Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko 2v lapsi päikkäreitä, jos nukkuu yöllä 12 tuntia?

Vierailija
12.09.2006 |

Noin niinku normaalin kehityksen ja kasvun kannalta. Poika on päivisin virkeä eikä nuku.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa: lapsi viedään sänkyynsä. Sängystä ei poistuta. Lapsi taistelee varmasti jossain vaiheessa vastaan, mutta vaikka aikaa kuluisi 2 tuntia niin nukuttaminen kannattaa! Jossain vaiheessa lapset antavat periksi ja nukkuvat. Tämä on vaativa vaihe ja kestää pitkäänkin, mutta kaikki pienet lapset nukkuvat, kunhan vanhemmat sen johdonmukaisesti heille opettavat.... Ja ihan varmasti näitä päikkäritaisteluita tulee aika ajoin, mutta sitten taas sinnikkäästi ja lempeästi lasta ohjataan nukkumaan, koska se on hänen parhaakseen. Ja miettikääpä sitä, että miksi ne lapset, jotka eivät nuku kotona, nukkuvat päiväkodissa? Kyse on johdonmukaisesta kasvattamisesta.

Terveisin LTO, joka ei todellakaan tarkoita, että äiti, joka ei saa 2-vuotiastaan olisi huonompi kuin kukaan muu... eli ei kannata loukkaantua turhasta. Kasvattamiseen kun kuuluu muutakin kuin nukkuminen, mutta kyllä se on yksi tärkeimmistä lapsen kehityksen kannalta!

Vierailija
22/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on ennen päikkäreille menoa aina täynnä energiaa ja sanoo ettei väsytä yhtään jne. Laitan hänet kuitenkin sänkyyn, annan valita sadun joka luetaan, sadun jälkeen hän aina meinaa ampaista leikkeihin mutta sanon toistuvasti että tästä ei lähdetä nyt mihinkään, sitten jutellaan niitänäitä ja lopulta hän kääntyy kyljelleen ja haluaa että hieron niskaa tai päätä ja sitten nukahtaa aina yllättävän pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että lasta nukuttaa 2 tuntia ja hän nukahtaa niin myöhään, että on illalla kymmeneltä vielä pirteä kuin peipponen? Meilläkin luetaan aina satuja ja on tietyt rituaalit, joka päivä yritetään päikkäreitä, mutta aina se ei vain onnistu, enkä voi maata koko päivää lapsen vieressä estämässä tätä nousemasta sängystä. Huushollikaan ei pyöri itsestään. Miksi sitä on niin vaikea uskoa, että lapset voivat olla erilaisia tässä suhteessa? Joku tarvitsee enemmän unta kuin joku toinen. Minä ja sisarukseni lopetimme kaikki päiväunet 2-vuotiaina ja normaaleja ja tämän yhteiskunnan mittareilla älykkäitä ihmisiä meistä kaikista on kasvanut.

Vierailija
24/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tietenkään tarkoita, että JOKA PÄIVÄ nukuttaisit 2 tuntia. Kun asia selkenee lapselle on nukahtaminen helppoa! Eli edelleen korostan sitä johdonmukaisuutta. Sinä vanhempana päätät, koska lapsesi nukkuu! Ja todellakin haluaisin ihan oikeasti nähdä 2-vuotiaan joka on virkeä ja iloinen vielä iltakuuden aikaan, vaikka olisi valvonut koko pitkän päivän!

Vierailija
25/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyytyväinen kun oma muksu on nukkunut päikkärit vielä 4-vuotiaanakin. olen lukenut niin monta tutkimusta tai lehtijuttua, missä juuri kerrotaan unen tärkeydestä aivoille. tuskin sitä älyä voi liika suoda lapselle. kerran eräs lastentarhanopettaja kertoi minulle lukeneensa jostain, että ennen kello15(en ole ihan varma tuosta kelloajasta..) nukutut päikkärit eivät kuulema vaikuta yöuneen.

Vierailija
26/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on itsestään selvää, että meillä ne 12-13h yöunet riittävät varsin mainiosti. Tyttö on nyt kolmen, päiväunet jäivät pois reilu vuosi sitten.

Mistä sitten päättelen, että lapselle nämä unet riittävät? Hän jaksaa leikkiä normaalisti koko päivän, väsy tulee vasta illalla. Kyllä tuon ikäinen lapsi, ja vanhempikin, muuttuu kärttyiseksi jos väsy iskee. Väkisin ei toista voi pitää hereillä, sitten ne nukahtavat vaikka matolle.

Ei ketään pidetä pakolla hereillä! Eiköhän vanhemmat toivoisi, että ne päiväunet nukuttaisiin mahdollisimman pitkään. Tarkoittaisihan tämä lepohetkeä itselle.

Me yritimme aikoinamme tyttöä nukuttaa päiväunille järjen rajoissa. Mielestäni kahden tunnin nukutuksesta ei ole mitään hyötyä. Itsekin nukahtaisin, jos minut pistettäisiin makaamaan sänkyyn pariksi tunniksi, mutta se ei tarkoita että minulla niille olisi tarvetta.

Jotkut lapset tarvitsevat päiväunia pidempään ja jotkut voivat nukkua sen pitkän putken yöllä. Jos lapsi on tyytyväinen ja jaksaa touhuta, eikö silloin voida sanoa, että rytmi on oikea?

Vierailija
27/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä kyllä ulkoillaan enemmän kuin riittävästi.

Ja tuo sinun taktiikkasi. Yhtä lapsen rääkkäystä... kaippa se lapsi nukkuu jos kerran väkipakolla pidetään sängyssä.

Ja sitäpaitsi, minun lapseni osaa nukahtaa silloin kun on väsynyt aivan itse huoneeseensa eikä tarvitse aikuista avuksi.

Silloin ei lapsi ainakaan nukkuisi jos menisin mukaan sinne...

Ja pitäsikö muut lapset jättää odottamaan siksi aikaa. " Äiti menee nyt pakottamaan Janican untenmaille"

Typerää tapella tälläisestä. Koettakaa tajuta että kaikki lapset eivät tarvitse päikkäreitä ja he takuu varmasti ovat silti aivan normaaleja.

Meillä kyllä levetään ja rauhoitutaan muuten. Lapsi saattaa käydä pötköttelemässä ja lepäilemässä päivällä sängyssään. Muttei nuku. Nukkuu kunnonyönet ja se riittää.

Harmi jos teidän on vaikea sitä uskoa... omapa on ongelmanne. Ikävää että maailmanne on noin pieni ettette voi ymmärtää sitä että asiat voi mennä erilaillakin.

Vierailija
28/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko todella noin tyhmä? Luulet että vanhemmat pitävät väkisin hereillä lapsiaan??

Vierailija
29/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei vauva ole valveillaoloaikanaan selvästi väsynyt, huonotuulinen, ärtynyt tai vaikeasti tyynnyteltävissä, vanhemmat voivat luottaa siihen, että lapsi nukkuu tarpeeksi.

Vierailija
30/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ne on jääneet pois juuri tuossa kahden vuoden iässä ja lapset ovat todellakin olleet virkeitä vielä iltakuuden ja jopa iltakymmenen jälkeen. 12 tuntia on nukuttu putkeen ja hyvin on riittänyt. Kummasti ovat aivotkin lapsilla kehittyneet. 18-vuotias esikoinen on luokkansa paras oppilas, samoin 15-vuotias toiseksi vanhin. Kahdella seuraavallakin sujuu koulu loistavasti. Ei ole päiväunista ollut kiinni ainakaan koulumenestys eikä älykkyys muutenkaan. Ihan hölmöjä juttuja täällä saa näköjään lukea, jopa ammattikasvattajien kirjoittamina. Jotkut asiat nyt vain ovat sellaisia, ettei niistä tarvitse lasten kanssa ruveta riitelemään, niin kuin esim. päiväunet. Eri asia tietysti olisi, jos lapset niitä selvästi tuntuisivat tarvitsevan.

Vierailija
31/46 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaikka noin pienen unentarve on 12 tuntia, niin pelkät 12 tunnin yöunet eivät riitä. Lapsen uni tulee siksi jaksottaa päivä- ja yöuniin, koska lapsen hermoston kehittyminen vaatii lepojaksoa myös päiväaikaan. 12 tuntia yhtämittaista valveillaoloa on siis liikaa! Meilläkin käydään päikkäritaisteluita, mutta MINÄ päätän lapseni unista, ei lapsi itse. Ja tiedän tekeväni näin lapsen parhaaksi.

T. LTO (5 lasta, jotka kaikki nukkuneet päiväunia eskari-ikään asti)

Vierailija
32/46 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppukesästä lopetti. En ala tästä asiasta taistelemaan hänen kanssaan. Toisinaan hän nukahtaa yöunille kl. 18 aikoihin, mutta useammin noin kl 20. Hän herää itse kl. 7 ja 8 välillä. Itse asiassa aamuisin olisi kiva lukea joskus lehti rauhassa ennen töihinlähtöä, mutta jos lapsi herää niin lehdenlukuun ei enää oikein ehdi.

Viikonloppuna lapsi ehdotti itse että menee nukkumaan keskellä päivää. Hyvä. Menimme sänkyyn ja lapsi halusi rintamaitoa niin kuin iltaisinkin. Kun maidot oli juotu, niin lapsi halusi päättäväisesti nousta ylös. Tunsin itseni huijatuksi, mutta mitäpä tuosta.

PS. Monista muista asioista meillä päättävät vanhemmat.

Vierailija
33/46 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2veen kanssa aina samat päikkäreillemenorituaalit, jotka toimivat hienosti siihen saakka kunnes nukutus venyi kaksituntiseksi. Joten meidän lapsen päikkärittömyys ei ole ainakaan rituaaleista kiinni. Poika on nyt muuten aloittanut päivähoidon, eivätkä saa sielläkään nukahtamaan.

ap.

Vierailija
34/46 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2,5-vuotias nukkuu yöunet 12-13 tuntia ja kevyesti vielä parin tunnin päiväunetkin (ei todellakaan taistella, että saisi niitä nukkumaan - haluaa itse).

Vierailija
35/46 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta ja kaikki nukkuneet päiväunet n. 5-vuotiaaksi asti. Välillä tuntuu, että tuo päiväunien poisjättäminen palvelee paremminkin vanhempien tarpeita. Kyllä pieni lapsi tarvitsee paljon lepoa!

Vierailija
36/46 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirmu moni tuntemani kaksivuotias yrittää lopettaa päiväunet, mutta puolen vuoden päästä nukkuvatkin päikät. Ja parhaiten homma on luonnistunut niillä, joilla asenne on, että pakko ei ole nukkua, mutta rauhoittua pitää. Eli lapsi rauhoittuu puoli tuntia ja saa sitten nousta ylös, jos ei ole nukahtanut.

Meillä itsellä tuli tämä vaihe vasta myöhemmin. Kolmivuotiaamme oli sitä mieltä ettei tarvi päiväunia. Itse olin sitä mieltä, että rauhoittuminen on tärkeää, nukku tai ei. Joten hän pötkötteli kanssani jonkin aikaa aina. Usein nukahti, ei aina. Kun oppi, että ei ole pakko nukkua, alkoi nukkumaan päiväunet uudestaan. Neljä ja puolivuotiaana oli taas sitä mieltä ettei tarvi päiväunia. Ja kun puoli tuntiset aina makasi valveillaan, sovimme ettei tarvi enää edes makoilla. Mutta rauhoittua pitää hetkisen aikaa. Hän lukee tai leikkii hetken rauhassa. Ei säntäile kavereiden kanssa pitkin pihamaata.

Itsekin olen lukenut unen tarpeellisuudesta. Viisivuotiaaksi asti olisi hyvä nukkua päiväunia, ihan aivojen kehittymisen kannalta. Uskon tähän itsekin. Tarpeeksi unta, niin jaksaa. Aivot toimii parhaiten, kun saavat myös levähtää.

Älkääkä nyt alkako luetteleen lapsianne, jotka eivät koskaan ole nukkuneet päiväunia ja silti ovat luokkansa priimuksia. Poikkeuksiahan on aina. Ja mistä tiedätte, vaikka lapsenne olisi vielä fiksumpi tai avaruustieteen uranuurtaja, jos olisi nukkunut päiväunia. Tai sitten ei.

Pointtini oli tässä se, että monenmonta kaksivuotiasta on yrittänyt lopettaa päiväunet, mutta kun silti on pidetty päivittäinen lepohetki, ovat päiväunet palanneet kuvioihin. En kannata kahden tunnin nukutussessioita, vaan tuota puolen tunnin-kolmen vartin rauhoittumista.

Vierailija
37/46 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omallakin kaksivuotiaalla oli varmaan 3-4 kk. sellaista aikaa, että päivällä uni ei olisi tullut millään, ja poikaa sai pitää sängyssä väkisin. Sänkyyn piti silti mennä, köllöteltiin sitten vaikka yhdessä lepäämässä. Jossain vaiheessa se vastustelukausi meni ohi, nyt samalla pojalla on ikää 2v. 8kk. ja nukkuu parikin tuntia päivässä. Yöunia nukkuu 11 h. Jos päiväunet jättää pois, seuraukset näkyvät heti rauhattomuutena ja normaalia uhmakkaampana käytöksenä.

Vierailija
38/46 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset tarvii unta ja toiset ei, haloo, mikä teitä riivaa?

Vierailija
39/46 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vain on. Turha siitä on kiistellä.

Vierailija
40/46 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä ei suostu nukkumaan kuin ehkä kerran viikossa. Ei auta väkisin kiinnipitämiset, selän hieromiset tai mikään. Illalla on usein väsynyt, nukahtaa autoon tai kiukuttelee.

No täydelliset äidit, antakaa jotain oikeita konkreettisia neuvoja, miten saan lapsen nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme