10v ja 13v seurustelee, onko ok?
Olen varmaan täysin pudonnut nykyajan kelkasta kun olen ihan ihmeissäni siitä, että 10v tyttö seurustelee 13v pojan kanssa. Eikä mitään "seurustelua", joka kestää viikon ja sisältää lähinnä koulun välitunnilla pipon päästä ottamista tms. vaan ihan oikeaa yhdessäolemista myös vapaa-aikana. Kuulin lapsiltani tällaisesta parislunnasta. Poika on tosiaan seiskalla ja tyttö nelosella. Ovat olleet jo yli vuoden yhdessä ja pusuja vaihdellaan. Alussa tyttö oli siis 9v ja poika 12v. Näiden lasten somet täyttyy halikuvista ja rakkaudentunnustuksista. Ovat yhdessä päivittäin. Onko tää teistä söpöä ja ihan ok vai vähän outoa?
Kommentit (31)
Olen itse 8. luokalla, ja tuntuisi kyllä erittäin kummalliselta "seurustella" jonkun 5. luokkalaisen kanssa..
Tän pariskunnan vanhemmat on tosi iloisia "suhteesta" ja lapset ovat säännöllisesti yökylässä toistensa luona ja viettävät loma-aikoja yhdessä. Outoa minusta. -ap
Ei ole ok mielestäni. 10v. on ihan lapsi, kuten on 13 vuotiaskin.
Lapseni näyttivät tän tytön ja pojan yhteiskuvia instasta ja ne on jotenkin karmivia... Kuvat on sellaisia poseerauskuvia missä poika halaa tyttöä ja molemmat hymyilee kameralle. Poika on kyllä ikäistään nuoremman näköinen. Jotkut seiskaluokkalaiset on jo aika isoja, mut ei tämä. -ap
Kohta se on paksuna. Ja kaivaa tieto av-mammoilta. :)
En usko että "tulee paksuksi". Mutta siltikin tämä suhde on musta outo enkä toivoisi omille lapsilleni samaa. -ap
Minulla on 10v. Tyttö ja ei todellakaan olisi ok seurustelu yhtään minkään ikäisen kanssa. No ehkä joku oman ikäksen kanssa "seurustelu" mikä on tosiaan tuota pipon viemistä koulun pihalla.
10v. On kyllä ihan lapsi vielä!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:33"]Minulla on 10v. Tyttö ja ei todellakaan olisi ok seurustelu yhtään minkään ikäisen kanssa. No ehkä joku oman ikäksen kanssa "seurustelu" mikä on tosiaan tuota pipon viemistä koulun pihalla.
[/quote]
Ainut vaan että vanhemmat eivät voi estää sitä. Kyllä, voitte estää yhteydenpidon ja vapaa-ajalla näkemiset, mutta ette koulussa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:33"]Minulla on 10v. Tyttö ja ei todellakaan olisi ok seurustelu yhtään minkään ikäisen kanssa. No ehkä joku oman ikäksen kanssa "seurustelu" mikä on tosiaan tuota pipon viemistä koulun pihalla.
[/quote]
Ainut vaan että vanhemmat eivät voi estää sitä. Kyllä, voitte estää yhteydenpidon ja vapaa-ajalla näkemiset, mutta ette koulussa.
[/quote]
Ja tässä kyseessä olevassa tapauksessa vanhemmat oikein kannustavat seurusteluun ja mahdollistavat esim lomien vieton yhdessä.
oli mullakin eka poikaystävä 11-vuotiaana, siinä vaiheessa pidettiin kädestä ja vähän pussattiin ja tehtiin koulun jälkeen läksyjä tai hengattiin kavereiden kanssa. Toi seksuaalisuus on niin yksilökohtaista, jotkut teki 13-vuotiaana jo vaikka mitä ja toiset edelleen piti kädestä. Että en minä nyt heti sanoisi että tuossa mitään outoa on. Jotenkinhan se ihmissuhteiden opettelu alkaa.
Niin kauan kun yhdessäoloon ei liity seksuaalista kanssakäymistä, kaveeraaminen on ok. Pusuttelu on jo siinä rajoilla!
on se niin hauskaa kun nykyään pitää ilmeisesti pikku-lastenkin seurustella XD
aina ton ikäiset on jo seurustelleet
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 15:34"]aina ton ikäiset on jo seurustelleet
[/quote]
No ei kyllä keskenään... Ala-astelaiset on voinu ehkä leikkiseurustella toistensa kanssa ja yläasteelaiset jo vähän vakammin toisten yläasteikäisten kanssa. Mutta on aika erikoista että 7-luokkalainen seurustelee jo toista vuotta 4-luokkalaisen kanssa...
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 18:13"]
Erikoista tuo on, mutta ei kai kovin vaarallista. Itse vanhempana olisin huolissani lähinnä siitä, ettei lapsi jää paitsi mistään ikätovereiden jutuista ja seurasta, jos vaan yksipuolisesti "seurustelee" ja viettää kaiken vapaa-aikansa tyttö/poikaystävän kanssa.
[/quote]
Omasta kokemuksesta voin kertoa että jos joku kuvittelee, ettei 13-vuotiasta poikaa vielä seksi kiinnosta, niin se on lähinnä harhaa jota te kirjoista tai jostain luette. Murrosikä voi ihan hyvin alkaa 13-vuotiaana tai vielä aiemmin. Ette todennäköisesti tai toivottavasti tule niiden touhuja koskaan todistamaan, mutta se ei tarkoita sitä etteikö sellaista tapahtuisi.
Ette myöskään tiedä miltä tuntuu kun panettaa vaikka 10 minuuttia sitten olisi hoitanut hommat itse tai tytön kanssa. Sekään ei tarkoita etteikö niin voisi käydä. Jos itse olisin 10-vuotiaan tytön isä niin en todellakaan hyväksyisi moista riippumatta siitä, tietäisinkö mitä keskenään tekevät.
En tiedä mitä sellainen 10-vuotiaan tytön psyykelle tekee, vähän vanhemmalle pojalle se lienee lähinnä päiväuni. En haluaisi että oma lapsi sitä kokeilisi jos mulla sellainen olisi. On mielestäni aika helvetin sinisilmäistä kuvitella ettei tuon ikäisiä kumpaakaan seksiasiat kiinnosta ja sitten jos miettii kuinka altis 10-vuotias on kaikelle manipuloinnille niin pahalta tuntuu edes ajatella.
[/quote]
Näkisit noi yhteiskuvat noista lapsista... Ne on niin hempeitä ja yltiöromanttisia, että mulle tuli melkein paha olo kun katoin niitä... Ihan kuin olisi joidenkin parikymppisten kuvia. Tosta seksin ajattelusta en osaa sanoa.. vaikuttavat niin pikkulapsilta.. Mut ne poseeraukset.. aika yök.. -ap
Ei todellakaan ole ok, kohta varmasn ovat kihloissa
Kyllä mä omalle 10-vuotiaalleni sanoisin että kaveri voi olla ja tykätäkin saa, mutta seurustelujutut ei kuulu lapsille.
No must toi on ihan normaalia.