Kokemuksia iriitistä?
Millainen oli hoitonne ja miten parani, löytyikö taustalta jotakin muuta esim reumajuttuja, paksusuolentulehdusta tms?
Kommentit (10)
Miten siitä kortisonitippakuuristasi glaukooma tuli? Mitkä oli silmänpainelukemasi ennen sitä? Aika paska tuuri jos ei painelukuja mitattu ja seurattu etkä ehtinyt saamaan hoitoa ajoissa(?) ennenkuin tuli sokeuskin....
ap
Niin ja oliko sulla miten paha/selvä se iriitti eli oliko tulehdus-soluja minkä verran havaittavissa siellä silmässä kun silmälääkäri sen mikroskooppitutkimuksen teki?
ap
Mulla on ollut muutaman kerran. Oireet aina samat, silmäsärky tulee melko yhtäkkiä ja valonarkuus on niin paha että joudun käyttämään silmälappua. Tulehdussolut ja oireet ovat olleet selvästi nähtävissä.
Olen aina saanut Pred Forten jota tiputellaan kuusi viikkoa (aluksi tunnin välein ja viikoittain tiputteluväliä harvennetaan), Tropicadin eli mustuaista laajentavan tipan sekä kortisonivoiteen yöksi. Noilla on yleensä parantunut muutamassa viikossa, mutta on erittäin tärkeää käyttää lääkitystä koko lääkärin määräämään (yleensä 4-6 viikkoa) ajan vaikka silmä näyttäisi täysin parantuneelta! Muuten uusiutuu nopeasti.
Onko sinulla 5 tutkittu toistuvan iriittisi mahd muita aiheuttajia? Kuten se reumajuttu verestä, paksusuolentulehdusjuttu tms? Sitä väläyteltiin ns viim vaihtoehtona JOS tämä toistuu..
Mulla on tämä kuulema hyvin lievänä, näkyi vain pari tulehdus-solua mutta hoitona on nyt joka toinen tunti kortisonitippaa, pari x vrkssa laajentavia tippoja ja sitten vielä geeliä yöksi. Ja nää hoidot kestää seur kontrollikäyntiin eli 3vkoa...
ap
Mulla ei itsellä, mutta pojallani on reuma ja kun tulee iriitti, tuntuu koko reuma aktivoituvan samalla. Välillä saattaa olla pitkäänkin oireeton. Neljän viikon kuuri on ja kolme eri lääkettä kuulemma nyt menossa.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:21"]Onko sinulla 5 tutkittu toistuvan iriittisi mahd muita aiheuttajia? Kuten se reumajuttu verestä, paksusuolentulehdusjuttu tms? Sitä väläyteltiin ns viim vaihtoehtona JOS tämä toistuu..
Mulla on tämä kuulema hyvin lievänä, näkyi vain pari tulehdus-solua mutta hoitona on nyt joka toinen tunti kortisonitippaa, pari x vrkssa laajentavia tippoja ja sitten vielä geeliä yöksi. Ja nää hoidot kestää seur kontrollikäyntiin eli 3vkoa...
ap
[/quote]
Niin, unohdin tosiaan kirjoittaa että selkärankareuma löytyy T: 5
Mitä muita tauteja kuin reuma voi tähän liittyä?
Silmän SLT laser hoidon jälkeen seuraavana päivänä paha iriitti. Kortisoni hoidon jälkeen linssin kiinnityssäikeiden sulaminen ja linssiluksatio. Meni eri hoidoissa pari vuotta ennenkuin paine kontrollissa, HUS luksaatio oper ja Ahmed oper.silmän näkökyky nyt enää noin 20 %.Oliko laser hoito ja kortisoni yhteydessä linssiluksaatio on ja siten painekierteeseen.
Ensin kortisonitippoja, sitten suun kautta kortisonia. Kortisonitabletti auttoi, mutta sitä ei voi jatkuvasti syödä. Iriitti kroonistui, sitten Trexan, sitten yks biologinen lääke, joka lopulta auttoi pysyvämmin. Kortisonitipasta tuli glaukooma, joka sokeutti silmän. Taustalla reumatekijä veressä, mutta ei mulla ole koskaan ollut reumaa.