy huulille jos asiakas vaikka järjestelee ostokset niin että painavimmat tulee ensimmäisenä ja jos on vaikka yritetty laittaa niin että viivakoodi / tarjoustarra on näkyvillä. Se ärsyttää välillä jos asiakas laittaa jugurtit ensin ja sitten maitotölkit ja siihen perään kiukutellaan jos kassalta menee aikaa niiden järjestelyyn loppuhihnalla ettei mitään hajoaisi.
Minusta oli ihan kivaa silloin kassamyyjäaikoina, kun jotkut asiakkaat asetteli viivakoodit oikein päin. Ei se aikaa säästä, mutta rannetta kyllä :D
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:19"]
Sitten nro 2 kysyy vielä, että MIKSI purkkihyllyjen lähettyvillä on muovipusseja purkkien pakkaamiseksi, jos niitä ei saisi käyttää kun arvon kassarouvien työ hidastuu...?
[/quote]
Öööh... Missä kaupassa mukamas? En ole yhdessäkään kaupassa nähnyt mitään pusseja maitohyllyn luona :D Eihän pakastealtaankaan lähellä ole pusseja, vaikka kassa usein kysyy pakasteiden pussittamista.
Itse en kääntele viivakoodeja, sillä olen huomannut, ettei se käytännössä nopeuta/helpota kassan työtä ollenkaan. Kokeneemmilla se purkin oikeinpäin kääntäminen tapahtuu selkärangasta tai jotain. Sitä tosin ihmettelen, että jos ostan vaikka 5prk jogurttia x ja 5prk jugurttia y, niin miksi kaikki pitää piipata erikseen? Pari kassaa on sentään tajunnut, että työ nopetuu, kun laskee purkkien määrät ja kirjoittaa määrän kassaan, niin ei tarvitse erikseen piippailla tuotteita. Lyhentää ja säästää myös kassanauhaa kiitettävästi.
Ja tästä tulikin mieleen, että kuinka isoja ne kauppojen kassanauhat on? Kuinka usein niitä joutuu vaihtamaan?
[/quote]
Kaikki pitää piipata erikseen, koska työnantaja on antanut sellaiset ohjeet. (esim. ettei mene uusi koodi ja vanha koodi sekaisin ja saldot heittävät myöhemmin)
Kassanauhan saa vaihtaa työpäivän aikana 2-3 kertaa.
En ymmärrä miks niitä pikkupusseja pitää käyttää kaikelle. Joskus kun vielä olin ruokakaupassa töissä eräs asiakas latoi aina kaikkia erilaisia pikkujäätelöitä pikkupussiin, pussin umpparille ja aina ihmetteli kun kestää skannata.. kukin tavallaan.
Kiva jos laitat viivakoodit oikeinpäin ja purkit ja putelit helposti luettaviksi, mutta varmistathan että pakkaat tavarat yhtä nopeasti, ettet ole neuroosisi kanssa jumittamassa kassalinjaston pakkauspäätyä!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:11"]
Eiköhän se myyjä tunnista ne tuotteet ulkonäön perusteella ja tiedä etukäteen, että missä koodi on. Tunnistamisen jälkeen tuote pyörähtää ketterissä käsissä alle sekunnissa oikeaan lukuasentoon. Tuo on niin automaattinen tapahtuma, että en usko että se myyjän päivää mitenkään pelastaa, jos ne tuotteet ovat kolme kertaa päivässä kohteliaan asiakkaan ansiosta heti oikein päin. Eikä asiakkaan vastuulla ole muutenkaan tehdä myyntitapahtumasta 3 sekuntia nopeampaa.
[/quote]
Se on minun kolme sekuntia. Vituttaa ylitpään jonottaa siinä kassalla pelkästään siksi että saa maksaa ostamansa tuotteet.