Kassamyyjät, tykkäättekö tai huomaatteko jos asiakas...
...asettelee tuotteet hihnalle valmiiksi niin että viivakoodi osoittaa viivakoodinlukijaan päin? Teen itse usein huvikseni näin. :D
Kommentit (59)
Ei ole juuri merkitystä. Enemmän helpottaa se, jos laittaa painavimmat kassin pohjalle menevät tuotteet tulemaan eka, niin ei tarvi varoa niitä helpommin rikki meneviä tuotteita, jos ne tulevat vikana ja tulevat pakkaajallekin oikeassa järjestyksessä. Samoin se, että saa kasattua ostoksia mahdollisimman korkeiksi keoiksi ja pinoiksi, ei nopeuta, ei nyt toisaalta älyttömästi haittaakaan.
Mukava tapa huomioida kassamyyjä. Ja minä ainakin kassalla noteeraan sen. Olisi kiva kun useammat asiakkaat haluaisivat helpottaa kassamyyjän työtä, jolloin myös jonotusajat lyhenisivät kassalla.
Jos asiakas ostaa ison koiranruokasäkin (25kg) tai kopan kaljaa niin sitä ei kannata nostaa hihnalle. Hihna ei liiku (painon takia) ja kassamyyjä ei saa nostettua säkkiä/koria kassan ohi kuitenkaan. (Meillä on vanhanaikaiset hihnat eli hihnan loppuessa tuote pitää saada kapeasta kohdasta ohi kassan ja sen jälkeen takahihnalle.) Onneksi suurin osa asiakkaista on mukavia ja nostavat säkin/korin pois hihnalta ihan mielellään jos kassamyyjä sitä pyytää.
Onhan se kiva, mutta aikaa säästyy ehkä muutama sekunti
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:19"]Sitten nro 2 kysyy vielä, että MIKSI purkkihyllyjen lähettyvillä on muovipusseja purkkien pakkaamiseksi, jos niitä ei saisi käyttää kun arvon kassarouvien työ hidastuu...?
[/quote]
Ei meillä ainakaan ole. Ja kun tämä arvon kassarouva on ihan yksinään töissä ilman taukoja, niin aika on aika kortilla, että ehtii alentamaan ne jugurtit, poistamaan, kirjaamaan saldovalvonnan, laittamaan uudet jugurtit tilalle sinne takimmaiseksi, tarkastamaan kaikki päiväykset uudestaan, kun joku on halunnut ostaa pidemmällä päiväyksellä ja sekottanut koko hyllyn ja tässäkin välissä olet juossut kassalla sen kymmenen kertaa myymässä yhden rahkan ja banaanin ja kolme riviä kenoa. Jotka on maksettu kolikoilla, pullokuitella (tässä vaiheessa se pullon palautuskone suoraan helvetistä tilttaa ja sekin pitää tyhjentää) ja kortilla ja pinsseillä ja silti siitä puuttuu se 50 senttiä ja poistat niitä jugurtteja ja kenoa ja teet veikkauskorjaukset ja oot kusessa tositteiden kans ja ja ja ja....kotia pääsetkin sitten taas tunnin myöhässä ku ne vanhat jugurtit pitää vielä viedä roskiin jne. Mutta kyllä, se todella auttoi kun yksi asiakas oli osaksi kääntänyt viivakoodit "oikein" päin, siihen suuntaan missä kuvitteli lukijan olevan.
Joskus minulle on sanottu kassalla että kylläpäs on ilo piippailla näitä kun kaikki on hyvässä järjestyksesä eikä kamalana röykkiönä. En suoraan sanottuna ymmärrä sitä tapaa kun jotku latoo ostokset lähään hihnalle, sehän vain hidastaa sitä piippaamista, kun kassan pitää purkaa kamalaa kasaa ja varoa pudottamasta mitään jne.
Joskus olen asetellut tavarat niin että niiden koodit on lukulaitetta päin, mutta se ei ole hyvä idea, sillä ne ovat silloin kassasta pois päin, eikä hän näe niitä, seuras on se että hän ottaa sitten jokaisen tuotteen käteen ja pyörittelee sitä kunnes näkee koodin ja piippauttaa sen. Nopeampaa kun laittaa koodin ylös päin tain hihnan kulkusuunnassa eteenpäin, jolloin kassa näkee sen heti ja kääntää kohti lukijaa.
Odottelen innolla sitä että RFID koodin tulee vähittäistuotteisiin ja tuotteet voi pakata hyllyjen välissä suoraan omaan kassiin ja kassalla vaan työnnetään ostoskärryt tavaroineen läpi lukuportista ja maksetaan automaattiin.
t.pro-asiakas
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:44"]Joskus minulle on sanottu kassalla että kylläpäs on ilo piippailla näitä kun kaikki on hyvässä järjestyksesä eikä kamalana röykkiönä. En suoraan sanottuna ymmärrä sitä tapaa kun jotku latoo ostokset lähään hihnalle, sehän vain hidastaa sitä piippaamista, kun kassan pitää purkaa kamalaa kasaa ja varoa pudottamasta mitään jne.
Joskus olen asetellut tavarat niin että niiden koodit on lukulaitetta päin, mutta se ei ole hyvä idea, sillä ne ovat silloin kassasta pois päin, eikä hän näe niitä, seuras on se että hän ottaa sitten jokaisen tuotteen käteen ja pyörittelee sitä kunnes näkee koodin ja piippauttaa sen. Nopeampaa kun laittaa koodin ylös päin tain hihnan kulkusuunnassa eteenpäin, jolloin kassa näkee sen heti ja kääntää kohti lukijaa.
Odottelen innolla sitä että RFID koodin tulee vähittäistuotteisiin ja tuotteet voi pakata hyllyjen välissä suoraan omaan kassiin ja kassalla vaan työnnetään ostoskärryt tavaroineen läpi lukuportista ja maksetaan automaattiin.
t.pro-asiakas
[/quote]
No tässä on sentään jotain järkeä. Paitsi jos joudun odottamaan kun kääntelet niitä ostoksia.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:36"]
Mukava tapa huomioida kassamyyjä. Ja minä ainakin kassalla noteeraan sen. Olisi kiva kun useammat asiakkaat haluaisivat helpottaa kassamyyjän työtä, jolloin myös jonotusajat lyhenisivät kassalla.
Jos asiakas ostaa ison koiranruokasäkin (25kg) tai kopan kaljaa niin sitä ei kannata nostaa hihnalle. Hihna ei liiku (painon takia) ja kassamyyjä ei saa nostettua säkkiä/koria kassan ohi kuitenkaan. (Meillä on vanhanaikaiset hihnat eli hihnan loppuessa tuote pitää saada kapeasta kohdasta ohi kassan ja sen jälkeen takahihnalle.) Onneksi suurin osa asiakkaista on mukavia ja nostavat säkin/korin pois hihnalta ihan mielellään jos kassamyyjä sitä pyytää.
[/quote]
Itse teen niin että puran ensin tavarat hihnalle ja lopuksi nostan suuren painavan tuotteen kassan vierelle, josta kassa voi sen piipata käsilaitteella. Kaikille helpompaa, en minäkään halua sitä painavaa hihnalle, kun voin piippauttaa sen ja jättää kärryyn.
Olen kyllä nähnyt sellaisenkin tilanteen kun kassa alkaa tiuskia vihaisena asiakkaalle että niitä koffin tarjouslaatikoita ei saa nostaa hihnalle, koska hänellä on se koodi nennän edessä valmiina erillisellä taululla.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:19"]
Sitten nro 2 kysyy vielä, että MIKSI purkkihyllyjen lähettyvillä on muovipusseja purkkien pakkaamiseksi, jos niitä ei saisi käyttää kun arvon kassarouvien työ hidastuu...?
[/quote]
Öööh... Missä kaupassa mukamas? En ole yhdessäkään kaupassa nähnyt mitään pusseja maitohyllyn luona :D Eihän pakastealtaankaan lähellä ole pusseja, vaikka kassa usein kysyy pakasteiden pussittamista.
Itse en kääntele viivakoodeja, sillä olen huomannut, ettei se käytännössä nopeuta/helpota kassan työtä ollenkaan. Kokeneemmilla se purkin oikeinpäin kääntäminen tapahtuu selkärangasta tai jotain. Sitä tosin ihmettelen, että jos ostan vaikka 5prk jogurttia x ja 5prk jugurttia y, niin miksi kaikki pitää piipata erikseen? Pari kassaa on sentään tajunnut, että työ nopetuu, kun laskee purkkien määrät ja kirjoittaa määrän kassaan, niin ei tarvitse erikseen piippailla tuotteita. Lyhentää ja säästää myös kassanauhaa kiitettävästi.
Ja tästä tulikin mieleen, että kuinka isoja ne kauppojen kassanauhat on? Kuinka usein niitä joutuu vaihtamaan?
Minusta on kivaa kun asiakas laittaa kaikki alennetut tuotteet yhtäaikaa hihnalle ja mieluusti niin päin että se lappu näkyy, joskus alelaput ovat tosi pieniä tai saman värisiä kuin itse pakkaus. (Keltainen lappu keltaisessa tuotteessa yms.)
Toinen ystävällinen ele on laittaa maidot, juustot yms. Painavat ensin hihnalle ja kevyet lopuksi ettei myyjä joudu liu'uttamaan ja taktikoimaan tavaroita hihnan päähän kuin tetris-pelissä jos ensin asiakas laittaa ruukkusalaatin ja jugurtit hihnalle ja sitte 10 litraa maitoa perään. Asiakas useasti nimittäin tuohtuu jos ne salladit ja jugut jää sen maitoarmeijan jalkoihin.
Viivakoodien asettelu ylöspäin ? No asiakas saa tehdä miten haluaa, mutta useimmiten se ei kauheasti auta, näin rehellisesti sanottuna. Siihen tulee myyjällä se tietty rutiini käsitellä niitä tavaroita jokatapauksessa. Tottakai on kiva jos isoissa ja painavissa tuotteissa se koodi on esille, esim kissanhiekkapussit ja 10l mehukanisterit yms.
MUTTA arvatkaapa mistä tykkään eniten ? Siitä että saan tervehdykseeni vastauksen ja siitä että kuulen sen kivan "kiitos" sanan :)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:44"]Joskus minulle on sanottu kassalla että kylläpäs on ilo piippailla näitä kun kaikki on hyvässä järjestyksesä eikä kamalana röykkiönä. En suoraan sanottuna ymmärrä sitä tapaa kun jotku latoo ostokset lähään hihnalle, sehän vain hidastaa sitä piippaamista, kun kassan pitää purkaa kamalaa kasaa ja varoa pudottamasta mitään jne. Joskus olen asetellut tavarat niin että niiden koodit on lukulaitetta päin, mutta se ei ole hyvä idea, sillä ne ovat silloin kassasta pois päin, eikä hän näe niitä, seuras on se että hän ottaa sitten jokaisen tuotteen käteen ja pyörittelee sitä kunnes näkee koodin ja piippauttaa sen. Nopeampaa kun laittaa koodin ylös päin tain hihnan kulkusuunnassa eteenpäin, jolloin kassa näkee sen heti ja kääntää kohti lukijaa. Odottelen innolla sitä että RFID koodin tulee vähittäistuotteisiin ja tuotteet voi pakata hyllyjen välissä suoraan omaan kassiin ja kassalla vaan työnnetään ostoskärryt tavaroineen läpi lukuportista ja maksetaan automaattiin. t.pro-asiakas [/quote] No tässä on sentään jotain järkeä. Paitsi jos joudun odottamaan kun kääntelet niitä ostoksia.
[/quote]
Ei ole vielä niin nopeaa kassaa tullut vastaan että olis joutunut minua odottelemaan. Kyllä minulla on kamat hihnalla valmiina enen kuin edellinen asiakas on maksanut omansa. Jos menen tyhjälle kassalle, niin en minä silloin ala "tuotesijoitteluun".
Kiitos kun teet tylsästä työstäni vielä tylsempää ;)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:19"]
Sitten nro 2 kysyy vielä, että MIKSI purkkihyllyjen lähettyvillä on muovipusseja purkkien pakkaamiseksi, jos niitä ei saisi käyttää kun arvon kassarouvien työ hidastuu...?
[/quote]
Öööh... Missä kaupassa mukamas? En ole yhdessäkään kaupassa nähnyt mitään pusseja maitohyllyn luona :D Eihän pakastealtaankaan lähellä ole pusseja, vaikka kassa usein kysyy pakasteiden pussittamista.
Itse en kääntele viivakoodeja, sillä olen huomannut, ettei se käytännössä nopeuta/helpota kassan työtä ollenkaan. Kokeneemmilla se purkin oikeinpäin kääntäminen tapahtuu selkärangasta tai jotain. Sitä tosin ihmettelen, että jos ostan vaikka 5prk jogurttia x ja 5prk jugurttia y, niin miksi kaikki pitää piipata erikseen? Pari kassaa on sentään tajunnut, että työ nopetuu, kun laskee purkkien määrät ja kirjoittaa määrän kassaan, niin ei tarvitse erikseen piippailla tuotteita. Lyhentää ja säästää myös kassanauhaa kiitettävästi.
Ja tästä tulikin mieleen, että kuinka isoja ne kauppojen kassanauhat on? Kuinka usein niitä joutuu vaihtamaan?
[/quote]
Meillä on kahdessa isoimmassa marketissa muovipussirullat jugurttihyllyillä. Kyllä.
- se, joka niiden olemassaoloa ihmetteli
Eiköhän se myyjä tunnista ne tuotteet ulkonäön perusteella ja tiedä etukäteen, että missä koodi on. Tunnistamisen jälkeen tuote pyörähtää ketterissä käsissä alle sekunnissa oikeaan lukuasentoon. Tuo on niin automaattinen tapahtuma, että en usko että se myyjän päivää mitenkään pelastaa, jos ne tuotteet ovat kolme kertaa päivässä kohteliaan asiakkaan ansiosta heti oikein päin. Eikä asiakkaan vastuulla ole muutenkaan tehdä myyntitapahtumasta 3 sekuntia nopeampaa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:19"] Sitten nro 2 kysyy vielä, että MIKSI purkkihyllyjen lähettyvillä on muovipusseja purkkien pakkaamiseksi, jos niitä ei saisi käyttää kun arvon kassarouvien työ hidastuu...? [/quote] Öööh... Missä kaupassa mukamas? En ole yhdessäkään kaupassa nähnyt mitään pusseja maitohyllyn luona :D Eihän pakastealtaankaan lähellä ole pusseja, vaikka kassa usein kysyy pakasteiden pussittamista. Itse en kääntele viivakoodeja, sillä olen huomannut, ettei se käytännössä nopeuta/helpota kassan työtä ollenkaan. Kokeneemmilla se purkin oikeinpäin kääntäminen tapahtuu selkärangasta tai jotain. Sitä tosin ihmettelen, että jos ostan vaikka 5prk jogurttia x ja 5prk jugurttia y, niin miksi kaikki pitää piipata erikseen? Pari kassaa on sentään tajunnut, että työ nopetuu, kun laskee purkkien määrät ja kirjoittaa määrän kassaan, niin ei tarvitse erikseen piippailla tuotteita. Lyhentää ja säästää myös kassanauhaa kiitettävästi. Ja tästä tulikin mieleen, että kuinka isoja ne kauppojen kassanauhat on? Kuinka usein niitä joutuu vaihtamaan? [/quote] Meillä on kahdessa isoimmassa marketissa muovipussirullat jugurttihyllyillä. Kyllä. - se, joka niiden olemassaoloa ihmetteli
[/quote]
Eipä ole meidän Prismassa taikka Cittarissa tuommoista. Pussit löytyy vain hedelmäosastolta.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:00"] Sitä tosin ihmettelen, että jos ostan vaikka 5prk jogurttia x ja 5prk jugurttia y, niin miksi kaikki pitää piipata erikseen? Pari kassaa on sentään tajunnut, että työ nopetuu, kun laskee purkkien määrät ja kirjoittaa määrän kassaan, niin ei tarvitse erikseen piippailla tuotteita. Lyhentää ja säästää myös kassanauhaa kiitettävästi.
[/quote]
Monesti on nopeampaa piippailla kaikki erikseen kuin alkaa katsomaan että onko ne oikeasti kaikki samanlaisia. Itsellä oli kerran paljon erilaisia jugurtteja ja ne oli kyllä kaikki jotain valion mustikkaa, mutta osa oli tavallisia osa laktoosittomia ja joku vähälaktoosista. Kassa piippasi varmaan omasta mielestään yhden kutakin mutta ketuille meni. Meni tovi, ennen kuin sotku oli korjattu. Kolmannen korjausyrityksen jälkeen oltiin samaa mieltä siitä että kassaan lyödyt vastaa ostettuja.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:04"]*** Viivakoodien asettelu ylöspäin ?
[/quote]
No olisiko se parempi sitten että koodi on alaspäin? Jos se on helpompaa että kaikki tuotteet on käännetty siten että koodi on hihnaan päin, niin toki voin latoa ne niinkin. Tarkoitien edellä tietysti tuotteita joissa koodi on ylös tai alaspäin, kuten leikkeleet ja muut "litteät" tuotteet, joissa se ei ole sivulle päin. Usein siinä kassalla on kyllä asiakkaana aikaa pyöritellä ne tavarat ihan miten päin vain ja mielelläni nopeutan ja helpotan kassan työtä.
t. pro-asiakas
Kannattaa vähän käydä kouluja, niin ei tarvi siellä koiranhommassa ihmetellä, miten päin purkkeja käännellään.
Ai niin... koirat tekevät tärkeitä hommia puolustusvoimissa, pelastustehtävissä, tullissa, sokeainavustajina jne.
Eli aika huono vertaus!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:08"]
Kiitos kun teet tylsästä työstäni vielä tylsempää ;)
[/quote]
Minä revin enarit irti ja olen kiukkuinen kun sitä ei löydy tuotteesta, saat sitten vähän vaihtelua päivän kun voit soittella eri osastoille ja kysellä tuotteiden koodeja.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:18"]
Kannattaa vähän käydä kouluja, niin ei tarvi siellä koiranhommassa ihmetellä, miten päin purkkeja käännellään.
Ai niin... koirat tekevät tärkeitä hommia puolustusvoimissa, pelastustehtävissä, tullissa, sokeainavustajina jne.
Eli aika huono vertaus!
[/quote]
Eihän kassat täällä niitä mieti, vaan asiakkaat :D Sulle ei näköjään sopisi edes koiranvirka, kun olet noin tyhmä. Johtuu varmaan siitä, että äitis pudotti sut pienenä päälleen?
Ei se tuo AP:n toiminta kyllä ainakaan omasta mielestäni hankaloita myyjän toimintaa mitenkään, paitsi silloin kun hihnalle on ladottu kolmekymmentä maitopurkkia ja minun on käännettävä ne kaikki toisinpäin, jotta jokaista purkkia ei tarvitsisi piipata erikseen kuitille. Muuten olen vain iloisesti yllättynyt, jos joku on tällä tavalla huomaavainen myyjää kohtaan.