Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaisiin pukeutuminen

Vierailija
02.03.2015 |

Olisitko sopivaa laittaa musta pitkähihainen peplumpusero ja polviin asti ulottuva musta hame?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset ei ole mikään muotinäytös. Silloin ei kuulu laittaa ylimääräisiä koruja tai edes koristeellisia vaatteita. Sinne ei mennä esittelemään itseään. Ap:n asu on varmaan ihan hyvä, jos on pitkät hihat.

Vierailija
22/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:40"]

Minä en ole koskaan aiemmin kuullut, ettei hautajaisiin saisi laittaa kauniita koruja. Minä en juuri meikkaa, joten käytän koruja sitten merkkaamaan, että nyt on vähän hienompi tilaisuus eikä pelkät nimipäiväjuhlat. 

[/quote]Sitten olet taas yksi juntti lisää, joka ei tiedä mitään etiketistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset eivät ole varsinaiseti juhla eivätkä hieno tilaisuus, kuten joku jo sanoi. Sinne kokoonnutaan suremaan, hiljentymään ja muistelemaan. Itsensä koristelu ei kuulu tilaisuuden henkeen. Ja syy: tapakulttuuri. Muuta syytä ei mielestäni tarvita.

Korut ja näyttävä pukeutuminen kuuluvat ilon juhliin ja etenkin häihin, joissa juhlan teema nimenomaan on parisuhde, rakkaus, parinvalinta. Monet alkuperäiskansathan pukevat naimattomien tyttöjen yllä koko suvun arvokorut sellaisiin tilanteisiin. Hautajaiset ovat surun juhla ja ne edellyttävät täysin erilaista lähestymistapaa.

Tilannetajua, ihmiset!

Vierailija
24/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naisten pitäisi etiketin mukaan pukeutua hautajaisiin kokonaan mustiin asusteisiin. Hautajaisasun tulee olla asiallinen ja tarpeeksi peittävä.

Suositeltavaa on tumma hame,  jakkupuku, leninki tai leningin ja jakun yhdistelmä. Paidan pitää olla pitkähihainen, ei avonainen ja hame vähintään polvipituinen. Mustan lisäksi pusero voi olla vaaleanharmaa tai tummansininen, myös tumma lila sopii, koska se on kirkollinen väri. Tummat umpikärkiset kengät, esimerkiksi kauniit avokkaat, ovat paras ratkaisu.

Naisten tulee välttää hautajaisissa huomiota herättäviä materiaaleja, asusteita ja koruja.

Naisille sopii leningin kanssa myös suruhuntu tai huivi, lähiomaiselle musta suruhattu harsoineen.

Tummat lasit ovat hyväksyttävä asuste sekä naisilla että miehillä."

http://www.turunhautauspalvelu.fi/hautajaisiin_pukeutuminen

Vierailija
25/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:29"]

Kuka laittaa koruja hautajaisiin? Miksi ihmeessä?

[/quote]Oletko kuullu sellaisesta kuin oma tyyli? Jotkut tykkää käyttää koruja asusteina. Toki tyylitietoiset hokaa ettei hautajaisiin tarvi liioitellusti niitä koruja laittaa, vaan hillitysti niin kuin hautajaisasunkin kuuluisi olla. Uskon että se on kaikille ok, pukeutua tyylilleen uskollisesti, jolloin on kotoinen olo. Kerro mulle mielummin miksi ei saisi laittaa koruja hautajaisiin?

[/quote]

Oma tyylihän se hautajaisissa on tärkeintä! Kuinka saatoin edes kysyä.

En minä ole kieltänyt sinua laittamasta koruja, voit mennä vaikka paljettimekossa jos se on sinun tapasi osoittaa kunnioitusta vainajalle ja lähiomaisille. Minusta se on kuitenkin todella sopimatonta. Hautajaisissa kuuluu olla siistit vaatteet, mutta tarkoitus ei ole olla kaunis tai esitellä omaa tyyliään. Korujen laittaminen on suurimmalta osalta silkkaa turhamaisuutta, ja sen paikka ei minusta ole hautajaisissa. Jos vainaja on lahjoittanut sen korun tms. ymmärrän eri tavalla, mutta kuten sanottu, suurimmalta osalta silkkaa turhamaisuutta.

Jos ei "tunne oloaan kotoisaksi" ilman koruja sen vertaa, että voisi edes hautajaisiin mennä ilman, kannattaa miettiä todella pitkään että miksi.

Vierailija
26/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:49"]Hautajaiset eivät ole varsinaiseti juhla eivätkä hieno tilaisuus, kuten joku jo sanoi. Sinne kokoonnutaan suremaan, hiljentymään ja muistelemaan. Itsensä koristelu ei kuulu tilaisuuden henkeen. Ja syy: tapakulttuuri. Muuta syytä ei mielestäni tarvita.

Korut ja näyttävä pukeutuminen kuuluvat ilon juhliin ja etenkin häihin, joissa juhlan teema nimenomaan on parisuhde, rakkaus, parinvalinta. Monet alkuperäiskansathan pukevat naimattomien tyttöjen yllä koko suvun arvokorut sellaisiin tilanteisiin. Hautajaiset ovat surun juhla ja ne edellyttävät täysin erilaista lähestymistapaa.

Tilannetajua, ihmiset!
[/quote]

Tilannetajua nimenomaan: hautajaisiin pukeudutaa ARVOKKAASTI kunnioittamaan vainajan muistoa. Hillityt kantajalleen sopivat korut ovat osa arvokasta pukeutumista.

Vierailija
27/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:40"]

Minä en ole koskaan aiemmin kuullut, ettei hautajaisiin saisi laittaa kauniita koruja. Minä en juuri meikkaa, joten käytän koruja sitten merkkaamaan, että nyt on vähän hienompi tilaisuus eikä pelkät nimipäiväjuhlat. 

[/quote]

Jep, ei ole pelkät nimipäiväjuhlat, vaan hautajaiset. Järkyttävää edes laittaa niitä samalle asteikolle ihan kuin ne olisivat verrattavissa.

Ei hautajaisiin kuulu sen paremmin meikki kuin korutkaan. Siellä ei ole tarkoitus olla kaunis. Minun äitini hieman pahastui laskiessaan poikaansa maahan, kun muutamilla hautajaisvierailla oli viimeisen päälle meikit, korut ja kampaukset. Kyseessä ei ole vain teidän oman persoonallisen tyylinne, lähiomainen saattaa oikeasti pahoittaa mielensä kun on muutenkin raskas tilanne.

Vierailija
28/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin pukeutumisen etiketti on hillitty ja arvokas. Tummat vaatteet ja myös valkoinen käy. Kaikki seksikkyyteen viittaava on erittäin ei toivottavaa. Huomion hakeminen ja koreilu on myös ei toivottavaa. Vainaja on se jota tullaan kunnioittamaan. Ei ole hyvä, että kenenkään huomio kiinnittyy vieraan epäsopivaan pukeutumiseen. Kannattaa muistaa, että hautajaisiin osallistuu usein vanhoja ihmisiä, joille voi olla iso merkitys sillä, jos kokevat, ettei vieras kunnioita tilaisuutta pukeutumisellaan.

Vierailija
29/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti pahoittaa mielensä, kun vieraat on jaksanut nähdä vaivaa kampausten ja meikin kanssa. Itse haluan että mun hautajaisiin jaksetaan panostaa itsensäkin suhteen. Toki jos ei käytä meikkiä, niin ei tarvitse laittaa, mutta jos on tapana meikata niin ei hautajasiin ilman meikkiä tarvi mennä. Ja ymmärrän ettei tarvii prameilla korjuen kanssa, mutta enmä mieltäni pahoittaisi koruista, outoa sekin olisi.

Vierailija
30/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 20:52"]

No olisit minulla joku musta kauluspaitakin. Onko se sitten liian arkinen

[/quote]

Miksi se olisi liian arkinen? Musta kauluspaita on minusta todella hyvä hautajaisvaate, sillä se on sopivan hillitty ja yksinkertainen. Toki sen on oltava tarpeeksi vähän pidetty ettei kangas n.s kiillä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä