Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiva juttu. Lasta ei autettu.

Vierailija
02.03.2015 |

Lapsi 8v kotona yksin koulun jälkeen. Olen keskustellut yhden naapurin kanssa, että jos jotain sattuu tai on hätä, niin lapsi voi mennä heille pyytämään apua.
Ikinä ei onneksi ole tarvinnut, paitsi tänään. Lapsi oli loukannut itsensä tyhjentäessä tiskikoneen. Varoitin että varoo tehosekottimen terää. Oli kuitenkin viiltänyt sormen siihen terään. Meni naapuriin pyytämään apua, mutta naapuri ei suostunut auttamaan. Lapsi soitti hädissään minulle töihin. Lähfin siltä istumalta kotiin, pakkasin lapsen autoon ja ajoin päivystykseen.
Kaksi tikkiä ja heikotuksesta/jännityksestä pyörtynyt lapsi. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Nyt siivoamaan kämppää, pihaa ja naapurin ovenedustaa verestä. Varsinanen sotatanner.
Sapettaa naapurin käytös.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaikka asun kerrostalossa Helsingissä, missä naapureita ei tyyliin ees moikata, niin kyllä mä yritän niiden kanssa olla hyvässä vuorovaikutuksessa. Yhden lapselle annan aina hyvät virpomiskarkit ja nyt perheen isä tuli auttaa mua yhdessä pikkujutussa jota en itse pystynyt tekemään. Sit toinen perhe kerran heitti mut yliopistolle. Muutin just niin uudet naapurit lainas niiden nokkakärryi. Mä annoin niille suklaata. Kyllä naapureita ja varsinkin LAPSIA tulee auttaa jos pystyy.

N23

Vierailija
42/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:49"]

Jos asiasta oli sovittu, (Ap:n mukaan, jos viitsitte lukea aloitustekstin), niin kyllä naapuri silloin vastuussa on ollut. Ei pidä sopia toisen kanssa mitään, mikäli ei voi pitää sopimuksessa olevaan asiaa.

[/quote]

No ei varmana ole vastuussa, siinä vaiheessa, jos vaikka on kaupassa tai muuta :D Oletkos vähän yksinkertainen??

Joko ap juttelit naapurin kanssa, mitä sanoi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärsin tuosta aloituksesta, että lapsi voi tarvittaessa kysyä apua naapurilta (jos tämä sattuu olemaan kotona), en niin, että ap velvoittaisi naapuria vahtimaan ja olemaan saatavilla. Kyllä minä tällaisen toiminnan ymmärrän hyvin, jos hätä tulee lapselle, se yleensä on pikkujuttu aikuiselle hoitaa/rauhoitella ja sitten kutsutaan vanhemmat hätiin. Mutta se "ensiauttaminen", kun ei ne vanhemmat sieltä työpaikalta sekunnissa lennähdä. 

Itse asiassa on mielestäni velvollisuus auttaa ihan vierastakin lasta, ilman mitään sopimuksiakaan. Minua ainakin on lapsena autettu monesti naapurien taholta (terveisiä ja kiitos, muistan kyllä teidät yli 40 vuodenkin takaa!). Mutta tosiaan, ehkäpä naapuri ei ollut kotona tms. Tuskinpa kukaan vertavuotavaa lasta tiehensä lähettää.

Vierailija
44/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme mammoja täällä taas, tietenkään kukaan ei oleta että naapuri on vastuussa mutta kyllä mäkin olen sanonut että jokin hätä tulee niin menkää naapuriin, varmasti aikuiset auttaa.

ja en edes ole kysynyt naapureilta mitään!

Kyllä on jokaisen aikuisen velvollisuus auttaa lasta jos hänellä on hätä. Kuinka idiootteja täällä oikein on jos eivät tälläistä ymmärrä?

Vierailija
45/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:49"]Jos asiasta oli sovittu, (Ap:n mukaan, jos viitsitte lukea aloitustekstin), niin kyllä naapuri silloin vastuussa on ollut. Ei pidä sopia toisen kanssa mitään, mikäli ei voi pitää sopimuksessa olevaan asiaa. [/quote] Niin siis he ovat tehneet sopimuksen, jossa naapuri lupaa aina olla tavoitettavissa? Reilua...

Ei välttämättä reilua, mutta miksi sitten luvata? Ihmisen pitää luvata vain sen, mitä pystyy pitämään. Mielestäni aika yksinkertaista.

[/quote]

[/quote]

Minä naapurina olisin soittanut lastensuojeluun ilmoituksen lapsen hylkäämisestä ja sen vaarantamisesta. Olisin myös tehnyt rikosilmoituksen lapsen heitteille jätöstä. 

Vierailija
46/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:31"]Ehkä naapuri haluaa viestittää sinulle, että 8-vuotiaan paikka ei ole olla yksin kotona? Käytä koulunne tarjoamaa iltapäivähoitoa. [/quote] Siis nimenomaan paikka on yksin kotona! Ainahan näihin ketjuihin tulee n+1 mammaa jotka kaikki niin reippaasti yksin olivat jo kolmevuotiaana ja kävivät töissäkin.

[/quote]

Ei ole paikka yksin kotona. AP:n pitää järjestää hoitaja lapselle siksi aikaa kunnes itse tulee töistä

Vierailija
47/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oliko tenava käynyt vaan ovella kelloa rimputtamassa eikä kukaan ollut avannut vai oliko naapuri avannut oven ja sanonut, ettei auta, mee kotios siitä äidilles soittamaan. Eka ihan ymmärrettävää, koska ei välttämättä ole kotona tai kuule ovikelloa, toka vaihtoehto sitten jo vähän paheksuttavampi. Sitä en minäkään ymmärrä, että miksi 8-v. pitää kaivaa astianpesukoneesta jotain tehosekoittimen teriä? Oliko smoothieta tekemässä vai mikä oli syy? Ehkä jatkossa jätetään vähäksi aikaa veitset ja terät rauhaan, jos ei ole aikuisia kotona. Sen smoothien voi sekoittaa vaikka jääkaappiin aamulla valmiiksi.

Vierailija
48/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoja ihmisiä täällä! oli naapuri tai, jos joku tulee multa pyytämään apua (varsinkin vertavuotava hätääntynyt lapsi) niin ei siinä sanota joo sori ei pysty auttaan, mee muualle.

Pari viikkoa takaperin soitin ambulanssin ulkomaalaissyntyiselle miehelle joka sai jotain kohtausta metsässä (oltiin koiran kanssa lenkillä).. lähdin ambulanssia vastaan vähän matkan päähän niin että näin miehen koko ajan. Ihmiset vaan kävelivät kylmän viileästi ohi.

Mikä teitä ihan oikeesti vaivaa? Jos teidän omalla lapsella olisi hätä ja ne pyytäisivät apua, niin oletteko oikeasti edelleen sitä mieltä, että ulkopuolisella ei ole mitään vastuuta tai tarvetta auttaa, että hoidatte itse omat lapsenne?

Vierailija
49/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 18:29"]

Ihme mammoja täällä taas, tietenkään kukaan ei oleta että naapuri on vastuussa mutta kyllä mäkin olen sanonut että jokin hätä tulee niin menkää naapuriin, varmasti aikuiset auttaa. ja en edes ole kysynyt naapureilta mitään! Kyllä on jokaisen aikuisen velvollisuus auttaa lasta jos hänellä on hätä. Kuinka idiootteja täällä oikein on jos eivät tälläistä ymmärrä?

[/quote]

Ei todellakaan ole naapurin vastuu auttaa lastasi. 

Vierailija
50/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 18:38"]

Hienoja ihmisiä täällä! oli naapuri tai, jos joku tulee multa pyytämään apua (varsinkin vertavuotava hätääntynyt lapsi) niin ei siinä sanota joo sori ei pysty auttaan, mee muualle.

Pari viikkoa takaperin soitin ambulanssin ulkomaalaissyntyiselle miehelle joka sai jotain kohtausta metsässä (oltiin koiran kanssa lenkillä).. lähdin ambulanssia vastaan vähän matkan päähän niin että näin miehen koko ajan. Ihmiset vaan kävelivät kylmän viileästi ohi.

Mikä teitä ihan oikeesti vaivaa? Jos teidän omalla lapsella olisi hätä ja ne pyytäisivät apua, niin oletteko oikeasti edelleen sitä mieltä, että ulkopuolisella ei ole mitään vastuuta tai tarvetta auttaa, että hoidatte itse omat lapsenne?

[/quote]

Kun sitä lasta ei saa jättää yksin koskaan. AP:n velvollisuus on järjestää hoitaja lapselle vaikka 24/7.

Vierailija
51/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:49"]Jos asiasta oli sovittu, (Ap:n mukaan, jos viitsitte lukea aloitustekstin), niin kyllä naapuri silloin vastuussa on ollut. Ei pidä sopia toisen kanssa mitään, mikäli ei voi pitää sopimuksessa olevaan asiaa. [/quote] Niin siis he ovat tehneet sopimuksen, jossa naapuri lupaa aina olla tavoitettavissa? Reilua...

Ei välttämättä reilua, mutta miksi sitten luvata? Ihmisen pitää luvata vain sen, mitä pystyy pitämään. Mielestäni aika yksinkertaista.

[/quote]

[/quote]

Minä naapurina olisin soittanut lastensuojeluun ilmoituksen lapsen hylkäämisestä ja sen vaarantamisesta. Olisin myös tehnyt rikosilmoituksen lapsen heitteille jätöstä. 

[/quote]

Ja siinä sivussa opetellut yhdyssanat, aamen. Etkö auttaisi apua tarvitsevaa lasta, lastensuojeilmoitus tärkeämpi? Voi luoja näitä ihmisiä..

Vierailija
52/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävä asenne monilla täällä. Itselläni ei ole lapsia enkä ole erityisen lapsirakaskaan, mutten IKINÄ käännyttäisi oveltani hätääntynyttä lasta. En, vaikka olisi tuikituntematon.

Itse loukkasin jalkani rannalla ollessani n. 12v ja silloin tuntematon pariskunta vei minut autolla päivystykseen tikattavaksi. Joko tämä lähimmäisenrakkaus on kuollut ja kuopattu käsite?

Eri asia jos naapuri ei ollut kotona.

Vierailija
53/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 18:40"]

[/quote]

Kun sitä lasta ei saa jättää yksin koskaan. AP:n velvollisuus on järjestää hoitaja lapselle vaikka 24/7.

[/quote]

Ja tämä on sen lapsen vika?? Joo sori en mä nyt sua auta vaikka on hätä, kun ei sun äiti olisi saanut jättää sua yksin kotiin?

Vierailija
54/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja siinä sivussa opetellut yhdyssanat, aamen. Etkö auttaisi apua tarvitsevaa lasta, lastensuojeilmoitus tärkeämpi? Voi luoja näitä ihmisiä..

[/quote]

Minä en ole naapurin lapsesta vastuussa. On lapsen turvallisuuden vaarantamista jättää sitä yksin.

AP:lta pitää ottaa lapset pois. Häntä ei näköjään kiinnosta pätkääkään oma lapsi

Vierailija
55/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen velvollisuus on auttaa toista ihmistä hädässä. Ihan jokaisen.

Vierailija
56/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 18:41"]

[/quote]

[/quote]

Ja tämä on sen lapsen vika?? Joo sori en mä nyt sua auta vaikka on hätä, kun ei sun äiti olisi saanut jättää sua yksin kotiin?

[/quote]

Kukaan ei tarvitse johonkin pikku haavaan apua. Minä laittaisin laskurin pyörimään jos joutuisin tekemään mitään sen lapsen eteen. 

Vierailija
57/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 18:43"]

Jokaisen velvollisuus on auttaa toista ihmistä hädässä. Ihan jokaisen.

[/quote]

Ei todellakaan ole. Sitä paitsi lakikin sanoo että hätäkeskukseen soitto on ainoa mitä tarvitse tehdä. Jos ei tarvitse hätäkeskuksen palveluita niin mitään ongelmia ei ole

Vierailija
58/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että 8- vuotias ei saa olla kotona hetkeäkään yksin?!?!?? Ja joku hullu on tekemässä LASUA???! Järki hoi!!!!

meidän koulu ei ainakaan järjestä 2. Luokkalaisille edes ip kerhoa!

Vierailija
59/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas karmeita mammoja liikenteessä!

Vierailija
60/78 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 18:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä en ole naapurin lapsesta vastuussa. On lapsen turvallisuuden vaarantamista jättää sitä yksin.

AP:lta pitää ottaa lapset pois. Häntä ei näköjään kiinnosta pätkääkään oma lapsi
[/quote]

Jos itse joskus kaadut ja lyöt pääsi ulkona toivon että sut jätetään maahan kuolemaan. Ällöttävä akka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi